Trafikverkets hemliga lista

Ove 60+

Active member
Delar din bild, förvånades över i både Frankrike och Tyskland att i stort sätt alla höll skyltad hastighet. Här hemma är +10 regeln standard på de flesta vägar. Hur har det blivit så? Har vi för orealistiska gränser?

:p Ja absolut! Vi har raka, glest trafikerade vägar och låga fartgränser, en kombination som gör att folk gasar på till komforthastighet där man kan hålla sig alert och känner sig tryggare än i för låg fart där man bara sitter och slöar med risk för att somna... Risken är större i bil än på MC och det kan man se att bilisterna kör fortare. Statistik finnes..

BMW R90s

New member
Notera att t.ex Tyskland om det är skyltat 50km/h inför en kurva så finns all
anledning att hålla 50 och inte mer.
Här har vi 80km/h på spikraka vägar om kurva kommer så är det samma fart skyltad

jan-olovj

Active member
Jag är helt övertygad om att hastigheten är grundad på att inte behöva underhålla vägarna mer än absolut nödvändigt, en 70 väg kan hålla lägre standard än en 90 väg.

Carnivore

New member
Läs gärna Cykel strategin från Trafikverket - här talas också om skydds kläder, ABS etc. för trampcykel.

Den lär ju bli lätt att få igenom.... de vill ju inte ens ha skivbromsar på de snabba landsvägscyklarna då skivbromsar väger mer än de gamla hederliga v-bromsarna.
Så ett par hydraulik med elektronisk abs (med tillhörande elsystem och dylikt) lär ju verkligen falla i god jord.

Skye

Kör Mycket!
5715-SMC-Utrotningshotad.jpg

För alla som inte ser vad sociala medier länkar till så lägger jag en länk till denna underskriftsinsamling
https://smca.cp.bsd.net/page/signup/stoppa-trafikverkets-hetsjakt-p-motorcyklister-

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Bra Skye!

Skrev under i går kväll - men jag tycker att det är fan så illa att jag skall behöva få reda på det via SPORTHOJ! utan att det står ett enda ord om det här inne. Riktigt jäkla illa.

Hampe

Hampe

Skriver massor!
Otroligt mycket skönare att vara på offensiven, hålla i stafettpinnen och ange takten - än att behöva få smisk gång på gång på gång av samma stafettpinne.

Nu släpper vi den inte ifrån oss!!!

Hampe

Petra

Super Moderator
Hampe, här inne på SMC:s hemsida var det första stället uppropet publicerades.
Har du undersidan Forum som startsida?
Isåfall förstår jag om du inte ser vad som skrivs på hemsidan.

Hampe

Skriver massor!
Yes! Forum is da shit.
Jag brukar följa det som sker här inne dagligen - flera gånger dagligen.
Hemsidan bara någon gång per dygn.

Facebook ytterst sparsamt. Jag gjorde ett försök idag att kommentera idioti, men det blir bara för dumt.
Det rinner liksom bara undan. Som att försöka anlägga en damm på toppen av en kulle, typ.

Folkens!

Krauser ligger som vi alla vet grymt i framkant. Alla vi som kört R90S vet att Krauser is were it's at...
Jag kollade i hemmaarkivet, och tror ni inte att dom förutsåg denna situationen redan för förti år sedan...?

RIMG0344_zps52a61a72.jpg

"Made in Western Germany"...

När jag bläddrade fram denna bilden kom jag ihåg varför jag envisas med packrulle och (kanske) packväska.
Vem vill lida i 130 km/h när man är på semester...?

Hampe

VBK

New member
Yes! Forum is da shit.
Jag brukar följa det som sker här inne dagligen - flera gånger dagligen.
Hemsidan bara någon gång per dygn.

Facebook ytterst sparsamt. Jag gjorde ett försök idag att kommentera idioti, men det blir bara för dumt.
Det rinner liksom bara undan. Som att försöka anlägga en damm på toppen av en kulle, typ.

Folkens!

Krauser ligger som vi alla vet grymt i framkant. Alla vi som kört R90S vet att Krauser is were it's at...
Jag kollade i hemmaarkivet, och tror ni inte att dom förutsåg denna situationen redan för förti år sedan...?

RIMG0344_zps52a61a72.jpg

"Made in Western Germany"...

När jag bläddrade fram denna bilden kom jag ihåg varför jag envisas med packrulle och (kanske) packväska.
Vem vill lida i 130 km/h när man är på semester...?

Hampe

Fan Hampe... man lobbar inte in sånt.
Nu har dom ju den givna genvägen in i 130 träsket för med deras lysande logik kommer ju givetvis ett lagförslag om att alla skall ha en Krauser på hojen.
Inte nog med att man bara kan köra i 130 man skall se ut som en touringnisse också, inget ont om dom som tourar men min hoj kommer att se helknepig ut ;)

Jag vill skriva under uppropet. Men det fungerar inte. Det fattas bokstäver och texten ser konstig ut. Jag klickar på "kriv under", ja det står så. Hjälp! Vad skall jag göra?

Petra

Super Moderator
Jag vill skriva under uppropet. Men det fungerar inte. Det fattas bokstäver och texten ser konstig ut. Jag klickar på "kriv under", ja det står så. Hjälp! Vad skall jag göra?

Transalp, det låter inte bra alls!
Kan du maila mig så kan jag skicka vidare info till de som sköter det IT-tekniska. Skriv gärna vad du har för webbläsare, om du surfar via dator el mobil och vilket operativsystem. (lika bra at jag frågar direkt, för det brukar IT-folket vilja veta)
petra@svmc.se

Hampe

Skriver massor!
Fan Hampe... man lobbar inte in sånt.
Nu har dom ju den givna genvägen in i 130 träsket för med deras lysande logik kommer ju givetvis ett lagförslag om att alla skall ha en Krauser på hojen.
Inte nog med att man bara kan köra i 130 man skall se ut som en touringnisse också, inget ont om dom som tourar men min hoj kommer att se helknepig ut ;)

Åkaaay! I traditionell public service-anda så informerar jag nu om att det finns olika sorters 130-gränsers:

130-2007-V5.jpg

...och dessutom vissa man skall ta sig över.

H

Cyborg

New member
Att Trafikverket har denna lista är klart skamligt men att SMC undanhållit denna information från sina medlemmar under all denna tid och försökt smöra inför Trafikverket med att hitta på en klantig policy om extrema beteenden där minsta hastighetsöverträdelse skulle tillhöra extrema beteenden som också fick en hel del medlemmar att ilskna till är ännu mer skamligt!

Man undrar vad mer ni på SMC undanhåller från dess medlemmar i dagsläget!? Det väcker även frågan vems ärenden SMC går, är det verkligen dess medlemmars eller är det sina alldeles egna?

challe

Member
Att Trafikverket har denna lista är klart skamligt men att SMC undanhållit denna information från sina medlemmar under all denna tid och försökt smöra inför Trafikverket med att hitta på en klantig policy om extrema beteenden där minsta hastighetsöverträdelse skulle tillhöra extrema beteenden som också fick en hel del medlemmar att ilskna till är ännu mer skamligt!

Man undrar vad mer ni på SMC undanhåller från dess medlemmar i dagsläget!? Det väcker även frågan vems ärenden SMC går, är det verkligen dess medlemmars eller är det sina alldeles egna?

"Minsta hastighetsöverträdelse"? Nja, det står det väl ändå inte i policyn!

Jag tycker nog att 30 km/tim för fort är vårdslöst. Men observera formuleringen här. Jag avser inte 30 över skyltad hastighet utan 30 för fort.

Att sätta 80 km/t maxhastighet på 6-filig motorväg byggd för 120 är givetvis totalt pucko och det är lättare att hitta en enhörning i skogen än en trafikant som håller denna hastighet.

Last edited: