Trafikverket och dess kompaner hämnas ?

97286

New member
Trafikverket och dess kumpaner hämnas ?

Är det bara som jag uppfattat det i min region (Sthlm/Mälardalen/Gästrikland/...), eller är det nationellt?

Innan SMC stämde Vägverket/Trafikverket, så sopades gruset bort (med viss släpande tid iof...), men nu, i år, så har man slagit alla tiders rekord i allt inte sopa bort grus från vägarna - och då i synnerhet i korsningar och rondeller.

Har ringt in gällande ett par ställen, i rent testande syfte, varje gång som jag passerat (20-30ggr); - INGET - har hänt på hela sommaren, och inte ett dugg mera under hösten!
Nivån på "trots" (?) är häpnadsväckande!
Är det -hämnd- från Trafikverket och dess kumpaner, kommunerna, för att SMC hade fräckheten att klaga på att medlemmar skadats och dött pga bristande och felaktigt underhåll av körbanor ?...

Att ringa in som vägrapporttör på censurerat, vilket skall vara vår speciallinje, är fullständigt värdelöst i Radio-Stockholms växelområde.
Att ringa 112 - polisen, kan ge sympatisvar, om mottagande polis också kör MC; men inte ens polismyndigheten blir hörsammad av väghållarna...

Min personliga uppfattning av de erfarenheter jag haft som vägrapportör under de senaste åren, är att Trafikverket och dess kumpaner kommunerna, hämnas på alla motorcyklister för SMC's stämning från och med i år, genom att uppsåtligen och målmedvetet undlåta att sopa bort grus från körbanorna på plaster som gör det mest farligt för oss som kör mc; korsningar, rondeller, fel-bankade körbanor.

Det finns platser, inom mitt område, var jag inte kan annat än undra om väghållaren sprider ut grus på körbanan... gruset kan liksom inte komma dit på sommaren av sig självt... och det kan heller inte "tappas" oavsiktligt av allsköns grustransportörer... det är så besynnerligt hur gruset kunnat hamna på de vägavsnitten att man undra...

Är det lika illa i hela landet?

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för dina synpunkter. Allmänt är det många som säger som dig - att annat åtgärdas men inte grus. Kommer att tas upp med Trafikverket.

challe

Member
i år, så har man slagit alla tiders rekord i allt inte sopa bort grus från vägarna - och då i synnerhet i korsningar och rondeller.

Här i Stockholm Västerort ligger det mycket grus kvar sedan förra vintern. Kommunen hann inte med att sopa rent i förorten innan P-förbudet en natt i veckan upphörde för säsongen. Sedan gick det ju inte då det alltid är parkerade bilar ivägen. Kraftiga regn under våren förflyttade sedan gruset till många olämpliga platser och detta har kommunen inte brytt sig om att göra något åt. Oklart varför.

SuperRetard

New member
Man kanske får stålsätta sin kropp och offra en grupp pensionärer eller en dagisflock genom att "råka" lägga hojen i gruset precis när nån ska gå över så det blir ett mer allmänt intresse då!

[Irony mode: off]

Det är ju helt klart en fråga om subjektivitet. Hade "allmänheten" i stort utsatts för faran hade det aldrig accepterats, men nu får vi som "skylla oss själva" för att vi väljer ett smidigare, mer miljövänligt och för infrastrukturen mindre belastande alternativ. Såklart!

Jag har sagt det tusen gånger men säger det igen. Hoj ska man köra på bana.. Jag har 7 aktiva år på gata och 15 aktiva år på bana (ungdomscross inkl.) Såklart är skadorna fler på bana, men det laddas ju aningen hårdare också och är tusen ggr roligare. Däremot är jag aldrig rädd på bana, på gata däremot känns det som man åker runt i en "Saw" -film med faror konstant lurandes runt hörnet.

Hampe

Skriver massor!
Här i Stockholm Västerort ligger det mycket grus kvar sedan förra vintern. Kommunen hann inte med att sopa rent i förorten innan P-förbudet en natt i veckan upphörde för säsongen. Sedan gick det ju inte då det alltid är parkerade bilar ivägen. Kraftiga regn under våren förflyttade sedan gruset till många olämpliga platser och detta har kommunen inte brytt sig om att göra något åt. Oklart varför.

Ha! Och så bölar (kommunen) om 'partiiiiklar' och kräver förbud mot dubbdäck.
Sicken dubbelmoral.

Hampe

Herr Fuggle

New member
Man kanske får stålsätta sin kropp och offra en grupp pensionärer eller en dagisflock genom att "råka" lägga hojen i gruset precis när nån ska gå över så det blir ett mer allmänt intresse då!

[Irony mode: off]
Det är ju helt klart en fråga om subjektivitet. Hade "allmänheten" i stort utsatts för faran hade det aldrig accepterats, men nu får vi som "skylla oss själva" för att vi väljer ett smidigare, mer miljövänligt och för infrastrukturen mindre belastande alternativ. Såklart!

