USA inporterad Bike in a box

Huntaren

New member
Ja nu har jag stött på ett problem som kanske några av er andra också har gjort, Nämligen att försöka inportera ett bike in a box (mc i delar ) från USA.

Jag ringde till VV idag och fråga om det gick att beställa en sådan hoj och få den reggad, med det gick INTE tydligen...

fick även ett trevlig mening rakt i annsiktet av mannen i telefonen att INGEN i hela sverige någonsin har lyckas göra det.

Men då är min fråga, hur ska man göra om man villa ha en mc som är ett ihop plock reggad i sverige ???

För som jag förstått det hela får man inte ta hem en hel mc.
men denna mc är i delar och företaget säljer inte märkes hojjar

Tacksam för hjälp:) (vill verkligen ta hem en sådan hoj och tjäna lite pengar;)
 

OH-

Member
Ja nu har jag stött på ett problem som kanske några av er andra också har gjort, Nämligen att försöka inportera ett bike in a box (mc i delar ) från USA.

Jag ringde till VV idag och fråga om det gick att beställa en sådan hoj och få den reggad, med det gick INTE tydligen...

fick även ett trevlig mening rakt i annsiktet av mannen i telefonen att INGEN i hela sverige någonsin har lyckas göra det.

Men då är min fråga, hur ska man göra om man villa ha en mc som är ett ihop plock reggad i sverige ???

För som jag förstått det hela får man inte ta hem en hel mc.
men denna mc är i delar och företaget säljer inte märkes hojjar

Tacksam för hjälp:) (vill verkligen ta hem en sådan hoj och tjäna lite pengar;)

Nu kanske jag är dum men för mig låter det som om du kan hävda att det är ett amatörbyggt fordon. Det finns nån förening för sånt, Googla!
Taktiken skulle i så fall bli att inte prata för mycket om leverans från en enda firma utan istället gå in för att säga att det definitivt inte är någon fabriksgjord hoj.
Nån som vet dyker säkert upp snart ;)
 

Huntaren

New member
hej

Nu kanske jag är dum men för mig låter det som om du kan hävda att det är ett amatörbyggt fordon. Det finns nån förening för sånt, Googla!
Taktiken skulle i så fall bli att inte prata för mycket om leverans från en enda firma utan istället gå in för att säga att det definitivt inte är någon fabriksgjord hoj.
Nån som vet dyker säkert upp snart ;)

nja jag frågade VV om jag kunde hävda at tdet var ett amatör bygge med det gick inte för att det vara en hel cyckel i delar ??

men jag vet inte, jag måste fortfarandet montera, lacka , och göra alla inställnigar, så det blir ju ett amatör bygge tycker jag iaf :confused:
 

asterix

New member
Kolla med dessa http://www.sfro.com/ . För många års sen snackade jag med en på V V om en "Freebird", enhjulig släp. Fick till svar att det fanns inte! Det var bara tvåhjuliga släp som Guldvingar fick dispans för. Han var inte intresserad av titta på en sån, om jag tog upp den till Örebro. Så fråga SFRO, dom kan nog det bättre. Upplever att man bara besvärar dom (V V) när man frågar om nåt som dom själva inte känner till.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Handla inget innan du är säker på att få den godkänd! Snacka med någon av SFROs besiktningsmän, se länk ovan. SFRO är bäst att svara på frågor (förlåt Vägverket & Bilprovningen). De ska besikta alla hojar som är ombyggda och amatörbyggda före registreringsbesiktning.
Så här står det i den aktuella föreskriften, VVFS 2006:44: Ändringar i mindre omfattning än vad som sägs ovan regleras i kapitlen 4–24. Amatörbyggt fordon:
" Fordon som tillverkas av enskild person för eget bruk eller fordon som ändrats av enskild person för eget bruk i större omfattning än vad som avses med ombyggt fordon enligt definitionerna ovan.
Med amatörbyggt fordon avses inte fordon som från tillverkaren levereras helt eller delvis i byggsats och som därefter monteras ihop av enskild person för eget bruk. "
Länk till föreskrift: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr044.htm
 

OH-

Member
Är det nån som vet varför man inte kan importera hojar från USA?

