Touringmc

Nissbo

New member
Va ska man åka för mc när man är 2 med mycket packning?
Åker nu Fjr1300 men sneglar åt BMW 1200gs eller liknande.
 

Maverick

New member
Det undrar jag med, jag trivs med vår gsx650f men tjejen får ont i ryggen så om det inte ändrar sig borde vi kika efter något annat... Jag kikar en del på Kawa z1000sx, vill helst inte ha nån stor släde...
 

Cawwa

New member
Har själv ägt och kört två FJR1300. För det mesta med frugan och fullpackat för två personer. Har nog blivit uppåt 6000 mil i Europa och norden. Helt underbar touringhoj. Jag sålde nu min -06a till förmån för en annan inriktning, nämligen offroad. Frugan har signalerat att hon inte längre vill ha långturer som vi tidigare gjort och då blir det utanför vägen för mig :). Skulle nu suget för Europa återuppstå så blir det i så fall en äldre gs, typ r1150gs eller så för att komma åt mer äventyrsvägar.
Summan av kardemumman: behåll FJRen om du kör på normala touringvägar, den är oerhört kompetent till detta, eller byt om du vill ta dig fram på äventyrsvägar.
 

choken

New member
Jag kör Triumph Explorer 1200 som vi ofta kör fullpackad. 3200 mil på 2 säsonger.
2014 blev det en tur till Skottland med frun som passagerare, med tält och allt i packningen och det fungerar perfekt.
Fördelen med den hojen är att vi kan utnyttja hela grusvägsnätet. Jag har egentligen inga offroad-erfarenheter men det känns väldigt tryggt.
Vridmoment och hästkrafter tycker jag räcker väldigt bra även med full last.
 

Chopperbyggarn

New member
Ett generellt tips är att grusvägs touring fungerar alldeles utmärkt med en vanlig landsvägs mc som har upprätt körställning. Om man har en landsvägs mc eller föredrar att köpa landsvägs mc och sedan vill göra en semester resa som innefattar mycket grusvägs körning så kan man kosta på sig ett par grovmönstrade däck, mer behövs inte.

Korsade Anderna på en grusväg med mycket lös grus och stenar på 4750m öh för några år sedan med en tung landsvägs mc och kan inte se något behov av special mc för grusvägs touring efter denna och andra erfarenheter.:)




Anders.J
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Det undrar jag med, jag trivs med vår gsx650f men tjejen får ont i ryggen så om det inte ändrar sig borde vi kika efter något annat... Jag kikar en del på Kawa z1000sx, vill helst inte ha nån stor släde...

:confused: Utan att veta något om tjejens rygg kan jag bara ge lite generella råd... Avståndet mellan fotpinnar och fotpinnarnas placering i längsled på hojen kan ha betydelse. Om man får fötterna för långt fram och/eller för långt fram kan det göra att svanken helt förloras och då blir det lätt jobbigt. Ett alternativ är att hitta en hoj med bra sittställning naturligt eller att fixa till ett ryggstöd vilket finns till en del modeller eller kanske ryggstöd på en topbox som är bra förankrad. Jag har ägt en sådan.. :wink:
 

Maverick

New member
Ja nu har vi fått hem väskor och topbox så det blir kanske att sätta på ett ryggstöd på den. Jag får annars känslan av att tjejen sitter lite för ihopkrupen där bakpå, men jag har ser ju inte riktigt hur hon sitter. Ska be nån ta en bild vid tillfälle, vill ogärna byta nu när den i princip är ny...
 

Nissbo

New member
Det vart byte till en R1200GS hämtar den i morgon :tummenupp
Är det någon som har en BMW navigator eller en Zumo 660 över?
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Hade du tagit varaderon som står i Ludvika hade du haft råd med ny GPS.. :very_drunk:
Grattis till ny Touring upplevelse.
 

OH-

Member
Det vart byte till en R1200GS hämtar den i morgon :tummenupp
Är det någon som har en BMW navigator eller en Zumo 660 över?

Ja, faktiskt, nu när du för det på tal. Har även Touratech låsbar hållare till den. Jag skickar personligt meddelande.
 

Bighoj

New member
Kan lätt rekomendera GL 1800cc.Bättre hoj för passageraren finns ej vill jag bestämt påstå.Att köra är den inte fy skam heller.Sträckkörde(förutom bränsle i oss och mc:n)från Werfen i Österrike upp till Rostock(104 mil) utan problem,och då ska man ha i tanke att frugan har kass rygg och full av värk.
 
Top