Tillbaka efter en fantastisk Norgeresa

patrik901

New member
Nu va vi hemma igen efter en underbar tripp i Norge, vädret kunde väl varit bättre men hälften av tiden va kanonväder. Vår tur gick ju från Sandefjord och sen till Holt camping, hytte för 500 enkelt men funktionellt. sedan vidare via väg 42 mot Flekkefjord och vidare mot väg 44 hela vägen till Varhaug där vi bokat ett kanonställe som heter "huset ved havet" jättefin stuga för 650. Väg 44 var en upplevelse. Nästa dag gick till Lysebotn, kallt va det precis som vi blivit varnade för,5 grader varmt, snålblåst och regn på fjället gjorde det ganska tufft att åka de dryga tre milen fram och tillbaka. Dagen därpå gick över nästa fjäll och sedan väg 45 upp till ett litet ställe som heter Dalen, detta ställe går inte att beskriva, vilka vägar dit och vilken vy när man närmade sej från 900 m höjd till 120 när vi var framme, käkade gott där och körde genom samhället för att börja klättringen uppåt igen, samma serpentiner som i lysebotn fast brantare,de varmaste rekommendationer att besöka denna lilla ort, sedan gick turen mot sandefjord och hemåt igen. Ni ska ha stort tack för era tips, detta är kortfattat vad vi upplevde, kanske har det gett er ngt också.

Ha det bra och kör lugnt''

Patrik
 

Marko

New member
Nu va vi hemma igen efter en underbar tripp i Norge, vädret kunde väl varit bättre men hälften av tiden va kanonväder. Vår tur gick ju från Sandefjord och sen till Holt camping, hytte för 500 enkelt men funktionellt. sedan vidare via väg 42 mot Flekkefjord och vidare mot väg 44 hela vägen till Varhaug där vi bokat ett kanonställe som heter "huset ved havet" jättefin stuga för 650. Väg 44 var en upplevelse. Nästa dag gick till Lysebotn, kallt va det precis som vi blivit varnade för,5 grader varmt, snålblåst och regn på fjället gjorde det ganska tufft att åka de dryga tre milen fram och tillbaka. Dagen därpå gick över nästa fjäll och sedan väg 45 upp till ett litet ställe som heter Dalen, detta ställe går inte att beskriva, vilka vägar dit och vilken vy när man närmade sej från 900 m höjd till 120 när vi var framme, käkade gott där och körde genom samhället för att börja klättringen uppåt igen, samma serpentiner som i lysebotn fast brantare,de varmaste rekommendationer att besöka denna lilla ort, sedan gick turen mot sandefjord och hemåt igen. Ni ska ha stort tack för era tips, detta är kortfattat vad vi upplevde, kanske har det gett er ngt också.

Ha det bra och kör lugnt''

Patrik

Välkomna hem!

Det låter som ni haft en lyckad resa. Bär det av till Norge fler gånger?
Jag och Mats, som jag fick kontakt med här på forumet, drar iväg den 11 juni.
 

AAnders

New member
Vi var också i norge över kristihimmelfärdshelgen. hamnade på campingen i Dalen 2 ggr... när vi funderade var vi skulle tälta sista natten såg vi på en skylt att det bara var 46 km dit och vi viste redan att vägarna var läckra.
Var också till lysebotn, skulle dock läst på lite. Då streckade "vägarna" på vår karta visade sig vara vandrigsleder och inte grusvägar... helt omöjligt att åka hoj på.
När vi kom till lysebotn hade mina kompisar riktigt låg nivå i tankarna. Vi frågade lite i kiosken på krönet och färjan gick varje dag klockan 15:00 utom lördagar då ingen färja går. Vi var där en fredag kl 17.20.
Plan B var då att åka ner i byn och därifrån skulle jag som hade bensin kvar åka de 7-8 milen till det som sades vara närmaste bensinstation.
På vägen ner fick jag vrida om till reserven, och läget kändes äventyrligt.
Visade sig att på fredagar gick det en färja 17.40 också.
När vi sedan hittade en mack hade bmw'arna tillsammans nästan 6 dl bensin kvar...
3 plusgrader var lägsta noteringen under resan.
 

patrik901

New member
Kommer definitivt att bli fler resor dit, vet dock inte om jag hinner ngn mer iår.

Vilken "rutt" ska ni åka?

Patrik



Välkomna hem!

Det låter som ni haft en lyckad resa. Bär det av till Norge fler gånger?
Jag och Mats, som jag fick kontakt med här på forumet, drar iväg den 11 juni.
 

Marko

New member
Är inte helt säker men det som är bestämt är att vi ska ta oss upp till Åndalsnes ( Trollstigen) för att sedan glida neråt. Vi kommer nog att passera Geiranger. Mer än så har vi inte bestämt
 

ErikJ

New member
Om ni är i närheten av Åndalsnäs och gillar grusväg tycker jag Ni skall prova på vägen förbi Aursjöhytta som ligger NV om Åndaslnes. Kör in den fina asfaaltsvägen mot Eikesdal, fortsätt den bra grusvägen till Finnset för att sedan börja "klättra" grusvägen c:a 900 höjdmeter bl.a. genom en lite annorlunda tunnel, så ni kommer upp på kalfjället. På kalfjället kör man c:a 25km hyfsad grusväg och ner genom dalen som slutar vid Sunndalsöra.
 
Top