Tylösandsdeklarationen

P

Pingo

Guest
Läste just på NTF's hemsida innehållet i Tylösandsdeklarationen. Den är rätt allmänt hållen men en verkligt viktig punkt är att bilister inte har fått någon sorts rätt att köra ihjäl fotgängare som ju också är en oskyddad trafikantgrupp.

NTF kan nu inte med hedern i behåll fortsätta att svartmåla alla andra oskyddade trafikanter som orsak till vårdslösa bilisters beteende.

//Gunnar

lime

Skriver inte
Läste just på NTF's hemsida innehållet i Tylösandsdeklarationen. Den är rätt allmänt hållen men en verkligt viktig punkt är att bilister inte har fått någon sorts rätt att köra ihjäl fotgängare som ju också är en oskyddad trafikantgrupp.

NTF kan nu inte med hedern i behåll fortsätta att svartmåla alla andra oskyddade trafikanter som orsak till vårdslösa bilisters beteende.

//Gunnar

*ironi på* Men motorcyklister är ju inte oskyddade... vi måste ju ha hjälm. *ironi av*

Jo, jag tycker också att det är lustigt att det gör skillnad på oskyddade och oskyddade trafikanter. Vad säger NTF om snö-skotrar förresten?

OH-

Member
SMC befinner sig i Tylösand. SMC har undertecknat Tylösandsdeklarationen. Läs punkt 4. ..............

Punkt 4? Personligen vill jag nog hellre ha t ex säkrare räcken än information om hur farliga dom nuvarande är.

Punkt 5 däremot:
"Alla har rätt att förvänta sig ett systematiskt och kontinuerligt förbättringsarbete;..............."
verkar ju peka åt rätt håll.

Men, när jag ändå är igång, saxat ur brödtexten:
"Fordonsförare har en rad skyldigheter, utvecklade under många år. Dessa skyldigheter ska vara kända av alla och följas även utan övervakning."

Alltså, på vilken planet befinner sig författarna till det avsnittet? I Japan lär man ligga långt framme på området men även där finns olydiga individer och trafikpolis.
Dessutom är det väl alla trafikanter, inte bara fordonsförare, som har skyldigheter?

Eller:
"De flesta trafikmiljöer är inte utformade för att skydda trafikanten."

Visst, allt har inte blivit bra men det här är en loska mitt i ansiktet på varenda vägprojektör som faktiskt gjort sitt bästa under hundra år.

P

Pingo

Guest
Men, när jag ändå är igång, saxat ur brödtexten:
"Fordonsförare har en rad skyldigheter, utvecklade under många år. Dessa skyldigheter ska vara kända av alla och följas även utan övervakning."

Borde det inte vara så att förare av stora tunga fordon som kan ställa till stor skada för andra har ett större ansvar än förare av lättare fordon som inte ställer till lika mycket skada.

Alltså följande ordning.

1 Långtradarförare och bussförare

2 Bilister

3 Motorcyklister

4 Mopedister

5 Cyklister

6 Fotgängare (de är ju inga förare förståss)

Är det inte ungefär så alla har sett på det hela fram till dess att NTF fick för sig att bilister med jättesäkra fordon ska undantas från den ordningen.

//Gunnar

OH-

Member
Nåja, nånstans inbäddat i lite kantiga formuleringar bultar ett varmt hjärta längst in i trafiklagstiftningen. Man får inte utsätta andra för fara eller olägenhet och man måste förhindra olyckor.

Många missar det viktigaste och har bara lärt sig detaljregler. Och till och med mitt inne i detaljerna återkommer grundregeln gång på gång - ingen fara, inga olägenheter.

Ledaren i senaste MC-folket var klockren. Det man kanske kan säga med hänvisning till ovanstående är att det faktiskt är lag på att vi alla skall tillhöra den "speciella rasen" som aktivt förhindrar olyckor.

Tyrannosaurus

New member
Borde det inte vara så att förare av stora tunga fordon som kan ställa till stor skada för andra har ett större ansvar än förare av lättare fordon som inte ställer till lika mycket skada.

Alltså följande ordning.

1 Långtradarförare och bussförare

2 Bilister

3 Motorcyklister

4 Mopedister

5 Cyklister

6 Fotgängare (de är ju inga förare förståss)

Är det inte ungefär så alla har sett på det hela fram till dess att NTF fick för sig att bilister med jättesäkra fordon ska undantas från den ordningen.
Det låter inte helt ologiskt men punkt 1 och punkt 5 kan byta plats.

Långtradare är troligen den trafikantgrupp (hojåkare borträknat) som man som hojåkare kommer bäst överens med. Om man bara tar hänsyn till deras storlek och ligger så att dom ser en i backspeglarna så brukar dom göra allt dom kan för att underlätta för oss.

Cyklister å andra sidan är pack som inte verkar ha några trafikregler och när man själv är ute och går kan dom komma med en jävla fart på trottoaren så man nästan blir överkörd. Jag har ibland har lust att sparka omkull fanstygen.

Bland det värsta jag har varit med om som gjorde mig skogstokig var för en del år sen. Står snällt vid ett rödlyse i stan, tror inte jag ens höll i styret. Plötsligt vinglar hojen till och det är nästan nära att jag tappar den.
Suger tag, håller i och vänder på huvudet för att se vad som hände. En jävla cyklist som har tagit tag i räcket bakom soffan för att han inte orkar sätta ner fötterna... :mad:
Jodå han fick både ett rejäl utskällning och hot om stryk men var totalt oförstående. Konstigt?

(Inte fråga till "Pingo") Hur gick det på årsmötet i helgen föresten? Tackade SMC för sig hos NTF?

Marie

Banned
Cyklister å andra sidan är pack som inte verkar ha några trafikregler och när man själv är ute och går kan dom komma med en jävla fart på trottoaren så man nästan blir överkörd. Jag har ibland har lust att sparka omkull fanstygen.

Varför gör du inte det?
Det är så f-t svårt att bevisa i efterhand att det är nästan helt riskfritt.....