Trafikolyckor lite slump, prova en DMT test

peakupnorth

New member
Från Aftonbladet

Trafikolyckor lite slump
Vissa grupper i samhället löper större risk att drabbas av trafikolyckor än andra, enligt en ny studie.

Därmed tonas slumpen vid olyckor ner.

Studien visade att de olycksdrabbade skilde sig från kontrollgruppen. De visade sig ha lägre utbildning, lägre inkomst och var, redan flera år innan olyckstillfället, oftare arbetslösa och sjukskrivna än de i kontrollgruppen.
TT
Publicerad: 2008-10-20
--------------------------------------------------------------------------------------
Min kommentar
Flera brancher har skickat medarbetarna på en (Test) för att kolla om de är lämpliga för sin position. En del av testen är en DMT (Titta i en tratt och en bild blinkar till) De som misstolkar denna test ser inte faror eller vad som komma skall. Enligt branch kännarna, fungerar test bra. Det här med inkomst arbetslös det tror jag inte på.

Vad är ett DMT-test?
-Om ett personlighetstest är som ett fotografi av människan, så ger DMT, Defence Mechanism Test, en röntgenbild, säger Barbro Tropé.

Från https://www.stepstone.se/
DMT, som är utvecklat i Lund, mäter våra psykologiska försvarmekanismer. Genom att bedöma hur vi reagerar för hotande situationer får vi fram en bild av hur vi hanterar stress och ångest.
- Vissa blir kreativa när det utsätts för stress. Andra gör bara mer av samma sak, säger Barbro Tropé. Hon pekar på att DMT är ett test som kräver kunnande och erfarenhet i tolkningen.
 
Last edited:

Olsson

New member
Vad är ett DMT-test?
-Om ett personlighetstest är som ett fotografi av människan, så ger DMT, Defence Mechanism Test, en röntgenbild, säger Barbro Tropé.

Om man gör ett DMT på Barbro Tropé så framgår det nog att hon är säljare.

Det andra med låg inkomst, utbildning, hög sjukskrivning etc låter mer trovärdigt.
 

peakupnorth

New member
Jag kan ju bara nämna att Flyget började testa piloterna på olika vis och de som svarade på testen på ett vis. de störtade. Samma visa med lastbils förare, fast de körde ju av vägen eller krockade. Jag tror ju att vissa människor har mindre risk att råka ut för olyckor, för de är mer uppmärksamma och kanske utövar defensiv körning och de är bara präglade på det viset.
 

Olsson

New member
DMT har aldrig varit förankrat i flygbranschen annat än i Sverige och möjligen i Norden. Det är dock numera borttaget.

Angående uppmärksamhet, så kan man inte säga att det är ett allmänt underskott på uppmärksamhet hos förare. Det är en motivationssak. Man kan exempelvis välja att uppmärksamma vad som sägs under ett telefonsamtal för att reducera uppmärksamhet på trafiken och körningen, utan att fara ökar. Man kan också öka uppmärksamhet genom att köra väldigt fort. För att klara det måste uppmärksamhet vara väldigt hög. Men att köra väldigt fort med hög uppmärksamhet har knappast visat sig vara ett effektivt sätt att minska riskerna.
 
Last edited:

janric

New member
Undvika trafikolyckor

Uppmärksamhet och försiktighet är nog det bästa. Omdöme är ett annat bra ord.
Nollvision ytterligare ett som innebär att man nyttjar de föregående begreppen under sin färd kombinerat med visionen att man skall komma fram helskinnad och utan att ha skadat någon annan.

Att följa trafikregler är ju också ett känt sätt som gör att man klarar sig hyfsat.
 

Nilla

New member
Från Aftonbladet

Trafikolyckor lite slump
Vissa grupper i samhället löper större risk att drabbas av trafikolyckor än andra, enligt en ny studie.

Därmed tonas slumpen vid olyckor ner.

