Hampe
Skriver massor!
Det är precis ett år sedan vår första riktiga pile-up på Tranarpsbron.
Vad har vi lärt?
Tja, vi får inte så mycket hjälp av vare sig Trafikverket eller Tingvall.
Redan dagen efter kraschen slog Tingvall bombsäkert fast:
http://www.sydsvenskan.se/Pages/ArticlePage.aspx?id=696729&epslanguage=sv
Verkligen...? Då har han valt att strunta i resultatet från denna demonstrationen:
http://www.youtube.com/watch?v=ewoFrzlnWr4&feature=youtube_gdata_player
84 meter skillnad i bromssträcka från 70km/h!
Bara skillnaden i bromssträcka mellan lastbil skodd med nya, friska däck och 'normalt', lagligt däckad lastbil är större än vad den totala bromssträckan är för en personbil.
"Gör nästan ingen skillnad alls..." En gång var det ett Trafiksäkerhetsverk vi hade...
Det dynamiska testet med dubbelt körfältsbyte (undanmanöver) är mer skrämmande ändå om man har lite erfarenhet från tunga fordon, även om det inte alls ser så dramatiskt ut för ett otränat öga.
Och! Då skall vi ha klart för oss att testet genomfördes med ekipage lämpade för nordiska förhållanden: bil-dolly-trailer 7,82+13,60 modulfordon med lämplig axelkonfiguration och -avstånd.
Det som i dag i ständigt ökande omfattning trafikerar våra vintervägar är den minst lämpade kombinationen:
2-axlad dragbil, 3-axlad trailer - oftast med rena rullmönster på däcken och inte sällan lågbyggda så det inte ens finns utrymme att lägga på kedjor. Om dom fanns med. Om någon kunde lägga på dem.
Varför säger Tingvall att vinterdäck på lastbilar "Gör nästan ingen skillnad alls"?
Redan vettigt mönster gör ju hela skillnaden i en situation där man måste ha marginalerna på sin sida. Dom gör ju otrolig skillnad för en chaufför som är ovan vid nordiska körförhållanden och som behöver all hjälp han kan få.
Vad är det för ett Trafik(säkerhets?)verk vi har egentligen?
Hampe
Vad har vi lärt?
Tja, vi får inte så mycket hjälp av vare sig Trafikverket eller Tingvall.
Redan dagen efter kraschen slog Tingvall bombsäkert fast:
(Vinterdäck på lastbilar)...gör nästan ingen skillnad alls. Även om alla lastbilar hade vinterdäck skulle det inte ge så mycket. Däcken är till för att de skall kunna ta sig fram och inte fastna.
http://www.sydsvenskan.se/Pages/ArticlePage.aspx?id=696729&epslanguage=sv
Verkligen...? Då har han valt att strunta i resultatet från denna demonstrationen:
http://www.youtube.com/watch?v=ewoFrzlnWr4&feature=youtube_gdata_player
84 meter skillnad i bromssträcka från 70km/h!
Bara skillnaden i bromssträcka mellan lastbil skodd med nya, friska däck och 'normalt', lagligt däckad lastbil är större än vad den totala bromssträckan är för en personbil.
"Gör nästan ingen skillnad alls..." En gång var det ett Trafiksäkerhetsverk vi hade...
Det dynamiska testet med dubbelt körfältsbyte (undanmanöver) är mer skrämmande ändå om man har lite erfarenhet från tunga fordon, även om det inte alls ser så dramatiskt ut för ett otränat öga.
Och! Då skall vi ha klart för oss att testet genomfördes med ekipage lämpade för nordiska förhållanden: bil-dolly-trailer 7,82+13,60 modulfordon med lämplig axelkonfiguration och -avstånd.
Det som i dag i ständigt ökande omfattning trafikerar våra vintervägar är den minst lämpade kombinationen:
2-axlad dragbil, 3-axlad trailer - oftast med rena rullmönster på däcken och inte sällan lågbyggda så det inte ens finns utrymme att lägga på kedjor. Om dom fanns med. Om någon kunde lägga på dem.
Varför säger Tingvall att vinterdäck på lastbilar "Gör nästan ingen skillnad alls"?
Redan vettigt mönster gör ju hela skillnaden i en situation där man måste ha marginalerna på sin sida. Dom gör ju otrolig skillnad för en chaufför som är ovan vid nordiska körförhållanden och som behöver all hjälp han kan få.
Vad är det för ett Trafik(säkerhets?)verk vi har egentligen?
Hampe
Last edited: