Trafikverket föreslår nya åtgärder för att nå etappmålet 2020

Bansaie

New member
"Bör utredas vidare:
* Hur olovlig körning med mc kan minska."

Ska i så fall bli intressant att se vad de kommer fram till. Krångla till och fördyra möjligheterna att ta körkort för fordonet lär ju inte hjälpa i.a.f.

enhjuling

New member
alldeles för mycket fokus på hastighet och automatiska mätmetoder.
Sånt kan omöjligt ta hänsyn till faktiska omständigheter. 70 kmh på en 70-väg en viss tid en viss dag kan vara precis lika olämpligt och farligt som det kan vara att köra 140 kmh på samma ställe fast vid ett annat tillfälle. Vi har ju lagar som talar om för oss att vi skall ta hänsyn till omständigheter och andra människor egentligen räcker väl det. MEN det går ju inte att mäta automatiskt så det gör vi inget åt... Lite fler poliser av den gamla typen i länstrafikgruppen kanske skulle kunna styra upp en del?
När det gäller olovlig körning eller drogpåverkade förare så är det väl antagligen inte värre med det bland motorcyklar än andra fordon, man har kanske lite större chans att skada sig allvarligt eller dö men jag tror inte det är vanligare, snarare tvärtom men det har väl inte gått att mäta.
/Stefan

Bengt Allevad

New member
Utan att ha läst åtgärderna för etappmålen till 2020 vill jag ändå nämna en artikel i senaste numret av Bike av läkaren och författaren David Eberhard.
Mycket fritt citerat, förkortat och förenklat i detta inlägg går den ut på att ifrågasätta lämpligheten i att satsa, satsa, satsa mer och mer på trafiksäkerheten. Någonstans går gränsen.
Vi känner som exempel till 80/20 regeln (min egen kommentar).

Samhällsnyttan kanske blir större om man lägger mer pengar på att rädda liv i cancer, kärlssjukdomar, självmord etc.

Last edited:

Paerhc

New member
Ja, den där Eberhard är en kompetent person och han har en hel del bra tankar om samhället där ingenting får vara det minsta farligt.

Ingen kör väl ut i trafiken och kör som en idiot om man har det minsta uns konsekvenstänkande? Själv körde jag inte med något konsekvenstänkande alls när jag var ny med A-kort.

Där kunde man sätta in resurser i stället för att fördyra och försvåra A-kortsbehörigheten! Se till att folk som tar körkort, oavsett vilket, får med sig det där konsekvenstänkandet! Det måste ju gå att göra. Då behövs inget petande på hur och när man får ta diverse körkort och vilken effekt man får köra med.

Det vore något för myndigheterna att ta tag i.

Dessutom kan man redan i skolan få med sig det där konsekvenstänkandet om skolan gör sig redo för att ge eleverna detta. Då görs det verkligen något åt det där med olovlig körning och en massa annan skit man får stå ut med från personer med noll konsekvenstänkande. Lär man sig redan tidigt att ens handlingar får konsekvenser oavsett vad det är, så tänker man sig för också. Skolan kan ge oss mycket på det planet tror jag.

Är jag naiv?

Eller kan jag ha rätt i att om det sker på ett bra sätt från skolans sida och man inte ger sig förrän eleverna har lärt sig det där med konsekvenser, och tar det med sig också ut i världen så löser man många problem?

Last edited: