Tips på packningssätt

Bosseva

New member
Morgon alla glada.
Jag och min bror hade tänkt att köra till Öland en 3 - 4 dagar med våra äldsta barn (11år) och jag sitter och funderar på hur man ska packa så dotran min sitter bra på där bak.
Hojen i fråga är en 600 Bandit och jag funderar på tankväska och bak en packrulle, tält och liggunderlag.
Klabbet är att jag har ingen pakethållare, kan man surra lasten längst bak på sin motorcykel utan risk för varken last eller barn? Eller ska man sikta på sidoväskor och inget där bak?
Tips och tankar tas emot med öppna armar.
/Bosse
 

gundj

New member
Jag skulle spendera ett par hundringar på biltemas mjuka sidoväskor med liggunderlagen rullade ovanpå och en packrulle tvärs över bakom.
Med ovana passagerare är det skönt att veta att dom har lite stöd bakom och på sidorna.
 

Bosseva

New member
Har sneglat på de väskorna oxå, dock tänkte jag inte på att lägga liggunderlagen längs med hojen på väskorna :) tack för tipset.
Men du/ni ser inga problem att surra bakom sadeln eller kanske en bit upp på sadeln utan pakethållare?
 

Hampe

Skriver massor!
Så länge man är själv på hojen, kan lasta över både sadel och fastback och inte är rädd för repor kan man tillåta sig nästan vilket idiotlass som helst:

View attachment 4812
View attachment 4813

men med passagerare kommer det hela i ett helt annat ljus!
Packningen kommer långt bak ifrån dig som förare, du har begränsad känsla för vad som händer där bak - och att sätta sin 11-åring som ansvarig för att grejerna sitter kvar är inte fair.

Om du packar direkt på fastbacken så kan man banda sig förtvivlad, men det kommer att röra på sig. Det är det enda du kan lita på i sammanhanget. Det, och att packningen kommer att repa upp lackerade delar.

Visst, visst - det finns antiglidraster att köpa, små käcka mattor att lägga under - men nä, inget jag skulle lita på.
Folk dör när packningen sugs in i bakhjulet, och det drabbar även dom bästa.

Tankväska, mjukväskor som klövjar sadeln och INTE vilar mot ljuddämpare eller hänger in sig mot däcket, det är mitt recept.
Priset för en pakethållare borde vara lägre än värdeminskningen för en upprepad bakdel, och avsevärt lägre än kostnaden för en sabbad semester. I bästa fall, en sabbad semester...

David på Raid Designs nere i Kalmar säljer bra grejer i form av Gigant Loop: http://www.raiddesigns.com/en/products/products-and-services/giant-loop-bags/

Kanske något för dig?


Men, kanske dumt att handla på sig grejer bara för några dagar?
Mitt sista tips:
Du vet vart du skall, och du skall bara dit och tillbaka - ingen övernattning på vägen.

Packa så lätt du bara kan, endast de absolut nödvändigaste grejerna för själva resan i tankväskan.
Ta resten av grejerna i en kartong, och posta iväg dom några dagar innan avfärd som ett vanligt postpaket, adresserat till dig själv/Poste Restante på den närmaste postutlämningen du hittar på nätet.
Spara kollinnumret och kolla på nätet innan du åker att grejerna ligger o väntar på dig - easy as a pancake.

Hemresan gör du likadant, fast tvärt om. Kartong är aldrig några problem att få tag på, men egen packtejp kan vara bra att ha.
Kanske inte så mycket Easy Rider över upplägget, men själva resan blir såå mycket trevligare när man får plats på hojen och slipper oroa sig över onödig skit.

Have fun! Hojsemester med barn riktigt roligt!



Hampe
 
Last edited:

gundj

New member
Jag har kört med längsliggande packrulle bakom mig på gammelhondan utan pakethållare många många mil utan bekymmer. Jag brukar lägga en mickrofiberduk mellan rullen och kåpan bakom sadeln som skydd.
Om du lägger liggunderlagen på sidoväskor längs med hojen så tänk på att trä en bra plastpåse över framänden, annars har du ett blött och skitigt underlag.
 

Bosseva

New member
Lutar nog åt de hållet, någon som provat packrulle på tvären utan hållare? Sitter ju stag undersadel på sidorna som man kan dra spännband runt utan problem, tänker mest på så att där är plats kvar till tösen oxå....
Hojen har jag köpt tråkigt billigt av en kille jag jobbade med förr och plasten har jag lackat om pga solblekning så lite repor kan jag ta om bara grejorna sitter.
 

peterman63

New member
Förstår inte hur du skall kunna spänna fast en packrulle bakom sadeln på den lilla plastkåpan på vettigt sätt. Börjar packrullen vrida sig så ramlar den snart av. Eller är tösen så liten så hon får plats på halva sadeln?
Skall du köra packrulle OCH passagerare så är min starka rekommendation att skaffa en plattform bakom sadeln att surra mot och/eller köpa mjuka väskor för sidomontage och lägga liggunderlag ovanpå.
 

Bosseva

New member
Ahh, förvirrad som få är man ibland...........
Kör man med sidoväskor ala biltema så behövs ju inte en rulle oxå :p.
Blir till att fundera vidare ett tag, är ju ett tag tills vi ska iväg, tält ska ju oxå fästas.
Ska nog skissa på en plattform och snacka snällt med killarna på verkstan på jobbet.....
 
Top