TV-spelsolyckor

Hampe

Skriver massor!
Ja, den som kommer på ett bättre uttryck får gärna komma med förslag.

Jag tycker mig se en trend med ökat antal olyckor med både MC och bil där föraren verkar vara fullständigt frikopplad från bekymren kring en eventuell konsekvens av sin framfart.
Om ni inte förstår vad jag är ute efter kan jag länka till dussintalet märkvärdiga olyckor bara i år där föraren laddat på inte bara i warpspeed utan snarast warpspeed i tiopotens på helt omöjliga ställen.

Jag tror att ni förstår vad jag menar - det är alltför ofta unga förare, alltför ofta unga människor i grupp, alltför ofta alkohol eller droger med i spelet. Det har "alltid" hänt sådan olyckor på sommaren, men som sagt - jag inbillar mig att det blir värre.
Inte nödvändigtvis fler, men värre.

Det går något så inhelvete för fort, och det skall showas och skojas samtidigt - utan hjälm, med skjuts, med folk på flaket eller klättrandes på taket under färd.
Det är "check" i varenda "don't-box" i handboken för överlevare, och alla inblandade verkar sitta och lalla med.

Vad är det som händer?
Är det Jackass-generationen som fått körkort?
Är det TV-spelskidsen som tror att man råda över skadesimuleringen IRL?
Är det curlingföräldrar som lindat in sina barn i så mycket fetvadd att dom inte kopplar att det gör ont att slå sig?

Ja, jag är gammal gubbe!
Men, nej - jag åkte på tvären då, och jag gör det nu; och jag tycker det är kul.
Men, jag vill leva länge nog att kunna göra det igen och igen och igen!
Jag vill trots allt ha en liten bottenskylan av genomförbarhet i det jag tar mig för...

Det jag ser hända omkring mig inbillar jag mig att vem som helst inser att det inte kommer att funka. Ändå hoppar dom gladeligen strömhopp över kanten till den tömda bassängen, leende in i kameran. Vad fan är det med ungarna?
Det är som om dom tror att naturlagarna är föråldrade och inte gällde längre.

Har jag missat något? Ser jag spöken som inte finns?
Enlighten me!

Hampe

tersan

New member
Vad är det som händer?
Är det curlingföräldrar som lindat in sina barn i så mycket fetvadd att dom inte kopplar att det gör ont att slå sig?
Svar D: All of the above.

Juh@

New member
Jag har en tes som jag tror mycket på och det är att man förändras mer själv än vad människor och ungdomar gör.

Redan Grekerna skrev böcker om ungdomens förfall. Så det som händer är att som ung så gör man alltid dumheter som dom äldre förfasar sig över,

20-30 år senare så börjar man tycka att ungdomarna är tokiga fast dom bara upprepar samma dumheter som sina föräldrar...

Själv är jag glad att jag lever fortfarande, alla mina bekanta gör inte det. Idag tar jag det mycket lugnare och är mycket mer riskmedveten, men jag hade nog inte lyssnat så noga om någon äldre försökt tala mig till rätta för 30 år sedan.

Det finns alltid något som fördärvar ungdomar, Radio, serier, "fel" böcker, film, tv, video (det var jättefarligt) och idag TV-spel. Men ungdomarna blir vuxna dom också. Olyckorna är också färre idag än vad de var för 20-30 år sedan (per capita i synenrhet).

Vad dagens ungdomar ska förfasa sig över om 20-30 blir något annat.

Hampe

Skriver massor!
Vad dagens ungdomar ska förfasa sig över om 20-30 blir något annat.

Ah! Den gamla goda "tusan vad förstakladdarna är mopsiga - annat var det när vi började skolan-tesen"

Jo, det kände man av redan i tredje klass själv, även om man inte formulerande den så elegant som du gör nu.

