Triumph Tiger 800 XC

Kawasaki

New member
Hej.

Har tänkt byta mc och har varit och provar nya Triumph Tiger 800 XC
Tyckte den kändes bra, bra vrid och satt bra på den kanske lite turbulens från rutan men det fanns som tillval en större ruta.

Ni som har en och hunnit köra den ett tag vad har ni för erfarenheter av den i dag, har ni haft något som har behövts åtgärdas på v-stad?
Positiva/Negativa erfarenheter?

Har tänkt att använda den till att åka 70-80% asfalt, 20-30 grusväg.
"Inget grusbus" någon långresa Touring, hur uppleves den på långresa?

Åker idag on/Off road cyckel så jag känner till konceptet.

Förstår att man upplever cyckeln olika beroende på vem man frågar, men då får man en bild av helheten och något som man kanske inte tänkt på.

Tacksam för svar.
 

MvM

New member
Leta rätt på senaste mc-folket, där testar dom den mot bmw f800gs. Kanske får du svar på någon fråga där.
Tyckte slutsatsen blev till bmw's fördel men det var nog rätt jämnt.
 

Kawasaki

New member
Tack för tipset, Har läst någon tidnings recention och där får den positiva ord, men tänkte få feedback från dom som har en och har hunnit åka en bit med dom ca ett par hundra mil och uppåt.
lite info från typ dom vanliga åkarna.
 

JHkillen

New member
Kolla in KTM 990 tråden. Där är en, Adventure 990, som har 1050 modellen av Tigern.
Inte exakt samma som du frågar om men...
 

Mirre

New member
Hej.

Har tänkt byta mc och har varit och provar nya Triumph Tiger 800 XC

Ni som har en och hunnit köra den ett tag vad har ni för erfarenheter av den i dag, har ni haft något som har behövts åtgärdas på v-stad?
Positiva/Negativa erfarenheter?

PM:a "Zopilote" (han finns både här och på sporthoj) - han har en sådan sen nån dryg månad tillbaka. :)
 

pollygruppen

New member
Hej.

Har tänkt byta mc och har varit och provar nya Triumph Tiger 800 XC
Tyckte den kändes bra, bra vrid och satt bra på den kanske lite turbulens från rutan men det fanns som tillval en större ruta.

Ni som har en och hunnit köra den ett tag vad har ni för erfarenheter av den i dag, har ni haft något som har behövts åtgärdas på v-stad?
Positiva/Negativa erfarenheter?

Har tänkt att använda den till att åka 70-80% asfalt, 20-30 grusväg.
"Inget grusbus" någon långresa Touring, hur uppleves den på långresa?

Åker idag on/Off road cyckel så jag känner till konceptet.

Förstår att man upplever cyckeln olika beroende på vem man frågar, men då får man en bild av helheten och något som man kanske inte tänkt på.

Tacksam för svar.

Hej,
Gå in på Tigerklubben och fråga. Se bif länk.
http://www.triumph-tiger-club-scandinavia.net/
Safe riding, 1198 Uppsala
 

Zopilote

New member
PM:a "Zopilote" (han finns både här och på sporthoj) - han har en sådan sen nån dryg månad tillbaka. :)

Behöver inte PM:a, här är jag :)
Förresten Mirre, är du fortfarande nöjd med den lilla 200:an?
Jag kör en Tiger 800XC sedan ett tag tillbaka. Bytte från senast en Yamaha MT-01 för att få en hoj som inte tvingade mig att vända när vägarna övergick till grus och stigar. Hittills är jag VÄLDIGT nöjd med tigern, bortsett från turbulensen från rutan. Jag har eftemnonterat justeringskittet från Triumph utan att komma tillrätta med problemet, så jag funderat på att beställa en MRA Vario Touring då det verkar vara den som fungerar bäst.
Bortsett från vindproblemet, är det en grymt bra hoj. Bekväm och snabb på asfalt och riktigt lätthanterlig på grusvägar och större stigar. På de mindre stigarna är den lite för tung för att kännas helt bekväm, men så länge det inte blir ren enduro går det...;)
Trevligt ljud från trippeln med LeoVince LV1 också :rolleyes:

Ps: Ursäkta ev. stavfel och konstiga formuleringar...Grillkkväll med ca 10 öl, så tangenterna är inte riktigt stilla :) Ds
 

Kawasaki

New member
Ja mitt första intryck var mycket positivt men det var bara 15 min ,det med rutan upplevde jag också, turbulens runt hjälmen, har upptäckt på min nuvarande hoj KLE 500 så köpte jag en högre ruta ,men se det blev ännu värre.
man kanske inte ska sätta större ,istället mindre för att komma tillrätta med problemet.

