Utbilda bilförare ??

Hayabuze

New member
Har efter att vägverket gjort reparationer på RV80 mellan Gävle och Valbo börjat på att undra om det inte är dags för fortbildning av bilförare.
Här krockar man heyvilt morgon och kväll och skyller på vägverket ?? för att man själv är en usel förare.

SMC ordnar förarutbildningar för mc förare vilket är mycket bra för den som får möjlighet att bli en bättre förare. Tänk om bilförare vart 5:e år fick göra en enklare "avrostning" broms undanmanöver för att ruska fart på hasselnöten. Då kanske oddsen skulle se lite ljusare ut för mc förare också ??
Kanske på sin plats med fortbildning för att överhuvudtaget behålla lappen ?:cool:
 
B

Batman

Guest
Utbilda bilförare?

Ja tänk om det var så, tänk om man kunde börja som i vårat grannland Norge, där det är obligatorisk mopedutbildning innan du får ge dig ut på vägarna och när Norge började bygga alla rondeller var ALLA fordonsförare tvungen att göra en obligatorisk körskoletimme i rondellkörning, men du får väl säga som Martin Luther King sa: I have a dream.
När jag som yrkesförare fyllde 45 år fick jag gå till en läkare och göra en hälsoundersökning om jag ville ha kvar mitt "tunga körkort" och varför har inte alla fordon hastighetsspärr
 

ezzo

New member
Ja tänk om det var så, tänk om man kunde börja som i vårat grannland Norge, där det är obligatorisk mopedutbildning innan du får ge dig ut på vägarna och när Norge började bygga alla rondeller var ALLA fordonsförare tvungen att göra en obligatorisk körskoletimme i rondellkörning, men du får väl säga som Martin Luther King sa: I have a dream.
När jag som yrkesförare fyllde 45 år fick jag gå till en läkare och göra en hälsoundersökning om jag ville ha kvar mitt "tunga körkort" och varför har inte alla fordon hastighetsspärr

From nov i år är det obligatorisk mopedutbildning i Sverige med.
Hastighetsspärr finns i alla fordon. Spärren kallas människan.
Människan är dock mycket varierande i funktionallitet.
 

Efoo

New member
From nov i år är det obligatorisk mopedutbildning i Sverige med.
Hastighetsspärr finns i alla fordon. Spärren kallas människan.
Människan är dock mycket varierande i funktionallitet.

Han menar att det skulle vara en fartbegränsare som är inbyggd i lastbilar. Vore inte en dum idè
 

raz

New member
Vet inte om just hastighetsspärr skulle ge så himla mycket. Folk lyckas ställa till det ordentligt även i 45 km/h. Om det däremot kunde komma en grunka man blåste i som vägrade starta bilen om man har en IQ lägre än åttio eller så, då skulle vi få få en hel del problem lösta i en smäll. Nästan allihop faktiskt. Problemet är att det skulle minska fordonsförsäljningen med 75% och då dör ju nästan hela branschen.
 

zynthaxx

New member
varför har inte alla fordon hastighetsspärr

I princip alla fordon med insprutning har hastighetsspärr. Kallas varvstopp.
En bra bit innan dess bör förarens sunda förnuft säga stopp.

Jag förstår ärligt talat inte vad det är med folk och viljan att få ytterligare lagstadgade begränsningar. Vad är det för fel på frihet under ansvar? Är det inte en av huvudorsakerna till att vi kör mc? Att få en smak av friheten och det totala ansvar den innebär?
 

Marie

Banned
varför har inte alla fordon hastighetsspärr

Av säkerhetsskäl!

Ett mycket bra skäl är väl att Sverige lyckligtvis inte utgör hela världen!

Det finns faktiskt fortfarande platser på vår jord där det icke finns någon generell hastighetsbegränsning för lätta fordon. Ett antal mil av tyska Autobahn hör till dessa. Jag kör ofta mellan Sverige och Österrike, och för mig utgör högsta hastigheten på långa sträckor den hastighet som det fordon jag har råd att köpa kan prestera, och samtliga mina någotsånär moderna personbilar och mc klarar problemfritt 200+ (annars hade jag inte köpt dem, för då hade resorna tagit alltför lång tid)

Det vore tvärtom där livsfarligt med enstaka fordon med spärr som hindrade hastigheter högre än de 120 som är det högsta tillåtna i Sverige. Allra farligast blir det, om det helt uppenbart är ett fordon som BORDE klara betydligt högre hastighet. Alla vet ju att t.ex. en Citroën 2CV eller Trabant inte KAN rulla undan.

