Tingvall och Trafikverket har ingen aning!

Hampe

Skriver massor!
Det är precis ett år sedan vår första riktiga pile-up på Tranarpsbron.
Vad har vi lärt?

Tja, vi får inte så mycket hjälp av vare sig Trafikverket eller Tingvall.

Redan dagen efter kraschen slog Tingvall bombsäkert fast:

(Vinterdäck på lastbilar)...gör nästan ingen skillnad alls. Även om alla lastbilar hade vinterdäck skulle det inte ge så mycket. Däcken är till för att de skall kunna ta sig fram och inte fastna.

http://www.sydsvenskan.se/Pages/ArticlePage.aspx?id=696729&epslanguage=sv

Verkligen...? Då har han valt att strunta i resultatet från denna demonstrationen:


http://www.youtube.com/watch?v=ewoFrzlnWr4&feature=youtube_gdata_player

84 meter skillnad i bromssträcka från 70km/h!

Bara skillnaden i bromssträcka mellan lastbil skodd med nya, friska däck och 'normalt', lagligt däckad lastbil är större än vad den totala bromssträckan är för en personbil.

"Gör nästan ingen skillnad alls..." En gång var det ett Trafiksäkerhetsverk vi hade...

Det dynamiska testet med dubbelt körfältsbyte (undanmanöver) är mer skrämmande ändå om man har lite erfarenhet från tunga fordon, även om det inte alls ser så dramatiskt ut för ett otränat öga.

Och! Då skall vi ha klart för oss att testet genomfördes med ekipage lämpade för nordiska förhållanden: bil-dolly-trailer 7,82+13,60 modulfordon med lämplig axelkonfiguration och -avstånd.
Det som i dag i ständigt ökande omfattning trafikerar våra vintervägar är den minst lämpade kombinationen:
2-axlad dragbil, 3-axlad trailer - oftast med rena rullmönster på däcken och inte sällan lågbyggda så det inte ens finns utrymme att lägga på kedjor. Om dom fanns med. Om någon kunde lägga på dem.

Varför säger Tingvall att vinterdäck på lastbilar "Gör nästan ingen skillnad alls"?

Redan vettigt mönster gör ju hela skillnaden i en situation där man måste ha marginalerna på sin sida. Dom gör ju otrolig skillnad för en chaufför som är ovan vid nordiska körförhållanden och som behöver all hjälp han kan få.

Vad är det för ett Trafik(säkerhets?)verk vi har egentligen?

Hampe
 
Last edited:

Seth

New member
har detta påpekande från tingvall mailats till honom och ifrågasatts? skulle vara roligt att få se hans svar på nokians test bl.a.:)
 

Hampe

Skriver massor!
har detta påpekande från tingvall mailats till honom och ifrågasatts? skulle vara roligt att få se hans svar på nokians test bl.a.:)

Han läser här inne då och då, men har framför allt mediabyråer inhyrda för att svepa nätet och läsa papperstidningar i jakten på vad som skrivs om honom och Verket. Just detta uttalandet har diskuterats en hel del på lastbilsforum runt om på nätet, men inte kommenterats officiellt.
...eftersom det inte går i linje med Tingvall tycker. HC Andersen anyone...?


H
 

Hampe

Skriver massor!
Vilket är då kravet för mönsterdjup på lastbilar med släp?

Vintertid: Vinterdäck "eller liknande" (Onspot, Robsondrive) på drivhjulen.
Minst 5 mm mönsterdjup på alla positioner.

Sommartid: minst 1,6 mm mönsterdjup. Ytterdäcket i ett tvillingmontage behöver inte ha mönster alls, men får inte vara nedslitet till korden.



H
 

Jämten

New member
Trafiksäkerhetsverket agerar ungefär som storken sticker huvudet i sanden.
Varken ser eller hör.Skrämmande att en statlig myndighet kan få fortsätta i samma anda år efter år.
Verkar som TSV är någon form av skyddad verkstad med undantag att dom inte behöver leverera något.
Hampe's artickel och film skulle vara intressant att visa för Tingvall och samtidigt live få höra hans kommentar.

Mycket bra jobbat Hampe.Föresten fortsatt gott nytt år hälsningar Jämten.
 

Bansaie

New member
För att knyta an till Hampes inlägg ovan så här är Lennart Strandbergs kommentarer om masskrocken i Helsingborg.
http://bildrullen.se/2013/01/gammalt-raknefel-bakom-masskrocken/
För dem som inte redan känner till Lennart så är han professor i fordonsdynamik och han har ofta avvikande åsikter från den av Trafikverket gällande men med den skillnaden att hans åsikter är vetenskapligt grundade.

Tingvall väljer väl att ignorera alla undersökningar som inte stämmer med hans världsbild? Ta bara frågan om säkrare räcken för MC....
Det är inget fel på vägunderhållet eller vägarna, vinterdäck gör ingen skillnad på vintern, alla beter sig bra i trafiken och vi har det säkraste räckena som finns så om nån dör i trafiken så måste det bero på farten för det är farten som dödar, alltså sänker vi hastigheterna på våra vägar.....igen.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det är värre än så! Trafikverket har självmant iklätt sig en roll som Trafiksäkerhetsverket inte hade, och en roll som ingen efterfrågat eller önskat.
Inte officiellt. Tusan vet var detta nya kommer från, men jag skall ge er några exempel:

Robert Collin, fram till nyligen Aftonbladets kontroversielle skribent i bil och trafikfrågor, retar gallfeber på en del.
Fine, det var faktiskt hans jobb - hans explicita uppdrag: Skapa rubriker, skapa citat, skapa debatt.
Han är bra på det. Han gillar det.
Men, han är en seriös motorskribent under flosklerna. Under sin tid på Teknikens Värld initierade han och drev de ändlösa vinterdäckstesterna.
Han och redaktionen avslöjade undemåliga däck, värdelösa dubbningar, riggade testspecialare med andra dubb och andra dubbutstick än saludäcken etc mm osv. Varsågod och säg vad ni vill om Collin, men han kan däck.

När Collin och Tingvall råkar i luven med varandra angående dubbdäck och Tingvalls befängda påstående att "Antisladd ersätter dubbdäck" så sidsteppar Tingvall och drar in barn, astma och kol i debatten. http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article12097457.ab
Ja, partiklar antas påverka lungor och organismer. Partiklar genererade av dubbdäck? Kanske.
Partiklar skapade av sand och grus på vägen som inte sopas upp i tid? Möjligen.
Partiklar genererade av bromsbelägg? Eventuellt.
Ingen vet helt säkert.

Så varför skrota dubbdäck? Varför förlita sig på endast antisladd? Och varför mörkar Tingvall det faktum att antisladd inte ger dig en enda meter kortare bromssträcka?! Dubbdäck är grundbulten för att kunna bromsa ner en bil till stopp under vissa förhållanden!
Varför ljuger Tingvall och försöker undanhålla detta?

Ja, säg det. Är han så engagerad i astmautvecklingen hos barn i innerstadsmiljö att han vill kompromissa med säkerheten för sådana som dör en ögonblicklig död där dubbdäck kunde räddat dem? Och är egentligen den eventuella partikelproblematiken just Trafikverkets ansvar?
Det vore trevligare om Trafikverket slogs för säkerhet på vägarna och exempelvis Naturvårdsverket tog hand om miljöproblemen.
När dammet sedan lagt sig kring frågan om partiklars vara eller inte vara så kan de bägge verken göra upp sinsemellan vilken verklighet som skall gälla.
I mina ögon är det helt befängt att det gamla Trafiksäkerhetsverket tar hänsyn som sänker säkerheten på vägarna, men - kanske- tillåter högre medelålder för innerstadsboende som inte har varken bil eller körkort.

Kan man lita på att Tingvall har trafikanternas säkerhet för sina ögon? Vad är hans agenda?
Oh, ja just det - Trafikverket, som administrerar underhållet av vägarna ser gärna minskad dubbanvändning eftersom det sänker undehållskostnaderna av vägnätet. Är det så enkelt? Att Tingvall säljer sin heder som trafiksäkerhetsguru för att spara pengar åt Trafikverket?
Vart tog Trafiksäkerhetsverket vägen?



