Transportstyrelsens information angående mc

Hasse

New member
Kanske ändå någonstans........

Jag tittade under Lekfordon och där finns ordet motorcykel med.
Man får vara glad åt det lilla.!

"Dessa fordon uppfyller inte kraven för att definieras som lekfordon, eftersom de har förbränningsmotor eller går fortare än 6 km/h. De klassificeras som till exempel moped, motorcykel eller terrängskoter, enligt lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner."

Jåke

New member
Jag tittade under Lekfordon och där finns ordet motorcykel med.
Man får vara glad åt det lilla.!

Jodå, det gjorde jag med. Men fortfarande står det inte där som eget fordon utan man räknar upp en massa andra saker som pocketbike och kickbike....

Men det var kanske inte som jag trodde för att det inte fanns... Utan för att man inte har nåt speciellt att tillägga :D

Chauffören

New member
Jag kontaktade Transportstyrelsen Generaldirektör för snart ett år sen och påpekade detta dystra faktum. Vi hade mejlkontakt några gånger och man skulle utreda om det fanns något behov av sån information (!), sen hände tråkiga saker under semestern så jag har inte engagerat mig något mer. Nånstans har jag ett ärendenummer så det kanske är dax att ta i det igen. Men om fler trycker på så är det bra.

Jåke

New member
Jag har träffat flera representanter för TS. De är mycket medvetna om detta faktum. Info om MC och moped är på gång hos dem. Jag har träffat dem och delgett info som SMC har. Skickar denna tråd till dem. Ska du importera hoj Jåke har SMC ett blad här: http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport2010.pdf
Lägg inte ner jobb på det, jag tycker bara fenomenet är rätt symptomatiskt för TS och VV. Man tar med moped och släp som egna rubriker men inte MC. Å andra sidan står det inte så mycket under bil heller, vilket säger mig att informationen där överlag är bristfällig och förmodligen bara innehåller vissa undantag. Alltså kanske man som jag skrev tidigare bara inte har nåt speciellt att informera när det gäller MC (jag är inte 100% allvarlig här...)

Tack Maria, det var det första jag läste om då jag läst bladet några gånger förut. ;)

Maria Nordqvist

Super Moderator
Svar från Transportstyrelsen som jobbar med frågan. Håll ut, informationen kommer alltså:
"Nya webbstrukturen finns numer som en faktiskt struktur i testmiljön i episervern och vi håller på att fyller fakta för fullt. Det kommer på startsidan att finnas flikar för "Ditt fordon" och under där "Motorcykel", "Fyrhjuling" och så vidare. Det som redan finns upplagt är:
· definitioner på vad mc är, lätt o tung
· sök uppgifter om ditt eller annans fordon
· hjälm
· Allmänna regler om MC....vad gäller tungt MC och lätt MC....vad bör man tänka på när man köper en MC...körkortsregler....utrustningskrav.... osv
· Släpfrågor
· Frågor om lätt tung och mellanviktklassning
· Besiktningsregler
· passagerare
· mönsterdjup på däck
· enduroregistrering
· av- o påställning
· registreringsskylt
· ägarbyte
· fordonsimport
· avregistrering o skrotning

Alla sidor är inte enbart för mc, men ingången är därifrån och så får man klicka sig vidare till ex körkortsportalen."