Tidningsdöden visar sitt fula tryne - MC-Nytt går i graven

Hampe

Skriver massor!
Isch!

http://www.mcnytt.se/nyheter/att-komma-till-vags-ande

Sverige äldsta MC-tidning, nu senast kursändrad till det bättre för att tydligare täcka upp det svällande äventyrssegmentet går i graven. Ba' så ba'.

Eller kanske inte ba' så ba'. Kräftgången har hållt på ett tag, men jag trodde nog att man med den nya inriktningen, slimmad redaktion och ett lite vassare bett och dessutom något som skulle kunna ha blivit debattinitierande artiklar med lite högre profil från Pelle Kjörling skulle kunna vända trenden.

Men inte.

Jag kan tänka mig att fler tidningar haltar. Är det så himla omodernt att läsa MC-tidning?
Nä, jag ser ett mer illavarslande mönster:

En tidning går som det absoluta tåget; Classic Bike. Det är inte bra.
Eller visst, kul för gänget bakom tidningen, och det är absolut en välgjord och läsvärd tidning.

Men vem köper den? Just det - gamla gubbar och föredettingar som gillar att läsa om sådana cyklar dom haft. Om hojar deras kompisar hade. Om hojar man drömt om att äga.

Gamla gubbar som i alldeles för många fall redan köpt sin sista nya motorcykel, som inte är intresserade av dagens hojar i skyltfönstren. Att yngre generationer som lök på laxmoset sedan gärna tror att allt skall vara gratis och att endimensionella bilder på skärmar kan förmedla samma magi som en tidning, well det lägger sten till börda för förlagen - men det stora, allvarliga problemet är bristen på tillflöde av nya intresserade/läsare/motorcyklister.

Det skall fan vara förläggare när allt för få läser det man ger ut!

Man kan känna en hatkärlek till LBA-förlaget och dess Bertil Björklund, man kan fundera över megalomanin hos OK-förlaget när dom skulle expandera så in i helskotta utan att vårda sina blad - men man kan bara känna sorg över att vi tappar en stjärna från hojhimlen när MC-Nytt slocknar.



Hampe
 

Jämten

New member
Reflektion på vad du skriver.Om tidningen är så bra borde den ha överlevt.Den kanske har för smalt segment för att tilltala dom gamla gubbarna inkluderad mig själv.Jag har 2-tidningar i mån men vill ha blandat innehåll gammalt & nytt.En tidning är inte bättre än den försäljningsupplaga den har.Tyvärr är sanningen svår att förstå.Jämten Oxelösund.
 

Skye

Kör Mycket!
Det är som forumen. Det finns för många tidningar och alla vill nå ut till så många som möjligt. Därför skall tidningen vara så allround som möjligt. Dags kanske att specialisera sig och hitta segment som sporthoj, adventurer m.m. Den som vill läsa om många får alltså ha fler tidningar i brevlådan.

Fick ett erbjudande om en prenumeration av en mc-tidning. Som premie skulle jag få en klassisk hårdrocks-cd och försäljaren påtalade i telefonen att det var grymma låtar på den CD'n. Snacka om generalisering. Så jag gav tillbaka med samma mynt. Erbjuder ni brötig musik som premie kan jag tänka mig att jag bara får läsa om brötiga hojar, så avböjde.
 

stefan.

New member
Gamla gubbar som i alldeles för många fall redan köpt sin sista nya motorcykel, som inte är intresserade av dagens hojar i skyltfönstren. Att yngre generationer som lök på laxmoset sedan gärna tror att allt skall vara gratis och att endimensionella bilder på skärmar kan förmedla samma magi som en tidning, well det lägger sten till börda för förlagen - men det stora, allvarliga problemet är bristen på tillflöde av nya intresserade/läsare/motorcyklister.

Det skall fan vara förläggare när allt för få läser det man ger ut!

Har inte varit prenumerant på någon mc tidning på många år nu, och köper väldigt sällan några. MC Nytt brukar lånas från biblioteket ibland när man har vägarna förbi. Den har väl ibland kunnat erbjuda något intressant, men för det mesta så är 95% av innehållet inget jag verkligen är intresserad av. Sist var det t.ex. någon test av stora touringlok. Ögnar igenom texten när jag inte har något annat att göra bara för att det i princip alltid är kul att läsa lite om mc, men det är inget jag är jätteintresserad av att läsa om eftersom jag inte är särskilt intressead av den typen av hojar.

