Trafikverkets hemliga lista

HkanB

New member
När det gäller religiöst betingad "trafiksäkerhet" så är nog ingen integritet tillräckligt mycket värd.
 

Diversion

New member
Jag tyckte jag såg nåt häromdan om de ville ta upp tråden att låta fartkamerorna mäta snittfart mellan kamerorna igen.
Det innebär ju att kamerorna måste fota och registrera alla som passerar för att kunna beräkna snittfarten.
Den databasen blir väl ganska intressant för både forskare och näringslivet, den blir även tämligen integritetskränkande.
Vad tror vi om det?

Edit, här var det: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6250809

Du glömde det största hotet, pappa staten med dess klåfingriga politiker vars våta dröm är total övervakning. Titta på FRA lagen, man varnade för ändamålsglidning men nej, det var bara foliehattar som kunde tro annat än att staten ville folk väl och att den skulle hålla ord. Nu har ändamålsglidningen skett.
 

swischmc

New member
Nedan är en kopia av ett inlägg på min facebook-sida.

Den "hemliga" lista som Trafikverket arbetar utifrån för att minska antalet trafikolyckor med mc. Vissa saker är bra, tex att man ska bli mer riskmedveten, medan andra är snurriga. Det konstiga är att alla punkter bara handlar om mc, borde inte alla trafikanter bli mer riskmedvetna?

De flesta vet inte skillnaden mellan fordonsansvar och föraransvar. Vid föraransvar är det den som framför fordonet som är ansvarig om något händer. Fordonsansvar innebär att ägaren av fordonet bär ansvaret. Nu vill Trafikverket att mc ska ha fordonsansvar, alltså är jag som ägare ansvarig för allt min mc gör i trafiken oavsett vem som kör. Blir hojen stulen och jag inte hinner polisanmäla det kan jag bli av med körkortet om boven kör för fort vid en fartkamera. När samma bov sedan snor grannens bil behöver grannen inte lyfta ett finger eller oroa sig då hen inte är ansvarig för vad hens bil gör i trafiken. Det är inte rättvist.

Om en motorcyklist blir av med körkortet vid 20 km/h fortkörningen och en bilist/lastbilschaufför/busschaufför/taxiåkare/budbil... inte blir det skulle det innebära att om en bil och mc kör på 90-väg och båda missar 70-skylten blir mc av med körkortet (med allt det innebär i vardagen/jobbet) medan bilisten får betala böter och fortsätta som vanligt. Det är inte rättvist.

Många anser säkert att jag talar i egen sak, visst gör jag det, jag kör mc. Men och det är ett stort men, det är inte alla mc-ister som är idioter i trafiken. Vi går avrostning varje år och påminns om hur det är att köra mc. Vi går kurser för att bli bättre på att hantera våra hojar. Vi har skyddskläder från topp till tå oavsett värmebölja eller ösregn. Vi lär oss från dag ett att aldrig lita på andra trafikanter.
Sedan jag tog mc-kort har jag blivit en bättre bilförare. Mer ödmjuk i trafiken och absolut mer uppmärksam. Jag efterlyser en studie där man jämför mc-isters bilbeteende (tex antalet trafikolyckor/trafikförseelser) med de som bara har körkort.

Det är farligare att krascha med mc än med bil. Ingen ifrågasätter det. Men att tro att jag dör mindre om jag kör in i ett träd i 80 istf. 90 är bara löjligt. Att dessutom dra alla över en kam är också korkat. SMC har visat att en tredjedel av de omkomna i mc-olyckor inte har körkort för mc, är påverkade, körde mycket för fort och/eller har stulit hojen.

Jag är kvinna, över 25 år och nykterist. Ändå ska jag straffas för att män under 25 kör ihjäl sig på fyllan. Det är inte rättvist.
 

Skye

Kör Mycket!
Hela den här listan bygger ju på att ta bort Motorcykeln från våra vägar helt och hållet. Vilken grupp är det som "lobbar" mest på TrV för att få genomslag för dessa idéer?

Jämför jag med statistik från 2014 med trampcyklar så är den rätt lika med motorcyklister i antal döda och allvarliga olyckor. Däremot skenar de mindre olyckorna iväg och är dubbelt så många. Hur är kravet på säkerheten där? En cykel går ju inte så fort..

”cyklister är numera flest bland patienter inlagda på sjukhus till följd av trafikskada...”

Undrar hur cykelfrämjandet hade reagerat på att få en sån här lista med åtgärder för att få ner olyckstalen.

Hjälmtvång, ryggskydd och heltäckande klädsel?
Krav på förarbevis och fortbildning?
Registrering, ägaransvar och trafikförsäkring även för cyklar?
Hastigheter och ta bort de växlade cyklarna om de inte har ABS med kontrollbesiktning varannat år?

Trafikverket verkar dock inte syssla med få ett bättre beteende mellan trafikanter och informera, samt lägga lite mer krav på fortbildning, utbildning och uppföljning med kontroller. I sportens värld kallas detta för självmål.
 

