Touringhoj med hög "slängomkring"-faktor - finns det?

nickewikman

New member
Nybliven hojåkare, dessvärre påkörd efter resa till Norge (Trollstigen, Dalsnibba, Lysibotn, Geiranger, Sandefjord, etc.

Körde en BMW F650CS. Superkul i kurvor och serpentiner, mindre rolig på motorväg...

Nu är frågan - jag vill byta upp mig till nåt som dels funkar att "slänga omkring", men också funkar att köra längre sträckor med packning. Jag är singel, men det är väl inte omöjligt att man kanske får med sig nån - men det är inget krav (ska man kunna åka två+packning ställs det ju lite andra krav på volym, etc).

För att inte snöa in mig alltför mycket på ett märke tänkte jag slänga ut frågan här: vad tycker ni är en bra touringhoj, som även funkar att pendla till/från jobbet med (har cirka 5 mil/45 min enkel resa, mest motorväg).

ABS är ett krav, prisklassen kanske runt 40-50 kkr. Det är väl ett plus om hojen är tillverkad på den här sidan 2000 också... :)
 

Triumph int

New member
Jag ska titta på F800S och ST för att kunna ha som en lite mer touringhoj.

Har provet S och kåpan minns var bra så nu vill jag prova ST också.
 

TMax500

Member
Suzuki V-Strom 650?
Verkar funka till det mesta, enligt min kompis som kör en sedan ett år tillbaka. Den rullar som pendlarhoj, Norge-hoj, skoj hoj på söndagsturen. Hyfsat med effekt trots "bara" 650 cc, rätt bra med väderskydd, betydligt trivsammare på motorväg än din nuvarande enstånka enligt kompisen (han har varit i Norge med en BMW F650...).

Min polare, som är mycket erfaren (tävlat i 500 cc cross...), bytte från en effektstark Aprilia på 1000 cc till V-Strom 650 - och trivs nästan bättre på den mindre hojen. Den är mer okomplicerad i vardagen.

De nyare finns med ABS, hur det är med de lite äldre (40-50' kr) vet jag inte...
 

Hoke

New member
Det finns nog lika många tips som hojägare:)

Kawasaki Versys är en roligare och lite mindre variant av V-storm 650:in.
Kanonkul på gokartbana och fungerar på storbana också.

Jag körde i veckan upp min till Mittsverigebanan á 44 mil på E4:an = inga problem. Dessutom körde jag hem den från Helsingborg á 64 mil i princip nonstop när jag köpte den = inga större problem det heller. Jag är är 1.85 i utförsbacke.

Den lille rackaren har imponerat stort på mig gällande just touring, det är faktiskt den hoj som jag haft minst krämpor av på långtouring -och då räknar jag in BMW R1100GS:n jag hade för några år sedan...

_DSC0395.JPG
 
Last edited:

TMax500

Member
Håller med. Versys verkar kanon, om man frågar ägarna. Smidig, kul men ändå kapabel att åka lite längre med, inklusive packning.

Hade jag gärna haft själv som allroundhoj, om jag hade behövt ytterligare en hoj... (Min bättre hälft tycker att redan två hojar är för mycket! :)
 

Ove 60+

Active member
nickewikman Touringhoj med hög "slängomkring"-faktor - finns det?

frågan här: vad tycker ni är en bra touringhoj, som även funkar att pendla till/från jobbet med (har cirka 5 mil/45 min enkel resa, mest motorväg).
ABS är ett krav, prisklassen kanske runt 40-50 kkr. Det är väl ett plus om hojen är tillverkad på den här sidan 2000 också...

:confused: Om jag skulle välja på dom vilkoren skulle jag ta ett lite äldre touringlok med kåpor, ruta osv för att ha scooterkomfort för långresor och den ganska långa pendlingen på motorväg. Väder har en märklig förmåga att ändras under en arbetsdag. BMW, Honda eller någon annan slitvarg.
Sen en lite mindre för att ha kul med. ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har provkört en gång en suzuki gsx 1400 och skulle nog tänka mig någon likvärdig modell som touringshoj, tex honda cb 1300.

Låga varvtal samt slippa och växla så ofta.

//Amir
 

johanåberg

New member
tjena alla finns det någon här med i västmanland som har en 125:a som vill ut o sammåka med några andra ? Vi skulle kunna start ett gäng :)
Som träffas ngn stans o sen åker vi vartsomhelst ett gäng med 125:eek:r ;D
 

SuperRetard

New member
Köp min SuperDuke. Sjukt rolig när det svänger, rejält vrid i V-twinnen, helt ok på långtur om man inte ska marscha 160.

Som mindre tufft alternativ hade jag också rekommenderat Versys. Haft som lånehoj och tyckte den va skitkul. Stark som en klase vindruvor, men roligt chassie.
 

Jonas62

New member
tjena alla finns det någon här med i västmanland som har en 125:a som vill ut o sammåka med några andra ? Vi skulle kunna start ett gäng :)
Som träffas ngn stans o sen åker vi vartsomhelst ett gäng med 125:eek:r ;D

Ett tips är att du startar en egen tråd, så får du säkert fler svar. ;)
 

Gurra72

New member
Kört Vstrom 650, BMW 650GS och 800ST. Blev en beggad Versys med powercommander och bänkad. Otroligt prisvärd och mycket roligare än nämnda. Finns en mycket bra tillbehörsruta med en övre del som går vinkla för bättre motorvägstouring. I prisklassen du letar lär du hitta fina exemplar av Versys.
 