Om det inte är någon som läser det man ger ut, får man nog inse att det bara finns två val; Lägga ner eller ändra på det man ger ut, och hitta något så man får detta tillflöde av intresserade läsare.
Har tänkt i samma banor som Skye:

Det är som forumen. Det finns för många tidningar och alla vill nå ut till så många som möjligt. Därför skall tidningen vara så allround som möjligt. Dags kanske att specialisera sig och hitta segment som sporthoj, adventurer m.m. Den som vill läsa om många får alltså ha fler tidningar i brevlådan.

För att nå en bred kundkrets har inriktningen blivit väldigt bred, men det gör också att för många blir stora delar av innehållet ganska ointressant, vilket leder till att man inte vill lägga pengar på det.
En smalare inriktning ger givetvis en smalare kundkrets, men då kanske de i alla fall tycker det är tillräckligt intressant för att betala för det.

Sen är det klart att internet är en stor konkurrent. Det var skillnad för, inte vet jag, 10-15 år sen? Varför ska jag betala för en tidning som skriver om en touringtrip till Österrike, när jag nu snabbt kan hitta 25 såna reseberättelser folk lagt ut på nätet? Många gånger kan jag dessutom då enkelt återkoppla till den som skrev texten och ställa någon fråga om jag undrar något, kanske se en video från resan, osv.
Samma sak gäller hojtester. Där tycker jag dessutom det oftare är intressantare att veta vad ägare av bågen som kört lite längre på den tycker, än vad en journalist som kört ett fåtal mil på den fick för uppfattning. Då är långtidstester och begagnattester/guider intressantare, men hur många såna hittar man i tidningarna?

Nä, det är tråkigt att det inte verkar löna sig för dem längre, men tyvärr blir det inte någon större saknad hos mig...
 

Marie

Banned
Jag kan ju bara konstatera att jag aldrig betalat separat för en mc-tidning, de två jag får hem i brevlådan blir jag påtvingad genom medlemskapet i SMC och BMW-klubben. Det räcker mer än väl att fylla soptunnan med två blaskor som man inte vill läsa, utan slänger oöppnade.
Jag gillar att köra motorcykel, men jag ser inte det minsta nöje i att läsa om motorcyklar.
Vad skulle jag ha för nytta eller nöje av det?
Att köra hoj handlar om känslan och den kan ändå inte förmedlas genom ord.
 

SGM

Moderator
Jag försökte verkligen gilla den här blaskan...men den var på tok för mellanmjölk. Inget på riktigt utan komfortabel långtouring på GS utan skyddsnät.

...om ni förstår vad jag menar.

Jag prenumererar på motorcyclist och fast bikes via paddan och får grym valuta för pengarna.

Sjukt smidigt är det med.
 

Jämten

New member
Hampe du ondgör dig över dom gamla gubbarna som inte köper den tidning som du tyks gilla.Man kan inte tvinga på oss en tidning man inte vill ha.Man köper det som tilltalar varje målgrupp.Angående mc-köp är det äldre gubbarna dom bästa kunderna enligt mc-handlarna.Dom har pengar på fickan och köper ofta kontant.Ni som åker riskokare har ibland inte pengar att tanka full tank.Hur skall dom då ha pengar till en i många fall dyrbar tidning.Så är verkligheten.MÅ så gott.JÄMTENOxelösund,
 
Papperstidning kontra Nätet

MC-nytt går i graven. Beklagligt, men var inte prenumerant på denna tidning.

För något år sedan gick tidningen ”Automobil” i graven. Mycket bra biltidning som jag prenumererade på i många år, finns ingen efterföljare. Blev erbjuden bl.a. ”Vi bilägare”, helt klart mellanmjölk. Har sparat pengarna istället. Är övertygad att fler motortidningar kommer att gå samma väg. Utbudet är ganska stort.

Tycker det är synd eftersom en papperstidningar är trevlig att ha med sig i bagaget. Köper ofta ett gäng när man ska på resa (svenska+utländska). Det är ju så smidigt att hantera. Mycket mer överskådligt än en nät tidning. De beror kanske på att jag är 59 år gammal :).

Prenumererar sedan många år på Bike, funderat på att byta till Motorrad. Detta val är naturligtvis väldigt individuellt.

Det enda vi kan göra är att köpa/ prenumerera på de tidningarna vi vill ska finnas kvar! Inte låna på biblioteket – blir inget cash-flow av det. Mao vi får skylla oss själva....