Jag har sagt det tusen gånger men säger det igen. Hoj ska man köra på bana.. Jag har 7 aktiva år på gata och 15 aktiva år på bana (ungdomscross inkl.) Såklart är skadorna fler på bana, men det laddas ju aningen hårdare också och är tusen ggr roligare. Däremot är jag aldrig rädd på bana, på gata däremot känns det som man åker runt i en "Saw" -film med faror konstant lurandes runt hörnet.

Men då är det ditt fel, inte väghållarens! ;)

Trafikvärket med Noll Vision har ju sagt att du ska köra med ABS! :wink:

För övrigt så tror jag också att vi har fått en mäktig fiende i Trafikverket. Att erkänna att NollVision bara är för bilar går inte.

Och nu när cykelolyckorna ökar så sänker man farten till 30 på många gator i Stockholms innerstad. http://www.dn.se/sthlm/sa-ska-cyklisterna-skyddas-i-stan/ Eftersom det inte kommer att minska antalet olyckor så kommer det att sänkas på fler ställen...

VBK

New member
Man ringer in och rapporterar en avåkning, lämnar namn och nummer.

När sen samtalet kommer varför ingen ligger död i diket förklarar man bara att det gick bra och hoj och pilot är privvatbärgade...

Men att man bör ta en titt på väg/väglag.

Väljer berörda myndigheter att se åt ett annat håll när vi rapporterar så får vi använda fulknep för att få dom att vrida blicken åt vårt håll.

Cyborg

New member
Vi har en borgerlig regering som helst av allt vill att Trafikverket ska vara självförsörjande, så det kan inte vara lätt att erbjuda samma service som tidigare även om regeringen tycker det.

SuperRetard

New member
Vi har en borgerlig regering som helst av allt vill att Trafikverket ska vara självförsörjande, så det kan inte vara lätt att erbjuda samma service som tidigare även om regeringen tycker det.

Årets BS-inlägg! Har du nån källa på det eller är det som vanligt en politisk hagelsvärm från höften utan någon som helst eftertanke?

hobbe

New member

Är det bara som jag uppfattat det i min region (Sthlm/Mälardalen/Gästrikland/...), eller är det nationellt?

Innan SMC stämde Vägverket/Trafikverket, så sopades gruset bort (med viss släpande tid iof...), men nu, i år, så har man slagit alla tiders rekord i allt inte sopa bort grus från vägarna - och då i synnerhet i korsningar och rondeller.

--------SNIP-----------

Är det lika illa i hela landet?

Den uppfattningen jag har är att det är precis lika illa i år som det var förra året förutom precis nu på slutet av sommaren där det är lite värre.
Tyvärr så registreras inte ärenden som man ringer in (vilket jag givetvis kontrollerat) så jag har börjat titta efter alternativ som faktiskt genererar ett diarienummer som man kan vid senare tillfälle kan hänvisa till och hålla koll på.

iår har man varit tidigt ute i området och lagt grus för "nya stödremsor" detta genererar en enorm mängd grus på vägen nu på höstkanten.

Jag fick förfrågan av trafikverket förra året där de frågade hur mkt jag anmälde per vecka osv.
När jag då påpekade att jag anmälde till dem i snitt någonstans mellan 5-10 saker per vecka och att jag var förvånad över att de inte visste det då jag trodde att allt diariefördes.
Det visade sig att inget diariefördes och när jag ifrågasatte varför inget hände när vi anmälde saker gång på gång så var svaret att det handlade om att de skickade ut någon att kolla och om det behövdes åtgärda, dvs den som var ansvarig för underhållet på vägen.
Jag påpekade då att jag hade bilder tagna varje dag i 2 veckor under tiden som jag varje dag hade anmält problemet och att ingenting hände och att det kanske inte hjälper att låta den som skall göra jobbet också är den som skall kontrollera det.
Den jag pratade med tyckte det var dåligt skött och höll med men ansåg sig inte kunna göra något åt det.
Dock fixade de till rondellen efter några månader där de ersatte problemområdet med riktig asfalt istället.

Jag tror det hela handlar om att man räknar med att en bil som står still och hindrar i köerna beräknas kosta samhället ca 4000 kr i minuten. (fråga mig inte hur de kom fram till den summan) och det blir då det som sätter måttstocken. Helt plötsligt är grus inte ett "stort problem", om man inte är motorcyklist vill säga.

97286

New member
Uppfattar reaktionerna på min sträng som att detta med grus på asfalt har ökat lavinartet över hela landet sedan SMC stämde den statliga väghållaren.

Misstänkt att våra samtal som Vägrapportörer till CENSURERAT inte registreras.
Skall finnas en APP från Trafikverket - får leta å återkomma med länken till den.

Jag -har- försökt polisanmäla väghållaren, Trafikverket, för en åtgärd som tvingar mig att sänka farten långt under rekommenderad hastighet (mitt fordon med 4 hjul klarar inte beläggningsåtgärden, vilket mina 2 hjuliga fordon gör (!)...).
Polisen -vägrar- ta emot anmälan! Har varit i kontakt med "högsta polis höns" i regionen som är direkt ansvarig för trafikfrågor och polisiära åtgärder mot väghållare - tvärvägrar att ta emot anmälan!
...så att fixa ett ärendenummer var fullständigt omöjligt den vägen...

