Triumph Rocket

rogge007

New member
Hej alla !
Jag åker idag Triumph Sprint -05, men har förlorat mig i Triumph Rocket.
Inser att det är ett muskelmonster i cruiserformat och jag undrar om det finns några som har erfarenheter av cykeln,,, alla åsikter är av intresse.
Hör av er ,,, jag är vääääldigt nära köp ..
 

tommysollen

New member
Hej alla !
Jag åker idag Triumph Sprint -05, men har förlorat mig i Triumph Rocket.
Inser att det är ett muskelmonster i cruiserformat och jag undrar om det finns några som har erfarenheter av cykeln,,, alla åsikter är av intresse.
Hör av er ,,, jag är vääääldigt nära köp ..

Jag tror jag förstår hur du känner :D

För ett par veckor sedan var jag _helt_ övertygad om att en Triumph Rocket var hojen för mig. Jag hade stenkoll på alla annonser och hade gjort all research.
Jag stack till Sulas MC utanför Uppsala för att provköra den - mest som en formalitet. Jag var ju så övertygad!

IMG_2083.jpg


MEN!
När jag väl körde den så blev jag förvånad att jag inte gillade den. Jag kände ingenting faktiskt. Jag hade riktigt svårt att erkänna för mig själv att jag inte gillade hojen så mycket som jag trodde att jag skulle göra.
Det bästa jag kan komma på att beskriva känslan är att säga att den kändes som en (sjukt kraftfull) touringhoj. Inte som en skön customhoj. Inte som en cool power cruiser.
Jag tror mycket av det beror på att man sitter ganska högt upp.

Du måste helt enkelt provköra den först.
Jag skrev mer om denna provkörning och ett par till under den dagen i min blogg här: http://customhoj.ning.com/profiles/blogs/provkorning-pa-sulas-mc
 
Last edited:

Pisken

New member
Kan nog hålla med föregående talare , provkört båda (iofs var M1800an "luft o bullrad med ca 125 bakhjuls hk)

Rocket trean var (och kändes) STOR , lite buss över det hela ... men jösses vilket vrid och blixtrande accs

M1800 , kändes betydligt nättare :rolleyes: , samma där sjukt accs å lite svårbänd i kurvorna (280 svål i bak)

Jag köpte tillslut en "luft o bullrad" Suzuki VZ1600(suskas svar på Meanstreak) , lättare , grymma bromsar, ruskigt lätt å kul å svänga med , samt kraften räcker till (går iofs inte och jämföra med dom 2 över men endå)

PROVKÖR Raketen ! ... är nog debästa svar (å pröva föralldel en M1800)


VZ'an är numer inbytt igen mot en B-king (korsryggen pallade inte fötter framför röven,å fan kingen tar alla 3 ovan i accs å körglädje...(ingen cruiser dock)
 

Herr Fuggle

New member
Hej alla !
Jag åker idag Triumph Sprint -05, men har förlorat mig i Triumph Rocket.
Inser att det är ett muskelmonster i cruiserformat och jag undrar om det finns några som har erfarenheter av cykeln,,, alla åsikter är av intresse.
Hör av er ,,, jag är vääääldigt nära köp ..

Provkör, men döm inte ut den om du inte gillar den med en gång!
Jag tog en kort provtur och tyckte den var skit!! Stor, tung och djä...gt bred. Jag trivdes inte alls. Men så fick jag av olika anledningar hundratals mil med en Rocket III och tycker nu att den är fantastisk! Jag glider mellan köer, blir inte ifrånåkt när det blir krokigt och jag sladdar gott på grusväg!:)

Gillar du att gasa kostar det breda 240-däcket mycket pengar, alltför ofta. Touring har smalare bakdäck och är trevligare att köra om du ska utanför stadsgränsen och det börjar svänga. Drar mindre däck också. Inte lika många hästar men behöver du 140 hästar så ska du kanske inte vara på vägen...;)

Det är en glidare säger Triumph och du kan glida med den MEN det skrapar inte vid inspirerad körning. Japsglidare begränsar mig med sämre väghållning och markfrigång. Bromsarna är samma som 955 Daytona men med några kilo till att bromsa så det lyfter inte bakhjulet utan låser fram istället. Milsvid skillnad på enkelskiva eller Hardly Dangerous...

Har du kört Sprint så har du vant dig vid orret ur en trea. En Rocket III har MEEER...

Lycka till med ditt köp.

(Berätta gärna vad det blev och vad du tyckte.)
 
J

Janner

Guest
...Men så fick jag av olika anledningar hundratals mil med en Rocket III och tycker nu att den är fantastisk! Jag glider mellan köer, blir inte ifrånåkt när det blir krokigt och jag sladdar gott på grusväg!:)

Lycka till med ditt köp.

(Berätta gärna vad det blev och vad du tyckte.)

Herr Fuggle. Måste säga att jag gillar din inställning, sladda med Rocket IIIan, härligt. :D
Har provkört den också, även om den är milsvitt från det jag kört/kör, och jag måste säga att min provkörning gav känsla av en brutalt råstark cykel med svängiga egenskaper. Mycket roligare än jag trodde.

Lycka till Rogge007 och berätta gärna :)
 

ro6ert

New member
Hej alla, ska presentera mig lite efter denna post. Vill bara upplysa TS om att det finns ett dedikerat forum i Sverige för rocketägare, www.r3owners.se.

Där finns kilometervis med information,tips mm om raketen och allt som hör till.

Vi svarar jättegärna på alla frågor och funderingar du har.

Hälsningar,
ro6ert, admin r3owners
 

rogge007

New member
Hej alla !
Jag åker idag Triumph Sprint -05, men har förlorat mig i Triumph Rocket.
Inser att det är ett muskelmonster i cruiserformat och jag undrar om det finns några som har erfarenheter av cykeln,,, alla åsikter är av intresse.
Hör av er ,,, jag är vääääldigt nära köp ..

Hej och tack för era svar,,, Blev en HD V-rod
 

tommysollen

New member
Den t-shirten är grym.

Dock tycker jag lite synd om Rocket och V-Rod-ägare som inte testat Ducati Diavel. Om man vill ha en powercruiser vill säga. Som kan svänga.

Jag har inte testat Diavel men jag tycker den ser _alldeles_ för sportig ut för att vara en power cruiser. Iaf enligt min definition.
(och enligt mig är en Rocket mer en grym touring...)
 
Top