tyst?

pronto

New member
Har en kawasaki vn 1500 m ruta, men störs av turbulensbuller vid landsvägskörning. Funderar på att byta hoj, men vet inte till vad. Någon som har tips om modeller som ger så tyst landsvägskörning som möjligt (inte intressad av Gold Wing-konceptet).

mvh
pronto

jan-olovj

Active member
Använd öronproppar. Jag har fått betydligt mer tinitus sedan jag började köra hoj. Det är väldigt besvärande, så var rädd om dina öron. Plocka av vindrutan och kolla skilnaden, själv har jag stora problem med stora vindrutor för huvudet kastar åt alla håll. Kolla på äldre inlägg ämnet har diskuterats tidigare och det var en kille som tycktes kunna aerodynamik. Är du nöjd i övrigt med din hoj så vore det synd att kassera den bara för en sketen vindruta.
Jan-Olov

Jåke

New member
Det har inte så mycket med hojen att göra så länge vi inte talar just GW och liknande. Viktigare är att ha en tyst hjälm (tät runt öronen och kinderna), se till att rutor och annat inte skapar turbulens och att använda öronproppar.

Själv begriper jag inte hur folk klarar av att köra landsväg utan just öronproppar...

Katarina

Helt okej
Usch ja, jag gjorde misstaget att köra mot Strängnäs utan öronproppar och ett hyde med HD körde om — med ombyggda avgassystem. Det var inte alls roligt för man kan inte stoppa fingrarna i öronen heller. Man gör detta bara en gång, sen har man lärt sig sig garanterat något nytt.

pronto

New member
Tack för responsen. Öronproppar har jag redan, av tystast möjliga sort. Jag har tinnitus, och är ganska känslig för ljud, men tycker hojåkning är omöjligt att avstå. Jag är därför intresserad av om någon känner till speciellt tysta hojar, någon hjälm som är bättre än andra i det avseendet, eller hur rutor ska vara beskaffade. Jag hade en Dragstar 650 förra säsongen, och hade en stor Givi-ruta på den ett tag, men tyckte det blev lugnare när jag tog av den, för turbulensen är värre än vindljudet.
Jag är sugen på att skaffa en Triumph Tiger istället för VN 1500:an, men hörde någon som sade att den var jobbig med turbulens i hastigheter runt 100-120. Någon som har erfarenheter av Tiger?

mvh
Magnus

unSTeady

New member
Vindbrus

Triumph Tiger, den förra, och Schubert C2 går INTE ihop.
en VS1400 utan ruta och C2:an är alldeles utmärkt, man får "ren" vind, och vindbruset är minimalt, faktiskt bättre än Honda ST1300 och samma hjälm!

Richie

New member
Jag är därför intresserad av om någon känner till speciellt tysta hojar, någon hjälm som är bättre än andra i det avseendet, eller hur rutor ska vara beskaffade.

Min erfarenhet är att "släta" hjälmar generellt är tystare i sig själva, alltså genererar mindre vindbrus än såna med mycket luftintag och annat mojs på. Den jag själv har just nu, en AGV GP-PRO (http://www.agv.it/prodotto.asp?Id_Prodotto=2&Id_Grafica=30) för betydligt mer oväsen än förr-förra, en AGV Quasar Due som var nästintill helt slät. Den kunde jag tom åka hyfsat långa sträckor med utan öronproppar, icke så med den nya. Däremot "släpper" GP-PROn luft betydligt bättre, dvs den trycker inte bakåt ens i höga farter utan skär genom luften på ett mycket förtjänstfullt sätt, troligen pga den bisarra formen på bakpartiet.

Rutor ska antingen vara stora så du får hela huvudet bakom eller låga så hjälmen skär genom ostörd luft. Det värsta är mellanhöga rutor så du får den turbulenta kanten mitt i nyllet.

En_svensk_Tiger

New member
Tiger och vind

Tack för responsen. Öronproppar har jag redan, av tystast möjliga sort. Jag har tinnitus, och är ganska känslig för ljud, men tycker hojåkning är omöjligt att avstå. Jag är därför intresserad av om någon känner till speciellt tysta hojar, någon hjälm som är bättre än andra i det avseendet, eller hur rutor ska vara beskaffade. Jag hade en Dragstar 650 förra säsongen, och hade en stor Givi-ruta på den ett tag, men tyckte det blev lugnare när jag tog av den, för turbulensen är värre än vindljudet.
Jag är sugen på att skaffa en Triumph Tiger istället för VN 1500:an, men hörde någon som sade att den var jobbig med turbulens i hastigheter runt 100-120. Någon som har erfarenheter av Tiger?

mvh
Magnus

Hej,

Det finns massor av info och diskussioner i ämnet Tiger och turbulens på:
www.triumph-tiger.com

Många köper sportskärm, andra köper en MRA VarioScreen eller en högre ruta. Det lär t.o.m. hjälpa att förlänga spegelarmarna lite...

/Mats