Men. jag har verkligen försökt frigöra mig från den i detta fallet, och skam till sägandes måste jag nog avslöja att jag under decennier tyckte att nytillkomna hojåkare var lite... ...mesiga... jämfört med min årskull...:D

Jag kan inte påstå att jag medvetet blivit speciellt mycket visare - jag gör fortfarande jävligt dumma grejer på två hjul, eller färre - myser eller ryser av resultatet och tvingas rest av spika ett ben då och då. Nu som förr.

Trots att jag försöker titta ovanför gammelmansprogressiviteten i glasögonen tycker jag det som det händer konstiga olyckor i år.

Kanske har min radar låst in på det just nu och jag ser ALLT som händer, eller också har det ökat under en rad med år, utan att jag sett det förrän nu.

Stöd för den sista tesen kan vara att jag tidigare tyckt att "riskutbildning" varit typ det mest idiotiska som jag hört om - herregud, en risk känner man väl igen när den hoppar upp och slår en på näsan...?
Men kanske behöver dagens kids verkligen utbildas i risker?

Å andra sidan borde dom väl vara fullständigt impregnerad med propaganda som säger att det är farligt att knarka? Och att köra hoj samtidigt minskar liksom inte risken. När man inte har hjälm....

Asså, att dra järnet på ringleder runt stan med två ombord på stulen hoj höga som hus utan hjälm - det fanns bara inte tidigare.

Inbillar jag mig...?

H

Juh@

New member
Inbillar jag mig...?

H

Du inbillar dig :D

Kanske?

Som gammal och klok så reagerar man mer på dumheterna, tidigare så läste man inte ens tidningen och internet var inte uppfunnet. Så det som hände utanför hembyn hade man inte koll på.

Ett typexempel är att nästan alla tror att antalet mord har ökat senaste 10-15 åren sanningen är att de faktiskt minskat lite. men den uppfattningen får man inte via media.

JHkillen

New member
Ja, den som kommer på ett bättre uttryck får gärna komma med förslag.

Jag tycker mig se en trend med ökat antal olyckor med både MC och bil där föraren verkar vara fullständigt frikopplad från bekymren kring en eventuell konsekvens av sin framfart.
Om ni inte förstår vad jag är ute efter kan jag länka till dussintalet märkvärdiga olyckor bara i år där föraren laddat på inte bara i warpspeed utan snarast warpspeed i tiopotens på helt omöjliga ställen.

Jag tror att ni förstår vad jag menar - det är alltför ofta unga förare, alltför ofta unga människor i grupp, alltför ofta alkohol eller droger med i spelet. Det har "alltid" hänt sådan olyckor på sommaren, men som sagt - jag inbillar mig att det blir värre.
Inte nödvändigtvis fler, men värre.

Det går något så inhelvete för fort, och det skall showas och skojas samtidigt - utan hjälm, med skjuts, med folk på flaket eller klättrandes på taket under färd.
Det är "check" i varenda "don't-box" i handboken för överlevare, och alla inblandade verkar sitta och lalla med.

Vad är det som händer?

Ja, jag är gammal gubbe!
Men, nej - jag åkte på tvären då, och jag gör det nu; och jag tycker det är kul.
Men, jag vill leva länge nog att kunna göra det igen och igen och igen!
Jag vill trots allt ha en liten bottenskylan av genomförbarhet i det jag tar mig för...

Det jag ser hända omkring mig inbillar jag mig att vem som helst inser att det inte kommer att funka. Ändå hoppar dom gladeligen strömhopp över kanten till den tömda bassängen, leende in i kameran. Vad fan är det med ungarna?
Det är som om dom tror att naturlagarna är föråldrade och inte gällde längre.

Har jag missat något? Ser jag spöken som inte finns?
Enlighten me!

Hampe

Handlar det inte bara om Darwinistisk självsanering tro?

Hampe

Skriver massor!
Handlar det inte bara om Darwinistisk självsanering tro?

Ha!
Tyvärr tar dom med sig andra alltför ofta, i vart fall när dom sitter i bil.

