Triumph topboxar säkerhetsrisk

McRider

New member
Vid resa i Alperna med min 1 år gammal Triumph Tiger 1050 , som var utrustad med orginal packväskor, inträffade en incident som bör uppmärksammas av alla Triumphägare.

I samband med helt normal körning på kurviga alpvägar och sedan ut på autobahn, forlorade jag min topbox!!!

Inget avvikande går att se på fästet och tyvärr har inte boxen gått att återfinna ännu!

Nyckel, som även är tändningsnyckel, går inte att ta ur boxen med mindre att den är låst och fastsatt. Eftersom man använder och är beroende av utrusningen i boxen så kontrollerar man ju låsningen vid varje stopp.

Triumph vill inte vidkännas att det kan vara något konstruktionsfel - så länge inte boxen kan inspekteras...

Hur som helst bör alla Triumph-ägare komplettera sina boxar med fästremmar eller liknande tills man vet vad det är för fel på boxarna...

McRider

dalis

New member
Har du inte återfunnit den? Märkte du inte när du tappade den? :confused:

Nyckeln går väl att ta ur om boxen inte alls är fast, så det finns ju en teoretisk möjlighet att du haft bråttom och "låst i luften" eller?

McRider

New member
Tyvärr har jag ju inte alls märkt när den lämnade cykeln. Man ser ju inte så mycket av boxen i speglarna, och när man kör lugnt så märks den inte heller på körningen, vilket ju är bra.

Eftersom jag inte alls hade bråttom utan bara gjort en vanlig rastpaus med lite dricka och karta, så vet jag ju väl hur låsningen var. Att låsa i "luften" innebär att hela boxen måste lyftas ur sitt fäste ca 3-4 cm och att hela boxen ligger lös på fästplattan. Boxen ligger inte kvar ens i parkerat läge utan trillar i asfalten. Inte en tänkbar teori! Dessutom står handtagen rakt ut och är omöjliga att missa om man skulle ta ur nyckel utan att låsa.

Möjligen är låskontruktionen svag med en nyckel som samtidigt ska låsa både locket och infästningen, men detta skulle ju behöva undersökas på boxen för att vi ska veta.

Jag skulle i vart fall rekommendera att man lägger en extra omsorg om infästningen på sin Triumph box tillsvidare!

McRider