Tjejernas dåliga självförtroende...

Grängesdanne

New member
Jag har varit handledare och/eller bara hjälpt tjejer med att ta Mc-kort, och något jag varit frustrerad över är att dessa haft så otroligt dåligt sjävförtroende.
Det spelar ingen roll att de kört otroligt bra, haft en fantastisk balans, gjort bromsprov efter konstens alla regler och gjort dessa väldigt bra.
De har alltid visat en stor mognad och mycket ansvar, både på bana och i trafiken.
De har varit fantastiska att köra på mycket kort tid.
Det som är så tråkigt är att när jag berömt dem för deras prestationer, så får jag alltid höra hur dåligt det gått, enl. dem själva...
Deras "misslyckanden" enl. dem själva är allt mellan himmel och jord:
Hade fel växel i...
Jag missade en växel...
Lite felplacerad på vägen...
Kom en kastvind som jag inte hade räknat med...
Blev orolig för att den där bilen inte skulle se mig...
mm mm mm mm...
Säger sen: tänk vad ni killar har lätt för er, ni bara sätter er på era cyklar och kör utan att göra ett enda fel, helt avslappnade..
Oj oj oj, många tankar har farit fram under den här turen, placeringar som inte varit de bästa, vindar hit o dit.
Bilar, lastbilar som inte får köra så som dom gjort, som vansinniga omkörningar, åkt ut utan att lämna företräde åt oss fast reglerna säger detta, men dessa klarade hon galant (något som hon naturligtvis glömt, eftersom det bara gått fel...).
Det värker fortfarande i magen, tänker på den stackars växellådan för alla missväxlingar, med alla hemska skorr som följd, man gjort bara idag.
Och sen är NI avundsjuka för att VI kör BÄTTRE :eek:
Suck...
Vad gör man:confused:

Ella

New member
Det där hade lika gärna kunnat vara en beskrivning av mig... :D Verkar vara något genetiskt medfött fel vi tjejer har fått med andra ord! ;)

P-O Noren

New member
Dåligt självförtroende är något man får, inget man föds med.
Om en kille missar en växel så blir det ofta inga kommentarer, men om en tjej gör det så blir det allt från kommentarer om hur växellådan är konstruerad till hur klantiga dom är.

Om man får misslyckas utan kommentarer så växer självförtroendet, om motsatsen gäller så...
Finns mycket forskning på hur denna process startar redan i vaggan.

Notera att jag inte åsyftar dig grängesdanne, utan hur det funkar i stort.
Slå upp en veckotidning och kolla hur mycket av textmassan handlar om att se fysiskt bra ut. Jämför sedan med litteratur riktad till killar i huvudsak...
Är det en tidning om hemmabio så är det oftast bilder på stereoutrustning. Knappast om hur du skall banta dig smal för att ljudet skall bli bättre.

Grängesdanne

New member
Jag har aldrig sagt att man inte får misslyckas till mina "elever", jag har alltid berättat om att vi killar inte är perfekta, att även vi gör fel, ofta.:)
Tyvärr är det ju så som du, P-O Noren säger, dåligt självförtroende är något man får.:(
Jag vet då ingen som i min närhet (killar) någonsin har gett något nedsättande om tjejers körning, det är bara dom själva.
Om jag missar något berättat jag det alltid, för att dom ska veta att det är normalt att göra lite fel ibland.
Det enda som man inte får göra fel på är sådant som är farligt, för dom själva eller andra (men det behöver man inte säga åt en tjej, det finns troligtvis redan i deras gener:).
Men som att t.e.x. vicka med Mc`n på en parkering är bara lite nyttig lärdom.
Okej det kan vara dyr lärdom, men det är inget farligt.
Och har dom tappat den hörs ofta kommentaren:"typiskt, tjejer ska inte hålla på med sånt här..."
Finns det någon kille här i vårt land som ALDRIG tappat cykeln?
Jag känner då ingen:)
Då ska inte vi heller köra...
Så visst "Ella" är det synd att ni har det "genetiska felet". :)
Ni är bra, så mycket bättre än ni tror, så gör ni nåt litet fel skratta åt det och glöm det nästa sekund, för det gör vi med våra små misstag.
Jag tror att man blir en sämre förare om man hela tiden åker och tänker på att vara perfekta, aldrig göra ett misstag; slappna av och var er själva, då går det bra.