Trafikskola/MC-skola

Chivaz

New member
Hej,
Min tjej har börjat ta mc-kort. Hon är jätteduktig på att köra både på landsväg och i stadstrafik. Men så har vi det där med krypkörning i trafikskolans regi. Det verkar som om detta är den trånga sektionen för många kortväxta tjejer. Finns det tjej på forumet som kan ge lite tips?
Jag funderar också på om körskolan har rätt pedagogik för att köra hoj eller om det mesta där fokuserar på trafikregler.
Jag hör gärna era tankar även om detta.
Hälsningar
Chivaz
 

Turid

New member
Kan bare svare for min egen erfaring: Da jeg begynte med kjøretimer hadde jeg noe erfaring fra privat øvelseskjøring, men ikke mye. Første kjøretime begynte i kjøregården og sikk-sakk-kjøring mellom kjegler. Dette gjorde jeg i 16 (!) kjøretimer. All instruksjon jeg fikk fra kjørelæreren var "bare fortsett, kjør videre, en gang til" osv. Dvs ingen tips eller råd, ingen info om hva jeg gjorde feil eller hva jeg kunne rette på. Jeg ga opp, men ble pusha videre av de rundt meg - og starta på en annen kjøreskole med en annen kjørelærer. Det var som natt og dag - jeg fikk mye mer instruksjoner, mer variasjon i timene - kjørelæreren så hva jeg gjorde feil og ga meg tips om hvordan jeg skulle gjøre det bedre - dvs to forskjellige verdener når det gjelder pedagogikk.
En god kjørelærer bør etter min mening kunne se hva eleven gjør feil, og gi tips og råd for å bedre kjøringen. Hvis hun ikke får dette, så bør hun be om det. Jeg skjønte ikke det - og kasta bort masse tid og penger på en udugelig kjørelærer, pluss at selvtilliten falt til bunns og jeg trodde det var jeg som ikke var egna til mc-kjøring.
Stå på jente! :)
 

Chopperbyggarn

New member
Min fru är mycket liten o kortväxt och helt klart krävs det extra mycket när det gäller tekniken för en liten person med tanke på den fysiska storleken på dom hojar som de flesta trafikskolor använder då en mindre miss innebär vält hoj istället för bara foten i backen. Erfarenheten i hennes fall är att det spelar mycket stor roll att hitta "rätt" trafikskola då det inte spelar någon roll hur duktiga instruktörerna själva är om dom inte har förmågan att lära ut på ett skickligt sätt. Om ni bor i Borås trakten så kan vi rekommendera Körkortsteamet i Borås då dom har en erfaren instruktör som är mycket skicklig på att se varenda liten detalj i tekniken samt förmågan att förklara/lära ut dessa detaljer..för det handlar om små små detaljer i tekniken som gör stor skillnad på manöverbanan. Anders.J
 

molzzon

New member
Här verkar det säljas en säkningsatts som fungerar för många modeller, kräv att få hyra eller låna en hoj som är sänkt från en körskola!
http://www.metisse.de/ride-hight-reductions-kits.html

(OBS! detta är nog en "reklamfilm" så man bör dock ha i åtanke att den kanske inte stämmer till hela 100% för alla hoj modeller: http://www.youtube.com/watch?v=YTwWRjxre7w)


Annars är mitt generella tips att när man stannar en motorcykel är att vrida på styret lite till höger för att lätt tippa motorcykeln lite till vänster. Här är det också viktigt att man här sätter ute foten en bra bit ifrån motorcyklen, sätter man ner foten förnära eller intill motorcykeln så har man igen eller för lite kraft i benet (vet av egen erfarenhet). Man kan även glida av lite med skinka på den sida man ska sätta ner benet för att ytterligare komma lite närmare backen.

Och sen är det här med motorikträning är riktigt jobbigt (i alla fall i vuxen ålder :p) så i början ta en sak i taget och när det väll sitter kan man gå över och träna på att sätta ner högerbenet och sen kanske även börja om igen fast i en uppförsbacke och nedförsbacke, vem vet kanske kanske det som var riktigt hemskt i början kanske blir det roligaste med hela körning och det kanske till och med blir ett inköp av en trial motorcykel istället :).
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det känns bra att nå ner till marken. Jag är 159 cm kort och har sänkt nästan alla motorcyklar jag ägt. Dessutom flyttat tillbaka fotpinnar, böjt till handtag och annat för att förenkla detta med att stanna. Jag kunde inte köra trafikskolans MC utan hade min egen med till samtliga lektioner och körprov.
Ring några trafikskolor och ställ frågor utifrån era behov och önskemål.
Det finns en svensk firmor som säljer sänkningssatser också, t ex: http://www.sänkningssats.com/ och http://www.nilssonsmc.se/produkt/Sankningssats-for-motorcykel7
 

Virago Irene

New member
Kolla med alla, även körskolelärarna, om det inte finns en uppmålad bana någonstans där hon kan öva med egna vattenfyllda PET-flaskor som koner, mellan de dyra lektionerna. Jag hittade till slut en nära mitt hem, så jag kunde öva i fred. Annars är det blicken, blicken och blicken, det är fan det enda som hjälper – hon måste hitta saker att titta på tillräckligt långt fram för att hålla balansen, typ borta i fjärran.

Vänlig hälsning från en som är 1,56 över havet
 

Wrest

New member
Jag är man och ca 180 cm men vill också poängtera att blicken är viktig på krypet.
Körde upp i år och kuggade första uppkörningen mycket tack vare att jag tittade ner i marken (för att försöka se konerna..) och dels för att jag välte en kon i högfarten - ingen trafik den gången.

Obs! Säg åt henne att inte köra för sakta heller, det ställer bara till det.
 
Top