Lutar att man investerar i en.
 

Mirre

New member
Trådkapning light

Förresten Mirre, är du fortfarande nöjd med den lilla 200:an?

Ja, jag är jättenöjd med "lill-busen" - har avverkat några km grusvägar o skogsstigar och igår debuterade vi på crossbana... :D ...så idag har jag träningsvärk! :p

Ps: Ursäkta ev. stavfel och konstiga formuleringar...Grillkkväll med ca 10 öl, så tangenterna är inte riktigt stilla :) Ds

Låter som äkta semestermys! :cool:
 

Gurra72

New member
Provkört Tiger 800 och BWM800GS men endast ca 5 mil var. BMW gillade jag bättre. Bättre drag i motorn på lägre varv samt mer möjligheter till offroad åkning. Ett test av BMW:n kanske innan köp för lite referens?
 

Kawasaki

New member
Ja dom är ju konkurenter med varandra,tror nog att det är en mycket bra cyckel.
Då jag har ca:80 mil ToR till närmaste BMW mc återförsäljare så tycker jag det är för långt.
Och jag vet inte att BMW har någon service lämnare i Norrbotten så att åka för service& garanti ner till Umeå känns alldeles för långt.

Därför föll intresset på Triumph som är en liknande mc då dom också har återförsäljare och service i Norrbotten. Ca 30 mil ToR.
 

Zopilote

New member
Vad ligger bränsleförbrukningen, ett snitt vid lansvägkörning
på XC:n ?

Min, som inte är riktigt inkörd ännu, ligger enligt färddatorn på ca 0,55l/mil med LeoVince avgasystem och Triumphs Arrow-mapp. Har för mig att den var något snålare med standardmappen.
 

Kawasaki

New member
Hittade nu på tiger forum, dom tog mellan 0,48-0,62 beroende på hur dom använts, mappning och effektsystem , dock så fick jag intrycket att färddatorn beräknade överlag för alla att den tog lite mera än i verkligheten?
 

Zopilote

New member
Har du hittat: http://www.tiger800.co.uk/index.php ?
Där finns mycket att läsa om lilltigern...:)
Det verkar iallafall hittills inte vara många modellrelaterade fel, bortsett från den usla rutan och en del exemplars irriterande ovana att tjuvstanna (lätt avhjälpt med ny mjukvara). Sen får väl tiden utvisa om Triumph lyckats lika bra med tigern som med Daytonan.
Jag är mer än nöjd än så länge :D. Skulle vara ännu nöjdare om mitt centralstöd kunde komma snart...
 

Kawasaki

New member
Det var på http://tigertriple.com/forum/ jag har läst, det verkar som det är en del som har haft problem med att den tjuvstannar,men då ny programvara lagts in så verkar det ha försvunnit.

Kollade igår på givi:s hemsida och där hade dom en högre ruta som såg ut annorlunda är triumphs.

Har nu läst på www.tiger800.co.uk/index.php så verkar det vara många som har problem med att dom tjyvstannar, dom har ett frågeformulär och där har ca 56% inte upplevt problem men nästan ca37% har problem ca 7% avhjälpta på ca 100 svarande och ca 20 sidor om problemet så det verkar som att det finns barnsjukdommar? man ska väl inte lita allt för mycket på statistik men det känns ändå som att det är för mycket problem med det.
 
Last edited:

HåkanP

New member
Provkört Tiger 800 och BWM800GS men endast ca 5 mil var. BMW gillade jag bättre. Bättre drag i motorn på lägre varv samt mer möjligheter till offroad åkning. Ett test av BMW:n kanske innan köp för lite referens?

Rykten säger att Honda äntligen lär ha något på gång som ersättare för trotjänaren Africa twin... men vill nog se det först...
 
Top