Trender, vad gäller idag? Ljudrelaterat

Vad kör du med helst?

  • Kör helst original, tyst och behagligt.

    Votes: 63 45.3%
  • Gärna ett eftermarknadsrör för utseendets och funktion!

    Votes: 66 47.5%
  • Det ska låta SKITHÖGT!

    Votes: 10 7.2%

  • Total voters
    139

Swedie

Administrator
Personal
Jag var i italien nyligen och jag var förvånad över hur många som använde originalljuddämpare. Jag kan tänka mig att polisen där är rätt hård på sådant. Men jag måste säga att det var rätt behagligt att bli omkörd i trafiken (körde bil, annars skulle de aldrig kunnat köra om... haha).

Vad anser du, kör du hellre med original än eftermarknad?
 

Olsson

New member
Det saknas minst ett förslag. Hur man bör uttrycka det vet jag inte men det handlar om att man vill optimera maskineriet för att nå högre vrid och effekt. Lägg gärna till det.
 

totted

New member
Sluta döna! Tröttsamt!

Jag var i italien nyligen och jag var förvånad över hur många som använde originalljuddämpare. Jag kan tänka mig att polisen där är rätt hård på sådant. Men jag måste säga att det var rätt behagligt att bli omkörd i trafiken (körde bil, annars skulle de aldrig kunnat köra om... haha).

Vad anser du, kör du hellre med original än eftermarknad?

Original åt alla andra bullerknuttar, dönesystem åt mig :D
 

Guzzi-Leif

New member
Såhär efter att jag passerat värsta pubertetsupprorsåren är det bara original eller replica därav som gäller. Finge jag bestämma skulle det över huvud taget inte vara tillåtet att ändra på den saken (helfordonsgodkännandet draget till sin spets alltså (är det inte så i Tyskland redan förresten)).
Synd bara att systemen är så förbannat dyra - de kan trots allt bli söndertrasade in- eller utifrån...

Hela eftermarknadsbiten suger!
Dels blir vi uppskörtade två gånger och dels får det oss att ställa för låga krav på tillverkaren eftersom vi med glädje godtar halvfärdiga produkter. Vi mc-förare är sannolikt Tellus mesigaste konsumenter...
 

jan-olovj

Active member
Att köra mc som låter som en damsugare är inte kul. Så lite lagom ljud skall det vara. Ljudbilden är ju en del av känslan med att köra, kanhända jag inte lämnat puberteten än men det må vara hänt.
Jan-Olov
 

perra

New member
Jag tycker folket med kråmpråmar är värst, speciellt gubbar på 50+ som ska ta igen sin förlorade ungdom genom att försöka låta mycket och verka ball :(
 

Dominator

New member
Saknar svarsalternativ.

Tja

Saknar alternativet, Gärna ett eftermarknadsrör för lite mulligare ljud/usteendet,

(Inte VRÅL:eek:högt men lite ballare sound en vad orginalsystemet har att erbjuda :( )
 

DukeDude

New member
Tycker likadant....

Det saknas minst ett förslag. Hur man bör uttrycka det vet jag inte men det handlar om att man vill optimera maskineriet för att nå högre vrid och effekt. Lägg gärna till det.

Instämmer.
Kör iofs original nu, men det tänkte jag ändra på.
 

Hårding

New member
Kanske lite mulligare och dovare än original på gatan...men på racingbanan får det gärna låta lite om dem man tittar på tävlingar
 

Olsson

New member
Jag tycker folket med kråmpråmar är värst, speciellt gubbar på 50+ som ska ta igen sin förlorade ungdom genom att försöka låta mycket och verka ball :(

Ojojojoj - vad rätt du har. Så är det verkligen. De stackarna glider in på macken eller Mc Donnalds och försöker se elaka ut. De verkar nästan som att de ska "ge igen" för något. När de åker iväg så har de liksom fått för sig att man måste gasa järnet redan inne på parkeringen, precis som med en Puch Dakota med ställbart munstycke 1972.

Jag föreslår att SMC startar en kampanj och jobbar för att få denna totalt vilsna weekend warriors-grupp att ändra attityder. Vi andra drabbas, inte bara p g a den höga ljudvolymen men även att allmänheten tror att vi andra har något med dem att göra.
 
D

DustRat

Guest
Jag kör original och passera bondgårdar och vissa avstängda grusvägar utan att dra till mig onödig uppmärksamhet. Detta är en del av given för att bevara våra mest intressanta vägar öppna för framtida grusbusevenemang.

