Tyskland syd till norr

helgasman

New member
Jag och tanten kommer i början av Maj ta oss hemåt från Italien.
Vi har ca 6 dgr på oss från Genoa till Göteborg. Vissa tankar och ideer har vi
men tar tacksamt emot tips om vägar vi inte får missa,goda restauranger,hotell,vandrarhem -ja i stort sett det mesta då det är första gången vi tar en sådan här tur.
 

nordicbiker

New member
Hah, en chans att göra reklam för mina hemmatrakter! :D

Jag kommer själv från staden Coburg i norra Bayern = Franken, bara två mil borta från forra detta gränsen till DDR.

Jag rekommendera starkt en stop i Rothenburg ob der Tauber, en mycket trevligt stad med helt intakt medeltidigt stadsmur och många fina hus i gammla stan. Nästa stop kan vara Coburg - missa inte att besöker Veste Coburg, en av Tysklands största borgar! Fortsätter genom Thüringer Wald norrut, kanske mot Harz. Därefter blir det lite... naja... platt till ni kommer up till kusten. Mellan Alperna och Harz ska ni undvika att köra på Autobahn, det blir bara tråkigt och det finns massor med fina små landsvägar. Sista etappen till färjan, ok, då kan man kanske gasa på på motorvägen. Sex dagar skulle fungera perferkt! Hör gärna av dig direkt till mig om du vil ha flera tips!

Och kom ihåg: det finns kanske ingen "hård" tempolimit på Autobahn på många avsnitt, men från försäkringarnas persektiv gäller 130km/t rekommenderade maxhastighet. Och på begränsade avsnitt mäta man regelbodet med gömmda kameror!
 

helgasman

New member
Tack för tipsen! Har själv funderat i liknande banor då man oftast enbart kört autobahn med bil då.
Thuringer wald låter spännande!
 

TMax500

Member
Fortsätter genom Thüringer Wald norrut, kanske mot Harz. Därefter blir det lite... naja... platt till ni kommer up till kusten....Hör gärna av dig direkt till mig om du vil ha flera tips!
Du verkar ha koll på läget! :) Vad förslår du för vägar från kusten (Kiel, troligen) till Harz, tur och retur?

Jag läste i MC-folket om väg 404 från Hamburg->209 till Lüneburg->4/191 till Celle->214/444/6 till Goslar.
Eller, Hamburg->väg 3 till Celle, och resten som ovan.

- Hur låter det? Andra varianter? Jag fann t ex rutten nedan på nätet, http://www.bestbikingroads.com/motorcyclegps.php?code=672640
 
Last edited:

helgasman

New member
Du verkar ha koll på läget! :) Vad förslår du för vägar från kusten (Kiel, troligen) till Harz, tur och retur?

Jag läste i MC-folket om väg 404 från Hamburg->209 till Lüneburg->4/191 till Celle->214/444/6 till Goslar.
Eller, Hamburg->väg 3 till Celle, och resten som ovan.

- Hur låter det? Andra varianter? Jag fann t ex rutten nedan på nätet, http://www.bestbikingroads.com/motorcyclegps.php?code=672640


Bara att få ett tips om den hemsidan du nämner här är KANON
 

Ingelok

New member
Jag har hört att a-bahn leipzig-berlin e bättre, bade underlag och traffikmässigt! ni skulle aka i maj eller har ni bestämt exakt? för var ni kör beror pa vilken tidpunkt
 

BMW R90s

New member
Autobahn är ju effektivt, men att köra hoj på motorväg är ju inte särskilt underhållande - fort-fort, rakt fram, flera filer. Roligare kan man ha det. Vi tänker göra allt vi kan för att undvika autobahn. Har just shoppat upp mig på Motorrads stora mc-karta över norra Tyskland. Kolla in http://butiken.metria.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=191_193_109_269&products_id=66189
Jag har dessa, bra kartor. Kompletera med en översiktkarta
så blir bra.
 

Ingelok

New member
"Vi tänker göra allt vi kan för att undvika autobahn" okay, det blir dock ganska svårt. jag har försökt ett antal gånger utan att lyckas, men skam den som ger sig! Lycka till och berätta sen gärna hur det gick.
 

wildstaren

New member
Fartyg-tyskland

Ja appropå färdvägar så kan de bli verklighet för vi som bor här uppe i norr
att få köra ombord hojjen här i Piteå för vidare transport ner till Bremen.
Detta är en gammal dröm för oss nordbor.Den som lever får se.
 

Robbie

New member
Nog för att rubriken gällde Tyskland, men eftersom ni börjar i Italien...

Om ni kör väster från Turin via A32 så är sedan SS25 en fantastisk fin sträcka som leder upp till Col de Iseran på 2770m. Då kör man även förbi val d'Isere. Har själv endast passerat i augusti så det kan vara värt att efterforska temperaturerna i maj först.

Själv åkte jag sedan genom Albertville och till Annecy för att se på de spektakulära ravinerna 'les gorges' och den fina borgen som finns där.

Ångrar inte heller ett besök i tyska Freiburg im Brisgau. En väldigt vacker liten stad i kanten av sydschwarzwald.

Ja det var iallafall 3 minnesvärda platser ur min dagbok.

/Robert
 
Last edited:

Marie

Banned
Top