Vägval; NO --> SE?

Yxan

Member
Hej
Ngn här med 'läget på kollen', vilken väg fr den norsk/svenska gränsen är vackrast att köra?
Tanken är, längs E6 (i NO) i höjd med Grong, att ta in på väg 74 mot Sandvika och den svenska gränsen:

Alt A) Fr Sandvika (NO) styra mot Gäddede (SE) och därifrån ta väg 342 ned mot Strömsund.
Alt B) Fr Sandvika styra söderöver ned till den svenska gränsen, Valsjöbyn, och ta väg 340 ned till Krokom/Östersund.

Kort o gott, vilken väg är vackrast; 342 eller 340?

Tack, Mange
www.beronius.eu

V Saarela

New member
Lite svårt/jobbigt att se vilka vägar du menar. Googlar man sandvika så ligger det i södra Norge.

Inget svar så.......blir det ju en trevlig recension vi får läsa sen när du åkt båda vägarna :eek:

Last edited:

AndreasN

New member
Hej

...

Kort o gott, vilken väg är vackrast; 342 eller 340?

Tack, Mange
www.beronius.eu

Jag kan tyvärr inte svara på vilken väg som är vackrast, däremot är E45:an söderut från Strömsund ohyggligt tråkig så ju mer du kan undvika den desto bättre. Jag hade i första hand valt att köra ner till Krokom. Det kan också vara så att vyerna från Gäddede och neråt väger upp för E45:an, men utan att veta det så skulle jag välja bort den i första hand.

Yxan

Member
"Lite svårt/jobbigt att se vilka vägar du menar. Googlar man sandvika så ligger det i södra Norge."

Grong ligger längs med E6 i Norge, grovt sett i höjd med Dorotea i SE.
Straxt söder om Grong går väg 74 via Sandvika mot den svenska gränsen. 74:an tar dej till Gäddede och blir där väg 342.
Alt kan man straxt efter Sandvika växla över till väg 765 och komma ned till Valsjöbyn (SE) där den övergår till väg 340 ned mot Krokom.
Spana in kartor.eniro.se, nivå 7-8.

Sommarens hojplan ser ut som följer; Sthlm-Kirkenes, transport på E4:an upp till Töre, sedan via Pajala, Kolari och Inari till Kirkenes. Ett besök ut till Grense Jakobselv (vid den ryska gränsen), Vardö samt upp till Gamvik på Nordkyn. Hem via Alta och vidare ut på Lofoten, färja Moskenes-Bodö, E6:an ned till Grong.....
Vi lättar TOR 14/6, beräknad hemkomst till en sill & nubbe FRE 22/6! Som sagt, detta är planen - beroende på väder o vind kanske ngt stopp får stryka på foten?!

Mange

V Saarela

New member
Att jag som bor i Boden inte har 340/342 vägarna är väl ganska logiskt, det visste jag ju innan. För mig har det ju blivit 74:an till Gäddede och därifrån rakt norrut.

Använder mig av Google kartorna och där hittade jag Sandvika när jag visste var det var(via Enirokartan). På Enirokartan står det jättestort.

Kan ju annars tipsa en annan väg till Gäddede. Vid Namsskogan svänger man av mot Röyrvik och Stora Blåsjön.
Grusväg 6 km på svenska sidan. Grusvägen ser ut såhär, alltså bra att köra på om det inte regnar:
070624-6b1.jpg

När ni också är i Vardö, glöm inte bort att besöka några mil bort "end of europe", Hamningberg.
040714b3.jpg

Yxan

Member
TACK VS!!

Lite störande är det att det är 'återvändsgränd' till Vardö/Hamningberg.
Har dock funnit att det (troligen) går ett skoterspår mellan Hamningberg och Båtsfjord/väg 891 - dock känns inte en Honda VTX1300 som det optimala fordonet för den lilla manövern, hehe!!

Mange

V Saarela

New member
Allt funkar. Jag kör ju just nu CBR600 efter skoterspår, så varför skulle inte en VTX1300 kunna knalla efter stigarna efter skoterspår :)
Neeh, gissar att ni skulle få Politi efter er.

Ganska spännande natur dit ändå, karg och det är ju inte många träd som växer efter vägen. Från Tana Bru är det ca 140 kn till Vardö. Förutom Vadsö mellan så händer det ju inte värst mycket. I Vardö finns ett träd som dom klär in vintertid. Byn har också en ganska aktiv motorcykelklubb, så när ni kör där.....fundera på deras pendlande när dom ska nånstans :)

Jo, vill man gena till Båtsfjord så kan man göra det med Hurtigrutten. Har inte kollat prislappen för det, men jag tror inte det är så värst dyrt.

