Transportera MC på ett MC-släp

Kano

New member
Jag har en Honda Trans Alp och ett Erdé MC-släp för en MC.
Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet/kunskap om hur man på bästa sätt surrar sin MC på släpet?
 

SGM

Moderator
Triangulering är a och o - och att fixera framhjulet i sidled.

Har du ett erdesläp så står ju hojen i ett spår, bara att spänna ned åt sidorna, saken biff s.a.s.


När jag fraktar crossar på vanligt öppet släp är det framhjulet i hörnet på kärran, och ställa hojen lite på sniskan som gäller, och spännband ned från styret mot lämpliga fästen på kärran, och ett band bakåt som håller baken stilla så det inte studsar runt.

Det är ju same-same på större hojar, ställa den i mitten med framhjulet mot lämmen fungerar - OM du fixerar framhjulet i sidled (sticker det så ligger hojen) med band runt hjulet och ned mot något lämpligt framför lämmen (balk, krok, etc).

Säkra med ett par remmar till från passagerarpinnar eller ram mot krokar på sidorna.

/J
 

Kano

New member
Tack.
Fäster man spännbanden i styret?
Jag har också läst att en del rekommenderar att man spänner ner dämparna i botten medan en del avråder från det.
Finns det någon åsikt om det?
/Kano
 

Marie

Banned
Triangulering är a och o - och att fixera framhjulet i sidled.

Har du ett erdesläp så står ju hojen i ett spår, bara att spänna ned åt sidorna, saken biff s.a.s.


När jag fraktar crossar på vanligt öppet släp är det framhjulet i hörnet på kärran, och ställa hojen lite på sniskan som gäller, och spännband ned från styret mot lämpliga fästen på kärran, och ett band bakåt som håller baken stilla så det inte studsar runt.

Det är ju same-same på större hojar, ställa den i mitten med framhjulet mot lämmen fungerar - OM du fixerar framhjulet i sidled (sticker det så ligger hojen) med band runt hjulet och ned mot något lämpligt framför lämmen (balk, krok, etc).

Säkra med ett par remmar till från passagerarpinnar eller ram mot krokar på sidorna.

/J

Det är bara det att med den metoden du beskriver så gör du kardinalfel 1A.
Man skall *ALDRIG* spänna i fjädrade delar av cykeln, som styre, fotpinnar, ram etc.

Man spänner i hjul, nederdel av fjäderben, bakände av baksving eller annat som inte är fjädrat, annars är risken stor att man antingen har en surrning som lossnar eftersom hojen fjädrar, eller så måste man spänna så hårt att fjädringskomponenterna lätt tar skada.

Jag har kört med en eller två tunga touringhojar på mc-transportsläp hundratals mil, och för egen del så spänner jag vardera sidan av undre gaffelbenet snett framåt/nedåt, och bakhjulet nedåt på båda sidor. Efter att jag efterjusterat spännbanden efter en kilometer så står hojen/hojarna bergstadigt sen resterande c:a 150 mil (eller mera)
 

Jåke

New member
Nej, finns ingen anledning dra i botten. Bara så pass att den inte kan fjädra ihop mer av egen vikt (kanske 2/3...) när vagnen skumpar. Fäst i styret om det är stabilt nog, jag brukar dra runt styrkronan men det är inte säkert det funkar pga plast eller annat. Sen säkrar jag med en rem på varje sida från ramen. Har aldrig varit med om tillbud...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
Last edited:

Marie

Banned
Nej, finns ingen anledning dra i botten. Bara så pass att den inte kan fjädra ihop mer av egen vikt (kanske 2/3...) när vagnen skumpar. Fäst i styret om det är stabilt nog, jag brukar dra runt styrkronan men det är inte säkert det funkar pga plast eller annat. Sen säkrar jag med en rem på varje sida från ramen. Har aldrig varit med om tillbud...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Nej, men inga fjädringskomponenter mår väl av att vara statiskt nedspända så hårt under långa tidsperioder.

Man spänner i ofjädrade delar när så över huvud taget är möjligt. En grundregel vid säkring av last.
Skulle du ens komma på idén att lägga ett spännband över karossen om du skulle transportera en bil? Nej du spänner fast hjulen eller möjligen hjulupphängningarna. Samma sak med en mc.
 

Goe

New member
Instämmer helt i Maries påpekande!

Spänn bakhjulet från övre delen av hjulet så står hojen av sig själv. Komplettera sen med främre fäste i nedre delen av gaffelbenen, nedanför fjdern alltså.

Körning med släp till 40 storbane-kursdagar per år skulle inte fungera om jag spände i fjädrande delar...
 

SGM

Moderator
Det är bara det att med den metoden du beskriver så gör du kardinalfel 1A.
Man skall *ALDRIG* spänna i fjädrade delar av cykeln, som styre, fotpinnar, ram etc.

Man spänner i hjul, nederdel av fjäderben, bakände av baksving eller annat som inte är fjädrat, annars är risken stor att man antingen har en surrning som lossnar eftersom hojen fjädrar, eller så måste man spänna så hårt att fjädringskomponenterna lätt tar skada.

Jag har kört med en eller två tunga touringhojar på mc-transportsläp hundratals mil, och för egen del så spänner jag vardera sidan av undre gaffelbenet snett framåt/nedåt, och bakhjulet nedåt på båda sidor. Efter att jag efterjusterat spännbanden efter en kilometer så står hojen/hojarna bergstadigt sen resterande c:a 150 mil (eller mera)

Jag har aldrig haft ett problem relaterat till att det är spänt på mitt sätt heller å andra sidan. :) Och man behöver heller inte ta i för kung och fosterland om just framhjulet är fixerat i sidled, för det är det som välter hojar...

636:an fraktas till varje körning med ett framhjulsställ och biltemas lösning som fäster i styrändarna, och ett par säkrande band åt sidorna från passagerarpinnarna, har väl blivit en 400 mil snart på det sättet, innan det fraktades 1098an på samma sätt under 2 år.

Edit - och innan det, endurohojar/crossar i 5 år.

Nada problems.
 
Last edited:

Kano

New member
Stort tack Marie för värdefulla tips och tack till er andra också.
Nu kan jag med tillförsikt börja frakta min MC.
/Kano
 
Top