Ofta flyter hastigheten i allt utom högerfältet i högre hastighet än så. Vid sexfilig motorväg är det ofta en normal hastighet med minst 180 i vänster fil och runt 140-150 i den mittersta filen. I höger fil rullar det på slät väg i lastbilarnas fartspärrshastighet, och i stigningar betydligt långsammare än så.... Jag vill inte bli inlåst i högerfilen bara för att jag råkar köra en svenskregistrerad bil eller mc!

Jag vill inte ens med bil, och definitivt inte med motorcykel bli påkörd bakifrån av någon sömnig bilist som bara flyter med i det allmänna tempot, och inte ser sig för. I synnehet inte om grundorsaken skulle vara flummiga svenska trafiksäkerhetsgurus som tror att Sverige är hela världens medelpunkt.....

Om du inte redan fattat det så är det betydligt flera incidentlägen som man klarar bättre genom att gasa sig ur dem, än genom att bromsa. Därför hävdar jag bestämt att de säkraste fordonen är de med högst toppfart, och bäst accelerationsförmåga...
 
Last edited:
B

Batman

Guest
I princip alla fordon med insprutning har hastighetsspärr. Kallas varvstopp.
En bra bit innan dess bör förarens sunda förnuft säga stopp.

Kan inte du förklara för mig lite mer ingående hur "varvsstoppet" är kopplat till hastighetsspärren, sen kan du förklara för mig "kallas varvsstopp"

Och Marie, jag kan bara beklaga när jag såg all din text, använde jag scrollningsknappen, för du har nog förklarat för alla på forumet vad "fint" det är att bo i Tyskland och jag läste inte ditt inlägg. Och att tala om för en annan forumsanvändare att han ska sluta köra mc, så vad gör du här?

En lastbil har en hastighetsspärr som gör att lastbilen inte gör mer än 87km/h en buss oavsett stadsbuss, landsort eller turistbuss gör 97km/h När jag kör min långtradare med släp får jag bara köra 80/km och det får även bara personbil med släp köra men alla personbilar med släp susar förbi mig i 90-100km/h men till Ezzo: fungerar inte hastighetsspärren i deras huvud då?:)
Och tillbaks till huvudfrågan: Utbilda bilförare, det vill jag oxå
 

ezzo

New member
Vad skulle man utbilda bilföraren i?
Vad skulle målet, syftet vara med utbildningen?

Jag vet mycket mer väl att lastbilar har en hastighetsapärr.
Och nog förstod jag att det var det ta syftade till.

Som vanligt vill ni reglera genom påbud, regler och förbud.
Har ni någonsin funderat människan bakom.
Det är detta allt handlar om. Attityd, omdömme borde vara det som aka prioriteras. Inte förbud mm

Om ni missat det så är vi medlemmar i något som kallas EU.
Där finns det regler om handel över gränser mellan medlemsstater.
Att införa regleringar på fordon är ett handelshinder och således
omöjligt.
 

fbg

New member
Av säkerhetsskäl!

Ett mycket bra skäl är väl att Sverige lyckligtvis inte utgör hela världen!

Det finns faktiskt fortfarande platser på vår jord där det icke finns någon generell hastighetsbegränsning för lätta fordon. Ett antal mil av tyska Autobahn hör till dessa. Jag kör ofta mellan Sverige och Österrike, och för mig utgör högsta hastigheten på långa sträckor den hastighet som det fordon jag har råd att köpa kan prestera, och samtliga mina någotsånär moderna personbilar och mc klarar problemfritt 200+ (annars hade jag inte köpt dem, för då hade resorna tagit alltför lång tid)

Det vore tvärtom där livsfarligt med enstaka fordon med spärr som hindrade hastigheter högre än de 120 som är det högsta tillåtna i Sverige. Allra farligast blir det, om det helt uppenbart är ett fordon som BORDE klara betydligt högre hastighet. Alla vet ju att t.ex. en Citroën 2CV eller Trabant inte KAN rulla undan.

