tyskland eller Norge!

  • Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Som vanligt är jag ute i god tid. Nästa sommar så står valet mellan Norge eller att åka till Tyskland.

Jag blev verkligen imponerad av Norge efter min korta resa i Norge och kan mkt väl tänka mig att åka till Norge även nästa sommar.

Samtidigt vill jag gärna åka längre söderut för varje år som går.

Det som är intressant för mig med tyskland är bubbla museumet, historiska monument från andra världskriget samt att få möjlighet att öva upp mina grundläggande kunskaper inom tyska språket:D:p

Men ärligt talat när jag har kollat bilder och filmer från tyskland via bla youtube så har jag inte blivit så imponerad.


Ni som har rest i bägge länderna, vad tycker Ni om tyskland resp Norge?

Jag har svårt att komma till ett avgörande.


Mvh

Amir
 

Triumph int

New member
Du har nog sett på "fel" filmer.

Alla slags vägar finns i Tyskland.

Du kan även titta på andra bilmärken.
 

Wallfärder

New member
Låter som om du egentligen bestämt dig. WW2 monument finns ju i bägge länder, men Norge är ju lite dyrt och man får inte mycket träning i tyska direkt. Dock är det ett härligt MC-land.
Norra Tyskland finner jag lite platt och tråkigt, så jag skulle ju rekommendera Bayern i södra Tyskland. En tripp ner genom Rhen-dalen så har du Holland, Belgien och Frankrike ett stenkast ifrån dig för kortare turer till WW2 monument idessa länder med. Väl i Bayern är det smidigt att ta Autozug hem från München om man är för trött för att köra. Annars fortsätter du norr ut genom forna DDR och kollar in Berlin.
 

Marie

Banned
Ett i Sverige ofta förbisett område i Tyskland är sydvästra delen av landet. Områdena Schwarzwald och Schwäbische Alb är knökfulla av välskötta krokiga och lagom breda vägar som i kombination med det kuperade landskapet ger mc-upplevelser av hög klass.

Sedan har vi ju Mittelgebirge, bergsområdet i mellersta Tyskland, varav Harz är en (liten) del.

Autobahn är ett effektivt transportsystem, men som upplevelse lämnar det en del övrigt att önska.

Generellt så är landsvägsnätet både varningsskyltförsett och underhållet på ett sätt som borde föranleda Trafikverket att rodna av skam.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Generellt så är landsvägsnätet både varningsskyltförsett och underhållet på ett sätt som borde föranleda Trafikverket att rodna av skam.

JA så är det - KORREKT

Om jag lyckas bifoga en bild här från mobilen, är det en "MC speed-bump"
Typ 5 millimeter hög och det ca. 3 styck inför kurvor som nypor och därmed är elaka för MC
- bl.a. En så enkel lösning har bevisligt reducerat antal olyckor!

På trots av att SMC har haft en tysk "vägverkschef" på föredragning i MC Strategin, fick inga såna lösningar (än!)

Tillbaka till tråden - mitt tips: ta MC semester i båda Tyskland och Norge!
 
H

honda cbf 500

Guest
När det gäller Norge har jag tänkt att åka till Rjukan och övernatta där och sen åka till Odda och stanna där två dagar och åka omkring Hardangerfjorden eller hardangervidda. Sen vill jag åka vidare till Sognedal och övernatta där två nätter. Jag vill åka lite grann runt Sognefjorden och till Galdhöpiggen (2469 m). Därefter vill jag åka till Trondheim men det drygt 40 mil och det är ganska långt i med tanke på tempot i Norge. Där vill jag också stanna två dygn och åka runt trondheimsfjorden. Då har jag avverkat 7 dygn i Norge och kan max tänka mig 10 dygn. Efter trondheim vet jag inte riktigt vart jag ska åka. Har Ni tips? Det kan hända också att jag nöjer mig med detta och åker mot hemåt.


Om tysklandrutten har jag skrivit i följande länk:

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5304

Nu när ni vet rutterna kanske det är ännu lättare att lämna tips.:)

//Amir
 

V Saarela

New member
Jag är så betuttad i Norge,(jo, jag har varit många gånger i Europa också) så jag passerade nu i somras bl a för 24:e gången Trollstigenområdet.

Man ska åka sakta i Norge! För att riktigt känna av och njuta av vyerna så tog jag mig en moppetur dit. Upptäckte en massa nya saker på vägar jag kört "hundra" gånger:)

Finns vid Surnadalen(väster om T-heim) en fantastisk grusväg som funkar för dom flesta hojarna. Du hittar bilder och även filmsnuttar därifrån från min moppetur:
http://www.saarela.se/moped/touring/100722/100722.html
 

Yxan

Member
NO v DE

HA!
Saarela - du e för jäla rolig (och lite tokig ;-) Körde genom hela din Zoomern-tour, TACK för en inspirerande åktur!

