Tips om Triumph sprint rs

ducatijonas

New member
Hej!

Har ev. en sprint rs på g med 1600 mil på mätarn, en 01:a.
Den har stått still i drygt 1 1/2 år men startade fint på första försöket med nytt batteri i. Bromsvätska och belägg fram o bak måste ju bytas då bromsverkan inte va den bästa. drivpaket såg ok ut och inget läckage på packboxar i framgaffeln.

Olja och filter måste ju oxå bytas.

Är det nåt mer som man ska tänka på vid ett eventuellt köp av denna hoj.
Ägaren är en kompis för övrigt.

Tack!
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Ingen som har nåt mer att tillägga?

Har du kört Ducati har du lärt dig att en motorcykel behöver kärlek om omvårdnad.:)

Nu har jag inte en RS men en liknande motor och jag har kört en bra bit över 10 000 mil utan problem.

Är det en kompis som säljer så borde det inte vara några större problem heller. Då vet du om hojen är skött eller misshandlad även om en Traja klarar misshandel bättre än en Ducce. Men hojen är ju din älskling och man misshandlar inte den man älskar!:)
 

magnus99

New member
Triumph använder många standardjapangrejer och motorn
som dom gör själv, är ju den bästa biten.

Hej,

Jag har en Sprint RS -01, som jag trivs mycket bra med. Jag gillar att den är sportigare än ST, men ändå inte obekväm på längre turer, samt att motorn har ett sånt härligt vrid.

När jag köpte den hade den stått något år hos en handlare (HD!) men jag fick en service och nytt batteri, och sedan var det bara att köra. Har nu haft den i 3 år, inga problem förutom byte av packboxar i framgaffeln.

Jo förresten, en sak att tänka på är att styret går väldigt nära tanken vid fullt styrutslag. Detta är normalt, men styret ska inte ta i tanken. Det kan det göra om hojen vält och styrstoppet tagit stryk.

En annan sak är att bromshandtaget kan kännas mjukt, och tar man i ordentligt (när man står still) kan man dra det ända in till gashandtaget. Detta är också ett "orginalfel", bromsarna tar som de ska ändå. På SMC:s bankörningar brukar man dock få anmärkning på det av dem som bara kört japaner.
 

ducatijonas

New member
Hej,

Jag har en Sprint RS -01, som jag trivs mycket bra med. Jag gillar att den är sportigare än ST, men ändå inte obekväm på längre turer, samt att motorn har ett sånt härligt vrid.

När jag köpte den hade den stått något år hos en handlare (HD!) men jag fick en service och nytt batteri, och sedan var det bara att köra. Har nu haft den i 3 år, inga problem förutom byte av packboxar i framgaffeln.

Jo förresten, en sak att tänka på är att styret går väldigt nära tanken vid fullt styrutslag. Detta är normalt, men styret ska inte ta i tanken. Det kan det göra om hojen vält och styrstoppet tagit stryk.

En annan sak är att bromshandtaget kan kännas mjukt, och tar man i ordentligt (när man står still) kan man dra det ända in till gashandtaget. Detta är också ett "orginalfel", bromsarna tar som de ska ändå. På SMC:s bankörningar brukar man dock få anmärkning på det av dem som bara kört japaner.

Styret går nära tanken men inte emot så där är det lugnt, det jag retade mig på var att bromsgreppet gick så nära handtaget vid bromsning. Det är alltså nåt man får leva med då?
Trodde annars att ny bromsvätska och nya belägg skulle fixa det.
 

JHkillen

New member
Styret går nära tanken men inte emot så där är det lugnt, det jag retade mig på var att bromsgreppet gick så nära handtaget vid bromsning. Det är alltså nåt man får leva med då?
Trodde annars att ny bromsvätska och nya belägg skulle fixa det.

Är det där med bromshandtaget något speciellt för RS?
Har en lite nyare ST, 2009, och har aldrig märkt på min eller hört detta om
ST:arna tidigare.

Kvalitetsmässigt annars om lite nyare (ej äldre) thriump så böver du inte oroa dig för köp enligt min privata åsikt.
 

magnus99

New member
Är det där med bromshandtaget något speciellt för RS?
Har en lite nyare ST, 2009, och har aldrig märkt på min eller hört detta om
ST:arna tidigare.

Kvalitetsmässigt annars om lite nyare (ej äldre) thriump så böver du inte oroa dig för köp enligt min privata åsikt.

Vad jag vet är det samma på ST o RS på de tidiga årsmodellerna. 2009 hade de helt andra grejer. Byte av klossar o bromsvätska kommer att göra att det känns lite bättre, men det blir inte samma känsla som på de nyare ändå. Slangarna är redan stålspunna så att byta dem hjälper inte heller. Men att byta klossar o framför allt bromsvätska bör du nog göra ändå när den stått så länge. Men oroa dig inte för bromsarna, de är känsliga och lättdoserade, och tar mycket bra. Du låser framhjulet långt innan det tar i handtaget!
 

HighfidelitY

New member
Jag har också haft en Sprint -01. Det var en mycket trevlig och bra hoj. Troligtvis är det gjort men bränslekopplingarna under tanken byttes ut på garanti då de var av plast och torkade ihop och sprack. Det märker du om det händer.. :cool:

Toppenhoj!
 
Top