Transalp 650

Hej i höstrusket.
Jag funderar på att byta min Transalp 600 mot en 650. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa hojar och kan ge några omdömen. Viktigt för mig är komforten, jag tycker att sadelkomforten på 600:an är dålig. Hur är komforten på 650:an ? Hur är kåpan i jämförelse, växellådan och utväxlingen,mm. Tacksam för alla synpunkter.
 

Bansaie

New member
Kanske inte det svar du vill ha, men jag hade en 600 (-94) för ett antal år sen. Om jag återvänder till den typen av hoj skulle jag definitivt välja en Triumph Tiger 800 XC.
Transalpen må vara skottsäker men Tigern är i mitt tycke en sååå mycket trevligare hoj.
 

V Saarela

New member
Jag har ju haft alla Translalper.(600,650 och 700). Använt dom mest som långfärdshojar.
När 650:an kom så marknadsfördes den ju också lite mer komfortabel vad gäller sadeln. Tycker att på 600 var sadeln helt mycket bättre ändå. Trivdes väl inte heller direkt med den iom att jag tyckte att den hade blivit mer "touring". Kändes mer naturkigt att "gena" med 600:an.

Utväxlingen är ju densamma som på 600. Dock en kugg bak skillnad. Normalt är väl att man stoppar in ett drev större fram(om man använder den som touringhoj). På längre turer brukar jag ställa mig upp en stund och köra(typ när det kommer till 50/70 km i timmen)

Kåpglasen är lika kassa på både 600 och 650. Svårt också att hitta nåt som funkar. Båda hojarna är ju annars "mycket hoj för pengarna"

Mellan 600/650 och 700 så varvade jag lite med en ny Triumph och några Varderon.(dock, Triumphen en trevlig hoj, men hade så mycket fel hela tiden så jag är än idag lite grann avskräckt. Säkert bra hojar?!?). 700:an tycker jag var(kör Varadero igen) en grym hoj. Bränslesnål, bra mos i motorn(utifrån vad det är) och komfortabel sadel. Lyckades t o m med rutan.
 
Är det sämre komfort på 650? Saarela, vilken Triumph var det du hade? Jag är nog lite tveksam till 650:n då den har ett mindre framhjul, jag gillar nämligen grusvägar. Jag vill gärna få fler åsikter från andra .
 

TMax500

Member
Håller med tidigare talare (Bansaie). Titta även på en Tiger 800 - den med ekerhjul och lite större framhjul. Eller BMWs små GS-modeller som antingen heter 650, 700 eller 800 - men som i grunden har samma twin på 800 cc. Båda är mycket kompetenta "moderna högpresterare" och det är lite av en smaksak vilken man gillar bäst. BMWs parallelltwin på 70-85 hk eller Triumphs trippel på 95 hk.

Fast de är kanske (även som begagnade) en del dyrare? Om det är så att budgeten är viktig för dig?

Jag har också tidigare läst att Saarela hade problem med sin gamla Tiger 955i men det hör nog till undantagen. Jag känner ganska många Triumph-ägare som kör år ut och år in utan några särskilda problem. Så Saarela (och/eller Triumph) hade nog otur. (Kanske tillverkades den hojen en måndag morgon efter en blöt helg med pubrunda och fotbollsmatch? :) )

Har själv ett par trajjor som rullat 4500 respektive 5000 mil utan att något särskild har hänt utöver vanligt underhåll, nya batterier etc. Den ena är för övrigt en Sprint 955i, en hel del likheter med Tiger 955i men huvudsak en annan hoj.
(Peppar, peppar, ta i trä...)
 
Last edited:
Top