Amir, om du frågar mig skulle jag klart säga Norge. Har själv gjort tre repor över till grannen i väst, en fjärde på gång nästa sommar. Tyskland har jag endast passert genom som ett 'transitland' (ned till Dolomiterna) och då mer eller mindre endast bränt hårt på "dem das auf AUTOBAHN", puh...

Rent generellt sätt, oavsett typ av vägar man är ute efter, anser jag nog Norge vara ett klart mer vackrare och spektakulärare land än Tyskland - kort o gott häftigare vyer/landskap att se och uppleva! Därav valet av Norge framför Tyskland. Den enda nackdelen med Norge (förutom att det är lika svindyyyrt som i 'Schweiz') är det förbenade REGNET som man alltid iskallt kan räkna med.

För lite mer Norge-inspiration, besök www.mctouring.se, mina Norge-bilder finner du på www.beronius.eu

Lycka till med ditt val.
Hälsar Mange
 
H

honda cbf 500

Guest
Magnus, jag är inne på ditt spår. Angående regnet:D:p jag hade inte regnställ med mig till Norge där av skrattet, regna kan det ju göra i tyskland med. De som jag känner som har åkt till Tyskland har alltid åkt på regn, dessvärre i flera dygn i sträck.

Generellt när jag har kollat på bilder och filmer speciellt från de orter som jag är intresserad av att åka till tyskland så har jag inte fått den känsla "aha där vill jag åka" men när jag kollar på bilder och filmer i från Norge, då får man genast " där ska jag åka någongång":p känslan.


//Amir


HA!
Saarela[:pA/B] - du e för jäla rolig (och lite tokig ;-) Körde genom hela din Zoomern-tour, TACK för en inspirerande åktur!

Amir, om du frågar mig skulle jag klart säga Norge. Har själv gjort tre repor över till grannen i väst, en fjärde på gång nästa sommar. Tyskland har jag endast passert genom som ett 'transitland' (ned till Dolomiterna) och då mer eller mindre endast bränt hårt på "dem das auf AUTOBAHN", puh...

Rent generellt sätt, oavsett typ av vägar man är ute efter, anser jag nog Norge vara ett klart mer vackrare och spektakulärare land än Tyskland - kort o gott häftigare vyer/landskap att se och uppleva! Därav valet av Norge framför Tyskland. Den enda nackdelen med Norge (förutom att det är lika svindyyyrt som i 'Schweiz') är det förbenade REGNET som man alltid iskallt kan räkna med.

För lite mer Norge-inspiration, besök www.mctouring.se, mina Norge-bilder finner du på www.beronius.eu

Lycka till med ditt val.
Hälsar Mange
 
Last edited:

fbg

New member
Magnus, jag är inne på ditt spår. Angående regnet:D:p jag hade inte regnställ med mig till Norge där av skrattet, regna kan det ju göra i tyskland med. De som jag känner som har åkt till Tyskland har alltid åkt på regn, dessvärre i flera dygn i sträck.

Generellt när jag har kollat på bilder och filmer speciellt från de orter som jag är intresserad av att åka till tyskland så har jag inte fått den känsla "aha där vill jag åka" men när jag kollar på bilder och filmer i från Norge, då får man genast " där ska jag åka någongång":p känslan.


//Amir

Hej du
Skulle jag välja mellan Norge och Tyskland så blir det Tyskland , det som
många gör som åker till Tyskland är att dom tror att det bara är ett transitland och då har dom missat ALLT sväng av motorvägarna åk på
småvägarna upplev det rätta Tyskland bo på Gaststätte ät god och
vällagad mat drick det goda ölet träffa trevliga människor
Ha de:D
 

NeXTer

New member
Svårt val, kommer man som tidigare nämnts bort från Autobahn är ju Tyskland riktigt trevligt, och man kan även göra det till en längre resa; har själv planer på en resa genom (östra) Tyskland, Österrike, Tjeckien och Polen (eller omvänt) för att vidga vyerna lite grand, men det får nog bli en norgehistoria också. Har åkt bil genom Norge ett par gånger men det är ju en helt annan sak att köra MC.

@Amir: Tack för en trevlig tur!
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack detsamma!;)

//Amir

Svårt val, kommer man som tidigare nämnts bort från Autobahn är ju Tyskland riktigt trevligt, och man kan även göra det till en längre resa; har själv planer på en resa genom (östra) Tyskland, Österrike, Tjeckien och Polen (eller omvänt) för att vidga vyerna lite grand, men det får nog bli en norgehistoria också. Har åkt bil genom Norge ett par gånger men det är ju en helt annan sak att köra MC.

@Amir: Tack för en trevlig tur!
 
Top