/Peter
 

Oldbiker

New member
Jag har jobbat i tidningsbranschen i många år och det som skett med MC-nytt är långt ifrån något unikt. Det som kan ses som unikt är att tidningen funnits i över 50 år och nu försvinner.
Jag tror att ni delvis har rätt alla som kommenterat tråden. Jag har läst MC-nytt och eftersom jag inte åker den typen av hoj som nu tidningen har inriktat sig mot, så är mitt intresse svalare för tidningen. Bara ett par nummer efter att jag förnyat min prenumeration skrev de att de skulle satsa helt på äventyr och resor. Hade jag vetat det hade jag inte förnyat min prenumeration.

Någon konstaterar att det bara är gamla gubbar som läser MC-nytt och de tänker inte köpa någon ny hoj. Det kanske inte är riktigt så. Jag har själv köpt en helt ny hoj under våren och tre av mina vänner har gjort samma sak och jag är yngst med 57 år. Sammantaget har vi fyra handlat för cirka 1,2 miljoner under våren.
Jag tror helt enkelt att det är läsvanorna som förändrats, den yngre generationen läser inte tidningar på samma sätt som vi äldre. Jag har flera gånger frågat min dotter, som åker hoj, om läste den eller den artikeln och svaret blir alltid, jag har gjort det eller ska, den finns väl på nätet.
Det är helt enkelt svårt att motivera människor att betala bortåt en hundring för att köpa en tidning, när de kan läsa gratis på nätet exakt det som lockar.
Problemet är att många opartiska artiklar kommer att försvinna, eftersom journalisterna försvinner med tidningsdöden. Att som någon skriver lyssna på vad ägarna tycker, är till viss del intressant. Men hur många ser på sin hoj med helt objektiva ögon, var och en skryter nog om sitt...
I det läget hamnar vi konsumenter i ett problem, vem kan lämna kritiska synpunkter på den hoj vi är intresserade av. För den som är kritisk till exempelvis en hondamodell, är det hojen han är kritisk till, eller är det den handlare han köpt hojen av som han är kritisk till.
 

stefan.

New member
Problemet är att många opartiska artiklar kommer att försvinna, eftersom journalisterna försvinner med tidningsdöden. Att som någon skriver lyssna på vad ägarna tycker, är till viss del intressant. Men hur många ser på sin hoj med helt objektiva ögon, var och en skryter nog om sitt...
I det läget hamnar vi konsumenter i ett problem, vem kan lämna kritiska synpunkter på den hoj vi är intresserade av. För den som är kritisk till exempelvis en hondamodell, är det hojen han är kritisk till, eller är det den handlare han köpt hojen av som han är kritisk till.

Håller inte riktigt med dig.. Dels är jag ibland skeptiskt till hur opartiska alla artiklar är. Men utöver det så visst, man får väl förutsätta att de flesta gillar den hoj de valt, annars hade de nog inte valt den. Däremot tror jag ändå att de flesta kan se både dess starka och svaga sidor, och framförallt veta om det han ogillar är sin båge eller sin handlare. Ägarna har nog dessutom spenderat mycket mer tid i sadeln på just den hojen än vad en journalist gjorde under provkörningen.

Hitta kritiska synpunkter, från ägare eller tidigare ägare, har inte varit svårt när jag letat sånt på nätet i samband med hojköp i alla fall. Men framförallt hittar man information som man sällan får i mc tidningarna, bortsett från endel begagnatguider; T.ex. hur hojen har fungerat under längre tid, driftsäkerhet/ev. vanliga fel och sånt. Det känns oftast intressantare för mig än att få läsa i en tidning om hur "den känns smidig, lättsvängd, drar klockrent från 4000 varv", etc.. Det kan jag själv snabbt bilda mig en uppfattning om vid en provkörning. Sånt är dessutom ganska individuellt hur man uppfattar det, beroende dels på vad man är ute efter, dels vad man själv föredrar (vilket gäller även journalister) och dels vad man har för tidigare erfarenhet, oavsett hur opartisk man är.
 

Hampe

Skriver massor!
Nä, jag kan inte släppa detta riktigt.
Gick och höll ett getöga på tidningshyllorna under Juli, i hopp om att tidningen skulle rasa iväg - sista numret som det var. Verkar inte så. Fy tusan så surt att behöva arkivera returer av det allra sista numret, efter mer än 50 års utgivning!

Jag har inga egentliga barn ihop med just MC-Nytt, men det var den första MC-tidning jag kom i kontakt med, under första häften av sjuttiotalet och jag trodde nog därför att det var sådana dom skulle vara: Bångstyriga. Ifrågasättande. Upproriska. Uppviglande.

