Touring Kroatien

alvar

New member
Inför planerad tur med hustrun på samma hoj (BMW 1150 RT) i Kroatien söker vi tips o synpunkter.
Vi planerar att ta Autozug Hamburg_Villach sedan köra runt i Kroatien (mest vid kusten) i två veckor.
Om man söker färdväg från Villach till Zagreb på Google får man kommentaren att rutten innehåller vägar med GENOMFARTSFÖRBUD!
Det är en anledning några av frågorna:
Vägar: Grusvägar (helst ej)? Hur pålitligt är vanligt GPSunderlag betr. framkomlighet? Avstängda vägar eller genomfartsförbud?
Säkerhet: Trafikanter, skojare eller värre varianter?
Logi: Tillgänglighet, måste man boka allt i förväg? B&B?
 

DearHunter

New member
Jag kan komma med synpunkter.
Det är rätt varmt därnere på sommaren och asfalten blir hal på vissa ställen. Räcker att man motorbromsar med lätt hoj så kan det släppa. Bra med BMW och ABS mao ;)
Rätt klädsel. Det finns en anledning till att många kör i t- shirt och kortbrallor. Det finns mc kläder framtagna för varmt klimat. Kolla upp detta är mitt råd så ni inte kör halvnakna eller dehydratiserade i Svenskt pansar goretexställ för nollgradigt väder. Badbrallor underst är ett måste när ni stannar till där man kan bada.
Jag kan varmt rekommendera att besöka Dubrovnik och kusten givetvis.
Jag har mestadels varit i Slovenien. Om ni tar er dit så kan ni få restips!
Åk och upplev fantastiska vyer, träffa trevliga människor, ät gott och återkom med film och rapport ;)
 

alvar

New member
Som Du kanske såg gällde de första frågorna färd genom Slovenien. Det finns kanske skäl att stanna till?
 

Hampe

Skriver massor!
Om du inte har något speciellt ärende till Zagreb så skulle jag lämna det därhän.
Istället leder jag av dig i en annan riktning: Slovenien först!

Här är ett förslag på ett par inledande 8 - 10 mil som tar andan ur dig:
Från Villach ner till gamla Wurzenpass.

http://www.youtube.com/watch?v=3l8DpQB_dAw

Här gick det mesta av dåtidens Balkantrafik - med tidvis ohyggliga köer, fram till det att Karawankentunneln öppnades 1991 och i ett slag gjorde Wurtzenpass helt bortglömt. Utom av hojåkare...

Lugn! Dom är färdiga med renoveringen nu...

Här finns även ett "bunkermuseum" från kalla krigets dagar. Inte besökt det själv, men jag blev inte förvånad när jag fick höra att just här låg ett av västsidans stora bunkerkomplex som skulle tjäna som gridlock mot det kommunistiska Jugoslavien.

http://www.bunkermuseum.at/

Uppe till höger kan man klicka på lämpligt språk. Att sidan finns översatt till finska men inte svenska är den perfekta speglingen av det tryck just Finland upplevt under generationer, och hur ovetande vi svenskar synes vara över andra nationers verklighet...

Ett givet stop om man är intresserad av den sortens historia, annars är det bara att cruisa förbi den nedlagda men tankeväckande gränsstationen mellan de två EU-länderna Österrike och Slovenien. Fortsätt ner till Kranjska Gora, och sväng upp mot Vrsic Pass:

Ett av få pass med kvaliteter på bägge sidor! Från nordöst är det mörkt, skogbeklätt, dunkelt, trolskt och kittlande. Hårnålarna högre upp är stensatta för slitagets skull, men är man medveten om det från start och inte spänner sig så är det inga problem. Vägen går genom en nationalpark som inbegriper "Triglav" - Sloveniens högsta berg i de Juliananska Alperna.