Förresten, från Tana Bru till avtagsvägen till Nordkyn är det risig väg, så pass upp med customhojarna för ev potthål o dyl. Ni kommer också möta vägarbete som ser ut såhär:
110905b26.jpg

Tar ni det lugn där så är det nog ingen fara. Ni får då också belöning efter vägarbetet.
110905b27.jpg

Sen vägen på själva Nordkyn är ganska ny......helt underbar att köra på.

Yxan

Member
Lookin' really nice!!
Har redan 'gjort' resan upp till Nordkyn på din sajt.
Är sjukt såld på NORDNORGE! Många av dina NO-bilder/reseberättelser är en stor bov/inspirationskälla till det!! ;-)

"Förresten, från Tana Bru till avtagsvägen till Nordkyn är det risig väg,"

Förmodar att du menar väg 98 mellan Rustefjelbma och Ifjord?
Lite grusväg ska väl gå an - så länge den är torr...

Hrmmm, det där med Hurtigrutten (Vardö-Båtsfjord) hade jag förträngt - passar det in tidsmässigt är det ett givet alternativ. Vi har ett hyfsat tight tidsschema, gäller mao att rulla så mycket som möjligt... (tur att det då finns midnattssol - OM det inte REGNAR, nota bene!)

Mange

V Saarela

New member
Jo, jag menar då väg 98 till Ifjord. Inga probs att köra där, men ibland kan det vara bra att vara vaksam om man kör en customhoj med kort fjädring, fötterna framme och man har ingen möjlighet att lyfta på baken vid ev potthål.(slag i ryggen)

Jag har sett att ni har ett tajt schema, men jag vet ju att ni är inte heller blyga med att mata mil med era customs :eek:

Vardö-Båtsfjord, tidsåtgång ca 3 timmar med Hurtigrutten. Skulle inte se det som en transportsträcka båt, kan ju faktisk vara en upplevelse bara det?
Går en båt på sen em och framme i Båtsfjård på kvällen, precis lagom för en öl och övernattning? Vet inte kostnaden för turen, men gissar på 500-800 med hoj?

Förresten, om ni redan varit tidigare på Lofoten, så tycker jag ni inspekterar ön Senja istället....tycker den är vackrare. Besöker man alla avtagsvägar(återvändsvägar) där så gör man det lätt på en dag. Har man dessutom tid över så kan man också ta en färja därifrån till Andenees(Lofotenön)

070713b17.jpg

Last edited:
M

magne

Guest
"Lite svårt/jobbigt att se vilka vägar du menar. Googlar man sandvika så ligger det i södra Norge."

Grong ligger längs med E6 i Norge, grovt sett i höjd med Dorotea i SE.
Straxt söder om Grong går väg 74 via Sandvika mot den svenska gränsen. 74:an tar dej till Gäddede och blir där väg 342.
Alt kan man straxt efter Sandvika växla över till väg 765 och komma ned till Valsjöbyn (SE) där den övergår till väg 340 ned mot Krokom.
Spana in kartor.eniro.se, nivå 7-8.

Sommarens hojplan ser ut som följer; Sthlm-Kirkenes, transport på E4:an upp till Töre, sedan via Pajala, Kolari och Inari till Kirkenes. Ett besök ut till Grense Jakobselv (vid den ryska gränsen), Vardö samt upp till Gamvik på Nordkyn. Hem via Alta och vidare ut på Lofoten, färja Moskenes-Bodö, E6:an ned till Grong.....
Vi lättar TOR 14/6, beräknad hemkomst till en sill & nubbe FRE 22/6! Som sagt, detta är planen - beroende på väder o vind kanske ngt stopp får stryka på foten?!

Mange

Väl uppe i Kirkenes, glöm inte att åka söderut mot Svanvik (ca 4 mil) och kolla över älven till Ryssland. Helt unik natur några mil söder om Kirkenes. Där finns fina campingplatser och stuger att hyra. Sedan finns även http://www.kirkenesinfo.no/hXGXySMRvO14.9.idium

Yxan

Member
Hrmmmm, fan, alternativen haglar in!
Förvisso 'besöker' jag Senja varje kväll - hon slaggar brevid mig höhö ;-)

Nej, har inte besökt Lofoten tidigare, men det där med Senja -färja- Andenes låter också som ett intressant alternativ.
Får en känsla av att vägen mellan Andenes och ned till E10:an (via vägarna 976 el 82 och 85) är vackrare än 'motsvarande' sträcka mellan Bjerkvik och där väg 85/E10 möts.

Magne - noterat!!

Som sagt; väder o vind får avgöra, samt att time is precious...

Mange