Triumph Tiger Explorer 1200

jskanerva

New member
Ni som var/är på MC-mässan har ni provsuttit Explorer:n
Speciellt är jag nyfiken er som kör en motsvarande av
andra märken? Vad det nu finns; Super Tenere, Guzzi Stelvio
och BMW har väl någon också:lemon:
Jag blev "såld" direkt hos Stockholms Triumph Center....
 
Last edited:

TheGungner

Member
Ni som var/är på MC-mässan har ni provsuttit Explorer:n
Speciellt är jag nyfiken er som kör en motsvarande av
andra märken? Vad det nu finns; Super Tenere, Guzzi Stelvio
och BMW har väl någon också:lemon:
Jag blev "såld" direkt hos Stockholms Triumph Center....
Var på mässan igår. Trajan var riktigt snygg, bekväm och skapa stort "ha-begär". Man sitter riktigt bra och blev en bra anledning att fundera på att byta till en nyare. Måste bli vår snart så man kan provköra
 

nordicbiker

New member
Jag tittade också på Exploreren för två veckor sedan i Stockholm. Mina tankar är:

- säkert en fint turinghoj, men för tungt för alla "riktiga äventyr" när den välanladga grusvägen slutar. Hur många av oss skulle våga att tå en 250kg hoj offroad?

- samma extrem dåliga design av fästet för väskorna som på lilla Tiger 800: Väskorna hänger på en plastfäste. Från höger fotpinnen sticker en metalldel utt, direkt bakom passagerfotpinnen, för att hålla väskorna borta från ljuddämparen. Det känns välidgt farligt i fallet att man gå omkull. Och i en sån fall är detta den första delen som tå i marken och bryter av. Bättre använda någon system av tillbehörstillverkerna. På hojen med väskorna skadade man gänget för en av skruvorna för avstandshållaren redan under montagen, för att den var fasttejpat! Betyder: om du ska köra utan väskor, måste du har en passande nyckel tillgängligt för att tå bort avstandshållaren.

- Lägger man hojen däremot på vänstra sidan blir med stor sannolikhet skador på gummi"strumpan" över kardanen mellan svingarm och hjullagern, betyder du få sand och grus in i kardanen. Ingen bra kombination. Jag förvänta mig av en "äventyrshoj" att den klara en enkelt "närläggning" från 0...10km/h utan skador!

- en del dåliga passninger på de två visningshojarna (som korrigeras förhoppningsvis under serietillverkingen). T ex gick det inte att spänna fast skruvorna för vindrutan, för hålerna låg inte över varandrar.

Ännu är jag sugen att testköra när den kommer till affären, men jag tror den är helt enkelt för tungt för de flesta av oss för allt annat som asphaltköring! Att Triumph kan bygga fina motorer bevisades ja redan med Tiger 800!
 

Bansaie

New member
Man tar väl inte gärna ut en Varadero på offroad heller, och jag uppfattar Tiger 1200 att vara bekväm tourer a'la Varadero snarare än BMW 1200GS. Kan ju ha fel förstås.
 

jskanerva

New member
Man tar väl inte gärna ut en Varadero på offroad heller, och jag uppfattar Tiger 1200 att vara bekväm tourer a'la Varadero snarare än BMW 1200GS. Kan ju ha fel förstås.

Varför skulle dom utmana Varaderon, Triumph har redan Tiger 1050 som är bekväm tourinhoj, lik Varadero, men troligen mycket smidigare?.
För mig är Explorern som direkt alternativ till BMW GS, MG Stelvio, Yamaha Super Tenere ..
Och hoppas att den funkar,minst lika bra som 1050, som jag är väldig nöjd med.
I Explorers fall hittar man 259 :lemon:skäl varför den inte är en "riktig enduro", som ingen av dom ovan nämnda.
Edit: Multistradan var ett alternativ, men priset är svår motiverat, hemma:wink:eftersom i så fall hade jag velat ha Touring ca 195000 SEK
 
Last edited:
Top