Trafikverket vill sänka hastigheterna igen

Lottafia

Member
Vad spelar en handfull döda i trafiken för roll, när våra myndigheter hej glatt tagit ihjäl några tusen på klantigt skött coronahantering?
 

stefan.

New member
Vad spelar en handfull döda i trafiken för roll, när våra myndigheter hej glatt tagit ihjäl några tusen på klantigt skött coronahantering?

Det är synd att du och andra experter som tydligen visste vad som skulle göras inte sa det på en gång, istället för efteråt..
 

HkanB

New member
Det är synd att du och andra experter som tydligen visste vad som skulle göras inte sa det på en gång, istället för efteråt..
Det hade oavsett vad Lottafia eller någon annan sagt inte spelat någons som helst roll, eller hur? För du tror väl inte på fullaste allvar att någon i ansvarig position skulle ha lyssnat?
Givet hur selektiv den politiska hörseln är och den prevalenta fakta- och kunskapsresistensen så skulle jag och förmodligen många med mig bli högeligen förvånade om någon lyssnade alls, förutom då på lobbyister som månne sprider visioner om Kaymanöar och Lichentstein.
 

stefan.

New member
Det hade oavsett vad Lottafia eller någon annan sagt inte spelat någons som helst roll, eller hur? För du tror väl inte på fullaste allvar att någon i ansvarig position skulle ha lyssnat?

Tror du på fullaste allvar att någon hade, eller ens har, facit till hur corona skulle utvecklas?
 

F800ST

Member
Tror du på fullaste allvar att någon hade, eller ens har, facit till hur corona skulle utvecklas?

Vi hade ett litet försprång iom Italien, men det gjordes inget, vi kunde haft upp till en månad snabbare respons, istället så lät det att sverige kanske får något enstaka fall, när första fallet bekräftades så var det inget, när det sedan började spridas så hände fortfarande inget, några veckor efter chanserna passerat så började politikerna prata om att kanske vi bör fundera på detta, sen var allt fullt ut och då trevades det lite lätt, nu har de tagit bort alla restriktioner.....pengarna först.
 

HkanB

New member
Tror du på fullaste allvar att någon hade, eller ens har, facit till hur corona skulle utvecklas?
Nej, nu var det om jag förstod dig inte den absoluta kunskapen som sådan det handlade om?
Utan istället den av dig upplevda senfärdigheten som Lottafia med flera andra "experter" uppvisat.

Ett facit till hur Covid-19 skulle bli och vilka som skulle drabbas hårdast, knappast att någon visste det.

Jag är däremot helt säker på att våra myndigheter utifrån politiskt (förstås) skapade riktlinjer både brett och på olika nivåer försökt göra dygd av "nödvändighet" när det gäller vår krisberedskap.
Ur ett rent smittskyddsperpektiv så tror jag nog att man vet vad man gjort och vilka konsekvenser det skulle få i "allmänna termer". Det är inte så att det ett nytt problem att hantera smittspridning.
 
Last edited:

F800ST

Member
Nej, nu var det om jag förstod dig inte den absoluta kunskapen som sådan det handlade om?
Utan istället den av dig upplevda senfärdigheten som Lottafia med flera andra "experter" uppvisat.

Ett facit till hur Covid-19 skulle bli och vilka som skulle drabbas hårdast, knappast att någon visste det.

Jag är däremot helt säker på att våra myndigheter utifrån politiskt (förstås) skapade riktlinjer både brett och på olika nivåer försökt göra dygd av "nödvändighet" när det gäller vår krisberedskap.
Ur ett rent smittskyddsperpektiv så tror jag nog att man vet vad man gjort och vilka konsekvenser det skulle få i "allmänna termer". Det är inte så att det ett nytt problem att hantera smittspridning.

Vilken beredskap? det som visat sig är ju att den var till 90% icke existerande, istället har det i panik pumpats in pengar på det som borde varit givet att redan ha ordnat i "fredstid" sas, pengar som i vissa fall las på saker som inte hållit måttet. Pengar som är flera gånger vad det borde kostat för att priserna drivits i taket pga kriget om att ens få köpa. En skandal som borde rendera att hela gänget från riksdag och upp satt bakom lås och bom för lång tid framöver.
 

HkanB

New member
Vilken beredskap? det som visat sig är ju att den var till 90% icke existerande, istället har det i panik pumpats in pengar på det som borde varit givet att redan ha ordnat i "fredstid" sas, pengar som i vissa fall las på saker som inte hållit måttet. Pengar som är flera gånger vad det borde kostat för att priserna drivits i taket pga kriget om att ens få köpa. En skandal som borde rendera att hela gänget från riksdag och upp satt bakom lås och bom för lång tid framöver.

Vem sa något om att vår krisberedskap är god? Inte jag i alla fall. Sist jag kollade hette jag inte Per-Albin Hansson.

Jag antar att mitt användande av "att göra dygd av nödvändighet" inte gick hem/nådde fram riktig som jag hoppats på.
När man snott hem på mer eller mindre alla resurser som var nödvändiga för att upprätthålla en fungerande krisberedskap så blev man tvungna att helt enkelt göra något som passade det "uppkomna läget" och dessutom krysta fram en motivation som i alla fall vid en ytlig granskning ser ut att hålla ihop.

Det var helt enkelt nödvändigt med en "lägre krisberedskap" och floskelgeneratorn har gått på högvarv för att kunna krysta fram en förklaring.

Men det hela började egentligen redan 1989 då Maj Britt Theorin likt ett svenskt svar på Neville Chamberlain förklarade att det rådde fred i vår tid. Nu sa hon väl iofs inte exakt så men hon tog de första teckenena på Glasnost som intäckt för att nu var det fred. Resultatet och de märkliga följdeffekterna får 1925 års försvarsbeslut att verka riktigt framsynt, insiktsfullt och välunderbyggt.
 
