Uppgradering av fjädring på MT09 för Knix och någon bandag.

JockeG

New member
Tja, jag är en återfallsknutte som blev med en MT-09a i mitten av augusti. Har hunnit klämma fem knixkurser sen dess och börjar bli på gränsen för att ta klivet över i röd grupp. Jag har en liten fundering ang fjädringen på min hoj. Har ställt upp fjäderförspäningen och ökat returdämpningen ett halvt varv. Har ingen möjlighet att justera kompressionen. Nåväl, mitt problem är att den sätter sig rätt hårt när jag kliver ut ur svängarna och den känns även rätt mjuk fram. Ingen konstig slitagebild på däcken, fint ruggade..

Jag har fått lite olika alternativ från Motospeed, allt är Öhlins produkter.
1. stötdämpare anpassat för hojen + gaffelfjädrar + gaffelolja=6500
2 stötdämpare för hojen + fjäder anpassat till min vikt + cartridgekitt + gaffelfjädrar + olja=17900

Jag är inte dummare än att jag fattar att alt 2 är betydligt bättre än nr 1 men frågan är om det är lönt att kosta på hojen så pass mkt för att köra gokartbana. Kastar jag pengarna i sjön med cartridgekittet då det står för nästan hela prisskillnaden? Bara uppdatera alt 1 med en hårdare fjäder?

Tips, galenskaper, vilda idéer, hurrarop.. ja, allt emottages hjärtligt!
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Tja, jag är en återfallsknutte som blev med en MT-09a i mitten av augusti. Har hunnit klämma fem knixkurser sen dess och börjar bli på gränsen för att ta klivet över i röd grupp. Jag har en liten fundering ang fjädringen på min hoj. Har ställt upp fjäderförspäningen och ökat returdämpningen ett halvt varv. Har ingen möjlighet att justera kompressionen. Nåväl, mitt problem är att den sätter sig rätt hårt när jag kliver ut ur svängarna och den känns även rätt mjuk fram. Ingen konstig slitagebild på däcken, fint ruggade..

Jag har fått lite olika alternativ från Motospeed, allt är Öhlins produkter.
1. stötdämpare anpassat för hojen + gaffelfjädrar + gaffelolja=6500
2 stötdämpare för hojen + fjäder anpassat till min vikt + cartridgekitt + gaffelfjädrar + olja=17900

Jag är inte dummare än att jag fattar att alt 2 är betydligt bättre än nr 1 men frågan är om det är lönt att kosta på hojen så pass mkt för att köra gokartbana. Kastar jag pengarna i sjön med cartridgekittet då det står för nästan hela prisskillnaden? Bara uppdatera alt 1 med en hårdare fjäder?

Tips, galenskaper, vilda idéer, hurrarop.. ja, allt emottages hjärtligt!

Börja med alt 1, det kommer att göra underverk. Sen OM det behövs mer så kan du satsa på cartridge. Min personliga åsikt är dock att det isåfall är bättre att byta hoj till nånting som är bättre anpassad för bankörning från början.
 

JoHu

New member
Byta? Bygga om?.... köp en till hoj, man har alltid en hoj för lite.

Den rätta antalet hojjar man ska ha är "X = n + 1".
n = antalet hojjar du äger nu.
 

JockeG

New member
Jag är inte ute efter att skaffa en R igen utan bara att få MT09an att bete sig bättre. Uppgradera stötdämparen med viktanpassad fjäder är det också overkill? Jag tänker såhär, den funkar bra på allmän väg och då är kanske även Öhlinaren är lite mer komfortanpassad än vad som passar min smak och körstil. Eftersom jag väger 95 dvs 105 med utrustning ligger jag säkert i det övre spannet av vad orginalfjädern är anpassad för. Lägger vi dessutom på lite hårdare körning än genomsnittet så blir summan av delarna för mkt utan styvare fjäder. Enl testerna skulle dämparen bak vara ok medan gaffeln för mjuk men jag får alltså även stötdämparen att packa ihop sig ut ur svängarna. Älskar hojen och den har en underbar potential samt charm men känns som en 240 i dämparna när hornen växer ut. Är Öhlins gaffelfjädrar hårdare än original?
 

