Tips på hur man fixar trasigt knappskydd

anders_h

New member
Hej!

Har köpt ett begagnat set med två Scala Rider G4 som funkar galant. Dock har gummit/silikonet över knapparna på ovansidan torkat och gått sönder. Det lär inte vara så bra i längden, speciellt om det regnar, så jag har försökt hitta ett sätt att fixa det på. Det verkar inte gå att få tag på originaldelar så jag har börjat klura på om det finns någon slags formbar tejp eller liknande som man skulle kunna använda.

Någon där ute som har något klurigt tips?

View attachment 8117

gundj

New member
Mitt favoritmedel, Plastidip, det finns en "flytande eltejp" som jag använder för att skydda anslutningar på mc, bil och båt.
Den blir lite gummimjuk, beroende på hur mycket man lägger på.
Rätt dyrt men den håller länge och funkar till mycket.

anders_h

New member
Det är kanske ännu bättre med tanke på att plasti dip inte verkar klara uv särskilt bra. Tack för tipset!!

Bob Sweden

New member
Det är väldigt lätt att öppna en sån där enhet, om jag inte minns fel är det 4 skruvar (liten torx).
Har själv modifierat en G9 till att fungera med extern spänningsmatning då batteriladdningen i den gav upp och Scala inte erbjuder någon reparations-service...

Knapparna var det ja:
Jag hade nog börjat enkelt: Öppna, ta ur kretskortet (ett par skruvar av samma dimension som dom som håller ihop huset).
Sedan en remsa silvertejp på insidan av knapp-delen av huset. Då får du en tät botten inåt så att säga.
Sedan kanske eventuellt en liten klick silicone utifrån i varje "trasig knapp".
Lär inte hålla för evigt men kanske ett tag iallafall.

Om du kör Silicone, se till att den är "neutralhärdande" (inte stinker ättika).
Ättikan angriper koppar-delen av kretskortet, det upptäckte jag redan sent 80-tal när jag lödde eget LED-bakljus till endurohojen...höll jättebra...i en vecka...sedan ärgade det sönder.
Illbruck FA-180 (finns på bla Jula) funkar bra, har vattentätat det mesta i elektronikväg med den typen av silicone.
Lycka till!

View attachment 8119

F800ST

Member
Det är väldigt lätt att öppna en sån där enhet, om jag inte minns fel är det 4 skruvar (liten torx).
Har själv modifierat en G9 till att fungera med extern spänningsmatning då batteriladdningen i den gav upp och Scala inte erbjuder någon reparations-service...

Knapparna var det ja:
Jag hade nog börjat enkelt: Öppna, ta ur kretskortet (ett par skruvar av samma dimension som dom som håller ihop huset).
Sedan en remsa silvertejp på insidan av knapp-delen av huset. Då får du en tät botten inåt så att säga.
Sedan kanske eventuellt en liten klick silicone utifrån i varje "trasig knapp".
Lär inte hålla för evigt men kanske ett tag iallafall.

Om du kör Silicone, se till att den är "neutralhärdande" (inte stinker ättika).
Ättikan angriper koppar-delen av kretskortet, det upptäckte jag redan sent 80-tal när jag lödde eget LED-bakljus till endurohojen...höll jättebra...i en vecka...sedan ärgade det sönder.
Illbruck FA-180 (finns på bla Jula) funkar bra, har vattentätat det mesta i elektronikväg med den typen av silicone.
Lycka till!

View attachment 8119

Batterier finns.
https://www.amazon.com/Premium-Replacement-Battery-Bluetooth-Headsets/dp/B06XZY7DTQ

anders_h

New member
Inte den sexigaste lösningen, men nu är det tätt och det är huvudsaken. Öppnade upp, tog bort den gamla tätningen, gjorde rent och smetade på RubberFix. Inte lika mjukt som silikon men tillräckligt för att man ska kunna använda knapparna.
afa0ea5cf54a075245c59cd08bfaae6f.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk