Trafikförsäkringsföreningens idéer

keesen

New member
Vet alla som köper begagnad hoj, tex på hösten, att det inte hjälper att kryssa i att den ska ställas av utan att den måste försäkras ändå?
Om man, som jag, köper en beg hoj på hösten och som vanligt skriver i den dagens datum för ägarbyte, precis som man ska, och även kryssar i att den ska vara avställd.
Då får man efter ett tag från trafikförsäkringsföreningen en räkning på drygt 1000 kr för oförsäkrat fordon.
Ett smart sätt att tjäna pengar men sannerligen inte ett ärligt sätt.
Dom anser att hojen har vart i trafik i ca fyra dagar från det att ägarbytet skedde tills Transportstyrelsen registrerat avställningen.
Så det gäller att FÖRST ställa av hojen och SEN köpa den.
Verkligt svår regel att följa tycker jag.
Vilken ägare vill skjuta på ägarbytet några dagar tex?
Parkeringsböter går ju tex på ägaren och inte brukaren.
Fullständigt orimligt att dom kan få ha det på detta sättet tycker jag som nu har ett stämmningshot från Trafikförsäkringsföreningen för att jag anser att jag köpte och ställde av vid samma tillfälle.
 

Goffen

New member
Svaret är naturligtvis att ta en trafikförsäkring på hojen och låta den löpa tills avställningen träder i kraft och sedan då pynta för dom dagarna den va trafikförsäkrad. Jag höll på att åka på detta med i höstas men jag ringde bolaget o hävdade att hojen skulle haft en försäkring ifrån det datumet som stog på ägarbytet så bolaget bakdaterade försäkringen några dagar så jag slapp tff.... Jag tycker det är ett fult sätt att dra in pengar med helt klart...
 

SuperRetard

New member
Om du vid ägarbytet kryssat i avställd från samma datum som ägarbytet ägde rum ska du överklaga.

En ev försäkring faller på föregående ägare, likaså ansvaret om den skulle varit påställd.

Det där är ett systemfel tack vare deras 15 år gamla system som inte klarar av att bakdatera uppg. (spekulation)

Hur som helst ska du inte betala, eller betala men kräva tillbaka pengarna om det går för långt tid utan godkänd makulation (inte värt att kronkalle knackar på dörrn).
 

enhjuling

New member
Problemet är ju att man skriver ett datum när ägarbytet sker men det gör man inte för avställningen så den registreras då blanketten läses in i transportstyrelsens system. Då blir det ett glapp på ett antal dagar och det är det de vill ha betalt för.
Det faller inte på föregående ägare eftersom ägarbytet redan gått igenom.
Antingen så ställer man av via nätet samma dag som ägarbytet, framdaterar ägarbytet en vecka eller också tecknar man en försäkring. Säljaren vill antagligen inte framdatera för då får ju han/hon stå för försäkring plus ev p-böter.
Det är ju enkelt att slippa detta bara man vet om vad som gäller.
 

P-O Noren

New member
Tyvärr är det bara att betala och se glad ut, det står tom, på blanketten att du inte kan göra avställningen retroaktivt endast ägarbytet...

Står även på transportstyrelsens hemsida.

Tror att dom har en affärsidé i det där...





.
 
Last edited:

Stig Björk

New member
Kan informera om att vi sedan en längre tid tillbaka försökt få myndigheten att ändra på det här byråkratiska, besvärliga och dyra sätt för den enskilde att hantera avställningar i samband med ägarbyte. Vi kräver att Transportstyrelsen hittar en lösning så att ett och samma datum gäller. Hittills har vi inte haft någon framgång.
Vi har också begärt att informationen förtydligas samt att information om kraven på trafikförsäkring och risken med avgifter från Trafikförsäkringsföreningen. Vi har t.ex. föreslagit att Trafikregistret informerar om det på den s.k. kontrollmärkesbäraren (den som skattemärket sitter på). Där har det en längre tid "tjatats" om trängselskatten i Stockholm.
 
Last edited:
Top