Studien visade att de olycksdrabbade skilde sig från kontrollgruppen. De visade sig ha lägre utbildning, lägre inkomst och var, redan flera år innan olyckstillfället, oftare arbetslösa och sjukskrivna än de i kontrollgruppen.
TT
Publicerad: 2008-10-20
--------------------------------------------------------------------------------------
Min kommentar
Flera brancher har skickat medarbetarna på en (Test) för att kolla om de är lämpliga för sin position. En del av testen är en DMT (Titta i en tratt och en bild blinkar till) De som misstolkar denna test ser inte faror eller vad som komma skall. Enligt branch kännarna, fungerar test bra. Det här med inkomst arbetslös det tror jag inte på.

Vad är ett DMT-test?
-Om ett personlighetstest är som ett fotografi av människan, så ger DMT, Defence Mechanism Test, en röntgenbild, säger Barbro Tropé.

Från https://www.stepstone.se/
DMT, som är utvecklat i Lund, mäter våra psykologiska försvarmekanismer. Genom att bedöma hur vi reagerar för hotande situationer får vi fram en bild av hur vi hanterar stress och ångest.
- Vissa blir kreativa när det utsätts för stress. Andra gör bara mer av samma sak, säger Barbro Tropé. Hon pekar på att DMT är ett test som kräver kunnande och erfarenhet i tolkningen.

Hmm... Det KAN ju vara så att de som är arbetslösa/ sjukskrivna/ lågavlönade /lågutbildade/ tidigare skadedrabbade etc. omedvetet inte känner samma motivation att överleva en farlig situation, som den som är mer till freds med sin tillvaro i livet..! :eek: Lite filosofiskt tänkt kanske, men ändå... ;)
 

OH-

Member
Från Aftonbladet

Trafikolyckor lite slump
Vissa grupper i samhället löper större risk att drabbas av trafikolyckor än andra, enligt en ny studie.

Därmed tonas slumpen vid olyckor ner.

Studien visade att de olycksdrabbade skilde sig från kontrollgruppen. De visade sig ha lägre utbildning, lägre inkomst och var, redan flera år innan olyckstillfället, oftare arbetslösa och sjukskrivna än de i kontrollgruppen.
TT
Publicerad: 2008-10-20
--------------------------------------------------------------------------------------

Konsten att lägga tid, möda och pengar på att komma fram till ett mycket förväntat resultat - och att sen torgföra det som något helt annat.

Var och en inser väl att ohälsa, måttlig begåvning, låg utbildning och en "skiter väl jag i"-attityd inte är något framgångsrecept på arbetsmarknaden? Och att vara mindre attraktiv hos arbetsgivarna kan leda till arbetslöshet?

Och inte förvånar det mig särskilt mycket om slarviga personer med dålig hälsa och dom problem som arbetslösheten i sig kan ge hamnar i sjukskrivningsstatistiken oftare än arbetande med god hälsa.

Är det inte oxå ganska troligt att vissa av dessa personliga egenskaper gör att man inte direkt är drömtrafikanten ur ett säkerhetsperspektiv? Och sett från "andra hållet" så finns det ju ett starkt samband mellan ohälsa/arbetslöshet/trafikolyckor å ena sidan och alkoholism å andra sidan.

Trafiken måste fungera så att en stor del av befolkningen kan ta sig fram tryggt trots vissa personliga svagheter. Samtidigt måste vi inse att en och annan aldrig borde få körkort och att läkare/poliser/domstolar/släkt/vänner måste göra en insats och se till att personer som förlorat förmågan att framföra ett fordon ens i närheten av säkert slutar köra.

Kanske gjorde man undersökningen helt enkelt för att slippa säga: Dumma blindstyren ställer till med trafikolyckor. För ett sånt enkelt och personcentrerat synsätt passar ju inte i 0-visionärers och NTF:ares världsbild.

Och. ja, jag raljerar och överdriver och trampar folk på tårna. Det är mitt sätt att förklara min ståndpunkt. Egentligen är jag snäll.
 
Top