"Utrotningshotad" demonstration på 1:a Maj !

Viket datum skulle funka bäst för en "Utrotningshotad" manifestation ?

  • 28 April på Motorcykeln`s dag

    Votes: 13 76.5%
  • 1:a Maj i anknytning till demonstrationerna

    Votes: 3 17.6%
  • Lördagen 5:e Maj

    Votes: 0 0.0%
  • Lördagen 12:e Maj

    Votes: 1 5.9%

  • Total voters
    17
  • Undersökning stängd .

Gottschalk

New member
Kan det vara nåt ?
En landstäckande demonstration där vi för fram våra åsikter ang. försäkringspremier, vajjerräcken(som jag brinner extra mycket för) m.m.....
Många politiker är ju redan på plats, och journalisterna likaså !
Vi samlas där 1:a maj tågen går i mål med våra bågar, banderoller och information.

Skriv en rad! Du har väl en åsikt ?
 

asterix

New member
Bra förslag!! Ta kontakt med lokala "blaskor" lokalradio och lokaltv.Tror det skulle ge eko,om det blev en samlad aktion över hela landet.Vet av erfarenhet att när "brummar och låter" då vaknar "Tekla & Svenne"(nu trampar jag säkert på många ömma tår,men det skiter jag i!!).Kanske ta med lite x-tra skyddskläder och bjuda intreserade på kort åktur när man kommer fram,som man rekat innan.Det är god tid att ta fram infomatrial om det inte redan finns.Jag stöttar Dej till 100% !! Kanske skulle Du kopiera Ditt förslag till varje län,är kanske fall för Webmaster.
 

Ella

New member
Kan det vara nåt ?
En landstäckande demonstration där vi för fram våra åsikter ang. försäkringspremier, vajjerräcken(som jag brinner extra mycket för) m.m.....
Många politiker är ju redan på plats, och journalisterna likaså !
Vi samlas där 1:a maj tågen går i mål med våra bågar, banderoller och information.

Skriv en rad! Du har väl en åsikt ?

På Riks-nivå planerar man en rikstäckande Motorcykelns dag lördagen den 28 april. Tanken är att vi ska ha en aktion mot trafikförsäkringsförslaget, men än så länge är det bara två län som hört av sig och sagt att de vill vara med...
 

VFunRider

New member
På Riks-nivå planerar man en rikstäckande Motorcykelns dag lördagen den 28 april. Tanken är att vi ska ha en aktion mot trafikförsäkringsförslaget, men än så länge är det bara två län som hört av sig och sagt att de vill vara med...

Det låter jättebra !! Fylla Stockholms gator med knuttar och knuttor !! :cool:
 

Marie

Banned
Hej!

Jag tycker att motorcykelns dag låter som det bättre förslaget!
Felet med 1 maj är att det vore att predika för endast de redan frälsta, dvs sossarna och andra rödgardister. De är ju de enda som tittar på demonstrationerna den dan. Moderater och andra borgare är alltför upptagna den dan med att jaga en liten knottrig vit boll runt moderatbandyrinken eller att få segelbåten i sjön, så de lär aldrig få reda på vad som tilldrog sig i stan.
Vill man få DERAS uppmärksamhet (negativ sådan) så åk runt så nära moderatbandyrinkar och småbåtshamnar som möjligt........
 
Last edited:

hans_hellgren

New member
Hej

kul och intressant med dina tankar om en mc-demonstration mot alla korkade påfund mot motorcyklister.
Känns som det behövs någon "ledargestalt" som tar täten och syns, samt har förmågan att samla folk och kan talföra vår talan. Hoppas att det framträder någon person med dessa egenskaper. En profill typ "Jörgen" i Göteborg.
 

VFunRider

New member
Hej

kul och intressant med dina tankar om en mc-demonstration mot alla korkade påfund mot motorcyklister.
Känns som det behövs någon "ledargestalt" som tar täten och syns, samt har förmågan att samla folk och kan talföra vår talan. Hoppas att det framträder någon person med dessa egenskaper. En profill typ "Jörgen" i Göteborg.

Vi har redan en Galne Dansken som är duktig på att föra vår talan. ;) Men vi kaske få samlas i Stockholm, där lagförslag kommer ifrån.
 

steFAN

New member
Hej!

Jag tycker att motorcykelns dag låter som det bättre förslaget!
Felet med 1 maj är att det vore att predika för endast de redan frälsta, dvs sossarna och andra rödgardister. De är ju de enda som tittar på demsonstarationerna den dan. Moderater och andra borgare är alltför upptagna den dan med att jaga en liten knottrig vit boll runt moderatbandyrinken eller att få segelbåten i sjön, så de lär aldrig få reda på vad som tilldrog sig i stan.
Vill man få DERAS uppmärksamhet (negativ sådan) så åk runt så nära moderatbandyrinkar och småbåtshamnar som möjligt........

För en gångs skull skrev du något vettigt Marie!!! Tummen upp för dej!! ;)
 

Gottschalk

New member
Hej!

Jag tycker att motorcykelns dag låter som det bättre förslaget!
Felet med 1 maj är att det vore att predika för endast de redan frälsta, dvs sossarna och andra rödgardister. De är ju de enda som tittar på demsonstarationerna den dan. Moderater och andra borgare är alltför upptagna den dan med att jaga en liten knottrig vit boll runt moderatbandyrinken eller att få segelbåten i sjön, så de lär aldrig få reda på vad som tilldrog sig i stan.
Vill man få DERAS uppmärksamhet (negativ sådan) så åk runt så nära moderatbandyrinkar och småbåtshamnar som möjligt........

Sant, helt sant !!
Hade ingen koll på 28 april alls, chansade på 1:a maj eftersom alla är lediga då och kanske inte ändå gör något vettigt, men dina synpunkter stämmer nog ganska bra!
Ska vi köra 28 april istället ?
Har SMC bra "utrotningshotad" kampanjs-material vi kan använda ?
 

Emo

Moderator
Ja!

Jättebra idé, men norr om Dalälven är det inte säkert det är väder att åka till Stockholm i slutet av april... :(
Många ställer även på sina hojar den 1 maj, så nog tycker jag att maj hade varit ett bättre alternativ, kanske i slutet av maj då inte 1 maj.
 

Zopilote

New member
Kanske det skulle på något sätt gå att få med budskapet under MC-kortegen som är varje 1:a maj i Norrköping? Förra året var det mellan 2-3000 deltagare som åkte hoj och det lär knappast bli färre i år om bara vädret tillåter. Åskådare är det inte heller någon brist på :)
Man kanske tillochmed kan övertala jänkebilsåkarna att upplåta annonsplats på några bilar, det är ju lite större ytor att skylta på där...
 

Marie

Banned
Kanske det skulle på något sätt gå att få med budskapet under MC-kortegen som är varje 1:a maj i Norrköping? Förra året var det mellan 2-3000 deltagare som åkte hoj och det lär knappast bli färre i år om bara vädret tillåter. Åskådare är det inte heller någon brist på :)
Man kanske tillochmed kan övertala jänkebilsåkarna att upplåta annonsplats på några bilar, det är ju lite större ytor att skylta på där...

Ja del lär väl inte heller vara överdrivet förtjusta i knasidéerna....
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
28 april är det europeisk trafiksäkerhets dag.
Trafikförsäkringsförslaget är till för att höja trafiksäkerheten - dom enda som tror att det är sånt är regeringen - i princip alla som har svarad på remissen tycker tvärtom!

SMC kör därför kampagnen UTROTNINGSHOTAD, +40.000 har till datum skrivit sig up mott regeringens förslag. Regeringen består av politikera från hela Sverige.

SMC´s aktiva medlem kommer över hela Sverige att överlämna namnlisten till politikerna på lokal/läns nivå.
Service-kontoret i Mora ser till att Ni hemma på lokal nivå kan köra upp till kommunhuset med listorna och några relevante frågor d. 28 april! Vi ska även hjälpa med lite mera, såsom att beställa journilister, som kan ta kort och skriva nått till tidningarna.
Inte ska det vär nått problem att samla några bikers, knuttar, knuttor, spättor, sprothojer och kanske några bilister som oxå tycker det är ett dårligt förslag.
Sannolikt kör min Bumse ell. gammal Kawan kortege från Vaxholm via Bågesundsvägen till Riksdagshuset, och risken finns att några av mina +71.000 kompissar hakar på :)


Jag har mistänkt att mera info kommer från Mora.....
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
2007 är utsett som Trafiksäkerhetsår. Fredag 27 april är det Trafiksäkerhetens dag. Därför valde SMC datumet 28 april, dagen efter som motorcyklisternas egen dag. Jag skickade en förfrågan till samtliga distrikt i slutet av januari och har fått svar från ett antal. Några distrikt vill använda 1 maj istället för 28 april eftersom man har återkommande aktiviteter planerade sedan länge den dagen. Det är helt OK att köra några dagar senare om det passar förutsättningarna bättre.
Mer information kommer på hemsidan när vi fått svar från samtliga distrikt och vi vet när, var och hur dagen kommer att genomföras.
 
Top