Fler verkar se samma sak, även om man går runt gröten som en het katt:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2494862/aggressiv-korning-bakom-dodsolyckor
Det verkar vara en ny trend med ett aggressivt körbeteende.

De senaste 15–20 åren har Sverige fokuserat på att bygga bort dödsolyckorna genom säkrare vägar och vägräcken, men glömt den mänskliga faktorn, menar Jan Sandberg.
– Det är möjligt att det visar sig nu. Vi börjar få trafikanter som kör aggressivare än de borde.

No shit? Nollvisionens vajerinramade korridorer och plåtpoliser är tydligen inte den enda lösningen? Man kanske måste väva in människorna som trafikerar vägarna också och få dom att fatta vad dom håller på med...?

Sedan tycker jag gott att den gamle truckern Jan Sandberg kunde tagit bladet från munnen och nämnt fylla, drogfylla, stulna fordon, körkortslöshet och annan ren och skär kriminalitet som tung, bidragande del till årets olyckspeak - inte bara prata hastighet.

Hampe

Last edited:

Dmc

New member
Såg att det fanns en gammal tråd om högljuda motorcyklar. Kör själv en sådan som låter och kan säga att jag med hjälp av denna hittills sett till att hålla statestiken nere. Har vid ett flertal gånger i år vridit på gas hantaget och lyckats få pensionärer, mobilpratande medelålders, sms:ande ungdomar och sminkande kvinnor att till slut upptäcka mig.. För mig har det varit en livförsäkring.

Maximilian

New member
Jag brukar inte överlåta min livförsäkring till andras uppmärksamhet. På min cykel har jag istället installerat ett reglage och en pedal som jag kan minska farten med. Det funkar ibland, annars motstyr jag undan eller håller blicken högt så brukar de flesta problem undvikas. (Jag har faktiskt ett signalhorn också, men den har bara en taxibil råkat ut för.) Tror inte alls på din lama ursäkt att köra hoj som får luften att vibrera tre kvarter bort och mina vänner och bekanta att rysa av avsky när de hör att jag kör hoj. Trots att min hoj spinner ganska lugnt.

Såg att det fanns en gammal tråd om högljuda motorcyklar. Kör själv en sådan som låter och kan säga att jag med hjälp av denna hittills sett till att hålla statestiken nere. Har vid ett flertal gånger i år vridit på gas hantaget och lyckats få pensionärer, mobilpratande medelålders, sms:ande ungdomar och sminkande kvinnor att till slut upptäcka mig.. För mig har det varit en livförsäkring.

Dmc

New member
Har även reglagen på min hoj. Dock är det ibland oundvikligt att låta bli att uppmärksama folk som inte tittar åt båda håll i trafiken då använder jag hellre koppling gas än bemödar mig att släppa kopplingsgreppet och leta rätt på tutan. Sen låter min hoj inte 3 kvarter bort men den låter.

Hellman

New member
Hampe, du skriver väldigt bra inlägg! Ville bara säga det.

För övrigt tror jag det tyvärr är en reaktion på våra, enligt mig, larvigt låga hastighetsgränser.
Tillåt mig utveckla:

De flesta har alltid kör och "momsat" lite på högsta tillåtna hastighet. De har gillat att köra bil/MC och ägnat sig helt åt "körmomentet" när de varit ute på vägarna. Folk har alltid sett en bil i backspegeln och släppt förbi, samtidigt som man höll koll på allt annat också.

Idag så har man svalt trafikverkets propaganda om att de "justerar" farten för att rädda liv. Man sitter och kör i 75 på mätaren på 80-vägen och har all uppmärksamhet på nästa kamera så man kan gå ned till 65 på mätaren. När man gör detta får man den gamla skolans förare bakom sig som blir rent ut sagt less på att ligga 20 km/h under högsta tillåtna hastighet så de gör en tafflig omkörning och där har vi den "aggresiva körstilen".
Sen är de flesta så passiva i sitt 70km/h-lunk så det tar fram sin iFån och tvittrar lite under färden... En modern bil i 70-80 känns ju som ett hån, det är min åsikt.

