Jag tittade också på Exploreren för två veckor sedan i Stockholm. Mina tankar är:
- säkert en fint turinghoj, men för tungt för alla "riktiga äventyr" när den välanladga grusvägen slutar. Hur många av oss skulle våga att tå en 250kg hoj offroad?
- samma extrem dåliga design av fästet för väskorna som på lilla Tiger 800: Väskorna hänger på en plastfäste. Från höger fotpinnen sticker en metalldel utt, direkt bakom passagerfotpinnen, för att hålla väskorna borta från ljuddämparen. Det känns välidgt farligt i fallet att man gå omkull. Och i en sån fall är detta den första delen som tå i marken och bryter av. Bättre använda någon system av tillbehörstillverkerna. På hojen med väskorna skadade man gänget för en av skruvorna för avstandshållaren redan under montagen, för att den var fasttejpat! Betyder: om du ska köra utan väskor, måste du har en passande nyckel tillgängligt för att tå bort avstandshållaren.
- Lägger man hojen däremot på vänstra sidan blir med stor sannolikhet skador på gummi"strumpan" över kardanen mellan svingarm och hjullagern, betyder du få sand och grus in i kardanen. Ingen bra kombination. Jag förvänta mig av en "äventyrshoj" att den klara en enkelt "närläggning" från 0...10km/h utan skador!
- en del dåliga passninger på de två visningshojarna (som korrigeras förhoppningsvis under serietillverkingen). T ex gick det inte att spänna fast skruvorna för vindrutan, för hålerna låg inte över varandrar.
Ännu är jag sugen att testköra när den kommer till affären, men jag tror den är helt enkelt för tungt för de flesta av oss för allt annat som asphaltköring! Att Triumph kan bygga fina motorer bevisades ja redan med Tiger 800!