Nordsidan har ca 50 hårnålar, och på ca 1,200 metersnivå ligger ett litet ortodoxt kapell som de ryska krigsfångar som byggde vägen lät uppföra för att hedra sina kamrater som avled under arbetet.

http://www.youtube.com/watch?v=gS1d5-bbbIA

På toppen öppnar sig landskapet, den vita kalkstenen gör sitt till och nedfarten är solig, ljus och öppen. Passet utgör den perfekta allegorin för en semesterstart där man möts av ljus och värme efter att ha lagt den trista vardagen efter sig. Många hårnålar även på nedvägen, men utan gatsten - vad jag minns just nu.

Vägen hookar upp med Socafloden som flyter turkosgrön mot en botten av vita kalkstenar och följer dess minsta vindling i flera mil.
Det är mer en sträcka för njutning än hårdgasande - floden är ett populärt rekreationsområde med både rafting och kajakexpeditioner på floden - vilket tidvis genererar både distraherad trafik samt parkererade fordon på mindre lyckade ställen.


Vid Bovec har ni ca 8 mil körda, och fritt fram vart ni vill ta vägen sedan. Raka spåret in i Kroatien? Sure thing!
Kanske ner till Rijeka och köra gamla kustvägen neråt Kroatiska kusten...?
Visst visst, den kallas kanske fortfarande "Dödens väg" men det är inget att fästa sig vid - det finns så många vägar i världen som kallas så utan ens vara vackra.
Denna är underskön, och ni väljer själva var ni vill stanna och pausa eller övernatta - finns massor av hotell längs kustvägen.

Have fun, och kom ihåg att berätta om resan här inne. Välkomna till forumet, förresten!


Hampe

Edit: jag såg innan jag postar att DearHunter har skrivit vettiga saker:
Halkan uppstår framför allt vid häftigt regn efter lång värmeperiod. Kör inte under sådan förhållanden!
"Halt som kalkonsnor" tycker Anders E om kalksten på Gotland. Detta är sju resor värre.

Ja, det finns att uppleva i Slovenien! Jag har generellt sett blivit bättre mottagen i Slovenien än i Kroatien. Kanske beror det på mig själv att jag klickar bättre med avslappnade slovener än stissiga kroater.
...och nej, åka vidare till Serbien är inte aktuellt för mig.



Hampe
 
Last edited:

DearHunter

New member
Aha.. Hampe hann redan tipsa om Triglav, vilken Du ser vid Bohinj.

Edit: Maj behöver inte heller vara obekvämt varmt, speciellt om ni turistar i bergen.
 
Last edited:

alvar

New member
Jag är imponerad av snabba och utförliga svar. Upptäcker att jag nästan inte vet nånting... Serbien.?, hade ingen aning. Letade bara efter en väg från Villach till Rijeka i Kroatien eventuellt med nån avstickare. Ska kolla om de där me stissigheten kan va nått att ta på allvar.
Tackar Hampe för åkturen nerför!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Beli på ön Cres är en pärla. Liten by med underbar strand, lite turister, några få hotell, en riktigt sunkig men fungerande camping där vi tältade i en olivlund och sköna människor. Dessutom finns ett vårdhem för en fågelart som bara finns i Beli.
 

stefan.

New member
Får man låna tråden lite? :)
Någon som vet hur det är där nere mot slutet av augusti? Temperatur? Fullpackat av turister?
 

alvar

New member
Det låter trevligt med Cres. Vi har planerat någon övernattning på ön Krk som ligger nära. Jag kollade "fågelarten". Det är inga gärdsmygar precis.. snarare gamar men det kanske är intressant nog?
 

enhjuling

New member
För länge sen (1985) åkte jag färjan till Cres.
Då hette båten Kalmarsund!!
Det var den gamla Ölandsfärjan som återanvändes där. Nu borde det vara nyare båt.
/Stefan
 

Ina

New member
Hett så in i h....vete......Massor av turister.....Stanna i så fall i bergsområdena...
 

