Tomtom Rider 410 - snabbrecesion av en nybörjare.

Inglesias

New member
Tog väldigt nyss MC kort, och hade lovat mig själv att inte köpa massa grejor till hojen förrän jag tagit kortet(man visste ju inte om man skulle klara det :wink: ). Men direkt när jag tagit kortet, kört i några timmar så åkte jag hem och beställde det som rubriken säger och en intercom. Har kikat upp en del innan vad jag skulle köpa så jag visste hyfsat. Beställde grejorna, fick dom i onsdags (22/6) kväll och skulle köra ner till GBG (ifrån sthlm) på torsdagen, så det blev att mecka lite torsdag morgon på jobbet.

Jag kopplade in mig på hojens elektronik som jag skrev i tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?9832-Cigguttag-till-gps. Tog inte allt för lång tid att koppla in allt, långsamt räknat med USB-laddare också så ca 2 timmar. Men det var efter lite velande hur och vart jag skulle lägga kablar mm.

Jag började min resa i torsdags, runt lunch. Börjar med att sätta på GPSen. Den är rätt seg i starten. Men sen när det väl är igång så går det rätt snabbt att bläddra i menyer och det är logiskt upplagt, i alla fall om man använt en GPS nån gång innan. Tryckte in en rutt där jag undvek motorväg, den räknade ut en väg lagom fort och sen bar det av. Jag använde den i "stående visning". Den var bra på att undvika motorvägar men efter nästan 2 timmars körande så ser jag att ankomsttiden skulle bli väldigt sen, så runt Västerås så hoppade jag på E20 och matade lite motorväg. Missade några avfarter, men den räknade, i mitt tycke, snabbt ut en ny väg. Vid några tillfällen hade jag solen i ryggen och då kunde det vara lite svårt att tyda skärmen, men utöver det så såg man bra på den.
Efter några timmar körande, så började regna. Sista timmen regnade det rejält! Men inga konstigheter, den körde på och visade korrekt väg och ingen tecken på störningar över huvud taget. Vid ca 3 tillfällen under färden när jag körde på motorväg så roterade skärmen till vanlig landscape fast den fortfarande var i stående visning. Men det antar jag var att jag hade en ogynnsam vinkel på GPS. Hade inga problem med det på vägen hem.

Jag är väldigt nöjd med GPSen, i nuläget vill jag ge den 4/5, har dock inte provat alla funktioner som tex blåtand till telefon och/eller intercom ännu då jag hade lite bråttom/var ivrig att komma iväg. Eller provat "spännings-funktionen" där man kan välja låg/mellan/mycket när det gäller svängar och höjdskillnader på planerade rutter. Och sist så ska jag prova att koppla in den i datorn och bestämma en rutt där. Men återkommer med dessa.
Vet om att jag inte är bäst på att skriva, men hoppas detta gett någon slags insikt.
 

Skribenten

New member
Bra recension, bra skrivet! Med de senaste uppgraderingarna av Rider 400 och 410 så har de blivit riktigt skapliga.
Nu kan man koppla dem till en dator och överföra rutter, så vara det tyvärr inte för ett år sedan då Rider 400 kom.
Största problemet jag har haft var med fästet som vibrerade, fick "steloperera" det första vilket gjorde att det låstes i ett läge. Men fick ett utbyte ganska snabbt och det var bättre. Har problem med att få skärmen att reagera när något i övre vänstra kanten av dem behöver tryckas på men annars så fungerar det mesta helt OK.

Du kan få bättre läsbarhet av skärmen när den får sol direkt på sig med ett solskydd från Glarestomper http://www.glarestomper.com/322/
Finns för de flesta navigatorskärmar och gör faktiskt nytta!
 
Top