Utsläpp från fast lane

BusAnna

New member
Har just kommit hem från tre sjukt roliga dagar på Gotland Ring. Skulle vilja börja med att strö kyssar, rosenblad och komplimanger över alla SMC-instruktörer och funktionärer, vilket kanonarrangemang. (möjligen med undantag för den där fotografen som totalt misslyckades fota mina grymma nerlägg. På bilderna syns bara en svag lutning, han borde verkligen se över sin utrustning! )

OnT, en sak som jag skulle uppskatta vore om depåfunktionärerna såg till att rakan var tom innan de i depå får gå ut under pågående körning. Det skulle minska olycksrisken, och stör inte flytet för de som är ute på banan. Dessutom går jag i alla fall ofta ut i fast lane (tror jag det heter) för att slippa klungor eller släppa förbi snabbare ekipage. Eftersom jag inte ser hur det ser ut på rakan så är det ofta jag går ut och får en svärm direkt bakom mig ändå.
Om funktionärerna agerar ögon åt mig då så blir det en win win för alla, de som accat på rakan kan ostörda ta rakan och första kurvan och jag kan gå ut när rakan är tom och ostörd starta mitt nya varv.
På söndag em började funktionärerna jobba aktivt med det och jag tyckte det var guld värt.
 

SuperRetard

New member
Utan att svara för arr. just i det där fallet, så skulle det nog inte bli helt bra ändå.

Jag går ofta ut i fastlane om det är trångt på banan, men tvärtom för att slippa köra om, och vill då gå ut precis FRAMFÖR klungan så att jag har fritt spår att fokusera på mitt ett tag innan det blir köbildning igen.

Smaken är som baken...
 

gluffis

Regnmakare
Det är bara titta bakåt när man rullar ut på banan, finns alltid en bit asfalt som är markerad för påfart ur depån. Kommer det ett gäng bakom en, släpp förbi dom o gasa ut på rakan efter det.
 

BusAnna

New member
Utan att svara för arr. just i det där fallet, så skulle det nog inte bli helt bra ändå.

Jag går ofta ut i fastlane om det är trångt på banan, men tvärtom för att slippa köra om, och vill då gå ut precis FRAMFÖR klungan så att jag har fritt spår att fokusera på mitt ett tag innan det blir köbildning igen.

Smaken är som baken...

Det har du rätt i. Kanske är problemet större i långsammare grupper också, jag kör gul eller grön och där kan farterna inom gruppen variera rätt mycket.
 

SGM

Moderator
Det här brukar lösa sig själv, sök lite ögonkontakt med depåvakten om du behöver hjälp, annars är det ju bara att göra som gluffis säger, leta lämplig lucka själv. :)
 

Blåflagg

New member
Depåutsläpp

När vi har våra BKK-körningar på Knutstorp så är det liknande "problem" vid utsläpp. Vi ber deltagarna hålla högerspår in i första "böj" efter utsläppet, då de är minst "i vägen" för deltagare som kommer på rakan i högre tempo. Vi försöker att ha rakan fri från deltagare när vi släpper ut från depån men det genererar ibland väntetid i depån. Vissa gasar på friskt ut ur depån och då blir det mindre hastighetsskillnader men vissa tar det väldigt lugnt och det är dessa som vi måste sätta "reglerna" efter.

Nu är det ingen tävlingsverksamhet så det brukar inte vara några problem, deltagarna anpassar sig bra. :)
 

lime

Skriver inte
Jag förstår hur du tänker men rent praktiskt så riskerar det att bli farligare om de som står i depåutsläppet ska vinka iväg dig "när det är fritt". Bedömningen av när det är säkert att köra kan inte göras av någon annan än den som kör. Det som personalen i depåutsläppet möjligen kan göra är att signalera till de som står eller kommer i fastlane att det kommer förare på banan om det är svårt att se men beslutet att ge sig ut på banan ska alltid fattas av föraren själv.

