Typbesiktning, kan man få hjälp med ett klargörande?

Diana

New member
Har en hoj av 2007 års modell. På den har jag bytt till en solosadel, bytt handtag, satt på väskor och nytt avgassystem. Den är m.a.o ändrad från original. Nu sägs det att om jag blir stoppad i en poliskontroll så kan det bli en ny typ/registreringsbesiktning p.g.a mina ändringar. Jag har surfat runt och försökt hitta information om detta men hittar inget alls. Det sägs att SMC har lämnat kommentarer om detta. Kan någon med bättre koll än jag reda ut begreppen och kanske posta en länk eller två där man kan hitta info.
 

Chopperbyggarn

New member
Helfordonstygodkänd årsmodell. Om dom är nitiska så får du nog inte ändra på någonting såvida du inte gör en betydligt mer omfattande ombyggnad så att hojen kan klassas som "Ombyggt fordon" . Bönpallen och orginal avgassystem bör du ha på för att vara säker på att den går igenom kontrollbesiktning och det är förmodligen dessa som kan ge föreläggande om ny kontrollbesiktning med hojen återställd i orginal...övriga smådetaljer tror jag inte att dom ens tänker på. Tror inte att det går att typa om en helfordonstypgodkänd hoj till att bli godkänd för en sittplats (om det är 2 sittplatser i orginal) och annat avgassystem...hoppas att jag har fel men jag tror inte det...sedan beror det även på hur hårt dom tolkar regelverket... På äldre hojar finns det helt andra möjligheter när det gäller ombyggnader.:)

Anders.J
 

Diana

New member
Finns det någonstans man kan hitta regelverket för detta, jag har letat på bl.a trafikverket och besiktningens hemsida men hittar inget alls. Det enda jag hittar är diskussioner på olika forum.
 

DearHunter

New member
Finns det någonstans man kan hitta regelverket för detta, jag har letat på bl.a trafikverket och besiktningens hemsida men hittar inget alls. Det enda jag hittar är diskussioner på olika forum.

Tag kontakt med:

http://www.sfro.com/

Lycka till, och glöm inte att fransarna måste vara av ekologiskt skinn för att klara de nya miljökraven ha, ha... ;)

(Transportstyrelsen kan säkert svara på en del frågor).. :)
 

Diana

New member
Förlåt ännu en okunnig fråga. Men vad spelar det för roll om man har en eller 2 sittplatser? Det inverkar ju absolut inte på hojens prestanda eller liknande?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Diana: Alla de saker du lyfter upp är inget som ska föranleda registreringsbesiktning. Självklart ska du ha en ljuddämpare som är godkänd. Har du inte det förutsätter jag att du är medveten om detta och att du har originalsystemet hemma för snabb montering och återställande till original.
DÄREMOT har Polisen i Skåne under sommaren förelagt motorcyklister registreringsbesiktning och inte kontrollbesiktning om man bytt ljuddämpare. Detta har jag frågat Bilprovningen och Transportstyrelsen om. Polisen har rätt att göra detta. Eftersom det är svårt att få tid för registreringsbesiktning, priset är mycket högre och man verkar ha valt ut just MC-förare för detta ska jag försöka få Polisen i Skåne att göra som andra polismyndigheter i Sverige: nämligen att förelägga om kontrollbesiktning. återkommer i frågan här på hemsidan och i MC-FOlket när jag vet mer. Hoppas träffa RPS nästa vecka i Tylösand.
 

Chopperbyggarn

New member
Maria,

Jag har för mig att det har kallats föreläggande om registrerings besiktning i många herrans år om något inte stämt med uppgifterna i reg beviset , exempelvis gaffellängd/axelavstånd men att det har räckt med kontroll besiktning om hojen återställts till överenstämmande med reg beviset (orginal).
Polisen kan väl inte kräva registrerings besiktning om punkterna dom anmärkt på har återställts till orginal, det är väl bara om man har tänkt fortsätta att köra med hojen i ändrat utförande som reg beiktning kan krävas...eller har jag missat något här??

Om det nu är så att dom har rätt att kräva reg besiktning trots att hojen återställs till orginal så kan det väl bara i praktiken innebära högre besiktningsavgift samt att besiktnings mannen kontrollerar att hojen överenstämmer med orginal/fordonsuppgifterna i reg beviset vilket i praktiken inte är nämnvärt krångligare än vanlig kontroll besiktning??

Tycker att detta låter som skrämseltaktik från maktens sida...eller något som ger några "pinnar" i karriärstegen.

Anders.J
 

OH-

Member
Finns det någonstans man kan hitta regelverket för detta, jag har letat på bl.a trafikverket och besiktningens hemsida men hittar inget alls. Det enda jag hittar är diskussioner på olika forum.

Reglerna finns på www.notisum.se, leta efter fordonsförordningen till att börja med. Nu ger detta bara torr text, tillämpning och tolkning är något helt annat.

Ett par axplock:

Fordonsförordning (2009:211)



4 kap. Godkännande av enstaka fordon

Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon
20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.



6 kap. Löpande kontroll av fordon

Villkor för godkännande vid kontrollbesiktning
13 § Ett fordon ska godkännas vid en kontrollbesiktning om det
1. är i trafiksäkert skick,
2. uppfyller tillämpliga krav i

a) förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening,
b) förordningen (2007:846) om fluorerade växthusgaser och ozonnedbrytande ämnen, och
c) föreskrifter som har utfärdats med stöd av dessa förordningar, samt

3. även i övrigt är godtagbart från miljösynpunkt. Fordonet ska godkännas om det har brister som är av endast ringa betydelse.


Förfarandet vid flygande inspektion
25 § Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon har brister som är av endast ringa betydelse från trafiksäkerhets- eller miljösynpunkt, ska förrättningsmannen påpeka bristerna för fordonets förare.
26 § Om bristerna hos ett inspekterat fordon är så stora att fordonet inte kan användas utan uppenbar fara för trafiksäkerheten, ska förrättningsmannen meddela körförbud för det.
27 § Om fordonet vid en flygande inspektion har endast enkla brister som inte förekom vid den senaste kontrollbesiktningen eller flygande inspektionen, ska fordonsägaren avhjälpa bristerna. I sådant fall gäller vad som sägs i 18 och 19 §§ om reparationen och provningen sker inom två månader efter inspektionen.
28 § Om fordonet vid en flygande inspektion har andra brister än som avses i 25–27 §§, ska fordonsägaren avhjälpa dem och förrättningsmannen förelägga denne att inom en viss tid
1. låta fordonet genomgå en kontrollbesiktning,
2. låta reparera och prova fordonet hos en ackrediterad verkstad eller för ett besiktningsorgan visa att bristerna har avhjälpts, eller
3. när det gäller ett fordon som inte är registreringspliktigt enligt lagen (2001:558) om vägtrafikregister, genom ett intyg eller på något annat tillförlitligt sätt styrka för en polismyndighet att bristerna har avhjälpts.
Om ett föreläggande enligt första stycket inte har följts inträder körförbud för fordonet.
Vid provning och reparation hos en ackrediterad verkstad gäller i fråga om intyg vad som sägs i 17 § tredje och fjärde styckena samt 19 §.

29 § Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon har ändrats på ett sådant sätt som avses i 4 kap. 20 § första stycket ska förrättningsmannen förelägga fordonsägaren att inom en månad låta det genomgå en registreringsbesiktning.
Om fordonet inte har genomgått en registreringsbesiktning inom förelagd tid inträder körförbud för det.
 

Chopperbyggarn

New member
Förlåt ännu en okunnig fråga. Men vad spelar det för roll om man har en eller 2 sittplatser? Det inverkar ju absolut inte på hojens prestanda eller liknande?

När det står 2 sittplatser inkl förare i reg beviset då kräver i allafall bilprovningen att det ska finnas 2 platser + passagerarfotpinnar vid besiktning...det är ju lätt att ordna till;) Det blir nog värre påföljder av att montera passagerarsadel och köra med skjuts på en hoj som är godkänd för endast 1 person...

Kom just att tänka på 7 sittsiga familjebilar...där är det lagligt att plocka bort 5 sittplatser och använda utrymmet till annat eller inget men det är nog lönlöst att kontrollbesiktiga utan alla sittplatser monterade....kanske något att hänvisa till om polisen har synpunkter på att det saknas passagerarsadel samt passagerar fotpinnar...

Anders.J
 

Diana

New member
Maken har besiktigat sin hoj, ändrad till solosadel, 2004 års modell och där hade besiktningen inget att erinra. Det var där diskussionen kom upp om att jag skulle få problem med min. Så denna gången var inte polisen inblandad. Men jag vet att det har varit mycket punktmarkering i bl.a Löddeköpinge denna sommar.
 

Chopperbyggarn

New member
Maken har besiktigat sin hoj, ändrad till solosadel, 2004 års modell och där hade besiktningen inget att erinra. Det var där diskussionen kom upp om att jag skulle få problem med min. Så denna gången var inte polisen inblandad. Men jag vet att det har varit mycket punktmarkering i bl.a Löddeköpinge denna sommar.

