Transportstyrelsen inte alls insatt i problemet med införandet av riskutbildningen.

Speedy

New member
Hur kan man begära att man ska uppfylla ett krav när inte ens körskolorna har fått tid att utbilda sin personal. Jag ringde till transportstyrelens och frågade om vilka körskolor som är godkända, jag fick svar att jag ska höra med de:confused: Är det inte transportstyrelsen som ska godkänna de??? Varför ska jag då ringa runt till alla skolor och fråga. På hemsidan står det att en lista ska kommer, men var är listan, har man infört en ny regel så bör man också utbilda alla i god tid. Detta för att underlätta för de som vill ta körkort. Vi ska inte behöva jaga utbildare det ska finnas listor på godkända utbildare.

DearHunter

New member
Låter väldigt konstigt och ogenomtänkt om det är som Du skriver.
Fast å andra sidan så har tex storstockholm endast två uppkörningsplatser för mc. :confused:

Om man gör körkortsutbildningen för krånglig och för dyr så tappar man inte bara tillströmningen av ungdomar, men man riskerar även att folk utbildar sig ''på egen hand och kompisar'' och kör utan körkort en längre tid.

Av alla de som hamnar i olyckor, hur stor del av dessa har inget körkort ??

Galne Dansken

Administrator
Personal
STR har sedan några månader tillbaka ett större utbildnings program igång, för körskolorna som kommer ha nya MC riskutbildningen.

Enligt STR kommer man ha kapacitét att klara tillströmningen av nya MC körkort elever. Vi har från SMCs sida erbjudit att bistå ifall det blir resursbrist, vilket STR inte anser det kommer att bli.

Enligt STR är det i vanliga fall inte MC körkorts utbildning på denna tid av året, men man kommer vara redo - när det börjer bli MC väderlek igen.

mikekop

New member
Skulle det vara möjligt för SMC att hålla officiella riskutbildningar, eller är detta förbehållet STR-trafikskolor? Det har nämligen kommit till min kännedom att det cirkulerar rykten om att man ska kunna gå riskutbildningen i SMC:s regi...
Skulle kunna tänka mig att SMC:s instruktörer skulle vara högt kvalificerade att hålla riskutbildningar, om några!

Galne Dansken

Administrator
Personal
Skulle det vara möjligt för SMC att hålla officiella riskutbildningar, eller är detta förbehållet STR-trafikskolor? Det har nämligen kommit till min kännedom att det cirkulerar rykten om att man ska kunna gå riskutbildningen i SMC:s regi...
Skulle kunna tänka mig att SMC:s instruktörer skulle vara högt kvalificerade att hålla riskutbildningar, om några!

Liberaliseringen i marknaden betyder att t. ex SMC kan ansöka om att få bedriva riskutbildning. Jag är medveten om att det från tid till annan cirkulerar rykten om att SMC kanske ska hålle i nya Riskutbildningen.

Detta har varit diskuterat för nått år tillbaka i tiden, när SMC jobbade på att sätta vort prägel på nya Riskutbildningen. Vi var då överens om att att SMC inte har för avsikt att bli Riskutbildare - även om vi har flera duktiga ideella instruktörer.

SMC har valt att erbjuda STR, ekstra kapacité - om det kommer visa sig att det är brist på lärare, när MC utbildningerna drar igång igen (det finns lite snö och frost som måste bort först..)

STR, anser att man har resurser nog att klara behoven.

Vi följar utvecklingen noga...

Hoppas det var Ok svar på frågan.

Chopperbyggarn

New member
Liberaliseringen i marknaden betyder att t. ex SMC kan ansöka om att få bedriva riskutbildning. Jag är medveten om att det från tid till annan cirkulerar rykten om att SMC kanske ska hålle i nya Riskutbildningen.

Detta har varit diskuterat för nått år tillbaka i tiden, när SMC jobbade på att sätta vort prägel på nya Riskutbildningen. Vi var då överens om att att SMC inte har för avsikt att bli Riskutbildare - även om vi har flera duktiga ideella instruktörer.

SMC har valt att erbjuda STR, ekstra kapacité - om det kommer visa sig att det är brist på lärare, när MC utbildningerna drar igång igen (det finns lite snö och frost som måste bort först..)

STR, anser att man har resurser nog att klara behoven.

Vi följar utvecklingen noga...

Hoppas det var Ok svar på frågan.

Tycker inte att SMC ska bedriva komersiell eller ideell verksamhet som utbildare/ myndighetsutövare på områden där utbildningen eller annat som har med MC/MC förare att göra är ett lagstadgat krav!! Det är lätt att hamna på två stolar!!! SMC ska kritiskt granska, komma med synpunkter, påverka motorcyklisters motparter etc.

Anders.J