Som exempel har vi när jag för några år sedan var jag med upp till Kemora. Det är lite knepigt att se i depåutfarten och vid ett tillfälle så missbedömde jag total hastigheten på en av deltagarna som kom ute på banan i kombination med att den som var på väg ut inte alls kom iväg som "jag hade planerat". Den kombinationen hade kunnat sluta rejält illa om det inte hade varit för att det var riktigt duktiga och erfarna förare som var med i incidenten.
 

Blåflagg

New member
Fastlane

Jag förstår hur du tänker men rent praktiskt....

Detta "problem" har vi pratat om många gånger men känner ändå att detta med kontrollerade depåutsläpp ger säkrare körning. Vi har tänkt tanken använda tävlingsflaggan "Blåflagg" men iom att våra deltagare är vanliga mc-förare så kör vi på med vår lösning då inte alla kan tävlingsreglementet.

Håller deltagarna sig till reglerna så funkar det, inte bryta vit linje i depå utfart osv så blir vi alla :D och inte :mad:
 

zettan

New member
Utan att svara för arr. just i det där fallet, så skulle det nog inte bli helt bra ändå.

Jag går ofta ut i fastlane om det är trångt på banan, men tvärtom för att slippa köra om, och vill då gå ut precis FRAMFÖR klungan så att jag har fritt spår att fokusera på mitt ett tag innan det blir köbildning igen.

Smaken är som baken...

Känns som du är lite ute på tunn is i ditt resonemang eftersom du utgår från att DU är snabbast i gruppen. Det kan ju vara så att de som ligger först i klungan "jobbat sig fram" för att få fritt spår.
Och du drullar DU ut i fastlane och lägger dig i vägen.
EGO! :mad:

Det kan också vara så att jag missuppfattat "problemet".:eek:
 

Hansi

Skrivit för mycket
Känns som du är lite ute på tunn is i ditt resonemang eftersom du utgår från att DU är snabbast i gruppen. Det kan ju vara så att de som ligger först i klungan "jobbat sig fram" för att få fritt spår.
Och du drullar DU ut i fastlane och lägger dig i vägen.
EGO! :mad:

Det kan också vara så att jag missuppfattat "problemet".:eek:

Jag tror Hund har rätt bra koll på om han är snabbast i gruppen, medelsnabb i gruppen eller en av de långsammare i gruppen för tillfället :D
 

Ricken

Member
Känns som du är lite ute på tunn is i ditt resonemang eftersom du utgår från att DU är snabbast i gruppen. Det kan ju vara så att de som ligger först i klungan "jobbat sig fram" för att få fritt spår.
Och du drullar DU ut i fastlane och lägger dig i vägen.
EGO! :mad:

Det kan också vara så att jag missuppfattat "problemet".:eek:
Jag har gjort likadant som Hund, om det nu skulle vara 2-3st längst fram i klungarn så har dom förmodligen inga problem med att även köra om mig....
 

e7danne

New member
Hej! Vi uppskattar alltid återkoppling efter kursen. Tack så mycket!

Nu på Gotland hade vi bland annat konat av nästan hela rakan utmed muren för att maximera säkerheten borta vid depåutfarten. Om alla gjorde som vi instruerade varje morgon på det gemensamma förarmötet och dessutom (bör HI ha) informerat om i respektive grupptält; att hålla vänsterkanten hela första kurvan ut ur depån och att de ute på rakan också ser till att hålla sina spår i första böj så skulle man rent tekniskt kunna köra ut på banan även när den absolut största klungan passerar. (Något vi dock såklart ändå inte rekommenderar).

Vissa vill få hjälp ut ur depån, andra blir närmast irriterade när man försöker "hjälpa" dem vid utsläppet. Som flera redan nämnt, tag ögonkontakt med depåchefen eller någon annan resurs vid utsläppet så hjälper dig dig ut på banan med högsta möjlga säkerhet. Säg till nästa gång så garanterar jag att du får hjälp ut. Möjligen får du avvakta några sekunder extra om det är annat som händer samtidigt (typ flaggning eller radiokommunikation) som har högre prioritet.

