Trafikverket tar krafttag för ökad säkerhet

HkanB

New member
Groddräkt på?

Det är alltså dags att börja se grodor mest överallt? Grdmn, någon?
Eller varför inte klä sig som Grodan Boll?

Ur led är tiden...Robotinlägget är från 16:49, detta och Skyes från runt 16:20...eller har någon tillgång till en tidsmaskin?

 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Ändå ett steg i rätt riktning.. Blir ju ett underglidningsskydd likt det som vägarna har i Norge.

tIch3jcjvAkmgnRn2fBQ.jpg
 

smcrobot

New member
  I ett pressmeddelande idag meddelar Trafikverket att de ska ta krafttag för ökad säkerhet. Glatt läste vi vidare i texten och insåg att det inte handlade om motorcyklister och MC-säkerhet. Det krafttag man nu ska göra handlar om satsningar i infrastrukturen för att hindra att fler grodor dör på vägarna. Nedan är ett urklipp ur pressmeddelandet. Visst tycker vi att man ska värna grodor. Det är...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Trafikverket-tar-krafttag-for-okad-sakerhet/
 

Bansaie

New member
Intressant att notera att när det gäller grodskydd så är det tydligen inga problem med snöplogning eller vattenavrinning fast skydden går ända ner i gruset, men när de skulle sätta upp underglidningsskydd för MC så var då så j*kla besvärligt att få till då det varken skulle få hindra snöplogning eller avrinning.
Man gör tydligen skillnad på folk och grodor.
 

Lottafia

Member
Intressant att notera att när det gäller grodskydd så är det tydligen inga problem med snöplogning eller vattenavrinning fast skydden går ända ner i gruset, men när de skulle sätta upp underglidningsskydd för MC så var då så j*kla besvärligt att få till då det varken skulle få hindra snöplogning eller avrinning.
Man gör tydligen skillnad på folk och grodor.

Ja det vet du väl?
I det hör landet är djuren mångdubbelt viktigare än människor.....
 

Alexander76

Member
Men hörrni, de har väl inte satt upp denna barriär för att de är grodälskare heller?? Det blir mindre kladd och föremål på vägen, som motorcyklist uppskattar jag det till och med ännu mer än genomsnittlig bilist. Plus att det som sagt blir underglidningsskydd, ser ju nästan bekvämt ut att kana där :)
 

HkanB

New member
Men hörrni, de har väl inte satt upp denna barriär för att de är grodälskare heller?? Det blir mindre kladd och föremål på vägen, som motorcyklist uppskattar jag det till och med ännu mer än genomsnittlig bilist. Plus att det som sagt blir underglidningsskydd, ser ju nästan bekvämt ut att kana där :)

Alla ormar, kräl- och groddjur är numera fridlysta i Sverige.
De är alla pga. mänsklig aktivitet mer eller mindre på väg att försvinna så det är inte primärt av omtanke om trafikanter detta görs utan pga. fridlysningen. Visserligen är grodsörja tydligen läskigt hal att åka på men det är inte oss utan grodorna man månar om allra mest.

Det har t.ex byggts ett antal grodtunnlar de senaste 20 åren så omsorgen om grodorna är inte något helt nytt påfund.
 

TMax500

Member
Alla ormar, kräl- och groddjur är numera fridlysta i Sverige. De är alla pga. mänsklig aktivitet mer eller mindre på väg att försvinna så det är inte primärt av omtanke om trafikanter detta görs utan pga. fridlysningen. Visserligen är grodsörja tydligen läskigt hal att åka på men det är inte oss utan grodorna man månar om allra mest. Det har t.ex byggts ett antal grodtunnlar de senaste 20 åren så omsorgen om grodorna är inte något helt nytt påfund.
Det är en sak. Det kan man tycka är ok.

Men vad jag tror mig se att folk regerar över är att samhället lägger miljonbelopp för att skydda grodor. Medan Trafikverkets planer för de närmsta åren innehåller noll (0) kronor i trafiksäkerhetssatsningar för motorcyklister. Alltså kan det uppfattas som att grodornas överlevnad är viktigare än mc-förares.

T ex har man tydligen påstått att underglidningsskydd inte funkar p g a av snöröjningens behov. Men när det gäller grodornas ve och väl så funkar det tydligen alla fall. Märkligt.

Detta är något tillspetsat förstås, men man skall inte underskatta symbolvärdet av att grodor får pengar ur budgeten, men inte mc-förare....
 
Last edited:

Alexander76

Member
Alla ormar, kräl- och groddjur är numera fridlysta i Sverige.
De är alla pga. mänsklig aktivitet mer eller mindre på väg att försvinna så det är inte primärt av omtanke om trafikanter detta görs utan pga. fridlysningen. Visserligen är grodsörja tydligen läskigt hal att åka på men det är inte oss utan grodorna man månar om allra mest.

Det har t.ex byggts ett antal grodtunnlar de senaste 20 åren så omsorgen om grodorna är inte något helt nytt påfund.
Wow :)
 

HkanB

New member
Grodorna är våra vänner...

Det är en sak. Det kan man tycka är ok.

Men vad jag tror mig se att folk regerar över är att samhället lägger miljonbelopp för att skydda grodor. Medan Trafikverkets planer för de närmsta åren innehåll noll (0) kronor i trafiksäkerhetssatsningar för motorcyklister. Alltså kan det uppfattas som att grodorna överlevnad är viktigare än mc-förares.