Last edited:

Lottafia

Member
Vilken beredskap? det som visat sig är ju att den var till 90% icke existerande, istället har det i panik pumpats in pengar på det som borde varit givet att redan ha ordnat i "fredstid" sas, pengar som i vissa fall las på saker som inte hållit måttet. Pengar som är flera gånger vad det borde kostat för att priserna drivits i taket pga kriget om att ens få köpa. En skandal som borde rendera att hela gänget från riksdag och upp satt bakom lås och bom för lång tid framöver.

Nej, precis. Och inte ens när kineserna omsider började agera stoppade man inresande från Kina och satte dem i ovillkorlig karantän, för det var ju ingen risk att det skulle spridas hit.... Och samma visa när spridd smitta visade sig i Iran, Italien och strax därpå Österrike. Nejdå, hemvändande sportlovsresenärer och andra spreds över samhället i stället för att ovillkorligt karantänsättas. Jotack, doktor Tengele....
 

jan-olovj

Active member
Hur man än vrider på det hela så alla har en egen vilja, tycker man att alla bör isoleras så börja med er själva o stanna inne. Jag anser att Sverige gjort rätt o lutar sig på befolkningens förstånd att hålla avstånd, ser man hur folk ar dött förr om åren så är inte skillnaden så stor, som någon sa har man dött av coronan eller med coronan. Att inte landstingen o kommuner hållit lager av rätt utrustning som dom är ålagda så kan inte riksdag o regering skyllas för det.
 

HkanB

New member
Hur man än vrider på det hela så alla har en egen vilja, tycker man att alla bör isoleras så börja med er själva o stanna inne. Jag anser att Sverige gjort rätt o lutar sig på befolkningens förstånd att hålla avstånd, ser man hur folk ar dött förr om åren så är inte skillnaden så stor, som någon sa har man dött av coronan eller med coronan. Att inte landstingen o kommuner hållit lager av rätt utrustning som dom är ålagda så kan inte riksdag o regering skyllas för det.

Det är riksdagen som stiftar lagar. Nu vet jag inte hur lagstiftningen på området ser ut men jag skulle tro att det inte finns någon tvingande lagstiftning vad gäller t.ex beredskaplager och regionernas skyldigheter men jag kan förstås ha fel. Hade sådan funnits så hade det iaf hypotetiskt gått att ställa någon till ansvar...

Nu har vi ju inget tjänstemannaansvar sedan någon gång i början på 70-talet och politiker brukar slingra sig ut och ifrån det mesta med något som börjar med: "Vi har varit naiva..." eller varianter på det temat.
 
Last edited:

F800ST

Member
Hur man än vrider på det hela så alla har en egen vilja, tycker man att alla bör isoleras så börja med er själva o stanna inne. Jag anser att Sverige gjort rätt o lutar sig på befolkningens förstånd att hålla avstånd, ser man hur folk ar dött förr om åren så är inte skillnaden så stor, som någon sa har man dött av coronan eller med coronan. Att inte landstingen o kommuner hållit lager av rätt utrustning som dom är ålagda så kan inte riksdag o regering skyllas för det.

Bara sådär 3 månader för sent, karantän hade hjälpt jävligt långt om de som kom från länder där smittan var bekräftad hade satts i karantän DIREKT. Nu är det för sent, att påstå att folk ska sätta sig i karantän nu är så dumt att säga att man undrar hur den som kläcker ur sig något sådant ens har kapacitet att andas utan hjälp är obegripligt.

Att ens försöka försvara statens ageranden är omöjligt, de ville inte på villkors vis riskera en skattekrona.


Jo, statens ansvar är att se till att de under gör rätt. Ingen har gjort något och staten har blundat, vad har vi för att ha över 600 myndigheter? inget mer än en otrolig kolloss besatt med folk som tar lön för ansvar men sen skyller ifrån sig när det ska utkrävas, och de på toppen blundar och håller med.
 

Lottafia

Member
Bara sådär 3 månader för sent, karantän hade hjälpt jävligt långt om de som kom från länder där smittan var bekräftad hade satts i karantän DIREKT. Nu är det för sent, att påstå att folk ska sätta sig i karantän nu är så dumt att säga att man undrar hur den som kläcker ur sig något sådant ens har kapacitet att andas utan hjälp är obegripligt.

Att ens försöka försvara statens ageranden är omöjligt, de ville inte på villkors vis riskera en skattekrona.


Jo, statens ansvar är att se till att de under gör rätt. Ingen har gjort något och staten har blundat, vad har vi för att ha över 600 myndigheter? inget mer än en otrolig kolloss besatt med folk som tar lön för ansvar men sen skyller ifrån sig när det ska utkrävas, och de på toppen blundar och håller med.

I elaka stunder tror jag nästan att det var en medveten strategi att avlasta äldreomsorgen och sänka kostnaderna där på medellång sikt genom att skapa några tusen lediga brukarplatser, via 'naturlig avgång' (för att inte tala om inbesparade pensionsutbetalningar)...

Löfvén och Tengele i skön samverkan.....
 

F800ST

Member
Åååhhh, jag är inte ensam att ha tänkt i de banorna själv,.......särskilt sen jag bor i en kommun som hela tiden tvärvägrat låta personal använda visir och skydd de köpt själva, trots korrekt CE märkning. När det till slut ändrades från fhm så sa de att visir skulle brukas, men personalen fick vänta 2v till på leverans.
 
Last edited:
Top