Vet alla som köper begagnad hoj, tex på hösten, att det inte hjälper att kryssa i att den ska ställas av utan att den måste försäkras ändå?
Om man, som jag, köper en beg hoj på hösten och som vanligt skriver i den dagens datum för ägarbyte, precis som man ska, och även kryssar i att den ska vara avställd.
Då får man efter ett tag från trafikförsäkringsföreningen en räkning på drygt 1000 kr för oförsäkrat fordon.
Ett smart sätt att tjäna pengar men sannerligen inte ett ärligt sätt.
Dom anser att hojen har vart i trafik i ca fyra dagar från det att ägarbytet skedde tills Transportstyrelsen registrerat avställningen.
Så det gäller att FÖRST ställa av hojen och SEN köpa den.
Verkligt svår regel att följa tycker jag.
Vilken ägare vill skjuta på ägarbytet några dagar tex?
Parkeringsböter går ju tex på ägaren och inte brukaren.
Fullständigt orimligt att dom kan få ha det på detta sättet tycker jag som nu har ett stämmningshot från Trafikförsäkringsföreningen för att jag anser att jag köpte och ställde av vid samma tillfälle.
Om man, som jag, köper en beg hoj på hösten och som vanligt skriver i den dagens datum för ägarbyte, precis som man ska, och även kryssar i att den ska vara avställd.
Då får man efter ett tag från trafikförsäkringsföreningen en räkning på drygt 1000 kr för oförsäkrat fordon.
Ett smart sätt att tjäna pengar men sannerligen inte ett ärligt sätt.
Dom anser att hojen har vart i trafik i ca fyra dagar från det att ägarbytet skedde tills Transportstyrelsen registrerat avställningen.
Så det gäller att FÖRST ställa av hojen och SEN köpa den.
Verkligt svår regel att följa tycker jag.
Vilken ägare vill skjuta på ägarbytet några dagar tex?
Parkeringsböter går ju tex på ägaren och inte brukaren.
Fullständigt orimligt att dom kan få ha det på detta sättet tycker jag som nu har ett stämmningshot från Trafikförsäkringsföreningen för att jag anser att jag köpte och ställde av vid samma tillfälle.