T ex har man tydligen påstått att underglidningsskydd inte funkar p g a av snöröjningens behov. Men när det gäller grodornas ve och väl så funkar det tydligen alla fall. Märkligt.

Detta är något tillspetsat förstås, men man skall inte underskatta symbolvärdet av att grodor får pengar ur budgeten, men inte mc-förare....

Symbolvärdet är som du säger inte helt litet. Problemet är att jag faktiskt gillar grodor.
Om det sedan beror på en uppväxt med Grodan Boll eller inte vet jag inte men varför inte använda detta till vår fördel?

SMC borde kvickt som attan ta fram lämpligt kampanjmaterial fokuserat på grodor, nåja med grodor inkluderade. Klistermärken med grodor på(Rör inte min groda), "Grodorna är våra vänner" o.s.v.
Gjort med ett inte helt litet mått av ironi och sarkasm fast med en hälsosam glimt i ögat så tror jag faktiskt att man kan använda grodorna till vår fördel. Det visar sig ju att det som är bra för grodorna kan vara bra för oss, också. Att göra två flugor på smällen, samtidigt rädda grodor och rädda oss själva! Helt klart en vinna-vinna grej.

Ett fototillfälle dessutom som nog inte får försittas skulle jag tro.
 
Last edited:

Camel

Member
Alla ormar, kräl- och groddjur är numera fridlysta i Sverige.
De är alla pga. mänsklig aktivitet mer eller mindre på väg att försvinna

Kanske det är dags snart att fridlysa motorcyklister?

Det borde ju vara självklart för trafikverket, och andra, att det rimligaste förhållningssättet är att alla trafikanter är fridlysta. Men dagens nollvisionsarbete, där ett stort antal nya miljö- och klimatparagrafer i t.ex. Trafikförordningen ger gående och cyklister exklusiva möjligheter att omkomma i trafiken på ett för dem själva juridiskt hållbart sätt, är en skam. I nollvisionen är motorcyklister exkluderade i tankesättet vilket också är en skam. Det är rent ut sagt löjeväckande att tänka på groddjurens behov i detta sammanhang.

Dagens trafiksäkerhetsarbete, med nollvisionen 2.0 där miljö- och klimatfrågor ges företräde framför trafiksäkerheten, är en förolämpning av det fina trafiksäkerhetsarbete som föregick dagens offrande av oskyddade trafikanter på miljöns altare, orsakat av en mängd ologiska trafikregler i kombination med avsaknad av trafikutbildning samt en icke förlåtande trafikmiljö. Ett enda misstag från den ena av de inblandade trafikanterna räcker idag för att en person ska omkomma. Normalt säkerhetsarbete inom alla andra områden byggs upp av att flera omständigheter ska gå snett för att något ska inträffa. För oss motorcyklister har detta faktum varit påtagligt hela tiden och de flesta av oss har insikten om att man kan inte hävda "sin rätt" som oskyddad trafikant. Men så har motorcyklister förarutbildning i någon form, och på senare år fordonsrelaterad utbildning inkl. riskutbildning, till skillnad från gående och cyklister.

Motorcyklisternas behov har i princip aldrig tillgodosetts, men jag upplever att oförståelsen för motorcyklisters särskilda behov (eller oviljan att förstå) har ökat hos många politiker. Vi motorcyklister ska stå på oss! Även om vi på våra breddgrader inte kan hävda att motorcykel är ett fordon som kan köras året runt som i många andra länder, så ska vi definitivt inte ge upp tanken på att motorcykeln är ett av framtidens fordon. Fordonssäkerheten kommer att öka enormt för MC inom en ganska snar framtid, till detta kommer sannolikt alternativa möjligheter som t.ex. eldrivna MC, samt det faktum att energiåtgången per personkilometer hos en MC i mellanstorlek är ca hälften mot en bil om man åker ensam i båda fordonen (vilket är mycket vanligt i pendlingstrafik). Dessutom tar en motorcykel mindre plats. Detta borde alla kunna beslutsfattare ganska enkelt kunna förstå.

Men jag tror att dolda agendor finns som sträcker sig över hela skalan från att motorfordonstrafik ska helt förbjudas (t.o.m. eldrivna) till att man kanske anser att vissa fordonsslag, läs MC, blir för svåra att tillgodose behoven för i det framtida trafiksystemet. Inget kunde vara mer felaktigt. Transportbehov kommer att finnas i framtiden också. Det ska vara säkert och energieffektivt. MC uppfyller med lätthet dessa kriterier i framtiden. Redan idag finns MC hos flera tillverkare under utveckling som visar upp egenskaper som vi bara för några år sedan inte ens kunde fantisera om. De styrande har skygglappar, och de är inte uppdaterade om MC-utvecklingen. Vare sig om det som redan skett eller om den enorma potentialen som finns.

Ynkligt, och cyniskt, att man tillgodoser groddjurens behov framför dagens trafikantgruppers behov i trafikmiljön. Jag anser att om begränsade resurser inte räcker åt alla i ett trafikpolitiskt arbete, så måste människorna som ingår i trafikarbetet prioriteras framför de externa intressenter som finns, t.ex. groddjur. Något annat är helt enkelt inte rimligt. Enligt mig.
 
Top