Jag är också duktig på att generalisera, men mitt intryck av främst trafikpoliser som stoppat mig under åren är precis tvärtom. Inte för att det hänt ofta.
Prova på trafikpoliser runt Västerås vettja...så får du en annan uppfattning, gärna i en bil som de anser framföras av ligister, boyracers och outlaw-streetracers (jag är ex-banchef i Imprezaklubben, långt ifrån kepsar på tvären och neonbelysta tröskellådor
).
Där är man dömd redan i förväg, de är precis lika jäkliga på att generalisera och dra alla över en kam.
Ett exempel då?
Tidig lördagmorgon på väg till garaget för meck.
Jag hade brakat in i snövallen några dagar innan (isbana
) och spräckt regplåten, och lyckats knöla till det den satt i med...
Så det låg en trasig regplåt i framrutan, en ny plåt i baksätet.
...det här var strax innan 8-rycket, öde vägar, vägar utan fartkameror...men man möter lagens långa, som pallnitar, handbromsvänder och jagar ifatt mig med blåljusen på i värsta Starsky&Hutch-stil.
Alla försök till att förklara varför, och erbjudande om att följa med och hjälpa till (jag hänföll åt ironi efter den första kvarten av diskussioner som inte ledde någonvart) föll till föga, det slutade med en bot för avsaknad av regplåt fram.
Samma lirare har jag blivit stoppad av ett flertal gånger, och då har det varken varit konstigheter med bilen eller framfarten - helt klart var han bitter över sin egen 745:a och kedjerökande blend-fruga hemma...så nej, jag har precis inget till övers alls för trafikpoliserna här i krokarna.
Senast det begav sig så stoppades man i kontroll på väg till enduroträningen, där man kollade däck/blås och körkort - allt i sin ordning, ändå var han tvungen att rycka och slita lite i bågen på släpet för att verkligen kontrollera att den satt som den skulle, vilket den gjorde (trailar den minst två gånger i veckan, i ett par års tid)...han avslutade med ett surt "nej, det verkar vara i ordning" när han fick rapporten på att bil och kärra var i ordning, och kostade inte på sig en glad min ens.
Man lär undra vad deras syfte och mål är - att vara till hjälp därute, eller jaga fel och fylla budgeterade siffror på åtgärder?
/J - rant over - som de säger