Hej!
Jag köpte en begagnad MC i höstas. Den är 12 år gammal och har gått ca 2000 mil. Jag vet att förra ägaren gjort oljebyten själv, men vet egentligen inget mer än så.
Jag har kollat vad servicemanualen säger angående intervaller på underhållet. Då jag inte har någon aning om ifall och när t.ex. bromsvätskan är bytt har jag utgått från att inget nånsin är bytt på den.
Därför gjorde jag i höstas följande:
Jag bytte tändstift, olja + filter, bromsvätska. I år planerar jag att byta kylarvätska (+ olja naturligtvis).
Enligt servicemanualen gäller följande:
Bränsleslangar: byt vart 4:e år
Bromsslangar: byt vart 4:e år
Bromsvätska: byt vart 2:a år - bytt 2018
Gasventilsynkronisering (Throttle Valve Synchronization) - kolla vart 2:a år
Gaswirespel: kolla varje år
Kylarslangar: byt vart 4:e år
Kylarvätska: byt vart 2:a år - byter 2019
Luftfilter: byt vart 3:e år
Olja + filter: but varje år - bytt 2018
Tändstift, byt vart 2:a år - bytt 2018
Tomgång: kolla varje år
Ventilspel: kolla vart 4:e år
Vad är viktigt att jag gör? Borde jag byta alla bromsslangar, bränsleslangar och kylarslangar? Gör folk verkligen det vart 4:e år? I min värld är bromsslangarna viktigast att hålla koll på, så dom inte spricker när man behöver panikbromsa.
Slangar, bromsvätska, kylarvätska, olja, tändstigt, etc är enkelt att byta själv, men t.ex. ventilspel måste jag lämna in på verkstad, för det kommer jag inte att börja med själv.
Borde jag prioritera det?
Efterdra alla bultar nämns också, så det gjorde jag i höstas, med momentnyckel.
Sedan nämns även följande, dock utan angivna intervaller:
Kompressionstest
Oljetryckstest
Vad gör ni andra med er mc?
Jag köpte en begagnad MC i höstas. Den är 12 år gammal och har gått ca 2000 mil. Jag vet att förra ägaren gjort oljebyten själv, men vet egentligen inget mer än så.
Jag har kollat vad servicemanualen säger angående intervaller på underhållet. Då jag inte har någon aning om ifall och när t.ex. bromsvätskan är bytt har jag utgått från att inget nånsin är bytt på den.
Därför gjorde jag i höstas följande:
Jag bytte tändstift, olja + filter, bromsvätska. I år planerar jag att byta kylarvätska (+ olja naturligtvis).
Enligt servicemanualen gäller följande:
Bränsleslangar: byt vart 4:e år
Bromsslangar: byt vart 4:e år
Bromsvätska: byt vart 2:a år - bytt 2018
Gasventilsynkronisering (Throttle Valve Synchronization) - kolla vart 2:a år
Gaswirespel: kolla varje år
Kylarslangar: byt vart 4:e år
Kylarvätska: byt vart 2:a år - byter 2019
Luftfilter: byt vart 3:e år
Olja + filter: but varje år - bytt 2018
Tändstift, byt vart 2:a år - bytt 2018
Tomgång: kolla varje år
Ventilspel: kolla vart 4:e år
Vad är viktigt att jag gör? Borde jag byta alla bromsslangar, bränsleslangar och kylarslangar? Gör folk verkligen det vart 4:e år? I min värld är bromsslangarna viktigast att hålla koll på, så dom inte spricker när man behöver panikbromsa.
Slangar, bromsvätska, kylarvätska, olja, tändstigt, etc är enkelt att byta själv, men t.ex. ventilspel måste jag lämna in på verkstad, för det kommer jag inte att börja med själv.
Borde jag prioritera det?
Efterdra alla bultar nämns också, så det gjorde jag i höstas, med momentnyckel.
Sedan nämns även följande, dock utan angivna intervaller:
Kompressionstest
Oljetryckstest
Vad gör ni andra med er mc?