Tuffa tag från polisen på Bogesundsvägen

Maria Nordqvist

Super Moderator
I dagens Mitt i Södra Roslagen aviserar polisen tuffa tag mot fortkörare på Bogesundsvägen. Det handlar framför allt om hastighetskontroller där man även ska använda helikopterövervakning. Insatsen är en effekt av buskörning på vägen i kombination med höga olyckstal. Är någon förvånad?
Här kan du läsa artikeln:
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/sodraroslagen.html

Man ska också kontrollera buller extra noga. Vad gäller om du blir stoppad för buller? Läs mer på SMCs sida om ljud och buller. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

swischmc

New member
Trist för oss som kör lagligt och njuter av kurvorna på Bogan, men bra att polisen tar tag i dem som kör som svin. Att lägga ut en film på Youtube där man visar att det går att åka 200 knyck och göra Bogan på 4 minuter... hur smart är det på en skala?? På en inghängnad bana - javisst. På en allmän landsväg med boende, hästar, behandlingshem och vilda djur - nej.

Frågan är om det hjälper. När polisen är på plats tar det bara några minuter så vet halva Stockholms mc-värld om det. Plus att alla är så hjälpsamma och vinkar på en att sakta ner farten när man kör. Jag är natuligtvis tacksam att i förväg veta om ifall polisen har kontroll, det blir böter även vid en lägre hastighetsöverträdelser, men det innebär också att de som blåser på i 150-200 också saktar ner.

Polishelikotper för att ta dem som smiter?? "tills bensinen tar slut eller föraren stannar frivilligt". Låter som amerikansk tv...

Avarage

New member
2 månaders fängelse för vårdslöshet på hoj!

Det hade börjat med lite bakhjulsåkning ute i trafiken förra året, med en helt vanlig kille som nu ska låsas in för att ha busat på mc.

Polisens film ligger idag på Sundsvalls Tidnings webbsida.

Tja, man vet inte vad man skall säga! För flera år sedan (många år visserligen) dömdes en bilförare för vållande till annans död (2 personer varav en flicka blev 16 år) till 3 mån fängelse vilket skall sättas i paritet med 2 mån för vårdslöshet i trafik.

Personligen skulle jag nog vilja säga att 2 mån som killen på filmen fick verkar stämma rätt bra med min rättsuppfattning medan 3 mån för vållande till annans död var en ordentligt skev dom (ev. har praxis ändrats får jag hoppas).

Alla som kör någorlunda vettigt misstänker jag inte kommer ha några större problem av polisens närvaro på Bogesundsvägen. Och med tanke på den publicitet som vägen och vissa av de förare som kör mycket där har fått på senaste tiden i kombination med olycksstatistiken för vägen gör att någon lär knappast bli förvånad över myndighetens insats, eller???

Mvh!
// Niklas

GuzziKungen

New member
Det här fick jag redan höra om i vintras på mc-mässan.
Diskussionen kom upp i samband med stunt & street kvällarnas
eventuella fortsättning.
Polisen ansåg att dessa kvällar inte gav något ,då man inte
kunde se någon bättring av folks riskbeteende.
Nu ville man i stället gå ut med hårdhandskar och skrämma folk
till att köra som folk.
Personligen tror jag att den taktiken bara ökar klyftan mellan bus och lag.
Dom som kör som svin eggas att köra ännu jävligare och med "lustfyllda"
polisjakter till följd.
På 80talet då man ersatte ungdomsgårdar med radiobilar , så blev det
knappast lugnare på gatorna.
Trist att polisen inte lärt sig av sina misstag.
Det behövs både morot och piska för att få folk att fungera.
Ha dé

Catherine

New member
2 månaders fängelse för vårdslöshet på hoj!

Det hade börjat med lite bakhjulsåkning ute i trafiken förra året, med en helt vanlig kille som nu ska låsas in för att ha busat på mc.

Polisens film ligger idag på Sundsvalls Tidnings webbsida.

De borde satt snuten i fängelse. Att jaga en mc i sådana farter genom tättbebyggda områden. Suck. Om jag inte missminner mig har tom rikspolisstyrelsen för inte alltför länge sedan gått ut med förtydliganden om att polisen inte bör jaga motorcyklister om det inte kan ske utan fara för allmänheten (har letat, men kunde tyvärr inte hitta länken). Tillämpligt här tycker jag.

jan-olovj

Active member
Men vist håken skall han åka in för att han kör på detta viset, men att försöka skuta över ansvaret på polisen är inte rätt även om de inte skulle förfölja honom in i samhället. Mcförarens beteende skadar oss alla i almänhetens ögon.

Laijnuss

New member
Ang. filmen, han gjorde ett medvetet val och nu får han ta konsekvenserna för dem. Visst är det jäkligt roligt att dra på lite extra ibland men då får man ju också vara medveten om att Farbror Blå inte tycker samma sak (och i vissa fall inte andra medtrafikanter heller). Att sen välja att försöka köra ifrån snuten är också ett val och då bör man vara redo på att det kan gå åt helvete om det misslyckas.
2 månaders fängelse är säkert inget knutten räknade med men det var han själv och ingen annan som gjorde valen åt honom.

Vi är vuxna människor, vi vet vad vi pysslar med så varför skylla på någon annan? Om jag blir stoppad av polisen för att jag kör för fort, då är det väl mitt fel och inte polisens?

Ang bogesundsvägen:
Först och främst så är jag avis på alla som har haft möjlighet att bruppa runt på den vägen för den verkar vara hur skön som helst (ja, jag har kollat på filmerna); men finns det verkligen någon som är förvånad över att polisen gör något? Vet polisen om att det är många hojjar som kör för fort på en sträcka och boende klagar då måste de göra något, allt annat skulle vara tjänstefel i mina ögon.
Jag hade också kört för fort på Bogesund (ser ju inbjudande ut) men valet är mitt och hade jag blivit stoppade är det en direkt konsekvens av det valet.

Min 50-öring i diskussionen.

Catherine

New member
Men vist håken skall han åka in för att han kör på detta viset, men att försöka skuta över ansvaret på polisen är inte rätt även om de inte skulle förfölja honom in i samhället. Mcförarens beteende skadar oss alla i almänhetens ögon.

Jag menar inte att försvara mc-föraren, han gjorde helt klart fel, men polisen hade ju redan film & reg.nr. De hade kanske kunnat sluta tidigare. Istället gjorde de saken värre och farligare med sin jakt.

Just my 2 cents...

Laijnuss

New member
Jag menar inte att försvara mc-föraren, han gjorde helt klart fel, men polisen hade ju redan film & reg.nr. De hade kanske kunnat sluta tidigare. Istället gjorde de saken värre och farligare med sin jakt.

Just my 2 cents...

Vilket inte innebär något om de inte kan identifiera föraren...eller om han/hon erkänner brott.
Jag försvarar inte polisens agerande men reg.nr och film hjälper inte mycket om inte föraren är identifierad.

SGM

Moderator
Vilket inte innebär något om de inte kan identifiera föraren...eller om han/hon erkänner brott.
Jag försvarar inte polisens agerande men reg.nr och film hjälper inte mycket om inte föraren är identifierad.

..nej, men det lär ju ställas i relation till riskerna man utsätter andra för?
Hojåkaren visade absolut inga tendenser till att vilja stanna, är det då lämpligt att haka på genom en stad, och verkligen stressa upp tempo/smitande förare? :confused:

Klart otrevlig manöver polisen gör med, försöker skära in snett framför - omkörning på vägrenen verkar ge grönt ljus att riskera livhanken på folk?
...jag kan nog tänka mig att adrenalinnivån var rätt hög inne i polisbilen med, kan nog föreställa mig hur diskussionen gått.

Jag försvarar inte hojåkarn' på något sätt, han får skylla sig själv.

Men jag har heller inte mycket till övers för polisväsendet å andra sidan...det är få man träffat som haft hyfs nog att vara trevliga, då har det rört sig om rutinkontroller, buttra tjommar med klara komplex för något (och jag är för de som träffat mig så långt från grinig outlaw-badguy man kommer)...
När jag körde Impreza tidigare skulle man stannas stup i ett, trots att allt var i sin ordning - objektivitet, jojävlar.

