Trafikförsäkringsreformen uppskjuten ??

@nderz

New member
Detta finns att läsa på Aftonbladet idag (tisdag 26/2-08):
En riktigt rolig nyhet om det nu blir så
:) :) :) :) :)
Till reträtt om ny försäkring
25 Februari 2008. Förslaget att låta trafikförsäkringen betala för sjukvård efter trafik*olyckor får vänta på att genomföras, möjligen till efter nästa val. Det förklarade socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson i går.
:) :) :) :) :)

http://www.aftonbladet.se/ledare/svenskpolitik/article1912143.ab

Verkar som det kommer att ta ett tag innan försäkringen fördyras

Marie

Banned
Den här regeringen är ju inte så tokig trots allt. De har i varje fall självinsikt nog att bromsa när de märker att de håller på att tomta till det riktigt. Det har man ju sett ett par exempel på under senare tid...... :eek:

Sådan självkritik har man inte varit bortskämd med från tidigare svenska regeringar minsann...

@nderz

New member
Jag tror nog inte på det, för det strider mot rättvise kravet.

Jan-Olov

Som sagt hörsägen och riktig vad förslaget skulle gå ut på vet jag inte mer än att fordonsägarna på någe vis skulle får stå för kostnaden kring olyckor.

Det som känns skönt idag är att det senaste förslaget är lagt på is ett tag.
Känns som om vårt arbete med opinionsbildning och protester kanske gav resultat i alla fall. Även om det kändes motigt när del 1 klubbades igenom, alltså de 32% trafikförsäkringsskatten

Kent@

New member
Enligt hörsägen så hade sossarna det här på gång under 10 år men inte vågat framföra det

Dumt att framföra något man inte vet något om.... det låter illa med ryktesspridning.

Var tvungen att bemöta Maries kommentar eftersom den var, i mitt tycke, så dum. Vad spelar det för roll vad de tidigare regeringarna erkänt och inte erkänt i sammanhanget med trafikförsäkringsreformen.

Menar Marie att den här regeringen bättre bara för att dom tar tillbaka ett idiotiskt förslag? .....så dumt resonerat så!!!

//Kenta

Galne Dansken

Administrator
Personal
..

Menar Marie att den här regeringen bättre bara för att dom tar tillbaka ett idiotiskt förslag? .....så dumt resonerat så!!!

//Kenta

Regeringen har inte dragit tillbaka förslaget, men man har nu talad om att förslaget är mera komplicerad än som så - därför hinnar man inte att utreda frågan till beslut innan om den ursprungliga tidsfrist.
Exakt som SMC har förespråkad på båda punkter!

Sannolikt kommer regeringen därför att förlänga den frist utredaren har jobbat efter. Beslut i regeringen kan färväntas under kommande veckor.

Tyrannosaurus

New member
Jag tror nog inte på det, för det strider mot rättvise kravet.

Jan-Olov
Dom är lika goda kålsupare som nån annan, ser bara till sitt eget bästa!!:mad:
Sossarnas rättvisekrav? Jag håller nog med Asterix på den punkten då sossarna knappast har ägnat sig åt någon nämnvärd rättvisa sen Tage Erlandes tid.

Att använda den gamla klyshan att han skulle "vända sig i sin grav" räcker nog inte för vad stackars Tage skulle göra om han fick se vad dagens maktrusiga och dåliga ursäkt till s.k. "arbetarrörelse" har gjort av det parti som både han och Per-Albin Hansson en gång byggde upp :rolleyes:

Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Regeringen har inte dragit tillbaka förslaget, men man har nu talad om att förslaget är mera komplicerad än som så - därför hinnar man inte att utreda frågan till beslut innan om den ursprungliga tidsfrist.

Sannolikt kommer regeringen därför att förlänga den frist utredaren har jobbat efter. Beslut i regeringen kan färväntas under kommande veckor.
Jo dom har kanske sent om sider har kommit på att förslaget vänder upponer på hela socialförsäkringslagen. Vilka ska omfattas av socialförsäkringen och vilka ska inte omfattas av den?

Jag kommer att tänka på George Orwells "Djurfarmen": "Alla är likvärdiga, men vissa är mer likvärdiga än andra" :rolleyes:

Kent@

New member

Jepp...förstod nästan att det låg till på det här viset...åså höjer vissa :rolleyes: denna regeringen till skyarna.
Det gäller att veta vad man tänker innan munnen öppnas.

Kent@

Niklasinorr

New member
Redan för två år sedan när försäkringsreformen sjösattes, så skrev jag nånting om att del två, den stora delen, inte skulle genomföras utan bara var till för att få "folk" att inte protestera så mycket mot dom 32% skatt som las på försäkringen i del ett, ett klassiskt maktknep för att få sin vilja fram...:rolleyes: