Trafikverkets hemliga lista

HkanB

New member
Att Trafikverket har denna lista är klart skamligt men att SMC undanhållit denna information från sina medlemmar under all denna tid och försökt smöra inför Trafikverket med att hitta på en klantig policy om extrema beteenden där minsta hastighetsöverträdelse skulle tillhöra extrema beteenden som också fick en hel del medlemmar att ilskna till är ännu mer skamligt!

Man undrar vad mer ni på SMC undanhåller från dess medlemmar i dagsläget!? Det väcker även frågan vems ärenden SMC går, är det verkligen dess medlemmars eller är det sina alldeles egna?

Attans klämmig argumentationsteknik du ligger inne med!
Du distribuerar eller har grosshandel i foliehattar eller hur?

Trolleri eller inte så du har vad det verkar inte någon större insikt hur det är att umgås med våra myndigheter. När det dessutom rör sig om en myndighet som så uttalat sysselsätter sig med en så god sak som att rädda liv. Det är i alla fall vad det officiellt går ut på.

Det är mer som att snacka med en stor psykotisk lirare med både för stor mandat och tillhygge...man rör sig lite lätt försiktigt i dennes närhet. Tony Soprano och Brick Top en dålig dag är nog än bättre beskriving än jovialisk.

Arvtagaren till rapport 13, skapare av och förvaltare av "Nollvisionen" och andra höjdpunkter hanterar man inte med vänster hand...

Vad alternativen hade varit för SMC jag ingen aning om men jag tror och antar att vi har fog att misstänka att inget hade varit bättre om man tagit konflikten där och då....men jag kan som sagt bara gissa.
 

Skye

Kör Mycket!
När det 2012-2013 var dags för nästa version av Mc&Mopedstrategin kom listan fram på bordet igen. Denna gång lyckades SMC få bort den genom att vi istället definiera vad som var "extremt beteende" i trafiken (körkortslösa, alkohol/drogpåverkade, höga hastigheter osv) och att vi skulle arbeta mot detta. Dealen att få bort listan var att SMC inte skulle avslöja att den funnits som förslag. Den skulle förbli hemlig.
Här är väl anledningen varför inte listan kommit fram tidigare
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag har naturligtvis skrivit under uppropet/protestlistan.

Idag har jag skickat ett mail med länkar till SMCs hemsida till tretton personer jag känner som kör hoj och/eller delar intresset men som kanske inte hört talas om 30-punktlistan eller SMCs upprop, och bett dem skriva under och vidarebefordra uppgifter om uppropet till andra.

Jag har dessutom spridit det i lokala hojklubben och pratat med folk jag känner.

Fick ett mail från vår eminente Generalsekreterare för nån vecka sen och då hade 15000 skrivit på.
Uppmaningen att dela uppropet vidare kunde dock bara ske via facebook och då jag valt att inte hålla på med det så har jag istället skickat mail till mina bekanta för att på så sätt försöka påverka och samtidigt dra mitt strå till stacken.

Medan jag är ganska säker på att de allra flesta har tillgång till dator och en e-mailadress så är jag övertygad om att så inte är fallet vad gäller facebook, och då jag inte vill att mitt inlägg ska förvandlas till en FB vs andra sk media tråd, så vill jag bara berätta att med enkla medel kan man bidra ändå bara man orkar bry sig.
Jag känner faktiskt en handfull personer som inte heller har tillgång till varken mail eller dator så dom har jag kontaktat personligen, IRL så att säga.

Femtontusen namnunderskrifter är alldeles för lite.

Vi behöver hjälpas åt sprida infon så mycket vi kan för att få fler att skriva under.
 

swischmc

New member
Hörde att det är uppe i 25 000 personer nu, men det är fortfarande för lite. Om vi får 100 000 (hälften av ägarna till alla registrerade motorcyklar?) blir vi en stor grupp som kan påverka opinionen även utanför mc-kretsar. Så, skriv på om du inte gjort det och berätta för alla i din omgivning att de ska skriva på!
 

BMW R90s

New member
Som Bor Gårdelöf skriver, slopa namninsamling säg istället att SMC har 65000 medlemmar som
står enade!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
tack för tipset, ska kolla in detta forum vid tillfälle. Även tacksam för tips om andra forum där frågan diskuteras.
 