/J

-ah

New member
Hojåkaren visade absolut inga tendenser till att vilja stanna, är det då lämpligt att haka på genom en stad, och verkligen stressa upp tempo/smitande förare? :confused:

Klart otrevlig manöver polisen gör med, försöker skära in snett framför - omkörning på vägrenen verkar ge grönt ljus att riskera livhanken på folk?
...jag kan nog tänka mig att adrenalinnivån var rätt hög inne i polisbilen med, kan nog föreställa mig hur diskussionen gått.

Jag försvarar inte hojåkarn' på något sätt, han får skylla sig själv.

Men jag har heller inte mycket till övers för polisväsendet å andra sidan...det är få man träffat som haft hyfs nog att vara trevliga, då har det rört sig om rutinkontroller, buttra tjommar med klara komplex för något (och jag är för de som träffat mig så långt från grinig outlaw-badguy man kommer)...
När jag körde Impreza tidigare skulle man stannas stup i ett, trots att allt var i sin ordning - objektivitet, jojävlar.

/J

Jag är också duktig på att generalisera, men mitt intryck av främst trafikpoliser som stoppat mig under åren är precis tvärtom. Inte för att det hänt ofta.
Aldrig var dom så trevliga som när dom med stort intresse för hojen skrev ut lilla böteslappen heller... :eek:

Jag har inte läst länkarna i tråden, men på något sätt måste väl ändå polisen agera mot uppenbart vårdslös framfart.
Sedan är det ju - tack och lov - domstolar som dömer, inte polisen. Ska man tycka om fängelsedomar bör man nog vara rätt så insatt i sakens bakgrund. Den värderade 3:e statsmakten är också lite väl slapphänt med sanningen, som framgår av en annan tråd.

Catherine

New member

Det är iofs sant. Frågan kvarstår ändå om det motiverar den fara som allmänheten utsätts för under jakten.

Alltså, missförstå mig inte. Jag tycker mc-föraren skulle ha stannat! Självklart! Men jag ifrågasätter ändå att polisen genomför en jakt på det här sättet. Det gör situationen ännu farligare. Om nu mc-föraren är så korkad att han inte stannar, så är han kanske så korkad att han kör ännu fortare och farligare (över sin förmåga) med polisen i hälarna genom tättbebyggt område. Enligt min mening skapar därför jakten en ännu värre situation än den som syns på motorvägen i filmen. Det är ju också skälet till att rikspolisstyrelsen sagt ifrån att man ska vara sparsam med sådana jakter. (Förb-t att jag inte kan hitta länken till detta igen. Undrar stillsamt om informationen tagits bort avsiktligt - det är väl inget man vill motorcyklister (av den "galnare" sorten) att se...)

Frågan är också fortfarande varför polisen i 9 fall av 10 hellre jagar motorcyklister än bilister. Visst, många motorcyklister kör fort, ett fåtal är tom helgalna, enligt min mening. Samtidigt är det så att bilister utgör en större risk att skada andra än sig själva, om det går åt pipan. Ändå jagar man hellre motorcyklister. Det blir med den statistiken svårare att motivera.

Jag har varit med om att civilpolisen legat nära mig & maken på motorvägen och bara väntat på att vi skulle dra på. Bilar körde tom förbi oss i hög fart. Efter någon km insåg polisen att vi inte tänkte gasa, och drog på efter den senaste fartsyndaren i bil. Men han släppte alltså flera bilister bara för att han förväntade sig att vi, på sporthojar, skulle köra för fort och han ville hellre ta oss. Varför då? Sådant agerande ger inte precis förtroende för polisen.

För övrigt stod igår två civilpolisbilar med nosen på var sin sida mot en moped. Oops, där sjönk förtroendet lite till.

(Sorry, OT - handlar ju inte precis om Bogesundsvägen... Ska inte inkräkta mer i denna tråd. :))

Laijnuss

New member
Hojåkaren visade absolut inga tendenser till att vilja stanna, är det då lämpligt att haka på genom

en stad, och verkligen stressa upp tempo/smitande förare? :confused:
Ska jag vara ärlig så vet jag inte...har ingen aning om vilka regler som gäller kring ett efterföljande och inte heller vet jag hur en person tänker eller fungerar när den försöker köra ifrån polisen.