Etc, etc... Man kan ordbajsa i timmar om detta ämne. Jag vet att en del inte kommer hålla med mig men det är OK. De åker nog hellre MC/bil än kör den.

Angående "pucko-olyckorna" är det nog som TS skriver att jackass-generationen vuxit upp. I Gran Turismo går det ju stänga av skadobiten, kunskapen att det inte funkar i verkligheten är oftast smärtsam.

Hampe

Skriver massor!
Tack. Ibland får man till det, ibland blir man så obegriplig så man själv tror man går på tabletter eller nåt när man läser det man skrev en vecka tidigare...

Jag ser tre huvudspår:
1:
Drogade, alkade vettvillingar som kör utan körkort, inte sällan i stulna bilar - eller i skrothögar som säljs billigt tack vare att dom har brister.
Detta är rent kriminella handlingar, av individer som ofta är kända av polisen sedan tidigare.
Dom är egentligen inte många men dom sätter stort avtryck i olycksstatistiken.
Man tycker att samhället skulle kunna tackla omkull dom här kända individerna på ett tidigare stadium så att dom slapp skapa trafikstatistik...?

2:
Unga, inte speciellt uppfuckade kids som drar av vägen så inihelvete. Det är ingen sans och balans i det dom gör - deras kurs och fart hade räckt till tre separata dödsolyckor; "Overkill" per definition.
Ofta, men inte alltid är alkohol och/eller droger inblandade.
Dessa ungar är inte egentligen inte "fast" i ett missbruk ännu - det är oftast fortfarande "en kul grej". (jag veet...)

Många är INTE påverkade, men agerar som om dom vore det.
Man kan inte vrida på ratten och sätta hjulen på tvären i 100 blås! Ändå är det många av dessa som gör det, bildligt talat. Helt vansinniga grejer som går på tvärs med alla kända naturlagar.
Är man så influerad av datoranimationer ur skitfilmer att man tror att det är så det funkar?
Hur når man dessa fortfarande formbara människor och hur bankar man vett i skallen på dom?

3:
"Hänsynslösheten"
Här är vi inne på det du nämner, Hellman.
Vi har alltid haft ett A- och ett B-lag ute på vägarna.
"A"-laget är skickliga förare, intresserade av det dom håller på med. Dom kör efter sin förmåga, men vissa av dem tror sig ofta om mer än dom klarar av. Dom kör därefter. Tyvärr.

"B"-laget är sannerligen inga mästerförare, men dom vet oftast om det.
Dom kör efter sin förmåga. Somliga av dem är lite osäkra, och lägger extra marginal till redan försiktigt beteende. Tyvärr.

Problemen kommer när dessa två olika typer, med diverse undergrupper skall samsas längs samma väg.

Eller - egentligen: Problemen kommer när dom fantasilöst samsas på samma väg utan att ta hänsyn till varandra. Det är då det smäller.

Nollvisionen utgår bara från den sämst lämpade bilisten, sätter denne som norm och tvingar in alla i det facket - samtidigt som man fullständigt åsidosätter de oskyddade trafikanterna.

Man måste nog försöka väva in människan i trafiksäkerhetsarbetet,
"system" och blind tilltro till dessa är nog fan det farligaste som finns.
Visst, kapa gärna topparna, men varför inte försöka höja lägstanivån...?

I Sverige är förarfortbildning om inte fult så åtminstone lite suspekt.
"Kurs på räserbana?" Varför det? Man får faktiskt bara köra skyltad hastighet och den borde räcka till för dig med!"