Mvh
Danne - TL Gotland.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Känns som du är lite ute på tunn is i ditt resonemang eftersom du utgår från att DU är snabbast i gruppen. Det kan ju vara så att de som ligger först i klungan "jobbat sig fram" för att få fritt spår.
Och du drullar DU ut i fastlane och lägger dig i vägen.
EGO! :mad:

Det kan också vara så att jag missuppfattat "problemet".:eek:


1. Ego eller ej är du inte insatt nog att bedöma. Jag har nog aldrig varit "i vägen", oavsett nivå, grupp och tempo. Jag har alltid löst det med att inte slå på fullt på rakorna (och ha en slö hoj).

2. Om det är så stora skillnader i en grupp att samma person som tycker att vissa är i vägen, blir i vägen för andra. Då anser jag att felet ligger hos arrangören. Så stora fartskillnader ska det inte vara.

Upplevde det lite på en BKK förra året när grupperna var steg, och inte fartindelade. Vi var 8 eller 9 i gruppen, och jag gjorde 5-6 omkörningar per varv. Varken säkert eller särskilt utvecklande.

3. Att gå ut ur fastlane "precis" framför snabbare åkare som kommer på rakan ska ändå inte spela nån roll. Man håller ändå inte idealspår i första kurvan, och senast efter kurva 1 är den snabbare om.

Går någon ut i idealspår direkt så är det definitivt dennes fel och ingen annans om det smäller!
 

zettan

New member
1. Ego eller ej är du inte insatt nog att bedöma. Jag har nog aldrig varit "i vägen", oavsett nivå, grupp och tempo. Jag har alltid löst det med att inte slå på fullt på rakorna (och ha en slö hoj).

2. Om det är så stora skillnader i en grupp att samma person som tycker att vissa är i vägen, blir i vägen för andra. Då anser jag att felet ligger hos arrangören. Så stora fartskillnader ska det inte vara.

Upplevde det lite på en BKK förra året när grupperna var steg, och inte fartindelade. Vi var 8 eller 9 i gruppen, och jag gjorde 5-6 omkörningar per varv. Varken säkert eller särskilt utvecklande.

3. Att gå ut ur fastlane "precis" framför snabbare åkare som kommer på rakan ska ändå inte spela nån roll. Man håller ändå inte idealspår i första kurvan, och senast efter kurva 1 är den snabbare om.

Går någon ut i idealspår direkt så är det definitivt dennes fel och ingen annans om det smäller!

Tråden heter ju "Utsläpp i fastlane" så jag antog att det var det vi skulle diskutera. I så fall, som jag också skrev, har jag missuppfattat er.
Ps. Jag kallar vem jag vill ego:rolleyes:... Ds.
 

SGM

Moderator
...storm i vattenglas pojkar, Hund är kapabel nog att avgöra när det passar att gå ut på banan för att köpa sig lite fria varv, och det är nog många av oss andra med för den delen. :)

Utsläppen handlar som redan sagt lite om tvåvägskommunikation, att som depåvakt bedöma när det är lämpligt beror ju väldeliga på hur pass kvickt den som kommer på fastlane tar sig iväg...och det vet ju inte depåvakten.

Eller...det ger sig självt, ta hjälp om ni är osäkra. :)

/J
 

janric

New member
Depåchefen ...

... har en del att fixa med.

Biträder e7dannes uppfattning.

"Fast lane" borde stavas gångfartsområde. Kurser bedrivs, inte racing. Således borde deltagarna ha förståelse för att farten genom "depåområdet" sänks så att alla hinner uppfatta genomåkande deltagare och genomåkande hinner bromsa för hinder. Så var det inte vid alla passager på Gotland senaste dagarna.

Utsläpp på banan - jag uppfattade inte det som en risk att bli guidad eller guida ut deltagare från lagfartsområdet för den som önskade detta, vare sig som depåchef eller deltagare. Lång raka med bra sikt. Oavsett grupp.
Disciplin är ett ledord. Håll dit spår, håll vänster efter depåbesök - på Gotland, höger på Kinnekulle.

Kanske är det en träning i sig för trafiksituationer att detta också funkar? Otaliga passager av rondeller och andra trafikplatser ger liknande risktaganden.


The man with the flaggs and red shirt.;)
 
Top