Nå, riktigt så är det väl inte. Beroende på modell, tillverkarens vilja att skriva olika intyg osv osv så kan det väl vara möjligt även om det aldrig blir lika smidigt som innom EU / EES.
Det är ju liksom det som är finessen med EU - friare handel inom unionen.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det går att importera hojar från USA. Det är det enda tredje land Sverige accepterar motorcyklar ifrån om de tagits i bruk efter 17 juni 2003. Före det datumet kan man importera hojar från hela världen. Men, motorcykeln måste ha tagits i bruk först och ha ett Certificate of Title. Den måste ochså uppfylla amerikanska federala avgaskrav. Vissa ändringar krävs av Bilprovningen för att den ska bli godkänd i reg.besiktning. Bullerprov kan krävas och utförs av SFRo, www.sfro.com. Fyrhjulingar går däremot INTE att importera från USA.
Läs Vägverkets föreskrift 2007:200, länk: http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2007:200
 

Leif H..oj

New member
Det går att importera hojar från USA....../quote]

För ett år sedan eller mer skrevs det i tidningarna och nånstans här på webben om en man som tog in en jättefin Guldvinge från USA men att den bara fick stå i garaget för den godkändes inte. Jag hittar inte artikeln just nu, men du Maria vet kanske vad jag åsyftar för problem.

Hur har det gått med fallet?

- Leif
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Alla USA-hojar har löst sig vad jag vet utom några få som inte tagits i bruk i USA före exporten. Dessutom några Royal Enfield som kom från Indien. En kille har jag haft kontakt med sedan 2005. Han har överklagat till Länsrätten och väntar på beslut. SMC träffar Vägverkets fordonsavdelning inom kort, ska se om det går att lösa de sista surdegarna då.

Reglerna för mc-import från tredje land ändrades efter mycket tjat från SMC 2005 och då löstes de flesta problemen. Den perioden fick jag ett antal gigantiska blomsteruppsättningar av tacksamma medlemmar till kontoret. Sånt gillar vi tjejer.
 

fwedewick

New member
Hur är det med Ryssland? Det finns ju en och annan Ural på nätet som "inte är registrerad men har alla papper" och det vore ju tråkigt om man köpte en cykel som inte går att registrera..
Jag har funderingar på att skaffa en med sidovagn nämligen så jag kan få med mig hunden (med säkerhetssele naturligtvis)..
//F
 

fwedewick

New member
Tagits i bruk, menar de då i hemlandet? I så fall lär det inte bli några större problems eftersom de nya är för dyra för att jag skall köpa en just nu..
//F
Edit: läste förordningen och såg att det var före 2003 i hemlandet. Tack för hjälpen.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nyss svarat i en annan tråd; fyrhjuliga motorcyklar måste vara helfordonsgodkända. Det är bara hojar avsedda för den europeiska marknaden.
 

realmailman

New member
Ny hoj!

Har jag uppfattat dig rätt Maria så ska man kunna ta in en hoj från USA om den har varit registrerad där och fått sin "Titel". Men finns det något krav på hur långt den ska ha rullat. Jag vet det har snackats förr om att de ska ha rullat ganska långt för att den ska ses som icke ny. Skulle ju vilja ta hem en ny Raider S men det vågar man väl inte som det ser ut idag.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej igen! Det finns inga krav på mil som ett fordon ska ha gått för att anses ha tagits i bruk. Det räcker med att den registrerats alltså. SMC har fått en ny remiss som bl a behandlar import att besvara före 16 juni. Av vad jag sett hittills verkar det inte finnas något förslag med krav på mil på mätaren. Ska på möte angående remissen med Vägverket 14 maj. Vet mer efter detta.
 
Top