Vad jag däremot vet är att hela situationen kring "jakt" är helt kass, nästan lite av en förlora-förlora situation. Om polisen släpper hojåkaren är det ett gäng som tycker de gjorde helt rätt, ett gäng som tycker polisen är för tam och hojåkare rent generellt är idioter som kör för fort och utsätter andra för fara, samt ett gäng som varken vet ut eller in. Skulle polisen nu haka på så tycker ett gäng att de gör helt rätt, ett gäng som tycker polisen kör som idioter och utsätter andra för fara samt ett gäng som varken vet ut eller in.

Problemet är väl att varje situation måste bedömmas hela tiden utefter massivs med faktorer under kort tid och sen kan jag (och alla andra) sitta bakom ett tangentbord med kaffet stående bredvid och göra andra bedömningar utefter vad jag tror...dessutom med nästan obegränsat med tid.

Min förhoppning är iaf att varken vi som hojåkare eller polisen utsätter andra för onödiga risker beroende på de olika valen vi gör.

Catherine

New member
Ska jag vara ärlig så vet jag inte...har ingen aning om vilka regler som gäller kring ett efterföljande och inte heller vet jag hur en person tänker eller fungerar när den försöker köra ifrån polisen.

Vad jag däremot vet är att hela situationen kring "jakt" är helt kass, nästan lite av en förlora-förlora situation. Om polisen släpper hojåkaren är det ett gäng som tycker de gjorde helt rätt, ett gäng som tycker polisen är för tam och hojåkare rent generellt är idioter som kör för fort och utsätter andra för fara, samt ett gäng som varken vet ut eller in. Skulle polisen nu haka på så tycker ett gäng att de gör helt rätt, ett gäng som tycker polisen kör som idioter och utsätter andra för fara samt ett gäng som varken vet ut eller in.

Problemet är väl att varje situation måste bedömmas hela tiden utefter massivs med faktorer under kort tid och sen kan jag (och alla andra) sitta bakom ett tangentbord med kaffet stående bredvid och göra andra bedömningar utefter vad jag tror...dessutom med nästan obegränsat med tid.

Min förhoppning är iaf att varken vi som hojåkare eller polisen utsätter andra för onödiga risker beroende på de olika valen vi gör.

Kloka ord!

P-O Noren

New member
Under ett förföljande så utsätts allmänheten för faror, i olika grad.

Frågan är bara vem som är moraliskt ansvarig för detta?
De flesta pekar på polisen och säger att dom ska avbryta, det skulle gå att hävda att det är motorcyklisten som flyr som är ansvarig.
I USA blir du i de allra flesta delstater ansvarig för vad som händer när du flyr.

På ett personligt plan är jag måttligt imponerad över de som flyr från polisen.
Helikoptrarna finns bara i teorin och på bilder, fråga någon polis vad som krävs för att få tillgång till polishelikopter...

Mitt förslag är att kraftigt öka mängden polishelikoptrar och timmar dessa får flyga.

SGM

Moderator
Jag är också duktig på att generalisera, men mitt intryck av främst trafikpoliser som stoppat mig under åren är precis tvärtom. Inte för att det hänt ofta.

Prova på trafikpoliser runt Västerås vettja...så får du en annan uppfattning, gärna i en bil som de anser framföras av ligister, boyracers och outlaw-streetracers (jag är ex-banchef i Imprezaklubben, långt ifrån kepsar på tvären och neonbelysta tröskellådor ;) ).
Där är man dömd redan i förväg, de är precis lika jäkliga på att generalisera och dra alla över en kam.

Ett exempel då? :)

Tidig lördagmorgon på väg till garaget för meck.
Jag hade brakat in i snövallen några dagar innan (isbana :D ) och spräckt regplåten, och lyckats knöla till det den satt i med...
Så det låg en trasig regplåt i framrutan, en ny plåt i baksätet.
...det här var strax innan 8-rycket, öde vägar, vägar utan fartkameror...men man möter lagens långa, som pallnitar, handbromsvänder och jagar ifatt mig med blåljusen på i värsta Starsky&Hutch-stil. :eek::confused:

Alla försök till att förklara varför, och erbjudande om att följa med och hjälpa till (jag hänföll åt ironi efter den första kvarten av diskussioner som inte ledde någonvart) föll till föga, det slutade med en bot för avsaknad av regplåt fram.

Samma lirare har jag blivit stoppad av ett flertal gånger, och då har det varken varit konstigheter med bilen eller framfarten - helt klart var han bitter över sin egen 745:a och kedjerökande blend-fruga hemma...så nej, jag har precis inget till övers alls för trafikpoliserna här i krokarna.