Härligt att han fick igenom den utan anmärkning!! Själv fick jag 2:a och ombesiktning på en hoj jag hade för ca 10 år sedan för att jag hade tagit bort bönpallen utan att typa om hojen för 1 person. Det är alltid värt att försöka!!:)

Anders.J
 

bosseman

New member
Tydligen har polisen inte något bättre för sig för dom sista gångerna på Tisdagsträffarna i Löddeköpinge så har dom stoppat en massa hojar på grund av buller lite ombyggnad mm och då har det blivit till att registreringsbesiktiga hojen till en massa extra kostnader men tydligen så är det mycket bättre att få in pengarna på vanlia knegare än att jaga bovar.
 

bosseman

New member
Det stora problemet är väl att du inte får ändra något på en nyare mc utan att du kan åka dit.
 

Marie

Banned
Diana: Alla de saker du lyfter upp är inget som ska föranleda registreringsbesiktning. Självklart ska du ha en ljuddämpare som är godkänd. Har du inte det förutsätter jag att du är medveten om detta och att du har originalsystemet hemma för snabb montering och återställande till original.
DÄREMOT har Polisen i Skåne under sommaren förelagt motorcyklister registreringsbesiktning och inte kontrollbesiktning om man bytt ljuddämpare. Detta har jag frågat Bilprovningen och Transportstyrelsen om. Polisen har rätt att göra detta. Eftersom det är svårt att få tid för registreringsbesiktning, priset är mycket högre och man verkar ha valt ut just MC-förare för detta ska jag försöka få Polisen i Skåne att göra som andra polismyndigheter i Sverige: nämligen att förelägga om kontrollbesiktning. återkommer i frågan här på hemsidan och i MC-FOlket när jag vet mer. Hoppas träffa RPS nästa vecka i Tylösand.

Detta låter som ett GENIDRAG för att komma tillrätta med alla bullermarodörer som förstör för oss andra som åker på två hjul. En stor bukett blommor till länspolismästaren i Skåne!
Och jag tycker att SMC inte skall göra bort sig genom att motarbeta detta smarta grepp för att komma tillrätta med oskicket att byta till "bullerburk".
 

eha

New member
Kul att du återigen fallerat i tänket utanför dina egna banor.. "Bilfjolla".

Det går att väsnas med alla burkar. Det handlar om HUR man kör - och ffa VART. Men det riskerar att tappas bort helt, OM det ska läggas en nivå som ska fungera vid motorvägsfart, men ändå inte bullra mer än kravet i ett bostadsområde nattetid. Det blir löjligt. Att dessutom en batongpelle ska avgöra detta vid vägkanten är bara slöseri med tid och pengar. Både för polis som mc-förare och besiktning. De som urskiljer sig rejält kan istället belönas med böteslapp för "åstadkommande av onödigt buller". Sedan är det bara att dra slutsatsen själv om man t ex kan köra "rakt rör" och normalt gaspådrag tidigt på morgonen.
 
Last edited:

UglyJazz

New member
eha! Lugn och fin nu va?

Jag brukar vanligen bara småle åt Maries inlägg, men faktum är att hon har rätt.

Det ÄR ett jättesmart grepp av polisen i strävan efter en god miljö, såväl buller som ekomässigt.

Ni gapar och svär åt dom där EU-bålgeting-mopederna och Scania V8-orna med raka rör samtidigt som ni tycker att det bara är ball och maskulint med det ni kallar skönt ljud ur piporna på HD eller era bambu-choppers.
Det om något är buller och skulle genast förbjudas eller så skulle arbetarna åka på bullerkåpor om det varit på en arbetsplats.

Tänk till och fundera ett ögonblick på vilken bild ni vill att omgivningen ska få av oss hojåkare.
Mina hojar har original avgassystem. Allihop...
 

Diana

New member
Jag brukar vanligen bara småle åt Maries inlägg, men faktum är att hon har rätt.

Det ÄR ett jättesmart grepp av polisen i strävan efter en god miljö, såväl buller som ekomässigt.

Ni gapar och svär åt dom där EU-bålgeting-mopederna och Scania V8-orna med raka rör samtidigt som ni tycker att det bara är ball och maskulint med det ni kallar skönt ljud ur piporna på HD eller era bambu-choppers.
Det om något är buller och skulle genast förbjudas eller så skulle arbetarna åka på bullerkåpor om det varit på en arbetsplats.

Tänk till och fundera ett ögonblick på vilken bild ni vill att omgivningen ska få av oss hojåkare.
Mina hojar har original avgassystem. Allihop...

Det är ju rätt märkligt att du och Marie tar för givet att jag bytt till ett annat avgassystem för att få ett högre ljud. Nu är det långt från sanningen. Jag har bytt för att jag tyckte original var fruktansvärt fult, så det är av helt estetiska skäl som jag bytt, tyvärr kom bullret med på köpet. Men ombyggnad pågår för att komma ner i db till en godkänd nivå. Frågan var och är fortfarande densamma som i TS.
 
Top