Det tycks råda en form av myndighetsanarki...

Skämtet om att lägga moppen o röja bland fotgängare är tyvärr ett mycket troligt olycksscenario för oss motorcyklister, ABS eller inte. När en sån olycka sker kommer tyvärr -vi- att skuldläggas... å anti-mc-agitatörerna får mer vatten på sin kvarn; härav är det att yttersta vikt att vi på något sätt kan få stopp på sandandet av asfalten sommartid.

Undlåtelse att sköta väg av väghållare var i vart fall förr ett brott som föll under allmänt åtal. "Framkallande av allmänfara" har jag för mig det kallades.
:confused:

Last edited:

Kapten Stofil

New member
Mail och pappersbrev ska diarieföras enligt bestämmelserna. Bland annat:
skrivelser till och från myndigheter, företag, organisationer och allmänheten,
inkomna synpunkter, yttranden, frågor av viktigare karaktär (som kan leda vidare),
överklagningar, klagomål

Cyborg

New member
Årets BS-inlägg! Har du nån källa på det eller är det som vanligt en politisk hagelsvärm från höften utan någon som helst eftertanke?

Och du tillför som vanligt extremt mycket "mer" till denna tråd, du borde få en kaka för ditt "meningsfulla" engagemang.
Om du inte förstått så finns det en tanke bakom att slå ihop alla infrastukturverk till ett och det har inte att göra med att myndigheterna har kommit med det önskemålet eller att den borgerliga alliansen är så måna om infrastrukturens skötsel alternativt att DINA pengar ska förvaltas bättre. Förövrigt varför tror du själv att Trafikverket låter entrepenörer sköta utvärdering av det de själva byggt eller reparerat? tror du att det är av välvilja?
Kan man ana att du själv röstar borgerligt? självfallet: borgerligheten får inte kritiseras till varje pris. Du är väl även en sådan som också hävdar att inga skatter har höjts under borgerligt styre heller :D

HkanB

New member
Ut med det, fram "sanningen" då....

Och du tillför som vanligt extremt mycket "mer" till denna tråd, du borde få en kaka för ditt "meningsfulla" engagemang.
Om du inte förstått så finns det en tanke bakom att slå ihop alla infrastukturverk till ett och det har inte att göra med att myndigheterna har kommit med det önskemålet eller att den borgerliga alliansen är så måna om infrastrukturens skötsel alternativt att DINA pengar ska förvaltas bättre. Förövrigt varför tror du själv att Trafikverket låter entrepenörer sköta utvärdering av det de själva byggt eller reparerat? tror du att det är av välvilja?
Kan man ana att du själv röstar borgerligt? självfallet: borgerligheten får inte kritiseras till varje pris. Du är väl även en sådan som också hävdar att inga skatter har höjts under borgerligt styre heller :D

Så här, åtminstone för stunden från läktaren så undrar jag, och jag kan inte tänka mig annat, andra också...
Om du nu vet eller i all fall antyder att du vet och därtill så smått raljerar över att andra inte förstått eller vet så vore det, kanske en vänlig handling att illuminera oss-för jag ränkar nog mig dit-okunniga och ovetande om vilken denna stora sanning är vars tillblivelse, existens, tja dess Raison d'être! är höljt i dunkel för oss icke invigda.

Skulle nu så vara fallet att du inte finner för gott att delge oss "hemligheten" så vore väl en talande tystnad på sin plats.

Som det heter på "utrikiska" eller i vart fall den engelska varianten av den..."Pics or it didn't happen!"

Last edited:

Ove 60+

Active member

:p Jaha? Nu har partipolitiken kommit in i det hela också. Vill bara påminna om att det parti som helst ser att dom som sitter på toppen styr och "gräsrötterna" är solidariska har beteckningen S och kallas för att vara röda. Faktiskt, vilket gärna glöms bort, hade S en angivar/spionorganisation a´la Stazi. IB kallades den och dom som avslöjade den blev straffade med fängelse.

Tyvärr lever den anda som rådde i samhället då kvar i vissa kretsar där det "passar". :p

VBK

New member

Rent partipolitiskt är det BS, men man kan inte blunda för att det är en möjlig sanning.

Dom röda när dom satt vid makten flyttade pengarna från infrastrukturen till vad många ser som fluffiga saker, den sittande regeringen gör samma misstag men till den lite konkretare skatteesänkningskon.

Jag skiter i vilket styre vi har när det gäller denna fråga för vi blir bortglömda hur det än är.

SuperRetard

New member

Jag kan verkligen inte låta bli att skratta lite. DU kommer med ett partipolitisk inlägg som jag hävdar är BS. Ditt svar innehåller då ÄNNU mer raljerande fyllt av antaganden om min partipolitiska tillhörighet och dessutom med antaganden i en sakfråga jag aldrig ens närmat mig, utan ett uns substans.

Vad tillförde det?

Du får gärna i PM (trist att sabba tråden) redogöra för hur den blå regeringen höjt skatterna också. Som ekonom är det alltid intressant att lära mig, och visar det sig att det jag läste om nationalekonomi och skatterätt på Uni. var fel så är det ju superspännande.