Motorcyklister är ett lysande undantag vad gäller vidareutbildning, men generellt så är själva uppkörningen den enda tröskeln man måste ta sig över - sedan är det fritt fram att sjunka ner i dyn igen.
Inte ens när sockret till sist tar över synen och aspartamet lagt beslag på dina reflexer är det någon som i realiteten tar lappen från dig. Din bästa chans att slippa ha ihjäl någon när du blir gammal är att du blivit så senil att du glömt var du ställt bilen.

Ja, del av Nollvisionen har fått ner olyckorna, men den är sannerligen inte den enda delen i den tidigare nedgången i dödsfall. Är det rekylen vi ser nu?

Jag tycker Nollvisionen är visionslös eftersom den inte involverar det viktigaste av allt - föraren och förarens ansvar.

Hampe

Hellman

New member
Ruskigt mycket bra text...

Hampe

Angående punkt 1 och 2 tycker jag inte att dessa olyckor ska tas med i någon statistik.
Ett drogpåverkat "ljushuvud" med stulen hoj borde inte på något sätt tas med i statistiken för MC-olyckor, lika lite som ett drogpåverkad "ljushuvud" som blir skjuten med en stulen älgstudsare av rivaliserande gäng ska tas med i statistiken för dödsskjutningar av jägare...

Punkt 3 är den riktigt svåra biten.
Man brukar ju oftast höra hur mycket bättre många tror att de är på att köra än de faktiskt är. Män är ofta överrepresenterade här.

Jag ser mig själv inte som något äss när det gäller körteknik. Det finns många som tar kurvan fortare, många som kör om snabbare och många som har häftigt "ruggade" bakdäck om man jämför med mitt.
Dock har jag aldrig misslyckat med att stannat innan bilen som körde ut framför mig, jag har aldrig kört av i kurvan då jag överskattade mig förmåga, inte heller bromsat på mig och kört in i framförvarande som tvärnitat.

Trots detta kör jag ofta närmare 100 än 70 på 70-vägen, jag "momsar" alltid om jag måste transportera mig på landsväg med 80 och 90 och hamnar jag på motorväg (händer otroligt sällan med hojen) så står mätaren oftast på 120-130. Men jag kanske gör klassikern och "överskattar min förmåga" och lever på tur?

-

En "rolig" sak jag upplevt sedan jag i fjol köpte min nuvarande hoj, en vit Ducati Multistrada 1200, ofta med orginal packväskor på och jag själv i vit/svart skinnställ eller allvädersställ i samma kulör, med vit hjälm.
I början var jag väldigt förvånad av att bilar framför mig började vingla och sänka hastigheten väldigt mycket samt vingla ut i väggrenen som om de skrek "kör om".

Tog en stund innan jag kom på att jag nog lätt kan misstagas för en MC-polis i backspegeln. Är det trafiksäkerheten vi vill uppnå i sverige? Vara så rädda för att få böter så vi missar viktig trafikinformation för rädslan att få böter? Isf är det väldigt snevridet och fel! Se min tidigare åsikt om folk som är så rädda för kameror så det tar all deras uppmärksamhet i trafiken.

adrian_vg

New member
"Kurs på räserbana?" Varför det? Man får faktiskt bara köra skyltad hastighet och den borde räcka till för dig med!"

Motorcyklister är ett lysande undantag vad gäller vidareutbildning, men generellt så är själva uppkörningen den enda tröskeln man måste ta sig över - sedan är det fritt fram att sjunka ner i dyn igen.
Inte ens när sockret till sist tar över synen och aspartamet lagt beslag på dina reflexer är det någon som i realiteten tar lappen från dig. Din bästa chans att slippa ha ihjäl någon när du blir gammal är att du blivit så senil att du glömt var du ställt bilen.

Man blir tårögd. Tack Hampe!

HkanB

New member
En del bortklippt...

...En del bortklippt...
Hampe

Tag en stor del ironi tillsätt mycket sarkasm, rör om och det blir ren poesi!
Jag mer än smålog:D både under och efter [rätt länge] att jag läst det citerade inlägget. Klart kom-i-håg-värt. Tack!