Tips för att undvika olyckor

chrillekrycka

New member
Hej!

Har inte skaffat mc-kort eller hoj ännu, så tänkte passa på att lära mig från dom som vet och kan innan det blir dags att ge sig ut på vägarna. Planen är att fixa körkort våren 2020, och efter uppkörningen skaffa nåt begagnat (troligen en custom/cruiser av nåt slag).

Den som vill får gärna dela med sig av sina personliga erfarenheter för att stay alive ute i trafikdjungeln - jag har ett par döttrar som försöker stoppa mig från hela projektet, och jag behöver visa att jag har koll på läget. Frugan är redan med på tåget, hon vill gärna åka därbak och ta en sillmacka i Kåseberga nästa sommar :)
 

F800ST

Member
Tänk åt ALLA andra i trafiken, anta att ingen ser dig, anta att alla andra är idioter, upp med blicken. Väx in i rollen över tid och fortsätt hela tiden träna. Sist men inte minst: Never drive faster than your guardian angel can fly.
 

Alexander76

Member
Antalet idioter i trafiken sjunker linjärt med din egen idioti, det är en sak som är säkert. Krydda med vetskapen att du syns sämre än en bil (speciellt i döda vinklar) så kommer du klara dig bra. Ta det bara lugnt liksom.

Sen finns det ju oförutsedda händelser som man inte kan skydda sig mot och då är man helt enkelt rökt. Det är förmodligen detta anhöriga och familj tänker på, och de har egentligen helt rätt för om du hamnar under bussen så är det inte du som kommer att lida för det. Men de måste försöka förstå att du kommer bli en gladare och nöjdare person om du får köra MC så totaleffekten för alla inblandade är positiv :)
 

chrillekrycka

New member
Antalet idioter i trafiken sjunker linjärt med din egen idioti, det är en sak som är säkert. Krydda med vetskapen att du syns sämre än en bil (speciellt i döda vinklar) så kommer du klara dig bra. Ta det bara lugnt liksom.

Sen finns det ju oförutsedda händelser som man inte kan skydda sig mot och då är man helt enkelt rökt. Det är förmodligen detta anhöriga och familj tänker på, och de har egentligen helt rätt för om du hamnar under bussen så är det inte du som kommer att lida för det. Men de måste försöka förstå att du kommer bli en gladare och nöjdare person om du får köra MC så totaleffekten för alla inblandade är positiv :)

Tar till mig dessa kloka ord - tack!
Har du nån känsla av att det finns bilister som "retar sig på" mc-folk och som försöker försvåra livet på vägarna för dem med hoj? Nåt du (eller nån annan) råkat ut för?
 

Alexander76

Member
Tar till mig dessa kloka ord - tack!
Har du nån känsla av att det finns bilister som "retar sig på" mc-folk och som försöker försvåra livet på vägarna för dem med hoj? Nåt du (eller nån annan) råkat ut för?

Absolut inte, när folk väl har sett dig kommer de tvärtom oftast försöka underlätta för dig. De gånger bilar "täppt till" när jag ska fram mellan köer så har dom oftast inte sett/hört mig. Man ser ju på föraren om han sett dig eller inte, men oavsett skulle jag inte söka konflikt med den föraren som vissa gör utan helt enkelt ta en annan väg.

Men det handlar ju lite om ömsesidig respekt också, det finns ju de som kör som dårar mellan bilar och tror de äger vägarna bara för att de sitter på en motorcykel. Ju mer du inte är en sån person desto mer goodwill kan vi alla räkna med från de som sitter inlåsta i sina burar. Vi människor blir ofta arga som första reaktion när vi blivit skrämda.
 

Hojkul!

New member
F800ST och Alexander76 har båda gett mycket bra tankar och tips. Lyssna på dem så kommer du troligen att kunna köra många mil på mc framöver.
Och du... de oförutsedda faktorerna kan man rada upp i all evighet, typ... här kommer ett urval;
lösgrus/snabellagningsgrus (som du inte ser)
olja/diesel (som du inte kan se)
djur som springer rakt ut på vägbanan (som du inte hinner se)
svartis (som du inte ser)
potthål a'la grande (som du inte hinner väja för)

Jag var handledare för en kompis för några år sedan. 2 v innan uppkörning bromsade han omkull (50 km/h) inför ett trafikljus, på såphal asfalt efter regn. Det visade sig att någon "entreprenör" nyasfalterat i närheten och "råkat" spilla ut diesel i en u-kurva och det hade dragits med ca 150 m längs vägen... Trafikverket och Transportstyrelsen kommenterade inte ens när vi försökte få de att förstå att någon gjort något mycket allvarligt fel.
Kompisens nyckelben läkte otroligt ihop till 99%. Hojen blev skrot. Han kör aldrig MC igen. Lärde sig att det inte går att förutse alla risker i trafiken = onödigt att utsätta sig för livsfara varje gång man vill ut för att köra hoj. Det blir liksom ingen glädje kvar...

Kan också berätta vilka effekter en enkel liten highsider, efter att ha kört igenom en kurva (40 km/h) och drabbats av snabellagningsgrus, kan resultera i;
5 frakturer (underben, bröstben, hand), kraftig axelkontusion (hård kompression), avslitet ligament i fotleden -> 2 operationer, 3 månader i rullstol, sjukskriven 14 månader (de 2 sista utan sjukpenning från Försäkringskassan) -> uppsagd från heltidstjänst -> A-kassa -> ?

"KÖR FÖRSIKTIGT"
/H
 

Alexander76

Member
5 frakturer (underben, bröstben, hand), kraftig axelkontusion (hård kompression), avslitet ligament i fotleden -> 2 operationer, 3 månader i rullstol, sjukskriven 14 månader (de 2 sista utan sjukpenning från Försäkringskassan) -> uppsagd från heltidstjänst -> A-kassa -> ?
/H

ämen asså vafaaaaaaaan :(
 

Alexander76

Member
Jo juste, skaffa en hoj med abs säger jag bara. Varje gång den ingriper på framhjulet är gånger du annars skulle ha legat på marken med hojen över dig och krossad axel. Det har räddat mig 3-4 gånger, vilket jag inte är stolt över. Tänkte på din Marauder där :)
 

chrillekrycka

New member
Jag var handledare för en kompis för några år sedan. 2 v innan uppkörning bromsade han omkull (50 km/h) inför ett trafikljus, på såphal asfalt efter regn. Det visade sig att någon "entreprenör" nyasfalterat i närheten och "råkat" spilla ut diesel i en u-kurva och det hade dragits med ca 150 m längs vägen... Trafikverket och Transportstyrelsen kommenterade inte ens när vi försökte få de att förstå att någon gjort något mycket allvarligt fel.
Kompisens nyckelben läkte otroligt ihop till 99%. Hojen blev skrot. Han kör aldrig MC igen. Lärde sig att det inte går att förutse alla risker i trafiken = onödigt att utsätta sig för livsfara varje gång man vill ut för att köra hoj. Det blir liksom ingen glädje kvar...

Kan också berätta vilka effekter en enkel liten highsider, efter att ha kört igenom en kurva (40 km/h) och drabbats av snabellagningsgrus, kan resultera i;
5 frakturer (underben, bröstben, hand), kraftig axelkontusion (hård kompression), avslitet ligament i fotleden -> 2 operationer, 3 månader i rullstol, sjukskriven 14 månader (de 2 sista utan sjukpenning från Försäkringskassan) -> uppsagd från heltidstjänst -> A-kassa -> ?

"KÖR FÖRSIKTIGT"
/H

Ajajaj... det gör ont i mig att läsa denna hemska historia!
 

chrillekrycka

New member
Jo juste, skaffa en hoj med abs säger jag bara. Varje gång den ingriper på framhjulet är gånger du annars skulle ha legat på marken med hojen över dig och krossad axel. Det har räddat mig 3-4 gånger, vilket jag inte är stolt över. Tänkte på din Marauder där :)

Ålräjt... tips på modell av glidarhoj (som inte är för big) med ABS då? Som ligger runt samma prisklass, mellan 25.000 - 40.000:- :)
 
Top