Hampe

Skriver massor!
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
SMC har lagt till en bot-funktion i forumet som automatiskt (Duh!) lägger upp nyheter från hemsidan här på forumet.
Det tackar vi för!

...men, det gäller att läsa också!
Kollar man här:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9828-Ny-fråga-till-ministern!

och följer länken hit:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ny-fraga-till-ministern/

så hittar man rätt läbbiga grejer:

Sten Bergheden (M) skrev:
Det har nu kommit till min kännedom att Trafikverket beviljat medel till ett innovationsprojekt som ska utreda om det går att fånga motorcyklister i ATK. Det blir för mig mycket märkligt att man först säger att motorcyklister ej ska särbehandlas i trafiken och sedan ändå ger ett uppdrag att utreda specifikt hur man kan komma åt just motorcyklister. Riksdagen har vid ett flertal tillfällen sagt ett tydligt nej till att införa ägaransvar vid fortkörning – är detta något som statsrådet nu ändå börjar överväga?


Sten Bergheden som sitter i Riksdagen för (M) har alltså nosat upp att trots Kommunikationsministerns "Nej" på frågan om motorcyklisters särbehandling så sätter Trafikverket lik förbannat av pengar för att låta någon utreda hur man skall gå tillväga för att specifikt bötfälla motorcykelägare i ATK-systemet.

Säga en sak, göra något helt annat.
"Det är bara ett internt hypotesdokument" eller hur lät det...?



Det händer mycket i det fördolda!




Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Nu har ju listan varit på tapeten några år så Moderaten kanske borda nosa upp tidigare infrastrukturministrar som mer ligger bakom. Dagens minister har ju inte varit delaktig i dessa tidiga möten så för hennes del är nog svaret NEJ men:

Åsa Torstensson (C) som undrade varför Göteborgare ville ha snabbtåg till Borås och inte tvärtom :p
och den senare Catharina Elmsäter-Svärdh som åkt hoj bak på @glade dansken borde ju vara ännu mer delaktiga i själva frågan, samt trafikverkets direktör Gunnar Malm.

Eftersom det har pågått sen en tid tillbaka, så går det inte att skylla på en regering utan snarare de senaste 4. IOFS är de av samma skrot och korn och lätt att skylla ifrån sig på tidigare.

Alltså får man ta politiker med en nypa salt, de står inte för någonting och ansvarar inte för något och välbetalt. Bara att hålla med sin chef.

Gäller att hitta gräsroten till dessa förslag eller den stjärna som sådde fröet, för att ställa till svars..
 
Last edited:

Lenchris

New member
Som Bor Gårdelöf skriver, slopa namninsamling säg istället att SMC har 65000 medlemmar som
står enade!

Jag tycker att det är bra med en namninsamling eller något annat som visar att de som skrivit under står bakom SMC:s uppfattning. Tror inte att alla i SMC tycker likadant i alla frågor som rör MC (eller ens den aktuella frågan) och att då säga att vi står enade är nog en liten överdrift.
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag håller med dig här Lenchris, och Smc har gedigen erfarenhet av de här frågorna och hur man bäst jobbar.
Det är bara synd att inte alla mc-ägare skriver under. Jag orkar dock inte gå i polemik med dom som har en annan uppfattning, det är deras grej.

Vad säger ni FB:are, hur många namnunderskrifter är vi uppe i nu?
 

challe

Member
Särbehandling av motorcyklister? Ja, det vill väl ingen motorcyklist vara med om, i varje fall som det är tänkt i trafikverkets 30-punktare.

Men varför ska vi då särbehandlas när det gäller att få köra i bussfilerna? Argumenten för detta känns lite mer ihåliga nu.
 

Lenchris

New member
Särbehandling av motorcyklister? Ja, det vill väl ingen motorcyklist vara med om, i varje fall som det är tänkt i trafikverkets 30-punktare.

Men varför ska vi då särbehandlas när det gäller att få köra i bussfilerna? Argumenten för detta känns lite mer ihåliga nu.

Jag tycker att mc ska få köra i bussfil. Det är inte särbehandling av människor. Oavsett vem du är bör du, som förare av mc, få köra i bussfil.

Vi riskerar att hamna fel i argumentationen när vi definierar mc-förare som en annan sorts människor än t.ex. bilförare.
 
Top