Visst, sedan fattade man ju att Lerums Infant Terrible Bengt Björklund satt med full hand av närmast provokativa alster för att indoktrinera unga lättpåverkade män. Som jag.
Typ bända dem tillbaka mot den då så stadiga vinden från vä(n)st(er). En vind som var så förhärskande att man egentligen inte tänkte på det. Det var normalt. MC-Nytt var däremot inte normalt. Inte då.

Sedan kom Bike. Jag skulle vilja säga att det tre första numren var mindblowing. Här fanns en hängivenhet de andra magazinen borde haft, en budget dom initialt bara låtsades att dom hade och en lekfulhet gränsande till milt vansinne som man önskar att en enda av dagens tidningar kunde uppvisa... Gänget bakom ur-Bike brände senare upp det mesta av sina intjänade pengar på att göra världens hittills bästa biltidning, men det dröjer decennier än innan någon kommer att upptäcka det...

Hur som helst - det är en ödets ironi av gigantiska mått att den ärkeblå tidningstycoonen Bengt Björklunds livsverk splittras åt alla tänkbara håll - och att just MC-Nytt senare hamnar i "OK-förlagets" ägo.
Man kan garva sig harmynt över symboliken i att MC-nytt blir förlagssyster med "Vi Bilägare", och att det sker i ett samhälle som samtidigt rört sig i en riktning som BB själv kanske vågat drömma om, men knappast trott skulle bli verklighet.

Well well - jag saknar MC-Nytt. Jag saknar den provokativa blaskan som inte strök medhårs och som ibland i brist på annat pucklade på grejer som inte behövde pucklas på. Jag saknar inte mellantidens menlöshet och OK-förlagets nischning av sina bägge MC-tidningar där den ena skulle vara tillkämpad "sport" och den andra tvingas in i ett custom- och byggarfack som andra publikationer förmodligen gjorde bättre och med mer inlevelse.

Jag vet inte ens om jag saknar den senaste inriktningen med "äventyr" även om det är det jag håller på med till viss del själv. Det kostar läsare att låta en tidning flaxa i vinden!
Nej, det jag saknar är ett litet embryo av något jag tyckte mig se i de sista numren: ett ifrågasättande av branschen, av företeelser, av myndigheter. Något som verkligen behövs i ett tidningsklimat som bara blir ängsligare och ängsligare i takt med att pappersbruk efter pappersbruk läggs ner - i ungefär samma takt som deras kunder stänger igen...

I våras så körde tidningen en artikel signerad Pelle Kjörling, som benade isär och slaktade alla de körkortsreformer vi motorcyklister drabbats av. Han kunde hyfsat enkelt dra i bevis att någonting med minskade olyckor och skadeprevention hade dom inte att göra med. Mer sådant skulle jag vilja se i svensk MC-press! Mer ifrågasättande! Mer sten i sko!! Mer Bengt Björklund, goddamnit!

Slutligen, en kärleksfull känga i röven på MC-Nytt:

mcnyttnytt_zps32bcc21b.png


Detta är förlagets egen dödsruna över tidningen MC-Nytt, Sveriges äldsta MC-tidning. Platt? Jovars, men framförallt med en sorglustigt felvald illustration:

mcnytt_zps64f74b1d.jpg


"Vägs ände"? Vem säger det? Skylten talar om att vi närmar oss en väg som inte underhålls, som trafikeras huvudsakligen av jordbruksredskap och att man fortsätter på egen risk...

Kan man som äventyrsåkare tänka sig ett mer inbjudande vägmärke? Det är ju där det roliga börjar!
HEY! OK-förlaget! Ni fegade ut för tidigt. En riktig adventureförare tar utmaningarna som dom kommer och kör på eget ansvar oavsett vad det står på skyltarna!



Hampe
 
Last edited:

