Trafikverket chockar igen!

Mats F

New member
Jag blev helt bestört och chockad över uttalandet av Thomas Andersson på Trafikverket.
"- När påsken ligger sent vet vi att det är många mc-förare på vägarna. Efter en lång vintervila finns risken att de drar på lite extra på gasen då är risken stor för att man förlorar väggreppet om det ligger sand på vägen."

Vad är detta för dravel? Är det ren dumhet eller arrogans? :mad:

Med detta uttalande svär man sig fri från ansvar för grus som inte sopats bort, och lägger istället helt och hållet på MC-förarna!

"de drar på lite extra på gasen"...

Det behövs inte dras på något extra, vi vet ju alla att det går utmärkt att kasa omkull i cykelhastighet! Och sådant skulle inte hända om Trafikverket tog sitt ansvar och skötte vägarna!

Våra försäkringar belastas med en massa onödiga kostnader, för att inte tala om sjukskrivningar och besvär, på grund av sand och grus på vägen, och det kan inte vara rättvist!

Marie

Banned
Det där visar med all önskvärd tydlighet hur hårda krav det är för att bli någonting på Trafikverket.
Det finns uppenbarligen krav på högsta tillåtna IQ, och de kraven blir nog tuffare ju högra befattning det gäller.....

Undrar just om högste chefen får ha över 50 ?
På en nyanställd underhuggare kan kanske rent av 80 tillåtas....

Maria Nordqvist

Super Moderator
Att det är mycket grus på vägarna efter vinterväghållningen får vi räkna med. Det är ett problem, oavsett gaspådrag. Så är det varje år och alla vägar i hela landet är inte sopade än. Varje driftområde har ett avtalat datum när det ska vara åtgärdat, senast 31 maj ska det vara sopat i hela landet. Här i Dalarna är det inte klart medan Kronobergs vägnät ska vara sopat innan påsk. SMC har flera gånger talat i radio om detta de senaste veckorna.
Trafikverket och alla underentreprenörer gör sitt bästa utgår jag ifrån men Sverige är ett stort land med många vägar och olika väderförutsättningar. Och vintern har varit tuff vilket är tydligt med hål, sprickor och tjälskott. Alla vägskador kan inte heller lagas på en gång.
Kvarstår problemen på vägarna utan åtgärder ska man rapportera detta till Trafikverkets kundtjänst, 0771-24 24 24 eller via e-post: http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA

janric

New member
Chockerande?

Jag tycker inte att det är så chockerande att påstå att motorcyklister drar till lite extra på gasen. Jag själv har gjort det några gånger redan.:p
Både på landsväg och bana.

Dock, har jag kört med framförhållning, och för att citera Niklas Östergrens uttalande i Radio Göteborg igår 19 april, så tänkte jag två gånger, minst!. Varken tvär farthöjning eller sänkning om jag inte visste att greppet fanns där.

Blick, motstyrning, gaskontroll!

Bob Sweden

New member
Och sådant skulle inte hända om Trafikverket tog sitt ansvar och skötte vägarna!

I sak håller jag med dig men man får samtidigt inte glömma att som vägtrafikant har jag ett ansvar för mitt eget agerande.

Som jag ser det har jag en skyldighet gentemot mig sig själv och även mot andra att kunna stanna "inför varje tänkbart hinder".
Så sent som i går var hindret drivor av rullgrus på min favoritväg, men inte hindrar det mig att köra där på väg till jobbet.
Det är en fråga om framförhållning och säkert körsätt, inte om huruvida "någon tagit sitt ansvar".
Sedan har alla regler undantag, det vet även jag.

/B

Bighoj

New member
Jag blir så irriterad på mina mc kolleger om jag nu får säga så.Hur kan man vara så fruktansvärt korkad att man lägger skulden på vägarna och gruset som ev finns där.Begriper man inte bättre än att köra efter rådande förhållanden har man inte på vägarna att göra.Att köra t ex genom en kurva och bli överraskad av att där finns grus som gör att man går omkull är som att hoppa i en bassäng utan att kolla så att där är vatten i först.Om man inte vet hur vägen är får man ju självfallet köra därefter,svårare än så är det inte.Vet en som smällde och sedan skyllde på att han inte såg för att han hade solen i ögonen(tilläggas ska att solen INTE överraskade honom)Då menar jag som så-Om du inte kan se,kör du då ? Nej,sluta skyll på andra och kör förståndigt och efter rådande omständigheter istället så minskar olyckorna.Lär väl få ta en massa skit för detta inlägg men det bjussar jag på.

RobbeS

New member
Det där visar med all önskvärd tydlighet hur hårda krav det är för att bli någonting på Trafikverket.
Det finns uppenbarligen krav på högsta tillåtna IQ, och de kraven blir nog tuffare ju högra befattning det gäller.....

Undrar just om högste chefen får ha över 50 ?
På en nyanställd underhuggare kan kanske rent av 80 tillåtas....

Att du inte söker tjänst där då!

hamre

Member
Jag blir så irriterad på mina mc kolleger om jag nu får säga så.Hur kan man vara så fruktansvärt korkad att man lägger skulden på vägarna och gruset som ev finns där.Begriper man inte bättre än att köra efter rådande förhållanden har man inte på vägarna att göra.Att köra t ex genom en kurva och bli överraskad av att där finns grus som gör att man går omkull är som att hoppa i en bassäng utan att kolla så att där är vatten i först.Om man inte vet hur vägen är får man ju självfallet köra därefter,svårare än så är det inte.Vet en som smällde och sedan skyllde på att han inte såg för att han hade solen i ögonen(tilläggas ska att solen INTE överraskade honom)Då menar jag som så-Om du inte kan se,kör du då ? Nej,sluta skyll på andra och kör förståndigt och efter rådande omständigheter istället så minskar olyckorna.Lär väl få ta en massa skit för detta inlägg men det bjussar jag på.

Hade inte kunnat säga det bättre själv. Har fått lära mej att anpassa farten efter rådande väglag.
Om du kör av vägen har du kört för fort!
Man kan läsa i media att olyckan berodde på halt väglag, skitsnack, kör du av vägen för att det är halt har du kört för fort, enklare än så är det inte!!!