Ofta flyter hastigheten i allt utom högerfältet i högre hastighet än så. Vid sexfilig motorväg är det ofta en normal hastighet med minst 180 i vänster fil och runt 140-150 i den mittersta filen. I höger fil rullar det på slät väg i lastbilarnas fartspärrshastighet, och i stigningar betydligt långsammare än så.... Jag vill inte bli inlåst i högerfilen bara för att jag råkar köra en svenskregistrerad bil eller mc!

Jag vill inte ens med bil, och definitivt inte med motorcykel bli påkörd bakifrån av någon sömnig bilist som bara flyter med i det allmänna tempot, och inte ser sig för. I synnehet inte om grundorsaken skulle vara flummiga svenska trafiksäkerhetsgurus som tror att Sverige är hela världens medelpunkt.....

Om du inte redan fattat det så är det betydligt flera incidentlägen som man klarar bättre genom att gasa sig ur dem, än genom att bromsa. Därför hävdar jag bestämt att de säkraste fordonen är de med högst toppfart, och bäst accelerationsförmåga...

Jag håller med dej fullständigt , en annan missupfatning är att det är hastigheten som är farlig, dock är det betendet och ouppmärksamhet
som orsakar olyckor, . Tänk om man kunde få folk att tänka på det dom
håller på med , istället för att bara åka bil eller motorcykel.
Ha de gott.:)
 

zynthaxx

New member
Kan inte du förklara för mig lite mer ingående hur "varvsstoppet" är kopplat till hastighetsspärren, sen kan du förklara för mig "kallas varvsstopp"

Ah, ursäkta mitt undermåliga försök till torr humor.
När man når varvstoppet på högsta växeln, så klarar fordonet inte av att driva upp sig i högre hastighet, vilket i praktiken blir det aktuella fordonets "hastighetsspärr".

Och det är, enligt min åsikt, som det bör vara. Som förare av ditt fordon ska du ha kontrollen, inte en lagstadgad övervakningsmackapär. Jag ser mycket hellre att lastbilen framför mig kommer om den andra lastbilen inom vettigt avstånd än de tre till fem kilometer det utan problem brukar kunna ta när ingen vill vika och vägen är lite kuperad, lagstadgad 80-gräns eller inte. Nånstans måste ju det sunda förnuftet ta över också, eller hur? Okay, så lagen säger att du inte får köra fortare än 80, men ta som exempel E6:an ner från Rabbalshede och söderut: Förutom några områden runt Göteborg och Malmö skulle du för min del, om vädret tillåter det, kunna blåsa på i 110 utan att vara en större samhällsfara än nån som kör i 80. Områdena där du inte kan det, ger sig själva, för där tenderar det ändå vara såpass mycket trafik att man behöver visa lite sunt omdöme och sakta ner.
Samma har du när du kör bil eller mc: Jag känner mig mycket tryggare med 30 km/h relativ hastighet på en motorväg än i en flerfilig korsning i en stad.
Och det finns en viss tillfredsställelse i att köra själv framför att sitta i ett tåg...

Sen för att återgå till ämnet:
Ja, bilförare borde också få tillgång till någon form av utbildning. Problemet är bara att du har samma grej med bilförare som med alla andra grupper i samhället: En stor del av dem som sysslar med det gör det inte av personligt engagemang utan för att de måste trots att de inte finner något nöje i det. Och har du inte viljan med, så kan du utbilda tills du blir grön i ansiktet och fortfarande inte få några resultat. Tror du mig inte kan du gå till första bästa högstadie- eller gymnasieklass. Eller kolla på nyutexaminerade bilister, för den delen. Vilka har lärt sig något? Alla som fick utbildningen, eller de som brydde sig?

Det enda lagstadgade bestämmelser åstadkommer är att göra livet mer komplicerat och mindre njutbart för oss som drabbas av dem. Och ge någon (i det här fallet körskolorna) ytterligare "bidrag".
 