Grannarna hemma på bakgården uppskattar nog också mitt val av känsla för symaskinsmotor, annat fall hade jag nog fått stå på gatan nu. Tack kära grannar! :)
 

Guzzi-Leif

New member
Jag tycker också att många originalsystem ger för lite KARAKTÄR (vilket inte nödvändigtvis = dB) men hur i helsike är vi funtade som betalar en hel hoper tusenlappar för en ny mc och sedan, utan knot, köper ett nytt system för 4-6 000:- ?
Varför kan inte även vi mcister ställa krav på färdiga produkter från tillverkaren?
Det sitter gubbar i Japan plus en massa andra länder och skrattar häcken av sig för att vi självmant göder dem!

Sedan är det en annan sak att det personliga valet av ljud måste underordnas ett allmänt intresse av frid i ljudmiljön samt övriga motorcyklisters behov av omgivningens respekt.
Det där sexårstrotsiga (regredierar bakom puberteten i mina resonemang nu :) beteendet att "Jag bestämmer själv och är beredd att stå för konsekvenserna..." är bara skrattretande och naivt. Skulle inte ens nya kulturministern kunna försvara...
 

crv

New member
Där sa du ett sant ord Guzzi-Leif " KARAKTÄR på ljudet " Det är väl vad vi alla mc åkare vill ha och inte nödvändigtvis högt dB. Åker själv orginal och har bladade känslor om det. Men jag upplever att dom flesta system låter lågt på dB, förutom på haschmopparna där verkar det bara gälla höga dB tal.
 

jonasson

New member
Bröppa, bröppa.....

Hade i min fagra ungdom en Yamaha SR 500, årsm. 78, utrustad med öppen megafon(kort va den åxå). Det lät(och kändes) iallafall som det gick fort. Kör dock numera vinge med originalsystem. Letar nu febrilt efter öppet system, gärna 4 till 1.:p Vill ju dock inte att ljudet ska överrösta stereon:D
 

Guzzi-Leif

New member
Där sa du ett sant ord Guzzi-Leif " KARAKTÄR på ljudet " Det är väl vad vi alla mc åkare vill ha och inte nödvändigtvis högt dB. Åker själv orginal och har bladade känslor om det. Men jag upplever att dom flesta system låter lågt på dB, förutom på haschmopparna där verkar det bara gälla höga dB tal.

Det finns dock inget värre än en mångcylindrig motor på höga varv och med öppet system - ljudet skär genom märg och ben samt ger oss bara badwill. Tror absolut att de flesta icke-motorcyklister föredrar fåcylindrigt/låga varv.
Åska låter bättre än vinkelslip, liksom....

Åsså är jag glad att du ger mig omdömet "ett sant ord" - inte så ofta jag får medhåll här eller någon annanstans :eek:
 

hakan

New member
I stort sett varje morgon runt 6:30 tiden den här sommaren (under arbetsveckan) har det kommit en HD med raka rör och parkerat precis utanför fönstret, för att stanna i ca 10 min sen åka igen.

Det låter fanimej hemskt, ingen hänsyn heller, full mutter när han åker iväg.

Kommer han nån mer gång, ska jag ta hans regnummer och ringa o väcka honom varenda jävla morgon runt 4:a snåret :eek:

att en sporthoj låter högt? inte när man kör i stan åtminstone, över 10 000rpm börjar det låta lite kanske.

Eftermarknadssystem är till för effekten, inte ljudet (kanske lite utseende också!)
Synd att de går efter UEM regler så ljudnivån ligger på 105dB istället för som i Sverige 102...
det lär dröja ett tag innan de tillverkar system för de få länder som har högre ljuddkrav...
tror jag..
fast jag vet inte ens om nån för frågan gentemot tillverkarna?
Kanske är dags?
 

Olsson

New member
I stort sett varje morgon runt 6:30 tiden den här sommaren (under arbetsveckan) har det kommit en HD med raka rör

ingen hänsyn heller

full mutter när han åker iväg.

Där har vi det igen. Det är ingen myt. De är fördjävliga.

HD med raka rör låter inte bara värst av allt men även sämst. Ingen "botten" alls bara högt hårt kallt äckligt smattrande och störande ljud. De vill helt enkellt störa.

Vad är det för fel på dessa HD-nissar?
 

Jåke

New member
Jag saknar lite alternativ här...

Jag bytte system för att sänka vikten på hojen och optimera/öka effekten.

Visst spelar ett "trevligt" ljud roll, min nuvarande hoj tjänar definitivt ljudmässigt på att man byter ut kakburkarna som sitter original :D
Men det ska inte nödvändigtvis vara en massa dB som bara blir störande. Det måste vara användbart också, speciellt om man kör en del på bana där gränserna är lägre än vad SBP tillåter :eek:
 

steFAN

New member
muller

Min Ninja gick bättre med org,så då var det det som gällde!!Men en tilltäppt tvinn kan inte vara bra!!!!:cool: :cool: :cool:
 
Top