Ginnies

New member
Inför planerad tur med hustrun på samma hoj (BMW 1150 RT) i Kroatien söker vi tips o synpunkter.
Vi planerar att ta Autozug Hamburg_Villach sedan köra runt i Kroatien (mest vid kusten) i två veckor.
Om man söker färdväg från Villach till Zagreb på Google får man kommentaren att rutten innehåller vägar med GENOMFARTSFÖRBUD!
Det är en anledning några av frågorna:
Vägar: Grusvägar (helst ej)? Hur pålitligt är vanligt GPSunderlag betr. framkomlighet? Avstängda vägar eller genomfartsförbud?
Säkerhet: Trafikanter, skojare eller värre varianter?
Logi: Tillgänglighet, måste man boka allt i förväg? B&B?

Här kommer lite fler synpunkter och tips.

Det är som du skriver att det finns vägar med genomfartsförbud och avstängda vägar. Det är inte jättevanligt, men det finns. Vägar som är avstängda är mest av i nord/östra Kroatien. Mellan Zagreb och mot Serbien. Där pågår fortfarande minsanering efter kriget och av den anledningen har man stängt vissa vägar. Har själv hamnat i flertalet, men med vänlig ton och artigt bemötande mot vakterna får man oftast passera (om man lovar att passera utan att stanna)
View attachment 5558
Vägar som är genomfartsförbud har varit att GPS:en har en tänkt färd efter en viss väg som det visar sig att den går genom en gård. Då får man inte passera. Men detta blir nog bara ett problem om man (som jag) håller sig på mindre vägar som knappt finns på kartan. Men å andra sidan är det där som det genuina Kroatien finns. Längs kusten är det alldeles för mycket turister och exploaterat, men gillar man det är det ju där man ska åka förstås.
Om ni håller er längs kusten finns hur mycket boenden som helst. Billiga hotell, hostel och camping i överflöd.
GPS:en går bra att lita på längs kusten, sämre i inlandet i krokarna kring Zagreb.
Kroater är förhållandevis duktiga chaufförer. Högre tempo än i Sverige, men inget att oroa sig för. Pricis som Dearhunter och Hampe skriver är det snorhal asfalt. Detta är verkligen inte att underskatta. Man har blandat in kalksten i asfalten, och det gör den enormt hal. Bifogar två bilder som visar hur den ser ut. Den första bilden är på en lokal gata i Zadar där jag stod på öronen när jag skulle gå över gatan, i sandaler med gummisula.
View attachment 5555View attachment 5556

Vill ni se nåt alldeles enastående vackert ska ni bege er till Splitvitze nationalpark (stavning??) Ligger i södra kroatien och absolut värt ett besök.
View attachment 5557

Far ni i Maj är tempraturen Ok, men i Juli är det nåt djävulskt varmt.

Far ni till Slovenien är ett måste att köra över Kranskja Gora (stavningen??) Hur fint som helst. Enastående berglandskap och hur kurvigt som helst. En toppen MC väg kan man säga.

Ni kommer få en toppen MC resa om ni far. Dessa delar av Europa är verkligen värt ett besök.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Några Bosnier som jag är lite bekant med frågar mig hela tiden "när ska du åka till Bosnien ?" "När ska du åka till Kroatsien ?" "du måste åka till Bosnien !" "du måste åka till Kroatsien !" "Du måste åka till hela ex Jugoslavien!". Dom har berättat om fram och baksidor i dessa länder.
En sak dom har gemensamt är att att dom är övertygade om att jag kommer att gilla att resa i dessa länder och då i synnerhet utanför "turistfällorna".
Det budskap som är gemensamt från dessa personer är att vanligt folk i dessa länder gillar när turister kommer dit samt att gästfriheten är mycket stor mot turister!

För min del kommer det helt klart att bli en resa till dessa länder! När det blir vet jag ej då det är så många resmål som lockar.:)

Anders.J
 
Top