Senast det begav sig så stoppades man i kontroll på väg till enduroträningen, där man kollade däck/blås och körkort - allt i sin ordning, ändå var han tvungen att rycka och slita lite i bågen på släpet för att verkligen kontrollera att den satt som den skulle, vilket den gjorde (trailar den minst två gånger i veckan, i ett par års tid)...han avslutade med ett surt "nej, det verkar vara i ordning" när han fick rapporten på att bil och kärra var i ordning, och kostade inte på sig en glad min ens.

Man lär undra vad deras syfte och mål är - att vara till hjälp därute, eller jaga fel och fylla budgeterade siffror på åtgärder?

/J - rant over - som de säger

SuperRetard

New member
Trafikpoliser överlag är väl med all rätt bittra.

Man kommer in på polishögskolan. Drömmen om Bullet och CSI växer sig allt närmare verkligheten.

Man kommer ut i tjänst, får prova på lite allt möjligt, och rätt som det är har det gått 13 år och man står med en jävla laserdome-pikkadoll och i hällregn längs E4an och jagar medelsvenssons och Audi-burna affärsmän som uppenbarligen är så nöjda med sina liv att de inte ens bryr sig om 3800 i böter.

Sen ska man hem till den där ICA-feta kossan som numer inte bara är ful, utan lite dum i huvet också.. Hon som var så jävla het i 25-årsåldern, man undrar ju vad som hände!?

--------------------------------------------

I sak tycker jag dock att det är ganska bra att de lyfter det. Jag kör också för fort, ibland kör jag dumt också men då skäms jag oftast.

Det som förstör är tävlingsandan på väg. Som i sin tur leder till att det inte bara blir 200 över den där åkern med fri sikt utan korsningar. Utan även 160 genom den lilla byn längs vägen, där barn i sanna Bullerbyn-anda springer och kastar kula.

DÅ skulle jag också bli förbannad som medborgare, och polis!

Avarage

New member
.... Ska man tycka om fängelsedomar bör man nog vara rätt så insatt i sakens bakgrund. Den värderade 3:e statsmakten är också lite väl slapphänt med sanningen, som framgår av en annan tråd.

Absolut, håller helt med dig! Samtidigt är man ju inte mer än människa och får till dels (via media oftast) handlingen till del och framför allt konsekvenserna för offren (oftast) och ibland är det svårt att se någon relevant koppling mellan "handling & konsekvens". Samtidigt VET jag att det kan finnas väldigt många olika orsaker till att man som individ hamnar i olika situationer där man har svårt att agera rationellt! Fast detta är lite OT!

Mvh!
// Niklas

Smartswede

New member
Skönt att polisen agerar mot vansinneskörningarna!

Tyvärr får de nog inte fatt så många av de värsta vansinnesåkarna för de blir varnade av andra mc-åkare. T.ex. via Sporthoj.com men även genom att andra signalerar att sakta ner.

Om straffet så är 2 månader för den körningen definitivt inte för lågt. Mc-ligisten kör på tok för fort, riskerar andras liv och dessutom medvetet smiter från polisen.

Om fallet med vållande till annans död gav 3 månader vet jag inget om så svårt att säga något mer än att hoppas att domstolen dömde rätt.
Var det grov vårdslöshet i trafik inblandat även där?
Det är stor skillnad på om den som körde då körde som honom ovan eller om det var ouppmärksamhet eller misstag att följa någon trafikregel. Hade mc-ligisten kört på och dödat någon så hade straffet även blivit vållande till annans död gissar jag (rätt?).

Tycker det är helt rätt av polisen att jaga fatt på trafikdårar på mc eller i bil. Så även att försöka stoppa honom i lägre fart. Försöker han smita då och krockar med polisbilen så har han sig själv att skylla.

I "kalkylen" får man även lägga att om de inte tar fast honom denna gången kommer han fortsätta köra på tok för fort antingen tills han kör ihjäl sig eller orsakar en allvarlig olycka där andra drabbas. Alltså är det värt den extra risken som polisen själva utsätter sig själva, allmänheten och smitaren för. Hade dock inte klandrat polisen om de tagit det lugnare eller avbrutit.