Totalstopp på min Kawa 750 ltd

fwedewick

New member
Idag har inte varit min dag.. Imorse lade jag hojen på grusplanen utanför ladan och när jag skulle hem råkade jag ut för följande: Sparkar igång hojen - jag har fortfarande inte fixat elstarten - den går igång snällt som den brukar på eftermiddagen och går i cirka 10 - 20 sekunder innan den tvärdör! När jag försöker sparka igång den igen är den elektriskt heldöd - ingen gnista, inget ljus - inte ens indikatorlampan för neutralen lyser.
Naturligtvis kollar jag säkringarna (tre stycken) som ser fräscha och fina ut - kan inte hitta något fel!
Några idéer, någon? (Jag skall försöka byta säkringarna trots att de ser fina ut i helgen...)
//F
 

Zopilote

New member
Nu är jag inte någon auktoritet på just din hoj, men det jag först skulle kolla är:

*Eventuell huvudsäkring. Många hojar har en sådan som sitter på ett annat ställe än övriga säkringar. Det är inte ens säkert att det ser ut som en säkring, det kan vara ett enkelt plåtbleck mellan två skruvar. Följ pluskabeln från batteriet och se vad du hittar.

*Polskorna på batteriet med avseende på lösa skruvar eller oxid.

*Batteriets minuskabel, eventuell anslutning mot jord (ramen)
 

fwedewick

New member
Nu är jag inte någon auktoritet på just din hoj, men det jag först skulle kolla är:

*Eventuell huvudsäkring. Många hojar har en sådan som sitter på ett annat ställe än övriga säkringar. Det är inte ens säkert att det ser ut som en säkring, det kan vara ett enkelt plåtbleck mellan två skruvar. Följ pluskabeln från batteriet och se vad du hittar.

*Polskorna på batteriet med avseende på lösa skruvar eller oxid.

*Batteriets minuskabel, eventuell anslutning mot jord (ramen)
Auktoritet eller inte, det var säkringsrelaterat men inte själva säkringen utan ena fästet som hade böjt ut sig såpass att säkringen glappade..
Nu är det fixat, tack för stödet!
 

Zopilote

New member
Kul att du skriver och talar om vad felet var :)
Lycka till med fortsatt skruvande, det är oftast enklare än vad man tror när man börjar ;)
 

fwedewick

New member
Kul att du skriver och talar om vad felet var :)
Lycka till med fortsatt skruvande, det är oftast enklare än vad man tror när man börjar ;)

Jo, fortsatt skruvande lär det väl bli, kan man säga... Med en cykel från 1982 tror jag inte att man klarar sig utan.. Fast jag hoppas på så lite elfel som möjligt - det är det jag tycker är svårast med alla krypströmmar och andra fel..:(
 

Zopilote

New member
Jo, fortsatt skruvande lär det väl bli, kan man säga... Med en cykel från 1982 tror jag inte att man klarar sig utan.. Fast jag hoppas på så lite elfel som möjligt - det är det jag tycker är svårast med alla krypströmmar och andra fel..:(

Jo, jag vet... Har ju även jag en gammal 80-talare som hobbyprojekt :rolleyes:
Fördelen med lite äldre hojar är ju att elen (och även det mesta andra) är relativt enkel. Jag skulle tveka betydligt längre innan jag började riva i MT-01:ans insprutning och andra system.
 
Top