vilde

New member
......
Problemet är att många opartiska artiklar kommer att försvinna, eftersom journalisterna försvinner med tidningsdöden. Att som någon skriver lyssna på vad ägarna tycker, är till viss del intressant. Men hur många ser på sin hoj med helt objektiva ögon, var och en skryter nog om sitt...
I det läget hamnar vi konsumenter i ett problem, vem kan lämna kritiska synpunkter på den hoj vi är intresserade av. För den som är kritisk till exempelvis en hondamodell, är det hojen han är kritisk till, eller är det den handlare han köpt hojen av som han är kritisk till.
Jag vet inte i vilken tidnings-genre du har varit i Oldbiker men min erfarenhet är att exempelvis mc-nytt var otroligt mesig i sina tester, inte mycket kritik där. Det är allmänt känt att i stort sett alla resereportage och alla motorrellaterade reportage är sponsrade. Det finns nästan ingen redaktion som kan betala kostnader för resor och test av i det här fallet motorcyklar. Allting bygger på inbjudningar från branschen och hur många journalister säger nej till att bli bjuden till Afrika av BMW nästa år igen genom att de skrev för mycket skit om hojen året innan? Mc-nytts så kallade tester av prylar var ju alltid bara ett eller två uppslag med en marknadsöversikt av hjälmar, handskar eller vad det nu var, det var inga tester, bara dold marknadsföring. Det finns undantag, smc:s tidning är bra och blir bättre och bättre.
 

CB_Tobbe

New member
Skylten finns väl där, för att inte bli stämd av någon bilägare som får framvagnen sönderslagen i något "potthål"
 

Martin Eves

New member
Tyvärr kan man tycka, jag själv är förvånad att dom lyckades överleva så länge.
Halvtaskiga reportage och tester som var sömngivande. Kändes som att läsa ett produktfakta blad från MC tillverkare.
Samma visa gäller nättidningen Fastbikes.

Min favorit i Sverige var tidiga BIKE med Dackevall, Laver och Co. Galna reportage och resor och olika äventyr. Helt enkelt MC entusiaster som körde hoj för att det är så förb kul. Minns speciellt verkstadstesterna, där tappade dom nog en del sponsorer hehe.


Folket och den sanna entusiasten Elving skriver levande härliga reportage som är läsvärda.
 

Nonki

New member
Jag kan ju bara konstatera att jag aldrig betalat separat för en mc-tidning, de två jag får hem i brevlådan blir jag påtvingad genom medlemskapet i SMC och BMW-klubben. Det räcker mer än väl att fylla soptunnan med två blaskor som man inte vill läsa, utan slänger oöppnade.
Jag gillar att köra motorcykel, men jag ser inte det minsta nöje i att läsa om motorcyklar.
Vad skulle jag ha för nytta eller nöje av det?
Att köra hoj handlar om känslan och den kan ändå inte förmedlas genom ord.

Hejsan

Jag skall försöka att inte bli långrandig, trots att jag är en gamma gubbe på 59 år.
Jag har kort motorcykel sedan jag fyllde 16 år, det var 1972. Då fanns inte datorn för folk i allmänhet, än mindre internet, som skulle komma smygande kanske ca 20 år senare.
Då hade tidningar inom olika intresseområden en helt annan betydelse mot vad de har idag. Det var vad som fanns till buds om man ville veta något mer om sin hobby eller sitt intresse.

MC Nytt var den ledande tidningen på den tiden och de rapporterade på ett föredömligt sätt om vad som hände på MC marknaden. De rapporterade om det var en ny modell på gång och de gjorde ett uttömmande test på varje ny modell.
Jag minns hur spännande det var varje månad när ett nytt nummer av MC nytt skulle komma. Att missa ett nummer fanns bara inte.

Att läsa en MC tidning var ju så klart ett måste. Det var ju vårt största intresse och om vi inte köpte någon tidning, hur skulle vi då få reda på vad som hände i branschen?

Jag förstår av vad Marie skriver, att hon egentligen inte har ett genuint MC intresse utan gillar bara känslan av frihet när hon kör MC. Alla är vi olika och något av det som jag gillar allra mest av min MC hobby är att man träffar på alla de sorters av människor och att vi respekterar varandra.

Vi som har ett genuint MC intresse och vill läsa allt vi kan om motorcyklar i alla dess former vill så klart att det skall finnas all tillgänglig media, såväl i tidningsform och som digitalt. Det är därför beklagligt att konstatera att den äldsta och som jag ser det, den mest seriösa av dem alla måste gå i graven.

Tiderna förändras. När MC Nytt hade sin storhetstid fanns det kanske omkring 4 eller 5 olika modeller av varje fabrikat. Dessa testades ordentligt av MC nytt och deras tester går inte att jämföra med dagens tester. De var grundliga och de byggde på att motorcyklisterna på den tiden hade detta genuina motorcykelintresse som jag pratade om tidigare. Det var grundliga tekniska analyser av de olika konstruktioner varje tillverkare bjöd på, en analys av dess för och nackdelar...osv, osv...

Det finns massor i mitt huvud som jag skulle vilja skriva ner om detta men jag lovade ju att inte bli långrandig...

MVH
 
Top