När KAK går ut i en debattartikel och resonerar kring huruvida höjda hastigheter på vissa motorvägar kan bidra till en ökad trafiksäkerhet genom att man på så vis kan styra bort trafik från mindre säkra vägar till de säkraste vägar vi har, så blir Tingvalls replik att höjd hastighet leder till ökade koldioxidutsläpp(!)
http://www.expressen.se/debatt/claes-tingvall-hojda-hastigheter-okar-klimatutslapp/

Så kanske det är. Men, är det Trafikverkets sak att slåss mot?
Tänk om det är så att hastighetshöjningar inom vissa intervall faktiskt bidrar till en ökad trafiksäkerhet, skall Trafikverket då arbeta emot detta? Med miljöargument?
Det blir liksom bara konstigare och konstigare. Kan vi lita på att Trafikverket är intresserade av trafiksäkerhet?
Har dom en annan, dold agenda? Är Trafikverket ett världsamvete? Har Tingvall Jesuskomplex?


När man går ut och sänker hastigheterna på tillfartsvägarna och den lilla ringleden vi har kring Göteborg, så handlar det varken om trafiksäkerhet, buller eller miljö
110 bli 100 och 90 blir 80 av en enda anledning: man vill packa bilarna hårdare på tillfartslederna! Lägre hastighet innebär tätare avstånd mellan bilarna, och dessutom blir det lättare för sömniga tröttmössor som inte skrapat rutorna att hitta ut på motorvägspåfarterna.
Det är sant! Man uttrycker sig inte precis på det viset, med det är det man menar och vill åstadkomma. Man är tillochmed medveten om att det lär hända fler olyckor genom tätare avstånd mellan fordonen, men man förlitar sig på att det genom lägre hastighet mest bara blir plåtskador.
Någon här som upplever plåtskador på MC som ett problem...?

Vems ärende går Trafikverket när man bidrar till sådan här idioti? "Sänkt hastighet för bättre vägutnyttjande"
Trafiksäkerhetens? Inte fan!

Och, när det gäller vinterdäck på tunga fordon - självklart skulle det innebära höjd trafiksäkerhet att kräva vinteranpassade däck runt om.
Det kan vem som helst som har ett arsle att ramla på räkna ut själv.
Kom ihåg att filmen ovan illustrerar skillnaden mellan nya sommardäck och slitna sådana - men fortfarande på eller kring gränsen för laglig framfart i Sverige.

Är det realistiskt att kräva "vinterdäck" på tunga fordon?
Nej, inte i praktiken. Vinterdäck medför buller och ökad bränsleförbrukning. Möjligen dessutom en konflikt med EUs konkurrenslagstiftning.

Men det skall ett riktigt Trafik(säkerhets)verk bara skita i!
Dom skall informera om skillnaderna, dom skall påverka chaufförer, åkerier, speditörer, transportköpare - hela samhället! att ställa större krav på lastbilars däcksutrustning. Kanske skulle dom arbeta för ett krav på 10 mm mönsterdjup vintertid för tunga fordon?

Vad Trafikverket INTE skall göra är att ljuga och påstå att vinterdäck på lastbilar inte spelar någon roll!
För det är fel, och det fattar varenda kotte.

Varför sitter Trafikverket så metodiskt och eldar upp sitt förtroendekapital? På alla fronter samtidigt?



Hampe

Usch, det blev tungt det här.
Jag tror vi bryter av och lättar upp med en käck liten musikvideo:

 
Last edited:

DaK

New member
Vintertid: Vinterdäck "eller liknande" (Onspot, Robsondrive) på drivhjulen.
Minst 5 mm mönsterdjup på alla positioner.

Sommartid: minst 1,6 mm mönsterdjup. Ytterdäcket i ett tvillingmontage behöver inte ha mönster alls, men får inte vara nedslitet till korden.



H

Kravet på 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag gäller bara på lastbilen, på släpet räcker det med 1,6 mm!
 
Top