Efoo

New member
Jag håller med dej fullständigt , en annan missupfatning är att det är hastigheten som är farlig, dock är det betendet och ouppmärksamhet
som orsakar olyckor, . Tänk om man kunde få folk att tänka på det dom
håller på med , istället för att bara åka bil eller motorcykel.
Ha de gott.:)

Är väl ändå hastigheten som är orsaken till de flesta olyckor. Om alla stog parkerade så skulle ingen krocka. Högre hastighet = hårdare smäll.
 

zynthaxx

New member
Är väl ändå hastigheten som är orsaken till de flesta olyckor. Högre hastighet = hårdare smäll.

Det ena och det andra har inte med varandra att göra. Dessutom tror jag du får väldigt svårt att bevisa påstående ett. Min erfarenhet är snarare att man tenderar att vara väldigt mycket mer observant när man kör fort (naturligtvis inom rimlighetens gräns - någonstans blir reaktionstiden högre än överblickbar sträcka, och då är du en farlig förare).

Varning! Överdrift följer:
Vägverket sätter sina hastighetsgränser för att halvblinda Tant Agda, 87, med Parkinson och en hela Kosken i kroppen ska kunna klara sig fint även när det är glashalt på vägen.
Det är inte riktigt så illa, men faktum är att de hastighetsgränser vi har idag är löjligt lågt satta när förhållandena är bra (hyfsat modern bil (90-talsteknik eller bättre), bra väglag, lite trafik). Är förhållandena dåliga, ska föraren själv ha vett nog att avgöra detta och anpassa sin hastighet.
 

Efoo

New member
Det ena och det andra har inte med varandra att göra. Dessutom tror jag du får väldigt svårt att bevisa påstående ett. Min erfarenhet är snarare att man tenderar att vara väldigt mycket mer observant när man kör fort (naturligtvis inom rimlighetens gräns - någonstans blir reaktionstiden högre än överblickbar sträcka, och då är du en farlig förare).

Varning! Överdrift följer:
Vägverket sätter sina hastighetsgränser för att halvblinda Tant Agda, 87, med Parkinson och en hela Kosken i kroppen ska kunna klara sig fint även när det är glashalt på vägen.
Det är inte riktigt så illa, men faktum är att de hastighetsgränser vi har idag är löjligt lågt satta när förhållandena är bra (hyfsat modern bil (90-talsteknik eller bättre), bra väglag, lite trafik). Är förhållandena dåliga, ska föraren själv ha vett nog att avgöra detta och anpassa sin hastighet.

Löjligt låga tycker då inte jag att dom är. Tillbringar totalt ca 10000 mil per år bakom ratten och tycker att hastigheterna är rimliga med tanke på hur folk kör här i landet. Sedan så är dom väl inte heller låg jämnfört med övriga europa? är väl bara autoban som det är fri fart på. Krockar dom där så är det ju inte allt för sällan att någon får sätta livet till.

Du skriver det själv att med ökad HASTIGHET får man längre reaktionstid. Alltså är hastigheten den stora faran. Det är vad jag har fått lära mig när jag tagit mina körkort. En olycka kan inte hända utan att hastigheten är inblandad. Saker som står still kan inte krocka med varandra.
 

NeXTer

New member
Löjligt låga tycker då inte jag att dom är. Tillbringar totalt ca 10000 mil per år bakom ratten och tycker att hastigheterna är rimliga med tanke på hur folk kör här i landet. Sedan så är dom väl inte heller låg jämnfört med övriga europa? är väl bara autoban som det är fri fart på. Krockar dom där så är det ju inte allt för sällan att någon får sätta livet till.

Du skriver det själv att med ökad HASTIGHET får man längre reaktionstid. Alltså är hastigheten den stora faran. Det är vad jag har fått lära mig när jag tagit mina körkort. En olycka kan inte hända utan att hastigheten är inblandad. Saker som står still kan inte krocka med varandra.

Nja, det är inte reaktionstiden som går upp, det är reaktions- och bromssträckorna som ökar. Det finns dock ett annat intressant fenomen: Med milt ökad stressnivå skärps sinnena och reaktionstiden minskar.

Många vägar har en upplevd säker säker fartgräns som ligger en bit över den skyltade maxgränsen. Det innebär att man som förare lätt slappnar av och låter tankarna segla iväg och kör på slentrian.

Många pendlare har inget som helst minne av att de kört vissa delar av sträckan, något som visar att man inte varit koncentrerad på det man har gjort.

Om någonting oväntat inträffar vid ett sådant tillfälle är det mycket troligt att man reagerar långsammare än vad man skulle gjort vid en högre hastighet där man kör mer koncentrerat.

Av detta följer att lägre hastighet innebär fler olyckstillbud än vid en högre skyltad hastighet, men att konsekvenserna av en faktisk olycka blir lindrigare.

Det optimala är att hitta en balanspunkt där dessa båda faktorer tar ut varandra, vilket bevisar att det inte är möjligt att nå nollvisionens mål genom att konstant sänka hastigheterna på våra vägar.

"It's not the speed that kills, it's the sudden lack of it that gets you".
 

Chopperbyggarn

New member
Nja, det är inte reaktionstiden som går upp, det är reaktions- och bromssträckorna som ökar. Det finns dock ett annat intressant fenomen: Med milt ökad stressnivå skärps sinnena och reaktionstiden minskar.

Många vägar har en upplevd säker säker fartgräns som ligger en bit över den skyltade maxgränsen. Det innebär att man som förare lätt slappnar av och låter tankarna segla iväg och kör på slentrian.

Många pendlare har inget som helst minne av att de kört vissa delar av sträckan, något som visar att man inte varit koncentrerad på det man har gjort.

Om någonting oväntat inträffar vid ett sådant tillfälle är det mycket troligt att man reagerar långsammare än vad man skulle gjort vid en högre hastighet där man kör mer koncentrerat.

Av detta följer att lägre hastighet innebär fler olyckstillbud än vid en högre skyltad hastighet, men att konsekvenserna av en faktisk olycka blir lindrigare.

Det optimala är att hitta en balanspunkt där dessa båda faktorer tar ut varandra, vilket bevisar att det inte är möjligt att nå nollvisionens mål genom att konstant sänka hastigheterna på våra vägar.

"It's not the speed that kills, it's the sudden lack of it that gets you".

Trots att jag inte är road av körning i "hög fart", så måste jag hålla med dig till 100% i din förklaring i texten och i synnerhet när det gäller bil pendling. Kan inte beskrivas bättre än du gjort här!

Anders.J
 

Marie

Banned
Jomen, om du sätter hastighetsgränsen till 0,0 så kommer man nog väldigt nära nollvisionen...... :eek:
 

zynthaxx

New member
Löjligt låga tycker då inte jag att dom är. Tillbringar totalt ca 10000 mil per år bakom ratten och tycker att hastigheterna är rimliga med tanke på hur folk kör här i landet. Sedan så är dom väl inte heller låg jämnfört med övriga europa? är väl bara autoban som det är fri fart på. Krockar dom där så är det ju inte allt för sällan att någon får sätta livet till.

Du skriver det själv att med ökad HASTIGHET får man längre reaktionstid. Alltså är hastigheten den stora faran. Det är vad jag har fått lära mig när jag tagit mina körkort. En olycka kan inte hända utan att hastigheten är inblandad. Saker som står still kan inte krocka med varandra.

Okay, jag erkänner mig vara lite av en glad amatör, med bara 4000 mil/år. ;)
Jämför inte bara skyltad hastighet med övriga Europa, utan även trafikmängd, vägkvalitet, avåkningszoner, etc, så ser du vad mycket större marginaler vi har här uppe än i större delen av mellan- och sydeuropa.

Vad gäller Autobahn, fri fart och dödsolyckor, så är det inte främst att vissa kör i 90 och andra i 170 som har ihjäl folk, utan att folk glömmer ha uppsikt så långt fram som deras hastighet kräver (e=(m*v^2)/2, du vet - rörelseenergin och därmed effektivt sett bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten), och därför bränner rakt in i en stillastående bil i framförvarande Stau.

Som NeXTer hann svara så ökar inte reaktionstiden med ökad hastighet. Du hinner bara färdas längre sträcka under samma tid. Han spinner också vidare på mitt grundargument att en skärpt förare orsakar färre tillbud än en som känner sig för trygg på den aktuella vägsträckan, vilket tyvärr är den direkta konsekvensen av för fegt satta hastighetsgränser.

Sen har du helt rätt i att olyckor inte kan inträffa om hastigheten är noll, men som du säkert inser själv, är det ett totalt irrelevant synsätt ur ett praktiskt perspektiv.
 
Top