Niklasinorr

New member
Jag är inte ute efter att skaffa en R igen utan bara att få MT09an att bete sig bättre. Uppgradera stötdämparen med viktanpassad fjäder är det också overkill? Jag tänker såhär, den funkar bra på allmän väg och då är kanske även Öhlinaren är lite mer komfortanpassad än vad som passar min smak och körstil. Eftersom jag väger 95 dvs 105 med utrustning ligger jag säkert i det övre spannet av vad orginalfjädern är anpassad för. Lägger vi dessutom på lite hårdare körning än genomsnittet så blir summan av delarna för mkt utan styvare fjäder. Enl testerna skulle dämparen bak vara ok medan gaffeln för mjuk men jag får alltså även stötdämparen att packa ihop sig ut ur svängarna. Älskar hojen och den har en underbar potential samt charm men känns som en 240 i dämparna när hornen växer ut. Är Öhlins gaffelfjädrar hårdare än original?

Trivs du med hojen så kan du ju alltid lägga ner lite mer pengar på den. En anpassad dämpare (med fjäder för din vikt) samt öhlinsfjädrar i gaffeln. Gaffelfjädrar ska du ju också välja för din vikt såklart.
Med hårdare fjädrar i gaffeln så kan dämpningen vara för liten eftersom den är anpassad efter en mjukare fjäder men då kan du prova att ha lite tjockare olja i gaffeln, men bara lite. Du kan också labba med oljenivån i gaffeln och öka den stegvis i små steg.
 

JockeG

New member
Trivs du med hojen så kan du ju alltid lägga ner lite mer pengar på den. En anpassad dämpare (med fjäder för din vikt) samt öhlinsfjädrar i gaffeln. Gaffelfjädrar ska du ju också välja för din vikt såklart.
Med hårdare fjädrar i gaffeln så kan dämpningen vara för liten eftersom den är anpassad efter en mjukare fjäder men då kan du prova att ha lite tjockare olja i gaffeln, men bara lite. Du kan också labba med oljenivån i gaffeln och öka den stegvis i små steg.
Tyvärr finns bara en hårdhet på Öhlins gaffelfjädrar till MT09an, 9,0nm.. Hade gärna sett en 9,5 eller 10 som alternativ också. Frågade de på Motospeed om det inte fanns någon annan fjäder man kunde använda istället.. Men icke, lite märkligt kan jag tycka. Finns många olika fjädrar i Öhlins sortiment. Någon borde ha rätt diameter och längd men annan hårdhet.. Öhlins gaffelfjädrar arbetar säkert bättre än original men det största felet på originalet verkar vara att den är för mjuk. Vet tyvärr inte hur många nm originalet är på.. Skulle den vara 9,0 blir fördelarna klart tveksamma.

Kanske slänga dit gaffel och dämpare fr R6 kan vara ett vettigt alternativ att börja bygga ifrån?
 

Ginnies

New member
Fjäderns uppgift är väl att få rätt häng (höjd) på mc:n. Så stötdämpare/gaffel ges möjlighet att arbeta inom "rätt arbetsområde". Fjäderns uppgift har väldigt lite att göra med om hojen är mjuk/hård, det är komp/retur som påverkar det. Lite kan justeras med annan viskositet och oljenivå, men det blir inga större skillnader. Börjar man experimentera med nivån får man dock effekt med några få ml mer/mindre. Om du känner att hojen inte beter sig som du önskar är det nog bara ett byte av stötdämparen som gäller . Dyrt men absolut värt.
 

JockeG

New member
Fjäderns uppgift är väl att få rätt häng (höjd) på mc:n. Så stötdämpare/gaffel ges möjlighet att arbeta inom "rätt arbetsområde". Fjäderns uppgift har väldigt lite att göra med om hojen är mjuk/hård, det är komp/retur som påverkar det. Lite kan justeras med annan viskositet och oljenivå, men det blir inga större skillnader. Börjar man experimentera med nivån får man dock effekt med några få ml mer/mindre. Om du känner att hojen inte beter sig som du önskar är det nog bara ett byte av stötdämparen som gäller . Dyrt men absolut värt.
Precis, och eftersom jag är på gränsen för tung för vad originalfjädrarna klarar av så kastar de in handduken när hornen växer ut på gokartbanan.. Jobbar i botten typ.. Bak kan man välja hårdhet på fjäder till Öhlinaren men fram finns bara en hårdhet till min. Hoppas att den är ngt styvare än originalet fram.. Hoppas..
 

pellehbg

New member
Hej Jocke
Jag kör både på KNIX o på RIng Knutstorp med min o har faktiskt fått till fjädringen riktigt bra jag bytte ut mot tjockare olja fram o spände upp den det tog några gånger innan jag hittade rätt i fjädringsinställningen men nu går den som en klocka.
Så var inte rädd för att testa först kanske med tjockare olja fram samt skruva o testa!
Jag väger som dig o kan säga att mitt däckslitage ser verkligen fint ut (jobbar inom däckbranschen) så jag vet hur ett däck kan se ut då det är dåligt inställt!
Jag kan säga jag är träningsledare i Skåne på våraa KNIXbanor o sedan så är jag instruktör i gult tält på BKKn (Ring Knutstorp) så det går mycket på kurserna för min del inte mycket gata i år tyvärr!

Lycka til
 

Ginnies

New member
....... men fram finns bara en hårdhet till min. Hoppas att den är ngt styvare än originalet fram.. Hoppas..

Hittar du inte helt rätt fjäder fram sätter du dit den som är närmast ditt behov. Sen går det att svarva en distans att sätta mellan fjädern och locken på gaffeln. Sackar gaffeln 20 mm för mycket gör du distanserna lika höga. Viktigt att se till att inte fjädern bottnar mellan varje fjädervarv. Gör den inte det är problemet löst.
 

JockeG

New member
Hej Jocke
Jag kör både på KNIX o på RIng Knutstorp med min o har faktiskt fått till fjädringen riktigt bra jag bytte ut mot tjockare olja fram o spände upp den det tog några gånger innan jag hittade rätt i fjädringsinställningen men nu går den som en klocka.
Så var inte rädd för att testa först kanske med tjockare olja fram samt skruva o testa!
Jag väger som dig o kan säga att mitt däckslitage ser verkligen fint ut (jobbar inom däckbranschen) så jag vet hur ett däck kan se ut då det är dåligt inställt!
Jag kan säga jag är träningsledare i Skåne på våraa KNIXbanor o sedan så är jag instruktör i gult tält på BKKn (Ring Knutstorp) så det går mycket på kurserna för min del inte mycket gata i år tyvärr!

Lycka til
Tack! Kör du också MT09? Vilken viskositet kör du på nu? Ändrat volym också? Läge 6 eller 7 bak? Jag får också ett fint slitage (tror jag) så själva dämpningen funkar ok isf men som sagt var för lågt..
 

enrosabil

New member
Går det inte att helt enkelt byta ut gaffeln till en bättre begagnad från en sporthoj eller liknande som är mer justerbar?
 

VonArnim

New member
Hej

Kapar denna tråd. Även jag kör en MT-09, jag är 192 lång och väger 110 kg (fet skulle nog någon kunna säga, men jag säger muskler som sover). Jag har i dagsläget ställt fjädring i styvaste läget både fram och bak och har relativt hård återhämtning. Är detta vettigt? Jag har utgått från min storlek där av styv fjädring. Jag kör bara gata, och inte särskilt "busigt". Ska prova en Knix i Klippan nu i vår.

Vad säger de visa?
 

OH-

Member
Fjädrar anamma

Några små reflektioner:
- Det finns andra firmor än Öhlins som säljer fjädrar.
- Förutsättningen för att få riktigt bra egenskaper är att ha rätt fjäder. En förspänd fjäder är precis lika mjuk som en utan förspänning, visst kan man minska genomslag och gung med dämparinställningar men det blir på bekostnad av andra prestanda.
- Originalfjädern brukar bli ett problem främst för tunga förare på riktigt lätta hojar men det finns även hojar som blir ökända för sina mjuka fjädrar. Leta upp en beskrivning på hur man mäter och ställer in "häng" med och utan förare. Engelska sökord "sag" "race" "static" "free".
 
Top