GeCe

New member
Jag har provkört en gång en suzuki gsx 1400 och skulle nog tänka mig någon likvärdig modell som touringshoj, tex honda cb 1300.

Låga varvtal samt slippa och växla så ofta.

//Amir

Har en GSX 1400 och det är en underbar hoj med lugn motorgång och supervrid och funkar bra på det mindre vägnätet tack var att den är så välbalancerad.
2600 r/m vid 90 är och 3000 vid 110 och 126 Nmvid 5000 r/m är skönt. Men hojen är nog inte något för en nybörjare och framförallt inte inte något man slänger runt med som frågeställaren frågade efter.

Hondan och de flesta konkurrenter och många touringarhojar saknar som regel dessutom den 6:e växeln. Därför används GSX:en ofta som touringhoj kompletterat med en styrkåpa antar jag eftersom det är en nakenhoj.
 
H

honda cbf 500

Guest
När jag provkörde den där gsx 1400 hade jag bara kört hoj i tre år och hade inga problem med att köra den även om man kände av tyngden men tyngden är ngt man vänjer sig och den blir bara mer manlig att slänga omkring i kurvor partier:p:D

Avsaknaden av 6:e vxl är bara bra ur min synvinkel men kanske inte ur TS synvinkek:rolleyes::p

GeCe, jag upplevde att gsx 1400.an gick bra på låga varv men jag upplevde den lite död på högre varvtal. Vad tycker du?

Ursäkta TS, för att jag spårar ur lite.

//Amir


Har en GSX 1400 och det är en underbar hoj med lugn motorgång och supervrid och funkar bra på det mindre vägnätet tack var att den är så välbalancerad.
2600 r/m vid 90 är och 3000 vid 110 och 126 Nmvid 5000 r/m är skönt. Men hojen är nog inte något för en nybörjare och framförallt inte inte något man slänger runt med som frågeställaren frågade efter.

Hondan och de flesta konkurrenter och många touringarhojar saknar som regel dessutom den 6:e växeln. Därför används GSX:en ofta som touringhoj kompletterat med en styrkåpa antar jag eftersom det är en nakenhoj.
 

GeCe

New member
När jag provkörde den där gsx 1400 hade jag bara kört hoj i tre år och hade inga problem med att köra den även om man kände av tyngden men tyngden är ngt man vänjer sig och den blir bara mer manlig att slänga omkring i kurvor partier:p:D

Avsaknaden av 6:e vxl är bara bra ur min synvinkel men kanske inte ur TS synvinkek:rolleyes::p

GeCe, jag upplevde att gsx 1400.an gick bra på låga varv men jag upplevde den lite död på högre varvtal. Vad tycker du?

Ursäkta TS, för att jag spårar ur lite.

//Amir


Den enda nackdelen med tyngden är att man får tänka på hur man parkerar så man inte får backa i uppförs-lut när man ska åka igen. Annars är inte tyngden något problem utan bidrar nog istället till att cykeln upplevs som stabilare på vägen istället. Cykeln är dessutom välkänd för sin fina balans så den kan även vara rolig på kurvig väg som du kanske själv upptäckte.

Att du upplevde hojen som död vid högre varv kan kanske vara riktigt men motorn är gjord med vridmomentet lågt och dessutom är den inte trimmad och arbetar med låg kompression så det finns många Hk att locka fram för den intresserade och vad jag förstått är det många som gör det också. Såg en på Blocket som monterat turbo och lockat fram 200 Hk förutom alla som monterar Power commander och hittar 10-15 Hk till. Hojen byggs ibland om för dragracing också just för den kompetenta motorn. Draget vid högre varv är inget som stör mig med min lugna körning. Är nog lite glidare och intresserad av långtouring så den passar mig bra med sin 6e växel. Vid normal körning i trafiken behöver man sällan eller aldrig gå över 3000 varv om man inte vill vilket bidrar till låg förbrukning och vid en mätning låg jag på 0,5 och det känns bra för den hojen. Men det är klart drar man mer i rullen kan jag tänka mig att det inte är svårt att höja den siffran. Men även jag kan varva ur ibland så inte motorn sotar igen. :) Uttag av "bara" 106 Hk bidrar säkert också till att försäkringen blir human i pris också vilket inte är att förakta när man jämför olika hojar.
Det där med många växlar är litet knepigt för jag har en annan cykel, 600 cc radfyra med 6 växlar vilket känns onödig då det blir ett djäkla växlande hela tiden som jag tycker blir jobbigt. En annan utväxling och 5 hade räckt och blivit trivsammare. Men på GSXen tack vare vridmomentet behöver man inte växla så mycket så där är det inget som jag tycker stör. 3-4-5an är ju annars mycket användbara om man vill ha mer drag men 6an kan man ju spara till "stora vägen". Så med den här hojen har man tillgång till många alternativ från sport till Touring och det gör den så tilltalande tycker jag.

Ursäkta att jag upprepat mig litet.

Hittade den här länken efter att skrev inlägget: http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-52979.html
 
Last edited:
Top