Underhåll av MC

Staffan2

New member
Hej!

Jag köpte en begagnad MC i höstas. Den är 12 år gammal och har gått ca 2000 mil. Jag vet att förra ägaren gjort oljebyten själv, men vet egentligen inget mer än så.

Jag har kollat vad servicemanualen säger angående intervaller på underhållet. Då jag inte har någon aning om ifall och när t.ex. bromsvätskan är bytt har jag utgått från att inget nånsin är bytt på den.

Därför gjorde jag i höstas följande:
Jag bytte tändstift, olja + filter, bromsvätska. I år planerar jag att byta kylarvätska (+ olja naturligtvis).

Enligt servicemanualen gäller följande:

Bränsleslangar: byt vart 4:e år
Bromsslangar: byt vart 4:e år
Bromsvätska: byt vart 2:a år - bytt 2018
Gasventilsynkronisering (Throttle Valve Synchronization) - kolla vart 2:a år
Gaswirespel: kolla varje år
Kylarslangar: byt vart 4:e år
Kylarvätska: byt vart 2:a år - byter 2019
Luftfilter: byt vart 3:e år
Olja + filter: but varje år - bytt 2018
Tändstift, byt vart 2:a år - bytt 2018
Tomgång: kolla varje år
Ventilspel: kolla vart 4:e år

Vad är viktigt att jag gör? Borde jag byta alla bromsslangar, bränsleslangar och kylarslangar? Gör folk verkligen det vart 4:e år? I min värld är bromsslangarna viktigast att hålla koll på, så dom inte spricker när man behöver panikbromsa.

Slangar, bromsvätska, kylarvätska, olja, tändstigt, etc är enkelt att byta själv, men t.ex. ventilspel måste jag lämna in på verkstad, för det kommer jag inte att börja med själv.

Borde jag prioritera det?

Efterdra alla bultar nämns också, så det gjorde jag i höstas, med momentnyckel.

Sedan nämns även följande, dock utan angivna intervaller:
Kompressionstest
Oljetryckstest

Vad gör ni andra med er mc?
 

F800ST

Member
Vad är det för hoj?

Modell och årsmodell?

Bromsslangar, om det är gummislangar är det väl inte fel, men så länge de ej är torra så kan de ju gå ett tag till. stålomspunnen silikonslang, byts om de slits ut. Kylar slangar, om de är torra, annars finns inget skäl till att byta.

Jag servar enligt manual på min Bmw K1300s.
 

Staffan2

New member
Vad är det för hoj?

Modell och årsmodell?

Bromsslangar, om det är gummislangar är det väl inte fel, men så länge de ej är torra så kan de ju gå ett tag till. stålomspunnen silikonslang, byts om de slits ut. Kylar slangar, om de är torra, annars finns inget skäl till att byta.

Jag servar enligt manual på min Bmw K1300s.

Det är en Suzuki V-Strom DL650 2007.
 
Top