Bansaie

New member
... Jag efterlyser en studie där man jämför mc-isters bilbeteende (tex antalet trafikolyckor/trafikförseelser) med de som bara har körkort...
Här är den;
http://www.visordown.com/motorcycle...3-better-behind-the-wheel-of-a-car/23971.html

Enda tråkiga är att TrV kommer att avfärda undersökningen eftersom det inte är dem själva som har gjort den. Dessutom är den ju inte ens gjord i Sverige så då kan man inte alls lita på den för vi är helt unika i det här landet. Nej jag är inte ett dugg sarkastisk :rolleyes:
 

Ove 60+

Active member
Enda tråkiga är att TrV kommer att avfärda undersökningen eftersom det inte är dem själva som har gjort den. Dessutom är den ju inte ens gjord i Sverige så då kan man inte alls lita på den för vi är helt unika i det här landet. Nej jag är inte ett dugg sarkastisk :rolleyes:

Stämmer nog så bra det du skriver. Det enda som skulle kunna godkännas vore väl om VTI hade gjort den för dom ger väl som regel dom besked som TrV vill ha. :p
 

swischmc

New member
Intressant information på visordown.com. De talar, precis som vi, i egen sak, men det är ändå intressant information. Är det någon som vet om SMC har samma information, eller kanske svenskt dito?

Att cyklister är en grupp som ökar på akutmottagningarna är inte konstigt. Som ordonnans ser jag hur de tävlar och som mc/bilist ser jag hur de tränar... Egentligen borde vi gå ihop, vi har samma krav på vägunderhåll. Det är inga beskedliga hastigheter längre!
 

Bansaie

New member
Intressant information på visordown.com. De talar, precis som vi, i egen sak, men det är ändå intressant information.
Visst talar de i egen sak men det är ju inte de själva som kommit med informationen utan de har ju relevanta referenser till källan. Dessutom har källorna till, skillnad mot Visordown, inte något eget intresse i att främja MC som trafikslag.

F.ö. en intressant slutkläm den sista artikeln jag länkade till:
The MCI said: ‘Unlike previous attempts to tackle motorcycle safety, this calls for a fundamental change in how motorcycling is regarded by those responsible for transport planning.’
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lite snabba kommentarer:

Oskyddade trafikanter - Kanske dags för SMC att ta initiativ att samla Oskyddade Trafikanter i "Oskyddade Trafikanter Hus i Borlänge"... Känns som SMC kanske ku ha några av dessa som en typ av hyresgäster. Vi kan ju dessutom dela på data system, informations system, ekonomi avdelning som kan hantera store volymer har vi osså på SMC.

Jag tror med fördel att vi kan ha stor nytta av ett tight samarbeta - på alla sätt. Fakta är att SMC är så vansinnigt mycket större, och vi har därmed nått som kan bli en tongivande roll - vilket vi såklart måste hantera på ett diplomatisk rätt sätt. Tanken är tänkt, och idéen mognar eller vissnar? Jag kan se en del fördelar.

Det som är viktigt osså är att Oskyddade har samma behov stort: FRIKTION BRA FRIKTION, inga hårde förmäl att störta in i om nått går fel. Vi behöver att synas, ha bra skydd, etc.. (i övrigt ca. samma som en bilist också gärna vill ha..)

Jag kan tro att framtiden, vart NTF inte är vad det var i forna tider, kan betydde att nya stärka allianser ser dagens ljus - vart dom tunga aktörer kommer ta till ton!

Och tyvärr, tror jag inte vi har liknande undersökningar som visar att med lite flera hojer - löser vi flera utmaningar.

Läs gärna Cykel strategin från Trafikverket - här talas också om skydds kläder, ABS etc. för trampcykel.
 

swischmc

New member
Mycket tänkvärt där, Galne Dansken. Dags att visa för cyklistförbundet (?) vad som står i Trafikverkets vision om dem. Låt tanken mogna till ett förslag och ryck i några trådar. Kanske kan det ge en gemensam vision och en större tyngd bakom argumentationen mot Trafikverket.

I morgon ska jag köra ordonnans på en internationell cykeltävling. Dessa cyklister har en snitthastighet på 40-45 km/h! De bromsar aldrig i kurvor. Lite grus där och swosh! - ytterligare en cyklist med allvarliga skador på sjukhus...
 

Seth

New member
Lyssnade lite idag på P4 skaraborg där de sände intervjuven med Maria och "tjomme" från trafikverket. han nämnde att 6 av 10 motorcyklister inte höll hastighet etc. Skulle gärna vilja se siffrorna för bl,a bilister igen :p
 

banditan

New member
Om jag kommer ihåg rätt så höll 43% av motorcyklisterna skyltad hastighet mot 46% av bilisterna - alltså en milsvid skillnad....eller hur det nu var... (Speciellt om man funderar lite på antalet motorcyklister jämfört med antalet bilister.)
 

roffe_s

Active member
Lyssnade lite idag på P4 skaraborg där de sände intervjuven med Maria och "tjomme" från trafikverket. han nämnde att 6 av 10 motorcyklister inte höll hastighet etc. Skulle gärna vilja se siffrorna för bl,a bilister igen :p
Siffror från 2012 för MC: http://www.vti.se/sv/publikationer/...ingar-i-samband-med-nya-hastighetsgranser.pdf

För bilister, i tabell 4 på sid 17 hittar Du motsvarande tabell för andel fortkörare, tyvärr är rapporten ett par år äldre: http://www.vti.se/sv/publikationer/...etsgranssystemet--effekter-pa-hastigheter.pdf

Det är svårt att veta om mätsträckorna är desamma och det har ju gått ett par år mellan rapporterna. Den undersökning som borde överensstämma bättre med mc både vad gäller tid och plats borde vara denna (sid 20 och 21): http://www.vti.se/sv/publikationer/...ghetsgranssystemet--effekter-pa-hastighet.pdf

För kommunala vägnätet: http://www.vti.se/sv/publikationer/...tor-i-tatort-resultat-fran-matningar-2013.pdf

I den senaste förefaller man planera att följa upp hastigheten igen under 2016. Låter som ett klokt val, hoppas man då följer upp samtliga fordonsslag vid samma mätpunkter.

Riktigt spännande läsning hittar vi när det gäller Trafikverkets egen mätning av hastighetsindex, jag tror det är denna mätning de främst vill hänvisa till när det gäller hastighet: http://online4.ineko.se/online/download.aspx?id=48244

Läser jag den på sid 28-30 så reducerar MC, till skillnad från personbilar, sin andel överträdelser över tid. Så varför sparka in öppna dörrar med denna lista då en förändring redan pågår? Är man rädda att motorcyklisterna än en gång lyckas sopa rent framför egen dörr, utan pekpinnar och insatser från överheten?

EDIT - funkar inte den sista länken gå då hit och ladda ned "Hastighetsindex MC 2014": http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Category/11874
 
Last edited:
Var är "gillaknappen"? Många av de inlägg jag läst i denna tråd förtjänar verkligen "gilla". Vad kan vi göra, det är som om vi slåss mot väderkvarnar.
Men inte kan det väl vara så att de personer som hittar på allt "jävelskap" gör det av ren och skär illvilja och satanistisk elakhet? De tror förmodligen på
detta, religiös övertygelse ligger nära till hands. Men religiösa fanatiker brukar inte vara bra för ett samhälles utveckling. Hörde häromdagen att det är på gång med körkort för fyrhjuling då olyckorna ökat. Men ökat i förhållande till vad? Om antalet fyrhjulingar och "körtiden" ökar är det inte konstigt om olyckorna ökar. Därmed inte sagt att jag är emot utbildning. Men nog känns det som vi är långt inne i ylletröjans värmande och bedrägliga säkerhetskänsla. Det skall vara körkort på allt verkar det som. Hur många gamlingar skadar sig vid rullatorkörning, körkort tack! Barnvagnsolyckor, fallolyckor ( stegklättrarkörkort), halkolyckor på is,mm. Vad tänker samhällets säkerhetsfanatiker göra åt alla olyckor som sker i det dolda men är mångdubbelt fler än alla trafikolyckor? Det är naturligtvis ingen som vill? att det skall ske olyckor i trafiken men så fort det händer någonting i olycksväg eller är på väg att kanske hända skall det tjatas om detta i lokalradion. "Det står en stillastående bil som har fått punktering" ???? Samtidigt dör det en person pga sjukhussjuka på det stora länssjukhuset, men inte ett ord! Trafikverkets antreprenörer sätter upp stålvirar på båda sidor körbanan där det kommer att dödas och skadas motorcyklister mot dessa virar, inte ett ord! Det kanske är en uttänkt strategi från trafikvärket, fler viredödade nya förbud.Men jag tror jag har lösningen på alla trafikproblem, självkörande fordon utan ratt och gaspedal.....( liten redigering i efterhand, mc skall då logiskt inte ha varken styre eller gashandtag....)Nu kom jag på en ännu "bättre" lösning, självkörande fordon med fartbegränsning till gångfart.Kanske vi skall tipsa "värket" och media om alla möjliga och omöjliga säkerhetshöjande åtgärder för att få en debatt om rimlighet?
För nog är det väl ändå så att det är farligt att leva, man kan ju dö!
 
Last edited:

JEPPA

New member
Är det inte så att när de höll på med paragraf 13 var det "framtidsforskare" som arbetade med detta? När detta arbete gick i stå måste de ha nya objekt att arbeta med, annars hade de fått rullat tummar. Inte undra på att det ena konstiga påhittet efter det andra kommit fram på senare år.
 

VonArnim

New member
Delar din bild, förvånades över i både Frankrike och Tyskland att i stort sätt alla höll skyltad hastighet. Här hemma är +10 regeln standard på de flesta vägar. Hur har det blivit så? Har vi för orealistiska gränser?
 
Top