Turbulens TDM

PeterESS

New member
Jag köpte en TDM 850 93 som min första hoj, efter att provat ett otal andra.
Allt är toppen utom turbulensen!
Först trodde jag det var hjälmen men efter att ha fyllt den och öronen med ljuddämpning förstod jag att det var nåt annat.
Jag läste att förhöjd ruta inte hjälpte så mycket och funderade då på backspeglarna! För om jag ställer mig upp och kör så blir det nästan hellt tyst!
Så som man sitter så hamnar backspeglarna väldigt nära huvudet, och tittar man på rena touring hojar så sitter backspeglarna förhållandevis långt ifrån föraren på kåpan.
Så att flytta fram backspeglarna tycks kunna hjälpa.

Är det nån som gjort nåt liknande?
Är det nåt man skall tänka på vid placeringen eller liknande?

Jåke

New member
Prova att köra utan ruta, det kan vara så att du behöver korta den lite? Jag har hört förr att den rutan orsakar turbulens, oftast kommer ju det av att luftströmmen träffar dig lite fel. Tror inte du lider så mycket om du får ner luften mer på bröstet. Eller kanske bara byter halsduk (nej jag skämtar inte)?

Last edited:

OH-

Member
Jag köpte en TDM 850 93 som min första hoj, efter att provat ett otal andra.
Allt är toppen utom turbulensen!
................
Hej!

Hur lång är du? Jag som är medellång svensk (198 cm, och hur det blev "medellång" är en lång historia) lider inte av turbulens bakom originalrutan på TDM850 (2001). Även min nuvarande ruta som är kapad i höjd med kåpan är bra.
Mindre bra för mig är att det blåser ganska bra just i höjd med kragen på jackan.
Därför provade jag nån fransk ruta som var 5 -10 cm högre. Katastrof - lungt och stilla upp till 80, lite knepig vid 90 och vid 110 hade jag inte starka nog nackmuskler för att hindra att huvudet wobblade vilt.

PeterESS

New member
Backspeglar då??

[/QUOTE]Eller kanske bara byter halsduk (nej jag skämtar inte)?[/QUOTE]

Visst halsdukstricket har jag provat och gjort en liten skumgummilapp under hakan åsso e jag noga med att stoppa in allt inklusive hjälmspänne och rem innanför buffen. allt hjälper! Det blir lite immigt i låga farter och en smula omständligt att ta på sig, men det är det värt.
Jag skall prova lägre kåpglas och utan backspeglar. Jåke de backspeglarna som är på din bild är de tillsalu?? ;)

PeterESS

New member
Under medel längd

Hej!

Hur lång är du? Jag som är medellång svensk (198 cm, och hur det blev "medellång" är en lång historia) lider inte av turbulens bakom originalrutan på TDM850 (2001). Även min nuvarande ruta som är kapad i höjd med kåpan är bra.
Mindre bra för mig är att det blåser ganska bra just i höjd med kragen på jackan.
Därför provade jag nån fransk ruta som var 5 -10 cm högre. Katastrof - lungt och stilla upp till 80, lite knepig vid 90 och vid 110 hade jag inte starka nog nackmuskler för att hindra att huvudet wobblade vilt.

Jag är bara 192cm.
Jag var inne på att göra en höj och sänkbar ruta, men tiden räcker inte till.
Jag är glad om jag får bytt olja och tändstift till vårpremiären.
Men nästa vinter då... Vet ni var man får tag i en lämplig elmotor till ett sånt projekt kanske en elstyrd backspegelmotor?
Vad är kåpan gjord av? går det att laga/ändra den med epoxy och väv som på båtar?