Den ena rapporten gäller alla sorters olyckor med dödsfall eller svår skada rapporterat från myndigheter. Den andra handlar om kollisionsolyckor oavsett skadetyp (inklusive skrapad lack och stolthet) men som rapporterats till och varit försäkrade i TH.
Det blir lite grand som om du frågar om olyckor i industrin. Beroende på hur frågan ställs så kan du få reda på att fall och trafik är dom stora farorna eller så kan svaret bli skräp i ögonen eller klämda fingrar. Tusentals får skräp i ögat men det är otroligt att man dör av det.
Absolut visst är det så att det är olika.
men det är ändå intressant att enligt trafikverket och deras rapport på sidan 22
så finns det 3 scenarion med ett antal dödade motorcyklister i varje.
scenario 1 står för 43% av antalet dödade motorcyklister.
bil kör ut från avtagsväg och korsar därmed motorcykelns färdväg.
scenario 2 står för 34% av antalet dödade motorcyklister.
Bil svänger in på avtagsväg och korsar därmed motorcykelns färdväg.
scenario 3 står för 23% av antalet dödade motorcyklister.
Bil svänger in på avtagsväg och blir påkörd av upphinnande motorcykel.
logiskt borde det finnas ett scenario där motorcykel missar att det kommer en bil, fallerar i sin väjningsplikt och kör ut/in och korsar bilens färdriktning, men det gör det inte i trafikverkets rapport. Trots att det motsatta förhållandet, bil kör ut/in framför mc är 43% + 34% =77% av det totala antalet dödsolyckor i korsningar.
Däremot dyker denna typ av fallerande upp i trygghansas rapport som 11%.
vad kan vi dra för slutsatser av det ?
att folk som kör hoj är mer uppmärksamma ? 77% vs 11% ?
eller att bilar är större och svårare att missa ?
eller att en mc är mindre och därmed lättare att undvika än en bil om den står/saktar ner för att svänga vänster ?
eller att mc-folk som missar väjningsplikten och blir påkörda mer sällan dör av det ? varför ?
Kan kommentaren i Trafikverkets text att 4 av 10 har kört mer än 30% för fort vara en distansering från att det kanske finns ett inbyggt fel i vägmiljön där det sker denna typ av olyckor. Att folk som sitter på en hoj kanske inte alls är hemskt mycket mer uppmärksamma men att de sitter med huvudet ca 50 cm högre än motsvarande bilist samt utan balkar som stör och därmed ser bättre/annorlunda ?
Den enda olyckan som inte är representerad är MC vs MC.
varför finns inga sådana ?
så jag tycker nog att 11% är statistiskt signifikativt nog för att faktiskt förära sig en kommentar. 11 vs 77 är en stor skillnad.